Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În orice cultură omul religios are munții săi

Vârful de dincolo și al celuilalt

De Gianfranco Ravasi

"Adio, munți care vă ridicați din ape, și înălțați la cer, piscuri inegale, cunoscute celui care a crescut printre voi și imprimați în mintea sa, nu mai puțin decât aspectul celor mai familiari ai lui". Cine nu-și amintește acest emoționant adio spus munților Lecchese pe care Manzoni ni l-a lăsa în Logodnicii? Vârful unui munte constrânge să se ridice privirea; este ca și cum ar fi un arătător îndreptat spre cer, este trimiterea la zenit deci la lumină, la inaccesibilitate, la transcendență față de orizontul în care noi suntem cufundați zilnic. Muntele cu vârful său care pare că aproape perforează cerul copie poziția dreaptă a omului care s-a ridicat din brutalitatea pământului; este un fel de simbol al victoriei asupra forței de gravitate. Toate culturile au regăsit în profilul vertical al muntelui o imagine a tensiunii spre dincolo și celălalt față de limita terestră și toate religiile au citit în el un semn al lui dincolo și al celuilalt divin.

Și cel care nu are o mare deprindere cu aceste teme știe bine ce înseamnă Olimpul sau Parnasul în civilizația greacă. Liste lungi de munți sacri, ai căror vârfuri sunt marcate de sanctuare, aparțin tuturor tradițiilor religioase. De exemplu, heteii considerau munții ca sediul zeului furtunii, în timp ce India, care edifică mari temple de-a lungul fluviilor sau pe malul mării, în textele sacre hinduse celebrează muntele Meru: "o bârnă de lemn care are rol de stâlp pentru ca să nu cadă cerul pe pământ" (așa în Veda). În felul acesta există o viziune cosmologică prin care muntele constituie un fel de axă care susține universul, este "muntele polar" (așa în Upanishad). Este curioasă concepția genezei acestui munte: aproape ca biciul sau mânerul unei putine care face să se coaguleze și să se condenseze laptele din haosul originar solidificându-l ca untul, adică pământul. Între altele, în mitologia hindusă zeul Shiva locuiește în munți în compania soției sale, zeița Parvati, nume care literalmente înseamnă "munteancă".

Și în Japonia munții erau considerați reședințe ale lui kami, adică divinitățile: de sus făceau să curgă apa pentru cultivarea orezului. Spiritele strămoșilor, purificate de riturile funebre, urcau pe munți unde erau divinizați. Urcările la munții sacri cum este Fuji-yama sunt, de aceea, adevărate procesiuni mistice care cer ritualuri purificatoare prealabile. Pentru învățătorii taoiști chinezi este, în schimb, muntele K'un-lun sediul paradisiac al nemuririi: acolo sus Domnul ceresc, Chan Tao-ling a descoperit două săbii victorioase împotriva spiritelor răului și de acolo s-a înălțat la cer pe un dragon în cinci culori, după ce a băut elixirul nemuririi.

Pentru arabi, care considerau suprafața terestră ca un cerc plat, Qâf era lanțul muntos circular al orizontului, separat de cercul terestru de un teritoriu întunecat de frontieră, limită între vizibil și invizibil, pentru că numai urcând în vârful lui Qâf, făcut din smarald, se descoperă întinderea infinită a cerurilor divine. Pe acel munte, care este rădăcina munților noștri pământești, trăiește în singurătate perfectă încă de la originea lumii pasărea mitică Simurgh, izvor de înțelepciune și de fericire pentru că ei îi este dat să vadă misterul cerurilor divine.

Și civilizația occidentală, adesea pe urma imaginilor din Biblie, a recurs la același simbolism în moduri și forme diferite. De exemplu, dacă ne gândim la ziqqurratu, adică la vestitele temple cu trepte din Mesopotamia, evidentă reproducere arhitectonică a unui munte sacru (pe vârful lor se ridica tocmai micul sanctuar - reședința divinităților), reușim să înțelegem simbologia subînțeleasă în visul lui Iacob relatat de Geneză (28,12). Ei bine, un călugăr de la "Sfânta Ecaterina" din Sinai, unul din munții biblici fundamentali, Ioan Scărarul, care a trăit între 579-649 circa, se va inspira tocmai din această imagine pentru a intitula și structura opera sa Scara paradisului, oferă care i-a impus lui supranumele de "Climac" (în greacă climax este scara cu treptele sale).

Cum e ușor de intuit, Sinaiul pe care acel călugăr în avea în fața ochilor devenea parabola înălțării la cer prin urcușul ascezei spirituale. Paralelă va fi experiența propusă de un alt mare mistic, sfântul Ioan al Crucii (1542-1591), care dată fiind vocația sa de carmelitan, va alege ca simbol un alt munte. Urcarea muntelui Carmel este, de fapt, titlul uneia din cele mai cunoscute opere a lui, compusă între 1578-1583. Printr-o urcare plină de asprime, adică printr-o purificare liber primită și trăită, se ajunge în vârful perfecțiunii.

Pe urma lui Ioan al Crucii un foarte cunoscut autor mistic contemporan, Thomas Merton (1915-1968), convertit la catolicism în anul 1938 și care a trăit în etapa Ghetsemani în Kentucky (SUA), și-a intitulat autobiografia sa spirituală tocmai Muntele celor șapte salturi (1948), o scriere devenită populară și din multe puncte de vedere fascinantă tocmai datorită caracterului imediat aproape de jurnal al acestei urcări pe muntele contemplației, eveniment greu și glorios în același timp. Însă simbolul muntelui este un element capital și în literatura occidentală.

Este aproape spontan să ne gândim la Purgatorul lui Dante (între altele cuvintele "munte/munți" apar de peste 70 de ori în Divina Comedie). Dacă iadul este conceput aproape ca un munte săpat răsturnat care are ca vârf nadirul centrului fizic al pământului, prin antiteză purgatorul este un munte foarte înalt cu șapte salturi sau "cadre", în vârful căruia este situat paradisul pământesc, în timp ce la poalele lui se întinde plaja de sosire a sufletelor. Acest munte al ispășirii este exact la antipozii Ierusalimului, sub care se deschide cavitatea iadului: mai mult, este aproape refluxul său material, adică masa de pământ respinsă de golul întunecos al iadului. După Întruparea lui Cristos acel munte "de report" a devenit sediul sufletelor care așteaptă eliberarea: deci este o altă reprezentare a urcării ca asceză, ca purificare de rău. ?inta este vârful unde este situat paradisul pământesc, o pădure luxuriantă, dincolo de granița meteorelor și dincolo de sferele apei și focului. De sus se ia zborul spre imperiul paradisiac cu cele nouă ceruri tolemaice.

La acest munte literar, cel mai celebru dintre toți, am putea asocia mulți alții. Ne mulțumim să indicăm doi, tipici ai literaturii contemporane. Cum să nu ne gândim imediat la vestitul roman pe care Thomas Mann (1875-1955) l-a publicat în anul 1924 cu titlul Muntele vrăjit, adevărată parabolă a Europei bolnave? Acțiunea se desfășoară la Davos, într-un sanatoriu elvețian situat pe înălțimea muntelui; protagonistul Hans Castorp ajunge în clinica aceea pentru a-l vizita pe vărul bolnav. Însă o boală mai întâi, și o fascinație magică după aceea îl cuibăresc și pe Hans pe acel munte timp de șapte ani, până în anul 1914, când declanșarea războiului îl face să se întoarcă în Germania. Acei șapte ani pe fundalul greu accesibil al munților se transformă într-o extraordinară aventură vitală: se înfiripă iubirea între Hans și o pacientă, se dezvoltă dezbateri teoretice complexe între un italian liberal și umanist și un ceh, comunist și materialist, se desfășoară evenimente aparent nesemnificative, dar pline de tensiune și mister.

Cum spunea un critic, Erich Heller, "ce ironie în soarta protagonistului care, convertit la viață, se întoarce de pe muntele vrăjit, împărăție a Venerei și a morții, într-o lume în care «a sluji viața» înseamnă «a sluji cu armele», și care dispare în vederea cititorului înaintând șovăielnic în noroiul unui câmp de bătălie, probabil spre muntele eroic!". Cealaltă operă pe care am ales-o este desigur mai puțin importantă dar este și ea în felul ei emblematică. E vorba de romanul Go Tell It on the Mountain publicat în anul 1953 de scriitorul afro-american James Baldwin (1924-1987) și tradus în italiană în anul 1966 cu titlul Strigă tare asta (omițând astfel referința la munte). Protagonistul John urcă pe colina care se află în inima lui Central Park din New York. De sus contemplă profilul orașului pe care strămoșii lui îl văzuseră de departe, scânteind în luminile sale, ca și cum ar fi un fel de Nou Ierusalim, în timp ce în realitate el avea să se arate ca Babilonul distrugător care are în Broadway avangarda sa spre pierzare.

Această vizionaritate, încredințată muntelui în valoarea sa simbolică, pătrunde literatura de limbă engleză (Bunyan, Milton, Spencer, Wordsworth, Shelley, Coleridge, Buckler și așa mai departe) dar are și o expresie foarte înaltă în al patrulea act din Faust de Goethe: acțiunea se desfășoară în Hochgebirg, adică pe muntele înalt, pe "vârfurile rigide de stânci dințate" și auf dem Vorgebirg, "pe contraforturi", în timp ce în finalul ultimului act, al cincilea, suntem în Bergschluchten, adică printre "munții pleșuvi", într-un peisaj de stânci și păduri populate de anahoreți sfinți. Însă muntele are o prezență și în iconografia din toate secolele: cum să nu ne gândim la Fecioara din stânci de Leonardo da Vinci? Criticul de artă John Ruskin (1819-1900) în vasta sa operă Modern Painters (1843-1860) despre pictura modernă afirma că în artă "a existat mereu ideea sfințeniei legată de singurătățile stâncoase pentru că întotdeauna divinitatea se manifesta mai intim oamenilor pe vârfuri și pe munți se retrăgeau mereu sfinții pentru meditație, pentru o comuniune specială cu Dumnezeu și pentru a se pregăti pentru moarte". Și concludea că "munții sunt începutul și sfârșitul oricărui scenariu natural".

Însă munții își aruncă umbra lor pe toate paginile biblice: de la Ararat pe care se oprește arca lui Noe la Moria, muntele jertfirii lui Isaac, de la Sinaiul din exod la Nebo, muntele unde a murit Moise, de la Carmelul lui Ilie la Sionul templului din Ierusalim, de la muntele Ispitirilor lui Cristos la cel al Fericirilor, de la muntele Schimbării la Față la Golgota-Calvar până la muntele Măslinilor care la înălțarea lui Isus unește pământul și cerul. Însă acestor munți sfinți și altora mai puțin cunoscuți de care este presărată Biblia și pe care nu-i putem descrie acum am vrea să opunem o curioasă tipologie de munți "negativi", semn nu de ridicare ci de înjosire și degenerare.

Sunt "înălțimile", în ebraică bamot, în mod sistematic denunțate de Biblie ca sedii ale sanctuarelor cananeene, legate de cultele fertilității - dar uneori și locuri de cult israelitic. Sunt sute de texte biblice în care se condamnă aceste dealuri, începând de la însuși Solomon care a dedicat un sanctuar zeului moabiților Camosh și zeului amoniților Milcom "pe muntele care este în fața Ierusalimului" (1Re 11,7), imitat apoi de succesorii lui și de suveranii din regatul de nord al Samariei. Noi ne vom mulțumi acum să ilustrăm acest simbolism negativ și idolatric al muntelui cu un text interesant și, la prima vedere, neutru, ba chiar legat de muntele sacru prin excelență, Sionul. E vorba de începutul celui de-al doilea "cânt al treptelor", Psalmul 121 (120): "Îmi ridic ochii spre munți: de unde îmi va veni ajutorul? Ajutorul meu vine de la Domnul care a făcut cerul și pământul" (v. 1-2).

Cel care se roagă își ridică privirea imploratoare "spre munți" și rostește o întrebare: "De unde-mi va veni ajutorul?". Ei bine, mulți exegeți cred că în această scenetă aparent clară există tocmai o trimitere polemică la "înălțimile" idolatrice. Cel care se roagă ar fi tentat să-și îndrepte apelul (și picioarele) spre sanctuarele de pe dealurile cananeene unde se înalță stâlpi și monumente sacre, semne ale zeului Baal, divinitatea rodniciei și a fertilității. Poate că el va oferi ajutorul așteptat? Răspunsul psalmistului este categoric: "Ajutorul meu vine de la Domnul", creatorul cerului și al pământului, izvorul oricărui dar de viață. E vorba de o mărturisire de credință "iahvistă" de factură liturgică (intrată și în liturgia catolică: Adiutorium nostrum in nomine Domini qui fecit caelum et terram) care trimite implicit la celălalt munte sacru, unicul adevărat pentru Israel, Sionul, "înălțime minunată, bucuria întregului pământ (...) capitala marelui Rege" (Ps 48,3). Biblia, care opune deja două cetăți simbolice, Ierusalimul și Babilonul, pune în antiteză și doi munți ideali, cel al înălțării la Dumnezeu, la lumină, la adevăr și cel al iluziei și al înșelării. Încă o dată îi revine omului să aleagă pe care cărare să meargă.

(După L'Osservatore romano, 11 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat