Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Europa și crucifixul

O alianță împotriva secularismului

De Grégor Puppinck

director al European Centre for Law and Justice (Strasbourg)

Cazul Lautsi a trezit senzație în Europa după condamnarea Italiei din partea Curții Europene a Drepturilor Omului din cauza prezenței crucifixelor în școlile publice, prezență care ar încălca drepturile omului. Pentru a da o bază legală deciziei sale, Curtea a creat o nouă obligație, prin care statul ar fi "obligat la neutralitate confesională în domeniul educației publice". Curtea a adăugat că nu vede "cum expunerea, în clasele din școlile publice, a unui simbol pe care este rațional să fie asociat la catolicism (religie majoritară în Italia) ar putea sluji pluralismul educativ, care este esențial pentru a ocroti o «societate democratică» așa cum o concepe convenția". Astfel, conform Curții, statele europene ar trebui să fie religioase (neutralitate confesională) pentru a sluji pluralismul, care ar fi motivul constitutiv al unei societăți democratice. Cu alte cuvinte, Curtea afirmă că o societate, pentru a fi democratică, trebuie să renunțe la identitatea sa religioasă. Italia a făcut recurs împotriva acestei decizii la Grande Chambre a Curții de la Strasbourg. Apelul a fost expus la 30 iunie și procesul de la Curte este așteptat pentru toamnă.

Acest caz este extrem de important. Este emblematic, deoarece pune în joc însăși legitimitatea prezenței vizibile a lui Cristos în școlile italiene și, prin extindere, din întreaga Europă. A devenit un simbol în conflictul actual cu privire la viitorul identității culturale și religioase a Europei. Un conflict care opune susținătorii secularizării complete a societății și apărătorii unei Europe deschise și fidele față de identitatea sa profundă. Primii văd secularismul ca soluția care permite să se gestioneze pluralismul religios și pluralismul ca un argument care permite să se impună secularismul. Secularizarea nu este un fenomen complet spontan și inevitabil. Înaintează chiar prin alegeri politice, cum este politica anticlericală din Franța la începutul secolului al XX-lea.

Europa este diferită. Pluralismul religios, cosmopolitismul care folosește ca paradigmă pentru reflecția Curții, este în realitate o ficțiune străină de cea mai mare parte a teritoriului european. Însă este adevărat că suntem într-o epocă în care identitățile naționale sunt puse în cauză, dar în același timp nevoia de identitate este foarte puternică. Europa occidentală de la sfârșitul Celui de-al Doilea Război Mondial a trăit din punct de vedere juridic într-un regim clar de libertate religioasă; însă, de fapt, ceea ce am cunoscut este mai degrabă un regim de simplă toleranță religioasă. Asta se explică prin faptul că minoritățile religioase erau în acel timp mai puțin vizibile și nu pretindeau să modifice identitatea religioasă a națiunilor unde au emigrat.

Astăzi situația este diferită. Prezența islamului obligă de acum Europa să ia poziție realmente cu privire la libertatea religioasă. Această alegere nu este numai o luare de poziție filozofică, ci are și importante consecințe concrete asupra realității identității religioase occidentale. Este tot mai evident că instituțiile publice din Europa occidentală - și sentința Lautsi este o demonstrație - au făcut alegerea de a limita libertatea religioasă și de a impune o secularizare a societății pentru a promova un model cultural precis în care lipsa de valori (neutralitatea) și relativismul (pluralismul) sunt valori în sine în sprijinirea unui proiect politic care s-ar vrea post-religios și post-identitar. Acest proiect politic, ca sistem filozofic, pretinde să aibă monopolul.

În acest context de radicalizare a secularizării s-a inserat cazul Lautsi. Este ultimul și principalul obstacol împotriva căruia s-a ciocnit procesul de secularizare după dezbaterea referitoare la "rădăcinile creștine" în preambulul Tratatului constituțional european. Faptul că o jurisdicție a putut, în numele libertății religioase, să concludă că o societate, pentru a fi democratică, trebuie să renunțe la identitatea sa religioasă, cere o reflecție cu privire la evoluția conceptului. Cazul Lautsi arată că acest concept, creat pentru a proteja societatea de ateismul de stat, a devenit la sfârșit un instrument de delegitimare socială și de privatizare a religiei. Prin urmare acest caz arată că acest mod de a înțelege libertatea religioasă se poate întoarce împotriva religiei și să fie principalul instrument conceptual al secularizării societății.

Dacă se neagă identitățile colective

Prima și principala carență pe care o revelează cazul Lautsi este incapacitatea concepției moderne de libertate religioasă de a gândi și de a respecta dimensiunea religioasă a vieții sociale și dimensiunea socială a religiei. Teoria, care a dus la sentința Lautsi, este bazată pe recunoașterea exclusivă a drepturilor individului, care se presupune că este înzestrat cu o conștiință considerată infailibilă prin natură și destinat să se evolueze într-o societate imaginată ca neutră din punct de vedere axiologic (moral). Această libertate este considerată universală deoarece este întemeiată pe natura omului și este imperativă deoarece este expresia unuia dintre aspectele demnității umane. La celălalt capăt, societatea publică, deoarece este considerată o entitate artificială în slujba individului, trebuie să se predea în fața singurei autorități legitime: libertatea care derivă din demnitatea individuală.

Identitatea religioasă a societății nu mai are, în sine, valoare și legitimitate. Este considerată un simplu fapt moștenit de la istorie. În multe domenii, este recunoscut în dreptul internațional că națiunile pot fi titulare de drepturi subiective, cum ar fi dreptul de a proteja și de a transmite generațiilor viitoare identitatea lor culturală, lingvistică, ecologică; însă acest lucru nu e valabil pentru identitatea lor religioasă, deși e vorba de una dintre componentele identitare cele mai profunde. În materie religioasă, națiunile nu sunt titulare ale niciunui drept. Conform concepției moderne de libertate de religie, numai indivizii, luați în mod izolat, posedă drepturi religioase care se exercită în limitele fixate de legislațiile naționale. Religia și diferitele societăți intermediare nu beneficiază de o protecție deosebită: numai fiecare credincios, individual, este titular al dreptului, și acest drept se exercită înainte de toate și mai ales față de terți și față de societate.

Această libertate religioasă ar implica deci neutralizarea identității religioase a societății, însă această neutralitate este profund iluzorie. De fapt, dacă puterea civilă poate fi indiferentă față de convingerile intime ale persoanelor, nu poate fi însă așa total față de religie deoarece ea este prin natura sa un fenomen social. Astfel, a pretinde să fii indiferent față de religie până la urmă înseamnă a nega dimensiunea în mod fundamental socială a religiei și a o limita la sfera privată a convingerilor intime.

Este expresie a unei opțiuni filozofice a afirma în cazul Lautsi că statul ar trebui să acționeze ca și cum societatea și cultura italiene n-ar avea nimic religios. Și totuși un stat, un popor, are în mod necesar o identitate și această identitate are în mod necesar o dimensiune religioasă. Un stat nu este un concept, nu este o structură neutră, nu are răceala unei instituții supranaționale; un stat este emanația unui popor, cu istoria sa și identitatea sa. În această optică, simbolurile folosesc tocmai pentru a reprezenta, a întrupa componentele identității sociale. Identitatea colectivă se construiește în jurul simbolurilor. Dimensiunea religioasă a identității sociale a unui popor este constituită și manifestată de o întreagă serie de uzanțe sociale și obiceiuri, cum sunt sărbătorile, numele, un anumit tip de raporturi umane, îmbrăcămintea sau chiar alimentația. Este manifestată și de simboluri vizibile, cum sunt crucifixele în școli, în spitale sau în piețele și în monumentele publice.

Pentru a fi coerentă cu ea însăși, Curtea Europeană ar trebui să renunțe să fie închisă la Crăciun și la Pa?ti, și să adopte, așa cum făcuseră revoluționarii francezi, un calendar nou fără referințe la viața lui Cristos. De fapt, identitatea religioasă a unei societăți nu poate fi neutralizată: poate fi negată, combătută și înlocuită, dar nu neutralizată. Prin urmare, adevărata problemă în centrul cazului Lautsi este cea a legitimității unei autorități supranaționale care pretinde să modifice samavolnic dimensiunea religioasă a identității unei țări. Teoria juridică a libertății religioase nu este în măsură să țină cont de identitatea creștină a Europei; tocmai acest lucru l-a revelat cazul Lautsi. Reacția politică fără precedent trezită de sentința din noiembrie 2009 capătă prin urmare o mare importanță, deoarece este o adevărată reafirmare a legitimității proprii și deosebite a creștinismului în identitatea Europei, în fața dinamicii secularizării.

Individul și societatea

Cazul Lautsi revelează și că modul de a trata libertatea religioasă din partea Curții de la Strasbourg se întemeiază pe o concepție conflictuală despre relațiile dintre individ și societate. Societatea și persoana nu sunt considerate într-o relație de complementaritate, ci de opoziție: societatea este principalul obstacol în calea libertății individuale; societățile limitează libertatea; ele ar trebui deci să capituleze, să devină cât mai mult posibil neutre cu scopul de a elibera spațiul pentru libera exercitare a conștiinței individuale.

Această concepție conflictuală duce la o logică de revendicare exclusivă a "dreptului meu particular" împotriva ansamblului societății. Dreptul copiilor doamnei Lautsi de a nu fi constrânși să vadă simbolul lui Cristos ar trebui să prevaleze, fără nici un compromis posibil, asupra dorinței majoritare a unui întreg popor, și chiar a tuturor popoarelor membre ale Consiliului Europei. Absolutizarea demnității și autonomiei individuale duce la absolutizarea dreptului care o garantează și la anularea intereselor comunității.

Libertatea împotriva religiei

Cazul Lautsi trebuie să inducă și la întrebarea cu privire la pericolul constituit de logica libertății religioase atunci când aceasta este dusă la extrem, deoarece duce la negarea religiei în numele libertății de religie, la apărarea libertății de religiei suprimând din punct de vedere social religia. Este ceea ce a făcut Curtea: a pretins că apără libertatea religioasă suprimând simbolul religios. E vorba de o adevărată răsturnare istorică și conceptuală, deoarece libertatea religioasă a fost voită, după război, ca instrument de apărare a transcendenței omului în fața nihilismului de stat. Libertatea de religie este probabil dreptul cel mai mult lezat în Europa în secolul al XX-lea; dușmanii săi refuză să admită că religia și libertatea nu sunt în mod necesar antinomice - ei utilizează libertatea împotriva religiei - și consideră chiar că libertatea religioasă este încălcată de simpla manifestare a religiei celorlalți.

În sfârșit, așa cum rezultă din jurisprudența Curții europene, libertatea religioasă nu mai este un drept primar, fundamental, care derivă direct din natura transcendentă a persoanei umane, ci este un drept secundar, acordat de autoritatea civilă și care derivă din idealul de pluralism democratic. Este vorba de o răsturnare conceptuală. Astfel sunt tot mai frecvente în jurisprudență formule ca: libertatea de religie garantează pluralismul în din acest motiv merită o tutelare deosebită. Astfel manifestarea convingerilor religioase este încadrată de exigențele unei ordini publice asimilată neutralității.

Nu numai atât, dar în realitate libertatea de religie este tot mai limitată numai la libertatea de credință, adică la libertatea interioară de a crede sau de a nu crede. Ar fi o greșeală să se considere că credința este independentă de religie deoarece una este interioară și cealaltă exterioară. A limita libertatea de religie (din cauza non-legitimității sociale a religiei) pentru a proteja numai libertatea de credință (ca expresie pură a transcendenței umane) ar corespunde, într-o familie, cu interzicerea rugăciunilor și a catehismului în numele libertății actului de credință al copiilor. De fapt, în felul acesta ar fi foarte puține posibilități de a transmite copiilor credința. Același lucru este valabil pentru societate. Eliminarea religiei din societate echivalează cu eliminarea credinței din inimile generațiilor viitoare.

Reacție fără precedent

Sentința Lautsi a provocat o reacție socială și politică fără precedent în istoria Consiliului Europei. Niciodată o decizie a Curții de la Strasbourg a fost așa de contestată, cu așa de multă vigoare, nu numai de cei care cred, ci și de societatea civilă și de multe guverne. La trei săptămâni după audiența din fața Grande Chambre, este tot mai evident că a fost repurtată o mare victorie împotriva dinamicii secularizării. Dacă din punct de vedere juridic Italia încă n-a învins, din punct de vedere politic a repurtat de fapt o victorie magistrală. De fapt, până acum, nu mai puțin de douăzeci de țări europene au manifestat sprijinul lor oficial dat Italiei apărând în mod public legitimitatea prezenței simbolurilor creștine în societate și îndeosebi în școli.

Într-un prim moment, zece țări s-au angajat în cazul Lautsi ca "terțe intervenite" (amicus curiae). Fiecare dintre acestea - Armenia, Bulgaria, Cipru, Grecia, Lituania, Malta, Monaco, România, Federația Rusă, San Marino - a depus la Curte un memoriu scris invitând-o să revină asupra primei sale decizii. Aceste memorii nu au numai valoare juridică, ci sunt înainte de toate și mărturii importante de apărare a patrimoniului și a identității acestor țări în fața impunerii unui model cultural unic. De exemplu, Lituania nu a ezitat să pună în paralel sentința Lautsi și persecuția religioasă pe care a îndurat-o și care se manifesta mai ales în interzicerea simbolurilor religioase.

La aceste zece țări s-au adăugat până acum alte zece. De fapt, guvernele din Albania, Austria, Croația, Ungaria, fosta Republică Iugoslavă din Macedonia, Moldova, Polonia, Serbia, Slovacia și Ucraina în mod public au pus în discuție judecata Curții și au cerut ca identitățile și tradițiile religioase naționale să fie respectate. Multe guverne au insistat spunând că această identitate religioasă este la originea valorilor și a unității europene.

Astfel, cu Italia aproape jumătate dintre statele membre ale Consiliului Europei (21 și 47) s-au opus în mod public acestei tentative de secularizare forțată și au afirmat legitimitatea socială a creștinismului în societatea europeană. Dincolo de argumentele reale de apărare a identităților, culturilor și tradițiilor creștine naționale, aceste douăzeci de state de fapt au afirmat și au apărat public alipirea lor de Cristos însuși; au amintit că este conform cu binele comun ca Isus Cristos să fie prezent și cinstit în societate.

Această coaliție, care grupează aproape toată Europa centrală și de est, revelează persistența unei diviziuni culturale interne în Europa; revelează și că această diviziune poate fi depășită, așa cum mărturisește importanța sprijinului dat Italiei din partea țărilor cu tradiție ortodoxă.

Bisericile ortodoxe și secularismul

Importanța sprijinului oferit de țări cu tradiție ortodoxă rezultă în mare parte din determinarea cu care se apără Patriarhia de Moscova împotriva înaintării secularismului. Punând în acțiune cererea patriarhului Ciril de "a uni Bisericile creștine împotriva înaintării secularismului", mitropolitul Ilarion a propus crearea unei alianțe strategice între catolici și ortodocși pentru a apăra împreună tradiția creștină împotriva secularismului, liberalismului și relativismului care prevalează în Europa modernă: "Secularismul care prosperă astăzi în Europa - a scris președintele Departamentului relațiilor externe al patriarhiei - este și el o pseudo-religie cu dogmele sale, normele sale, cultul său și simbologia sa. După exemplul comunismului rus din secolul al XX-lea, tinde la monopol și nu suportă nici o concurență. Pentru acest motiv, liderii secularismului reacționează în mod excesiv la orice manifestare religioasă și la menționarea numelui lui Dumnezeu. (...) Secularismul actual, ca și ateismul rus, se consideră înlocuitor al creștinismului. De aceea nu poate să rămână neutru și indiferent față de acesta din urmă. Îi este ostil în mod deschis". Această analiză este în sintonie cu aceea făcută de Papa, care la 24 ianuarie 2008 a spus episcopilor din Conferința episcopală din Slovania că secularismul este "diferit dar nu mai puțin periculos decât marxismul".

Acest fenomen important denotă că tranziția democratică în țările din est nu a fost însoțită de tranziția culturală puternic dorită de vest. Astăzi se asistă mai degrabă la o mișcare inversă de reafirmare identitară care trece printr-o formă de restaurare a modelului ortodox de relație dintre Biserică și puterea civilă. De fapt, zidul de despărțire între puterea civilă și cea religioasă dispare în favoarea unei colaborări în slujba binelui comun. Puterea civilă și cea religioasă consideră această colaborare legitimă și în sine bună; au multe dificultăți de a înțelege condamnarea lor obișnuită din partea Curții de la Strasbourg, care veghează asupra separării rigide între sfera religioasă și sfera civilă.

În afară de asta, sprijinul masiv venit din est ar putea să vestească o mare schimbare în dinamica de construire a unității europene. De fapt, s-a crezut mereu că unitatea europeană se va realiza în mod inevitabil din vest spre este printr-o cucerire a acestuia din urmă la liberalismul economic și cultural occidental. Ori, eveniment rar, cazul Lautsi a provocat o mișcare inversă, de la est spre vest. Estul Europei, sprijinindu-se pe catolicism, se opune vestului în apărarea culturii creștine și a unei concepții corecte de libertate religioasă. În mod clar apărătorii libertății în fața materialismului nu mai sunt acolo unde erau odinioară.

S-a putut percepe în timpul procedurii din fața Curții de la Strasbourg un anumit deranj față de acele națiuni orientale care îndrăzneau să conteste corectitudinea activității Curții. Acest deranj a fost perceput, de exemplu, atunci când statele "terțe intervenite" au încercat să obțină cuvântul în timpul audienței. În mod normal o asemenea cerere nu creează dificultăți, și treizeci de minute sunt acordate oricărui stat pentru ca să poată expune propriile argumentări. În schimb, în cazul Lautsi aceste state s-au ciocnit de un refuz categoric. Numai după multe insistențe au obținut, toate împreună, cincisprezece minute. Acest lucru a fost trăit de câteva din acele țări ca un afront și un semn de autoapărare a Curții. Această intervenție comună la Curte este oricum un eveniment istoric. Printre problemele care trebuie puse în viitorul imediat va fi aceea de a ști dacă această Curte va fi capabilă să readucă în discuție paradigma sa ideologică în materie religioasă. Douăzeci și unu de țări din Consiliul Europei din patruzeci și șapte au invitat-o în mod expres să facă acest lucru; a refuza la nesfârșit această invitație ar amenința în mod direct legitimitatea Curții.

Consiliul Europei, de care depinde Curtea de la Strasbourg, în Carta de întemeiere afirmă "alipirea neabătută" a popoarelor din Europa de "valorile spirituale și morale care sunt patrimoniul lor comun". Aceste valori spirituale și morale nu sunt de natură privată; ele sunt constitutive ale identității religioase a Europei și recunoscute ca întemeietoare ale proiectului politic european. Așa cum a amintit recent papa, creștinismul este izvorul acestor valori spirituale și morale. Alianța acestor douăzeci și unu de țări arată că este posibil să se construiască viitorul societății europene pe acest fundament, cu prețul unei reflecții lucide asupra modelului cultural occidental contemporan și în fidelitate creștină. Europa nu poate înfrunta viitorul renunțând la Cristos.

(După L'Osservatore romano, 22 iulie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat