Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Responsabilitatea credincioșilor în afirmarea unei virtuți care trebuie construită în fiecare zi

Nu există libertate și egalitate fără fraternitate

A unsprezecea ediție a "Tonalestate", care se desfășoară între 4-7 august 2010, la Ponte de Legno (Brescia) și la Passo del Tonale (Trento), a ales trei cuvinte pentru lucrările sale: liberté, égalité, dar mai ales fraternité. Temei fraternității a dedicat conferința sa, joi dimineață, cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios. Publicăm în continuare fragmente mari din conferință, intitulată "Fratenitatea, responsabilitatea credincioșilor: o utopie?".

De Jean-Louis Tauran

Fraternitatea nu este spontană. Să ne amintim de Cain și Abel! Fraternitatea este mereu înaintea noastră. În Franța, pe frontispiciile palatelor oficiale se evidențiază emblema "libertate, egalitate, fraternitate". Charles Péguy credea că motoul republican trebuia să fie rescris în această ordine: fraternitate, libertate, egalitate. Ideea nu a avut succes deoarece anticlericalii au afirmat că fraternitatea era un concept creștin. Și pe bună dreptate.

Spunea Edgar Morin: libertatea poate să fie instituită. Egalitatea poate să fie impusă. În schimb, fraternitatea nu se stabilește cu o lege, nici nu se impune de către stat! Vine dintr-o experiență personală de solidaritate și de responsabilitate. Singură, libertatea ucide egalitatea și egalitatea impusă ca unic principiu distruge libertatea. Numai fraternitatea permite să se mențină libertatea, continuând însă lupta pentru a suprima inegalitățile.

În secolul trecut două sisteme au încercat să întrupeze libertatea și egalitatea. Liberalismul economic a încercat să asigure tuturor bunăstarea, iar socialismul a încercat să promoveze egalitatea, atribuind statului justa repartizare a bogățiilor. La începutul acestui secol crizele financiare, bolile, sărăcia au făcut să se înțeleagă că lipsește o bază etică care să asigure un sens eforturilor celui care are misiunea de a organiza viața socială și economică. Și probabil fraternitatea ar putea să fie această referință etică.

Fraternitatea este adesea confundată cu solidaritatea. Solidaritatea are ca scop să corecteze inegalitățile și nedreptățile, totuși fără a le pune din nouă în discuție. În schimb, fraternitatea indică o societate în mod genuin egalitară, o egalitate nu numai de drept ci mai ales de fapt, în numele demnității iminente a oricărei ființe umane. O societate fraternă este o societate în care fiecare privilegiu nu mai există, unde fiecare se îngrijește de celălalt, de oricare. Implică un contact imediat cu persoanele, recunoaște în fiecare persoană care este în același timp diferit de mine și egal cu mine. Diferit pentru că fiecare este unic. Egal pentru că în fiecare există chemarea de a fi frate în umanitate; frate deoarece aparțin aceleiași familii umane. Fraternitatea îmbogățește libertatea și egalitatea deoarece, contrar libertății liberale, libertatea fraternă se simte responsabilă de libertatea celuilalt. Eu nu sunt cu adevărat liber dacă celălalt nu este liber.

Ioan Paul al II-lea, cu ocazia primei sale vizite apostolice în Franța în anul 1980, a spus că "în fond, libertatea, egalitatea și fraternitatea sunt idei creștine". Este interesant de notat că creștinismul primar vorbea despre Biserică precum despre o "comunitate de frați". Cuvântul frate (adelphos) îi desemnează pe cei care aparțin grupului discipolilor lui Isus care - spune sfântul Paul în Scrisoarea către Romani (8,29) - "este primul născut într-o mulțime de frați". Însă comunitatea primară folosește și un termen generic: fraternitate (adelphotes). Este un cuvânt care aparține în mod tipic vocabularului creștin; de exemplu nu se găsește nici în Platon nici în Aristotel în timp ce acești augori folosesc frecvent cuvântul frați. Deci pentru noi creștinii fraternitatea, mai mult decât o virtute, este faptul de a fi frați, membrii ai unui grup, grupul creștinilor, botezați, uniți cu Cristos prin sacramentele din Ecclesia.

Benedict al XVI-lea tratează despre fraternitate în enciclica sa Caritas in veritate. De fapt, capitolul III este intitulat: "Fraternitatea, dezvoltarea economică și societatea civilă". În capitolul V, referitor la colaborarea familiei umane, fraternitatea este examinată sub aspectul teologic: Preasfânta Treime este considerată ca referința ultimă a unității familiei umane (nr. 54) și Papa recunoaște că diferitele culturi și religii, în măsura în care iau în considerare exigența iubirii și a adevărului, sunt de mare ajutor pentru apropierea popoarelor. Papa rămâne prudent în privința colaborării religiilor pentru a asigura unitatea neamului omenesc. Insistă mai degrabă să spună că contribuția religiilor la dezvoltare cere, înainte de toate, ca Dumnezeu să aibă loc în sfera publică (nr. 56). În acest context papa evocă relația dintre credință și rațiune. Credința și rațiunea se purifică una cu alta.

Atunci când ONU, în anul 1948, a promulgat Declarația universală a drepturilor omului, după barbariile din Al Doilea Război Mondial, această declarație și-a găsit fundamentul său în fraternitate. E suficient să recitim primul articol: "Toate ființele umane se nasc libere și egale în demnitate și în drepturi. Sunt înzestrate cu rațiune și conștiință și trebuie să acționeze unii față de alții într-un spirit de fraternitate". Asta înseamnă că fraternitatea nu este facultativă nici spontană nici imediată, trebuie învățată prin educație și formare, nu numai de-a lungul vieții școlare, ci de-a lungul întregii vieți. În școli ar trebui să se înceapă prin a-i învăța pe copii cum să se ajute reciproc, să respecte diferențele și aici religiile au un rol deosebit de decisiv de desfășurat. Deoarece comunitățile de credincioși au un savoir faire care provine din experiența trăită de milioane și milioane de bărbați și femei în fiecare săptămână. De fapt, în fiecare vineri, sâmbătă și duminică, milioane și milioane de credincioși invadează sinagogile, bisericile și moscheile pentru cultul lor și acolo toți învață să trăiască unitatea în diversitate. Este posibil să se trăiască împreună, să se păstreze propria identitate pentru că suntem membrii aceleiași familii și sub privirea lui Dumnezeu - pentru unii Creator, pentru alții Tată - trebuie și putem să trăim nu numai tolerându-ne reciproc, ci iubindu-ne ca într-o familie.

Dialogul interreligios deveni deci un element deosebit de decisiv în lumea pluriculturală și plurireligioasă de astăzi, nu numai pentru o coexistență pașnică, ci pentru promovarea unei lumi noi. Ca și credincioși, suntem cu toții chemați să ne confruntăm cu trei provocări: provocarea identității, provocarea diferenței și provocarea pluralismului. Provocarea identității înseamnă a dobândi o conștiință a conținutului propriei credințe, pentru că nu se poate dialoga pe ambiguitate. Provocarea diferenței: nu trebuie să credem că acela care aparține unei alte religii sau unei alte culturi este în mod necesar un dușman. Provocarea pluralismului: trebuie să acceptăm că Dumnezeu este în mod misterios în acțiune în fiecare creatură a lui.

Dacă reușim să dobândim această spiritualitate atunci vom fi în măsură, noi credincioșii, să eliminăm toate cauzele non-fraternității: șomajul, disparitățile sociale, izolarea bolii și a sărăciei, neatenția față de persoanele în vârstă, față de străini, față de migranți. Ca și credincioși putem aduce un mare serviciu fraților și surorilor noștri în umanitate aflați în căutarea sensului istoriei și al vieții. Filozoful Paul Ricoeur, într-un articol din anul 1966, în revista "Esprit", afirma că omul modern în realitate se confruntă cu patru probleme: problema autonomiei, a dorinței, a puterii și a non-sensului. Eu aș vrea să amintesc patru domenii în care toți credincioșii pot coopera pentru binele comun: orașul, sportul și muzica, educația, ospitalitatea. Cu atâția bărbați și femei trebuie să împărtășim marile valori care aparțin patrimoniului creștin: respectarea persoanei umane, care nu poate fi niciodată redusă la productivitatea sa economică sau la poziția sa socială; tutelarea libertăților fundamentale ale persoanei umane; egalitatea, care pentru noi se odihnește pe caritate. Trebuie să ne ajutăm cu toții, respectând diferențele noastre, ca să alegem între bine și rău. Și responsabilii religioși, în mod deosebit, au datoria de a arăta calea care trebuie luată pentru a da fiecăruia posibilitatea de a alege, în libertate și cu responsabilitate, calea justă.

Noi creștinii credem că astăzi este cel mai bun timp pentru că Dumnezeu ne-a plantat aici și aici trebuie să înflorim. Da, să nu ne pierdem curajul, să privim în jurul nostru și vom găsi un frate care trebuie iubit și cu care să facem o bucată de drum împreună. Îmi revine în minte o poveste tibetană: "Într-o zi mergeam pe munte și am văzut un animal sălbatic. Apropiindu-mă mi-am dat seama că era un om. Când am ajuns în fața lui am văzut că era fratele meu".

Credincioșii nu pot decât să revendice dreptul lor de a propune omului de astăzi "ipoteza lui Dumnezeu" și aici noi creștinii avem o responsabilitate deosebită. Poate că vom fi o minoritate în lumea de mâine, dar vom fi mereu o minoritate care contează, o minoritate care acționează.

(După L'Osservatore romano, 7 august 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat