Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În Maria ridicată la cer

Viața care nu apune

De Salvatore M. Perrella

Moartea, moștenire comună și inevitabilă a oamenilor, astăzi este înlăturată, cu obsesie sau îndulcind realitatea ei inevitabilă; în timpul delirurilor geneticiene se ajunge să se dorească cu ardoare chiar nemurirea. Alții se consideră siguri că grație tehnicii, într-o zi care nu e departe vor putea să-și mențină reci cadavrele pentru a le putea face în viitor nemuritoare. În scurt timp, în sfârșit liberi de natura oprimantă, se va putea replăsmui trupul, să se mute conștiința noastre pe suporturi schimbătoare, să se păstreze post mortem, după sămânță și ovule, funcțiunile unui individ, gândirea sa, personalitatea sa în structuri biotehnologice; și astfel moartea va fi eliminată din om devenit în sfârșit grație științei și tehnologiei sale "ca Dumnezeu".

În afară de asta, în timpul nostru febril trăim într-un perpetuu și gâfâit prezent, unde totul este încredințat experienței de moment și unde pierderea simțului timpului este însoțită de golirea criteriilor care permit să se distingă esențialul de superfluu, durabilul de efemer. Tocmai în această situație contradictorie ies în evidență marile întrebări ale existenței: orizontul, iubirea, viitorul ei.

Noi credincioșii avem misiunea de a fi martori și purtători credibili ai speranței escatologice: chemați să răspundem despre speranța care este în noi. Ca și creștini trebuie să purtăm această responsabilitate: înainte de toate față de Dumnezeu care ne-a chemat (cf. Ef 1,18) și apoi față de întrebarea tuturor celorlalți oameni. E vorba de o întrebare pe care enigma-misterul suferinței și al violenței o fac și mai puternică și acută.

Pentru noi Cristos este ziua noastră de ieri, ziua de azi și veșnicul nostru viitor de mântuire. Destinația noastră ultimă în Cristos este să fim cu el care ne-a iubit cel dintâi și pentru totdeauna, făcându-se unul dintre noi până la moarte și în moarte: este Treimea și comuniunea sfinților, în mod definitiv părtaș prin har de însăși ființa lui, care este viață ce iubește fără sfârșit. Pentru aceasta, a crede și a spera în această destinație promisă de Cristos discipolilor săi (cf. In 14,2-6) este una de care nu se poate face abstracție și decisivă.

Misterul de mântuire al lui Isus Cristos, din care provine și are sens misterul Mariei ridicată la cer cu sufletul și trupul, este răspunsul lui Dumnezeu cel viu dat la sensul și la necesitatea de viitor neefemer a actualelor generații, nu numai creștine. În afară de asta, conform planului providențial al lui Dumnezeu pentru Biserica sa și din cauza conformării ei cu Cristos înviat și înălțat, Maria ridicată la cer este prezentă și acționează (adest et agit), și este în mod matern prezentă în istoria noastră pentru a invita să urmăm evanghelia vieții și cărările Duhului, deci să ne angajăm pentru o cetate a oamenilor mai dreaptă și fraternă, luptând fără violență dar cu convingere și mărturie în favoarea lui memoria passionis, care se naște din Cuvântul lui Dumnezeu și din misterul lui Isus, pentru a da oamenilor o amintire și un termen.

Fecioara Maria încontinuu face trimitere la acest mister și eveniment de mântuire, de care a fost beneficiara cea mai singulară: ea, în afară de faptul că a fost rodul cel mai eminent al răscumpărării (cf. Sacrosanctum concilium, 103), este și primul rezultat concret și permanent al învierii lui Cristos; de aceea glorificarea și conformarea ei cu Domnul său (cf. Lumen gentium 59) este perpetua provocatio ("provocare neîncetată", Redemptoris mater, 52) pentru credincioși, în special pentru cei din generația noastră, care tocmai în fața învierii lui Cristos și a noastră se arată nehotărâți și șovăielnici, dacă nu chiar sceptici.

Iată pentru ce Maria, cea ridicată la gloria cerului, este imaginea escatologică a Bisericii. De fapt, participând pe deplin la misterul întrupării și al pătimirii și morții lui Isus, ea participă la gloria învierii. Cea care în istorie a fost "cea plină de har" este în veșnicie "cea plină de glorie", de acea glorie care va fi pentru omenire și pentru lume "locuință stabilă", vocației a tuturor și a creației însăși. Și în Fecioara glorificată este învinsă frica de viitor așa de prezentă în omenirea de astăzi.

(După L'Osservatore romano, 14 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat