Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ruinele catedralei UrakamiReflecție: Holocaust catolic

...Oamenii uită.

Cu toții uităm.

Dar faptele, chiar uitate, rodesc când un gând, când un cuvânt, iar gândul și cuvântul rodesc mereu alte fapte, destine și vieți - și nimeni, niciodată nu rămâne identic cu sine însuși, fiindcă există o singură "istorie personală": aceea a tuturor.

Ni se întâmplă să uităm - poate - că 6 august înseamnă Schimbarea la Față a Lui Isus, dar și ziua în care la Hiroshima s-a schimbat istoria omenirii. Uităm cu siguranță că la 9 august a fost aruncată a doua bombă nucleară asupra orașului Nagasaki - dar fie că nu ne pasă (ei și?! nici Japonia, nici 1945 nu înseamnă aici și acum), fie că dăm din umeri "plictisiți" de insistența celor care totuși comemorează an de an evenimentele, când lucruri "mult mai importante" ne așteaptă în mass-media - de ex., ultimele bârfe despre vedete sau topul manelelor și filmele porno - orice am spune și orice am face, viața nimănui nu mai e la fel.

1945 - 6 august și 9 august.

Dincolo de nepăsarea noastră, două orașe, același destin, cu două chipuri diferite în care recunoaștem peste timp esența propriei schimbări. Unul din participanții la ceremoniile de comemorare din 1985 descria astfel diferențele: "Hiroshima e amară, zgomotoasă, politică, stângistă și anti-americană. Simbolul ei e pumnul mâniei. Nagasaki e trist, liniștit, meditativ, non-politic și cufundat în rugăciune. Nu blamează Statele Unite, ci deplânge nonsensul războiului, mai ales al războiului nuclear. Simbolul lui: mâinile care se roagă pentru pace".

De unde diferența?!

Nagasaki este centrul catolicismului japonez începând din sec. al XVI-lea și nimic, nimeni și niciodată nu poate adumbri lumina lui Dumnezeu.

La 9 august 1945, ora 11.02, epicentrul exploziei a fost tocmai districtul Urakami, inima și sufletul catolicismului în Japonia. Nagasaki fusese evanghelizat în 1549 de misionarii iezuiți sosiți din Portugalia, conduși de sfântul Francisc Xaveriu, care au ajuns în oraș la 15 august. Creștinismul s-a răspândit rapid, astfel încât până în 1580 (în numai 30 de ani și fără mijloacele de comunicare de care dispunem astăzi), numărul catolicilor se ridicase deja la peste 200.000. Represaliile care au urmat, începând cu crucificarea celor 26 de catolici lângă Nagasaki (1596: Paul Miki și însoțitorii), au continuat pe tot parcursul istoriei ulterioare: într-un singur an - 1614 - toate bisericile și centrele misionarilor au fost distruse, misionarii identificați și executați, dar japonezii convertiți la catolicism au preferat să-și piardă viața decât să renunțe la credință. Perioadele scurte de toleranță religioasă au fost îngăduite numai pentru străini (sec. XIX, începutul sec. XX).

Bomba atomică de la Nagasaki a fost considerabil mai puternică decât aceea de la Hirsohima, care a ucis 140.000 din cei 255.000 de locuitori ai orașului. Și totuși, la Nagasaki, din cauza condițiilor meteorologice, numărul victimelor a fost limitat la 35.000 (dintre care 8.500 de catolici din cei 12.000 aflați în districtul Urakami). Două fapte privite împreună - distrugerea centrului polonez al lui Maximilian Kolbe care ar fi trebuit să devină epicentrul evanghelizării catolice pentru Europa și America și distrugerea centrului catolic din Nagasaki care ar fi trebuit să îndeplinească aceeași misiune pentru Asia ridică întrebarea din totdeauna a omului în fața tuturor tragediilor: DE CE?

"A accepta crucea" e ușor de spus de cei care nu au trăit niciodată amarul crucii. Dar când răspunsul vine din partea celor care au dus cu adevărat crucea, e cutremurător. Maximilian Kolbe a murit oferindu-se lui Dumnezeu; Takashi Nagai, medic radiolog și supraviețuitor (timp de 5 ani) al bombardamentului de la Nagasaki, își amintea că târziu în noaptea de 9/10 august a auzit surorile din mănăstirea alăturată cântând imnuri religioase. Până a doua zi, toate cele 27 de surori muriseră în urma arsurilor cumplite, în ruinele propriei mănăstiri; alături, la școala Junshin, elevele fuseseră învățate să cânte imnul: "Marie, ție mă încredințez" - cu acest imn au murit pe buze, după zile întregi de chinuri, conștiente că mor.

DE CE, Doamne?

Și iată răspunsul pe care-l dă Takashi Nagai: "Nu americanii au ales suburbia noastră, ci Providența Divină a ales Urakami și a purtat bomba exact deasupra noastră. Oare între anihilarea orașului Nagasaki și sfârșitul războiului nu e o adâncă și providențială legătură? Nu a fost oare Nagasaki victima aleasă, mielul fără de prihană jertfit ca ardere de tot, oferit pe altarul de sacrificiu, luând asupra lui păcatele tuturor națiunilor din Cel de-al Doilea Război Mondial?" Și dacă afirmația lui a fost primită cu reticență sau cu mânie, el însuși avea să-și dea viața ca victimă pe același altar. S-a pregătit pentru moarte repetând "Isus, Maria, Iosif" în stilul japonez Nenbutsu, asemenea samurailor. Și a primit moartea la 1 mai 1951, având pe buze cuvintele lui Isus: "În mâinile tale îmi încredințez sufletul".

Când Nagai folosise cuvântul șocant "hansai" (=holocaust, "ardere de tot"), chemându-i pe toți să-și ofere propria moarte și moartea celor dragi lui Dumnezeu ca pe o ardere de tot, avea în vedere fructul pe care îl aduce astfel transfigurarea morții. Iar acesta este unul singur: pacea inimii. Fiindcă ura nu poate fi niciodată învinsă de ură, ci doar de iubire.

Iar creștinismul este mai presus de toate, religia iubirii.

Dar NU și a uitarii.

Dr. Ecaterina Hanganu

* Citatele au fost preluate din Takashi Nagai, "The Catholic Holocaust of Nagasaki", fr. Anthony Josemaria - Ignatius Insight, august 2010. Imaginea reprezintă ruinele catedralei Urakami.


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat