Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Maria și dialogul ecumenic

De Riccardo Burigana

"Există intenții deosebite pentru rugăciune mai insistentă? (...) Înainte de toate Biserica: marea familie a creștinilor, Trupul mistic al lui Cristos, familia însăși a Mariei". Aceste cuvinte ale lui Paul al VI-lea, rostite în omilia pentru sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, la 15 august 1964, sunt semnificative pentru a înțelege rolul reflecției mariane în dialogul ecumenic, arătând și care și câți pași au fost făcuți în direcția construirii unității vizibile a Bisericii în lumina unei atenții reînnoite față de figura Mariei.

Cuvintele lui Paul al VI-lea se situează în desfășurarea deplină a Conciliului al II-lea din Vatican, care încă nu definise total orientarea ecleziologică și prin urmare ecumenică. Constituția Lumen gentium - care se încheie cu un capitol despre Maria, mult timp considerat autonom față de constituția următoare; decretele Orientalium Ecclesiarum despre Bisericile orientale catolice; Unitatis redintegratio despre principiile catolice ale ecumenismului vor fi promulgate abia la 22 noiembrie.

În august 1964 este publicată prima enciclică a papei Montini, Ecclesiam suam. Paul al VI-lea are deja în urma sa, alături de atâtea cuvinte și de atâtea gesturi ecumenice, "pelerinajul ecumenic la Ierusalim", realizat în ianuarie, cu întâlnirea cu patriarhul ecumenic de Constantinopol Atenagoras, care a marcat o cotitură în dialog, cu căutarea tot mai activă a ceea ce îi unea pe creștini, fără a uita problemele care pe atunci îi despărțeau.

În patrimoniul în comun, mai ales între catolici și ortodocși, un loc privilegiat era ocupat de Maria și de tradițiile liturgice și spirituale legate de ea. Între cele patru sărbători mariane Adormirea Maicii Domnului, conform limbajului din cărțile liturgice bizantine, era cea mai veche, înrădăcinată și răspândită printre comunitățile creștine, așa încât și proclamarea dogmei Ridicării la cer a Mariei în anul 1950 din partea lui Pius al XII-lea, după o consultare informală cu episcopatul catolic, nu a redus în nici un fel importanța acestei sărbători. Celebrarea Conciliului al II-lea din Vatican și pontificatul lui Paul al VI-lea deschideau o nouă perioadă în dialogul ecumenic, în care figura Mariei a fost supusă unei recitiri intense, cu recuperarea patrimoniului de tradiții comune din primul mileniu, de la patristică la liturgie, la așa-numita literatură apocrifă. Noua perioadă s-a îmbogățit ulterior cu studii, dialoguri, întâlniri locale și internaționale, sub pontificatul lui Ioan Paul al II-lea, și prin atenția lui constantă față de lumea orientală, cu invocația repetată, conform textului conciliar, de a ține cont de cei "doi plămâni ai Bisericii". Astfel au fost dialogurile Bisericii Catolice cu Bisericile ortodoxe, Comuniunea anglicană și luteranii din Statele Unite. Și, în același timp, dialogurile Bisericii ortodoxe cu Bisericile orientale ortodoxe și Comuniunea anglicană, în timp ce Consiliul ecumenic al Bisericilor a avut o poziție mai puțin vizibilă.

Din această perioadă, tocmai datorită valenței sale ecumenice la 360 de grade, a fost importantă lucrarea Grupului de la Dombes, care a dus la publicarea documentului Maria în planul lui Dumnezeu și în comuniunea sfinților (1998) în care apare evident cât de mult figura Mariei poate să fie fundamentală pentru dialogul ecumenic, odată ce s-a recuperat dimensiunea sa biblică, ținând cont și de tradițiile despre ea, dintre care multe fiind așa de profund răspândite printre credincioși.

În primii cinci ani ai pontificatului lui Benedict al XVI-lea reflecția ecumenică despre Maria a continuat, așa încât s-au înmulțit publicațiile, printre care trebuie semnalat volumul Mariologia ecumenică a părintelui servit Giancarlo Bruni. El a organizat studiul său în cinci părți: abordările confesionale ale figurii Mariei, dialogurile ecumenice oficiale internaționale și naționale, întâlnirile neoficiale - mai ales Grupul de la Dombes - contribuția ecumenismului italian și posibilele perspective ecumenice ale reflecției despre Maria. Nu au lipsit întâlnirile, ca aceea ținută în octombrie 2009 la Roma, la Universitatea Teologică Pontificală Marioanum (Dogma Ridicării la cer a Mariei: probleme actuale și tentative de reînțelegere), care a fost al XVI-lea Simpozion internațional mariologic. În timp ce pe planul dialogurilor ecumenice s-a asistat la o anumită pauză, care nu a depins de un dezinteres momentan față de temă, cât mai ales de o necesară pauză după atâta muncă făcută pentru a înțelege diferitele poziții teologice și liturgice și pentru a ajunge la identificarea a ceea ce-i unește pe creștini în venerarea Mariei.

Dialogurile au implicat, la nivel diferit, mai ales Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă, dar ar fi greșit să ne imaginăm că reflecția despre dimensiunea ecumenică a Mariei ar fi fost circumscrisă la dialogul dintre Roma și Orient, din moment ce unul din documentele cele mai semnificative a fost declarația de la Seattle, Maria: har și speranță în Cristos, din 2 februarie 2004, făcut de Comisia internațională anglicană-catolică. Chiar dacă nu are nici o valoare autoritară, acest text reprezintă o trecere semnificativă pentru a defini un drum ecumenic, care știe să se elibereze de condiționările care timp de secole i-au frânat pe creștini în împărtășirea propriilor tradiții specifice. Pentru aceasta catolicii și anglicanii au scris că declarația "reflectă cu putere eforturile noastre de a căuta ceea ce păstrăm în comun și celebrează aspecte importante ale patrimoniului nostru comun. Cele două tradiții ale noastre împărtășesc multe din înseși sărbătorile legate de Maria. Experiența noastră ne-a făcut să înțelegem că în cadrul cultului realizăm cea mai profundă convergență, atunci când îi aducem mulțumire lui Dumnezeu pentru Maica Domnului, care este una cu noi în acea imensă comunitate de iubire și de rugăciune pe care o numim comuniune a sfinților". Spațiu amplu a fost dat Mariei biblice, cu intenția de a percepe nu numai bogățiile Scripturii despre figura Mariei ci și diferitele curente exegetice, care au determinat, mai ales începând din secolul al XVI-lea, o profundă contrapoziție în Occident.

(După L'Osservatore romano, 14 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat