Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lectura ca instrument de călătorie virtuală

Corăbii rapide pe mări de cerneală

De Antonio Spadaro

Vara este timp de călătorii și de lecturi. Vacanța, adică timpul "vacant", este ideală pentru a lăsa spațiu activităților care adesea rămân numai niște dorințe neîmplinite în timpul activității noastre obișnuite. Și aceste două experiențe, aceea de a călători și aceea de a citi, au între ele o rădăcină comună.

Când ne pregătim să facem o călătorie într-o țară străină unde n-am fost niciodată, acest lucru ne este în același timp mereu străin și familiar. Dacă o alegem ca țintă a noastră de călătorie este pentru că ne place ideea de a merge acolo. Dacă ne place este tocmai pentru că simțim o anumită afinitate cu locul acela: "știm" că acolo ne vom simți bine sau oricum suntem foarte curioși. A fi curioși este o condiție deosebită: înseamnă a percepe o distanță și o alteritate, pentru că, dacă n-ar fi așa, nu ne-ar face curioși. Așadar, pe de altă parte, tocmai această distanță ne face să ne apropiem pentru că în ceea ce ne face curioși descoperim ceva din noi, ceva ce deja suntem sau ce dorim să fim sau să avem. Așadar, a călători înseamnă a ne descoperi mai bine pe noi înșine și în același timp a ne proiecta într-o dimensiune nouă. Călătoria însăși nu este pur și simplu trecerea fizică de la un punct la altul, o simplă mișcare spațială în sine neutră. Dimpotrivă: tocmai în călătorie se elaborează dorințe și așteptări, distanțe și sintonii imaginate.

Pentru a călători se poate folosi un ghid. Cine merge într-o țară străină aproape întotdeauna consultă vreo revistă sau răsfoiește un ghid. Mai des îl ia cu sine. De ce? Pentru că simțim nevoia de a avea o idee despre locul pe care-l vom găsi, de a încerca să construim itinerarii, de a ne imagina situații, de a pregăti zilele noastre. Totuși ghidul turistic nu poate înlocui niciodată experiența reală a călătoriei. Pe de altă parte nimeni (sau aproape nimeni!) atunci când merge într-o țară străină nu urmează pe jos toate itinerarele dintr-o carte-ghid. Ghidul folosește ca o schemă pentru călătoria care urmează mereu parcursuri originale, inedite.

Să ne gândim la o altă experiență: aceea de a merge într-o librărie nu pentru a cumpăra o carte precisă, ci pentru a vedea ce este nou, pentru umbla curioși printre volume și pagini. Aceasta este o altă experiență pe care adesea o avem într-un moment de relaxare și de fapt adesea în perioada estivală librăriile sunt pline de persoane care doresc să facă o pauză plăcută pentru a se bucura de "panorama" de cărți. De acum marile librării ne ajută să avem aceste experiențe furnizând aer condiționat și adesea fotolii comode și chiar baruri interioare, în unele cazuri. Ce se întâmplă când ne luăm aceste momente de pauză? Ceva nu foarte diferit de călătoria într-o țară străină. Răsfoim paginile cărții acesteia sau aceleia, citim ici și acolo, ne facem o idee despre tematică, ne imaginăm, suntem curioși. Uneori tocmai coperta capturează privirea noastră.

Atunci vin în minte câteva versuri ale marii poete din SUA de la jumătatea secolului al XIX-lea, Emily Dickinson: "Nu există o corabie rapidă ca o carte / pentru a ne duce în ținuturi îndepărtate / nici cai ca o pagini / de poezie care se cabrează". Experiența călătoriei și cea a lecturii au o rădăcină comună, analogii profunde. Drumurile lecturii sunt rândurile și ochii noștri fac un traseu de descifrare a semnelor care ne cufundă într-o experiență "virtuală" singulară: lectura, întocmai.

Dar care este țintă lecturii? Cartea însăși? În realitate nu este așa: cartea o avem deja în mână! Fiecare carte, fiecare roman, fiecare relatare, fiecare poezie nu sunt ținta ci, în felul lor, un "ghid" spre o țintă care trebuie precizată. Sau mai bine, să spunem așa: nu există cărți într-adevăr frumoase care merită să fie citite care să nu fie, într-un fel, un "ghid". Așadar, să încercăm să înțelegem mai bine. Atunci când citesc o carte, eu ce fac? Desigur nu este ca atunci când privesc un vas sau o statuie. De fapt, în acest caz a le admira înseamnă a merge în jurul lor, a le admira suprafețele. În schimb atunci când citesc nu numai "deschid" obiectul carte, ci mă "scufund" în interiorul ei, intru înăuntru citind cuvinte. Însă făcând așa nu mă opresc desigur la semne și la cerneală: eu înțeleg lucruri, văd imagini, simt sentimente pe care acele cuvinte le trezesc în mine. Toată persoana mea se activează într-o experiență care uneori mișcă și mușchii cu mici zvâcniri și tensiuni. Nu numai atât: citind se face un parcurs, se face o călătorie în cadrul căreia punctul de vedere se schimbă, se mută, în funcție de desfășurarea acțiunii. Prin urmare: relația dintre text și cititor este foarte diferită de cea dintre un obiect și un observator. În loc de o relație subiect-obiect există un punct de vedere mobil care călătorește de-a lungul interiorului a ceea ce se citește. Fiecare lectură este o călătorie. Așadar cartea devine cu adevărat ea însăși atunci când se face uitată ca obiect și devine schemă pentru ca eu să fac călătoria mea personală. Cartea cu cuvintele sale, spațiile sale, omisiunile sale, deschiderile sale devine ghid pentru o experiență foarte personală și unică.

În implicarea mea în text, eu stabilesc legături semnificative pe măsură ce textul se dezvoltă și acțiunea se deapănă printre faptele pe care le citesc, paginile precedente, amintirile mele și dorințele mele. Fiecare moment articulat de lectură comportă o schimbare de perspectivă, și asta constituie o inseparabilă combinație de evenimente, așteptări și amintiri. Astfel, în cursul lecturii, trecutul și viitorul converg încontinuu în momentul prezent ca o rețea de conexiuni. Acumularea vederilor și a combinațiilor ne dă sensul profunzimii și al lărgimii, așa încât avem percepția că suntem într-o lume. Suntem într-o țară de vizitat care nu este a noastră pentru că n-am întâlnit niciodată înainte personajele sale, n-am văzut niciodată peisajele pe care acum "le vedem". Însă în același timp lectura ne face curioși pentru că percepem că în ceea ce citim există ceva din noi, spune ceea ce deja suntem sau ceea ce dorim să fim sau să avem. Cărțile sunt toate egale: sunt pagini tipărite. Așadar, cartea "frumoasă" se recunoaște din capacitatea de a ne deveni ghid într-o călătorie care implică: lectura. Așadar, în acest sens, așa cum scria Emily Dickinson, într-adevăr cartea este o "corabie rapidă".

(După L'Osservatore romano, 21 iulie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 94.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat