Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul apostol Iacob

Fiul tunetului

De Juan Manuel de Prada

Oare cum a fost Iacob, fiul lui Zebedeu și a Salomeei, căruia evangheliștii îi atribuie mereu un loc de referință în listele celor doisprezece, și pe care însuși Isus l-a voit alături, împreună cu Petru și cu fratele său Ioan, în câteva momente mai semnificative ale existenței sale pământești? Fără îndoială, trebuia să fie un om impetuos și aprig, înclinat spre supărare, pe care ni-l imaginăm mâniindu-se tare atunci când, după o zi dură pe lacul Tiberiadei, se întorcea cu mâinile goale la Betsaida. De mai multe ori, mâniat, poate că a adresat blesteme peștilor reticenți să cadă în năvoadele lui; de mai multe ori poate că i-a amenințat că va porunci să coboare peste ei "focul din cer", care era focul pe care voia să-l coboare și împotriva samaritenilor neospitalieri când, după Schimbarea la Față, Isus îl trimite înainte, împreună cu fratele său Ioan, să caute un loc unde să-și petreacă noaptea. Putem să ni-l imaginăm pe Iacob, epuizat și înfometat, spunând vrute și nevrute despre samariteni, și pe Isus care-l ceartă spunând: "nu exagera, fiu al tunetului, nu exagera...". Pentru că așa, "fii ai tunetului" îi numea Isus pe Iacob și pe Ioan, demonstrând că fiii lui Zebedeu erau oameni fermi și mai puțin blânzi.

Însă ceva dreptate avea Iacob să aibă o asemenea înfuriere. Cum îndrăzneau samaritenii aceia mizerabili să refuze masă și casă unui om care tocmai văzuse trupul lui Cristos strălucind de lumină și plin de bucurie și de frumusețe pe muntele Tabor? Domnul nu săvârșise acea Schimbare la Față în fața mulțimilor, și nici măcar în fața celor doisprezece, ci numai în prezența lui Petru, a lui Ioan și a lui. Cu șase zile înainte, Isus stabilise la Cezareea primatul lui Petru; cu șase zile înainte, Isus anunțase Pătimirea sa și spusese apostolilor că, pentru a se mântui, trebuiau "să se lepede de ei înșiși" și să ia crucea. Și, dat fiind faptul că revelația i-a tulburat probabil pe sărmanii apostoli, Cristos ia trei dintre ei, și pentru a face mai ușor și suportabil scandalul Pătimirii, le permite lor să întrevadă gloria divină, ca un "fulger" premonitor al Învierii. Iacob îl văzuse pe învățătorul său în timp ce discuta cu Ilie și cu Moise; și chiar dacă nu înțelesese foarte bine despre ce vorbeau, Isus îi poruncise să nu povestească nimănui înainte ca "Fiul Omului să învie din morți". Deci Iacob știe că Isus va învia; știe că i-a fost dat darul de a întrevedea acea glorie care se apropie... dar nu a înțeles semnificația minunii la care tocmai a asistat, nu a înțeles că fără cruce nu există Înviere. Putem să ni-l imaginăm în timp ce șușotește cu fratele său: "Isus ne-a destăinuit că va învia din morți. Și Isus a voit ca tu și eu să vedem cu anticipație gloria lui. Deci avem dreptul ca să ne fie rezervat un loc privilegiat în gloria lui, unul la dreapta și celălalt la stânga tronului său". Și iată că fiii tunetului merg în comisie pentru a reclama acest drept.

Evanghelia după Matei - spre deosebire de cea după Marcu - introduce în acest episod o precizare plină de gust și plauzibilă din punct de vedere psihologic. Rezultă că fiii bătăioși ai lui Zebedeu, frații care tună, recurg la mama lor Salomeea pentru ca să fie intermediară între ei și Isus! Și mama e cea care îi cere lui Isus ca acei doi fii ai săi să aibă un loc privilegiat în împărăție: unul la dreapta lui și celălalt la stânga lui, ca favoriți sau adulatori într-o curte de palat. Nu putem să nu ni-l imaginăm aici pe Isus care izbucnește în râs. "Deci așa - probabil s-a gândit el - frații mereu gata să vorbească și să se înfurie! Au barbă, dar se ascund în spatele mamei pentru ca ambițiile lor să fie mai puțin impertinente, pentru ca apetitul lor după onoruri să fie temperat, îmblânzit, înfrumusețat de grija maternă". Iacob și Ioan acționează ca postulanți manevratori în căutarea unei recomandări, care în loc să prezinte în mod deschis propria candidatură recurg la intermediari; și se știe că nu există intermediar mai bun decât propria mamă, care este persoana care mai bine și cu sentiment mai mare scoate în evidență calitățile postulantului, înduioșind inima celui care are autoritatea pentru a da funcții și a distribui recompense. Însă fiilor bătăuși ai lui Zebedeu de data aceasta subterfugiul nu folosește la nimic: "Cine vrea să fie mare printre voi să fie slujitorul vostru și cine vrea să fie cel dintâi dintre voi să fie sclavul tuturor. Căci și Fiul Omului nu a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți".

Și în cazul în care încă nu le este clar în ce consta faptul de a fi "sclavul tuturor", Isus îi alege din nou pe "fiii tunetului", împreună cu Petru, pentru ca să asiste la rugăciunea lui de agonie în Grădina Ghetsemani. Isus se face ascultător până la moarte; și, văzându-l umilit și suferind, până la urmă Iacob va putea să înțeleagă că gloria pe care a putut s-o întrevadă pe muntele Tabor nu se dobândește stând cuibăriți pe un tron, ci pironiți pe un lemn. Iacob este de acum gata să înțeleagă acel lung discurs cu care Isus își luase rămas bun de la discipolii săi: "Un slujitor nu este mai mare decât stăpânul său. Dacă m-au persecutat pe mine, vă vor persecuta și pe voi". Și este chiar gata să înțeleagă cele două forme cele mai înspăimântătoare de persecuție: mai întâi persecuția dinăuntru ("vă vor alunga din sinagogi") și apoi cea din afară ("vine ceasul în care oricine vă va ucide va crede că aduce cult lui Dumnezeu"). Ceea ce Isus a prezis s-a împlinit: toți Apostolii au fost alungați din sinagogă și apoi au murit martiri, cu singura excepție a lui Ioan, fratele lui Iacob, care a murit bătrân și într-un pat, chiar dacă desigur și el a fost martir, deoarece în timpurile lui Dioclețian l-au aruncat într-un recipient plin cu ulei clocotit, din care a ieșit în mod miraculos neatins, și apoi a fost condamnat să lucreze în minierele din Patmos, care erau un supliciu mai rău decât moartea. Iacob, celălalt fiu al tunetului, a fost decapitat din porunca lui Irod Agripa, pe la anul 40, la Ierusalim, unde a început să predice evanghelia imediat după înălțarea la cer a lui Cristos. Fiul tunetului atunci nu i-a blestemat pe călăii săi, nici nu i-a amenințat cu "focul din cer", și nu a pretins nici măcar în momentul morții un loc privilegiat alături de tron; înțelesese că pentru a se bucura de gloria aceea pe care Cristos îi permisese s-o întrevadă pe vârful muntelui Tabor trebuia să să-și dea "viața ca răscumpărare pentru mulți".

Nu știm cu certitudine absolută dacă Iacob a venit în Spania. Totuși, Tradiția așa ne învață din timpuri imemoriale; și Tradiția spune adevărul, pentru că nu a existat niciodată un popor așa de impetuos și în același timp așa de suferind ca poporul spaniol. Și acest zel care, corectat la școala suferinței, nu se risipește în lăudăroșenii și asalturi bruște zadarnice, dar care știe să devină răbdător în adversități, noi spaniolii l-am putut învăța numai de la acel fiu al tunetului care a contemplat cu anticipație gloria lui Cristos și care, la sfârșit, a învățat că pentru a dobândi gloria trebuie mai întâi să golească paharul durerii.

(După L'Osservatore romano, 25 iulie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat