Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Cine suntem noi, românii?

Pentru a putea răspunde la întrebarea "Cine suntem?", am încercat să caut pe motoarele clasice de căutare de pe internet materiale, forumuri sau reviste care ar putea constitui un punct de plecare.

Am regăsit astfel concepte ca: "România mea", sau "România bogaților", sau "România săracilor", identitatea întregii națiuni pierzându-se deci într-o grupare mai mult mai puțin aleatorie, în funcție de interesele comune ale unei anume categorii sociale. Se vorbește deci despre România mai multor Românii.

Însă interesul meu se axează în special pe locuitorii ținutului românesc: identitatea națiunii noastre este dată în final de cumulul identităților individuale sau imaginea României duce la formarea identității de român? Avem de-a face cu două planuri: unul macro, care identifică identitatea României, și unul micro, care identifică identitatea românilor.

Ca practician în domeniul social, sunt preocupată îndeosebi de spațiul micro. Am avut ocazia, în calitate de asistent social, să lucrez direct în ultimii zece ani cu persoane aflate în situații de sărăcie. Am putut analiza, la nivelul fiecărui individ, câteva sentimente care pot duce, în opinia mea, la o analiză a identității naționale. Mă refer în special la sentimentul de solidaritate: a fi alături de celălalt, chiar dacă nu corespunde grupului meu de apartenență, ci doar pentru că e cetățean al României. Dar și la respectul față de viața celui de lângă noi.

Și am descoperit că răspunsurile/acțiunile sunt tot atât de diferite câte persoane intervievezi. Rareori am primit de la două persoane aceleași răspunsuri/acțiuni. Independența este cea mai des întâlnită virtute, și nu solidaritatea. "Eu să fiu șef la mine în curte, în casă", "Să nu-mi spună mie ce să fac!", "Nu știe nimeni mai bine ca mine".

Dacă aș fi o persoană cinică, aș putea conclude că putem vorbi despre o "Românie schizoidă" cu multiple personalități, în care fiecare are dreptatea lui, propria abordare, propria înțelegere a realității. Cum poți construi un proiect comun dacă fiecare are altă viziune? Cum poți construi (reconstrui) o identitate națională, în aceste condiții?

Poate ar trebui ca tocmai această particularitate să constituie centrul identității noaste și atunci declarația românilor ar suna așa: "Suntem un popor în care fiecare e șef și în care fiecare are propria părere despre cum e bine sau rău, suntem un popor pentru care independența individuală primează în fața independenței colective și a binelui colectiv". (Preferăm deci să ne îngrijim ca la nivel individual să fim "aranjați", uitând că binele colectiv înseamnă în sine și binele individual).

Solidaritatea totuși se manifestă în anumite situații, însă, comparând cu alte țări sau cu alte perioade din istoria României, se poate observa o scădere a preocupării față de celălalt și față de nevoile lui. În ceea ce privește respectul față de viață, pur și simplu, ar părea că românii au uitat de aceasta valoare care face diferența între o "mulțime" și o "comunitate".

Trăim deci, cel mai adesea, ca o mulțime de oameni și nu ca o comunitate ce împărtășește aceleași valori, sentimente, gânduri, idealuri.

Consider, ca o sinteză, dar și argument al celor spuse mai sus, că, pentru a putea face o radiografie a unei națiuni, e bine să analizezi locul unde se naște și unde se stinge un locuitor al unei țări. E foarte trist tabloul acesta în România și, în opinia mea, reflectă cam orice aspect al vieții comune.

Dacă ar fi să fim interesați de o analiză a cauzelor acestei realități, sunt convinsă că ele pot fi identificate cu ușurință, însă preocuparea mea, din ultimii ani, a fost de a găsi soluții pentru a recrea sentimentul de apartenență la o comunitate. Și, sporadic, pot fi întâlniți români care sunt capabili de solidaritate și care respectă viața, în orice formă ar fi ea. Acesta consider eu că poate fi punctul de plecare în regândirea unei identități naționale care, din păcate, din punctul meu de vedere, s-a estompat sub valul de informații, de sugestii sau chiar de influențe externe.

Puținele preocupări în spațiul românesc pentru păstrarea și întărirea sentimentului de "român" au dus la o pierdere a identității, dar și la o pierdere a valorilor care contribuie la construirea acesteia.

Așa cum spuneam mai sus, din păcate, se pare că preocuparea pentru identitatea românilor apare mai curând prin prisma muzicii și mai puțin prin prisma studiilor de specialitate. "Noi suntem români", "România, trezește-te", "Locul potrivit" sunt doar trei titluri care introduc numele de "român". Pe de altă parte, în presă, articolele referitoare la România și identitatea românilor sunt, în mare parte, sintetizate de expresia introdusă de Mircea Badea: "Trăim în România și asta ne ocupă tot timpul". "Nu mai avem timp să trăim pentru că suntem prea uimiți și prea preocupați să supraviețuim" (traducerea autorului).

Surprind deci poate prea curând și, recunosc, fără o analiză profundă, o întreagă undă de negativism care planează asupra spațiului românesc. Mesaj care reiese chiar și din imnul nostru național: românii dorm și alții, de obicei cei care conduc, se ocupă de "gestiunea bunurilor comune".

Însă oare noi, românii, suntem ceea ce presa ne lasă să credem: un popor care nu mai știe să lupte pentru drepturile lui? Sau am devenit un popor care trăiește în paralel cu ceea ce se întâmplă și care și-a construit o altă realitate fără să-i mai pese de tot ce se întâmplă în plan politic, uitând că, dacă separăm cele două planuri, afectăm tocmai esența unei națiuni?

Răspunsul, evident, nu poate fi unidirecțional și teoria mai multor Românii îmi revine ca un laitmotiv transformată de aceasta dată la nivel micro: România celor douăzeci și două de milioane de români, fiecare cu propria abordare, fiecare cu propria realitate, viziune asupra a ceea ce sunt românii.

E dificil de răspuns la întrebarea "Cine suntem?", pentru că mai întâi trebuie să definim dacă există un "noi" și care sunt criteriile după care "noi" suntem o națiune.

Dacă e vorba doar de spațialitate, atunci noi suntem acești oameni triști care împărțim o țară frumoasă și nevalorizată, dacă vorbim despre preocupări științifice, atunci noi putem fi acei oameni preocupați de cercetări care nu vor fi nicicând aplicate (cel puțin în timpul vieții noastre), dacă vorbim despre preocupări sociale, atunci noi putem fi acei oameni care vor lupta mereu cu nedreptăți sociale pentru care nu se vor găsi soluții la nivel politic, dacă vorbim de preocupări religioase, atunci noi putem fi acei oameni care se vor uni în rugăciune și, cu spirit de credință, vor putea scoate la iveală lumina care se află în fiecare ființă umană: român... sau neromân.

Diana Tamaș


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat