Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O avere liniștitoare și iluzorie

Înșelăciunea avariției

Publicăm anticipat fragmente din unul dintre articolele numărului următor al revistei "La Civiltà Cristiana"

De Giovanni Cucci

Reflecția din toate timpurile a recunoscut fascinația pe care banii o exercită asupra celor care-i au și încă și mai mult asupra celor care nu-i au, dând naștere viciului cunoscut ca avariție. Aristotel recomandă să fim liberali cu privire la bunurile materiale, adică să trăim în mijlocul just, îngrijindu-ne ca ele să rămână instrumente care permit să trăim, în timp ce alipirea de ele este semn de nedreptate: "Pentru că omul nedrept este un om care dorește să aibă mai mult, el va avea de-a face cu bunurile: nu cu toate, ci cu acelea care au raport cu soarta bună și cu soarta rea, care sunt tot bunuri în sens absolut, dar nu întotdeauna pentru fiecare. Oamenii le cer în rugăciunile lor și le urmăresc; dar trebuie să ne rugăm pentru acelea care sunt bunuri în sens absolut să fie așa și pentru noi și să le alegem pe acelea care sunt bunuri pentru noi".

Pericolul alipirii de lucruri este o temă foarte prezentă în Biblie: "Nu te zbuciuma să aduni bogății, fii inteligent și renunță. Asupra lor zboară ochii tăi dar deja nu mai există: pentru că pun aripi ca acvile și zboară spre cer" (Pr 23,4-5); "Nu te încrede în bogățiile tale și nu spune "Îmi sunt suficient mie însumi"" (Sir 31,1).

Pentru sfântul Toma e vorba de o derivă prezentă și în celelalte vicii capitale, deoarece arată elementul comun al "apetitului dezordonat", îndreptat spre orice bine posibil, fără ca să fie prezentă o necesitate reală. Motivul "formal" care face din avariție un viciu nu este atât a arăta un interes special față de bani și față de lucruri în general, ci că ele asumă o valoare simbolică greșită, devenind sinonim al stimei, păcii, siguranței, puterii.

Desigur nu se poate susține că avariția este un viciu actualmente contestat, ba chiar o societate care încearcă să transforme orice tip de eveniment în evaluare monetară - acesta este în substanță mersul Bursei - cu greu ar putea să stigmatizeze avariția. Oscar Wilde recunoscuse asta cu mai mult de un secol în urmă cu obișnuitul humour tăios: "În ziua de astăzi tinerii cred că banii sunt totul. Numai atunci când devin mai bătrâni știu că așa este".

Acest consens general față de "maiestatea sa banul" se observă și din spațiul pe care mass-media îl dedică celor care sunt numiți în mod impropriu vip, situați în vârful întreprinderilor, băncilor, institutelor: ei par că au devenit noii preoți ai templului în care se celebrează cultul omului modern. Atunci când aceste persoane sunt intervievate sau descrise în vreun articol, rar este arătată cealaltă față a medaliei, adică prețul plătit pentru toate acestea, nu numai în termeni de compromisuri, ci mai ales cu privire la persoanele, adesea cele mai slabe, care au cheltuit tot pentru această ridicare victorioasă, ajungând ruinate din punct de vedere economic.

Și dezvoltarea istorică a societății europene fără îndoială a contribuit la formarea acestei mentalități, deloc evidentă și sigură: să ne amintim, de exemplu, uimirea exploratorilor din secolele trecute când observau absența de aviditate la multe popoare, pe nedrept definite "primitive". Totuși această confruntare nu a pus deloc în discuție convingerile omului european în această privință: dacă, pornind de la Carteziu, a început să se îndoiască de toate, banul nu a cunoscut niciodată această revizitare critică proprie modernității, nu a fost niciodată străbătut de nici un fel de perplexitate. Reluându-l pe Carteziu, moneda putea chiar să fie calificată ca una din puținele "idei clare și distincte" care se impun cu claritatea lor. Așa cum afirmă cu subtilitate Péguy: "Pentru prima dată în istoria lumii banul este singur în fața lui Dumnezeu. A adunat în sine tot ceea ce era veninos în temporal și acum este în ordine. Nu se știe datorită cărei aberații de mecanism, datorită unei denaturări, datorită unei dezordini, datorită unei monstruoase înnebuniri a mecanicii, ceea ce trebuia să folosească numai pentru schimb a invadat complet valoarea care trebuie schimbată. Așadar, nu trebuie spus numai că în lumea modernă scara valorilor a fost răsturnată. Trebuie spus că a fost distrusă de vreme ce aparatul de măsură, de schimb și de evaluare a invadat toată valoarea pe care el trebuia să fie folosit pentru a o măsura, a o schimba, a o evalua. Instrumentul a devenit materia, obiectul și modul".

Această mentalitate, care de fapt îl admiră pe cel care se îmbogățește cu orice preț chiar dacă în aparență îl condamnă - dar poate că la bază se găsește un alt viciu, invidia - poate avea o confirmare în dificultățile juridice de a evalua gravitatea acestor acțiuni.

De fapt, se observă o anumită trudă complicată de a recunoaște și, prin urmare, de a pedepsi în mod corespunzător pe cel care pune stăpânire pe banii altuia în mod sofisticat, călcând în picioare cu liniștea cea mai mare încrederea clienților și economisitorilor necunoscători numai pentru a avea avantaje, cu consecințe dezastruoase la scară planetară, așa cum se poate observa din actuala criză economică.

Deși cu termenul "avariție" se înțelege propriu-zis alipirea de lucruri în general, de fapt ea a fost considerată de reflecția literară și filozofică cel mult în accepțiunea sa specifică de philargyria, "iubire față de bani", recunoscând în ban elementul reprezentativ a tot ceea ce poate să fie util și să folosească în orice împrejurare.

Cel care a reflectat asupra acestui viciu observă că nu necesitatea îl mișcă pe avar, ci puterea; el speră că prin acumulare va putea să dispună așa cum vrea de propria viață, alungând neliniștea nesiguranței și a dependenței de alții, punându-se la adăpost din fața capriciilor norocului, din fața posibilelor calamități periodice și, în ultimă analiză, chiar din fața lui Dumnezeu.

Și cu timpul acest viciu orbește și face capabili de cele mai oribile lucruri numai să mărească propria bogăție. De aceea avariția este extrem de greu de extirpat, deoarece pătrunde cu suavitate în adâncul inimii umane, generând alte dispoziții rele. Această dinamică ramificată a ei o face un viciu capital.

Acesta este unul din motivele pentru care, conform sfântului Toma, avariția este un rău foarte greu de vindecat, "din cauza condiției subiectului, deoarece viața umană este încontinuu expusă lipsei, însă orice lipsă duce la avariție: de fapt, pentru aceasta se caută bunurile vremelnice, pentru ca să fie remediată lipsa din viața prezentă".

Bosch reprezintă avariția în hainele unui judecător corupt care pare să asculte un țăran care-i cere dreptate, dar toată atenția este concentrată în mâna lui stângă care se grăbește să primească o pungă grea de monede pentru a da o sentință măsluită.

Considerațiile făcute până aici arată că avariția nu constă în mod esențial în faptul de a avea multe bunuri și nici nu este în sine sinonimul bogăției; este mai degrabă dorința și aviditatea de a poseda care împietrește inima și conduce la prezumția de autosuficiență. Acesta este motivul pentru care a fost strâns asociată mândriei, invidiei - pentru că ar vrea să aibă bunurile altora - mâniei, când se pierd bunurile râvnite sau nu este posibilă dobândirea lor. Așadar este vorba de un viciu în mod esențial afectiv și spiritual: "Îndreptată spre superfluu, dorința avarului nu poate decât să fie infinită, însă, în măsura în care este infinită, este în mod necesar și frustrată, deoarece bogățiile, oricare și oricâte ar fi ele, sunt oricum finite întotdeauna".

De aici rezultă aspectul religios al avariției, deoarece banul dă iluzia de a fi atotputernici: prin natura sa permite o autosuficiență pe care nici un alt obiect nu l-ar putea furniza. Pentru Péguy el este unica alternativă cu adevărat atee la Dumnezeu, deoarece dă iluzia de a putea obține totul, pentru că orice realitate poate fi transformată în bani, care la rândul lor permit să se intre în posesia oricărui lucru. Marx, analizând mentalitatea capitalistă rod al revoluției industriale, a afirmat cu subtilitate și incisivitate caracterul său în mod esențial religios, adică de consacrare a întregii ființe proprii unei realități considerată ca absolută, superioară oricărei alteia.

Banul este noul dumnezeu, centrul universului capabil să facă să se învârtă în jurul său orice lucru, cu el oamenii se pot simți atotputernici. Avariția, deoarece nu se referă la o necesitate a trupului, nici nu tinde la o plăcere proprie lui, caută o satisfacere de tip afectiv dar în același timp impalpabilă, legată de imaginație. Acest caracter spiritual al avariției este arătat bine de obiectul său de bază, banul, care are în sine o componentă în mod esențial simbolică, de trimitere la altceva: este o simplă bucată de hârtie, dar permite accesul la alte lucruri, dând în felul acesta onoruri și considerații.

Avariția apare astfel ca o formă lumească de consacrare la un idol, ceva pentru care sunt dispuși să ofere toată viața proprie, sacrificând pentru el înainte de toate propria libertate și demnitate. În acest viciu se observă o situație răsturnată și în privința practicii mortificației și pocăinței; avarul își impune o asceză în vederea viitorului, sorbind prezentul în loc să-l trăiască. Dante arată acest caracter special printr-o schiță strălucitoare; în cântul al VII-lea din Infernul subliniază că avarii vor învia cu pumnul închis, pentru a simboliza maniera lor de apropiere de viață, de alții și de bunuri, care de acum s-a cristalizat pentru totdeauna. Pentru Dante, sunt grupul cel mai numeros care se află în iad: "Aici am văzut oamenii mult mai mulți decât în altă parte", notează el cu sarcasm.

Există o legătură strânsă între avariție și singurătate: avarul se simte bine numai în compania lucrurilor, singura realitate în care poate avea încredere. Avarul s-a fosilizat, devenind una cu bogățiile acumulate, asumând același fixitate impersonală a lucrurilor; ceea ce echivalează cu a spune că este deja mort, ca un faraon înmormântat în piramida sa.

(După L'Osservatore romano, 3 iulie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 31.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat