Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Concert aniversar și premieră

Duminică, 27 iunie 2010, la ora 19.30, corul de tineri al catedralei romano-catolice din Iași, "Juvenes Ecclesiae", dirijat de Maximilian Husaru, organist la catedrală, a susținut un concert aniversar pentru a marca aniversarea a 70 de ani de viață a PS Petru Gherghel, episcop de Iași. Corul a prezentat în premieră pe țară "Missa in Jazz" de Peter Schindler.

În prezentarea concertului a fost evidențiat momentul festiv cu următoarele cuvinte:

"Fiecare clipă a vieții poartă în ea o valoare de miracol și o față de eternă tinerețe, spunea un gânditor. Nu ne mulțumim să constatăm că avem viață, ci ne umplem de gratitudine pentru Dătătorul ei, minunându-ne nu de ceea ce facem noi din ea, ci de ceea face el din noi. În acest moment privirea noastră retrospectivă vede un om, o vocație, o formare sacerdotală, un preot entuziast pentru apostolatul său, un monsenior atent, în împrejurări defavorabile, la mersul atâtor credincioși spre mântuire, un episcop dăruit diecezei sale, dăruit cu haruri, cu spirit de sacrificiu și de iubire, cu solicitudine părintească: episcopul nostru Petru Gherghel.

Jubileul de 70 ani de viață cu care vă binecuvântează Dumnezeu este un prilej de sărbătoare pe care vrem să-l marcăm cu acest concert aniversar pe care să-l primiți ca pe un cadou din partea corului, a artiștilor și din partea noastră a tuturor. Să vă păstreze harul Celui care va chemat la viață și la slujire în sănătate; să vă copleșească cu înțelepciune și lumină în toată activitatea de păstorire pe care aveți spre mântuirea noastră și spre slava lui Dumnezeu".

Misa in Jazz este o lucrare muzicală de dată recentă, inedită, religioasă în conținut și mai puțin bisericească în ritm și interpretare. Ea s-a născut în anul 2001 din imaginația muzicală a compozitorului german Peter Schindler.

Pentru că este o misă, în ciuda acordurilor ei străine muzicii tradiționale bisericești, respectă ordinea și structura proprie oricărei mise, compusă din părțile esențiale ale unei liturghii catolice, și anume: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus și Agnus Dei. Textele ei sunt neschimbate de veacuri întregi, însă punerea pe note și interpretarea a fost multiformă. Ea se bucură de desfășurare aparte, vioaie, exotică, cu alternanță de tonuri grave și ușoare, improprie muzicii clasice, deoarece are elemente specifice muzicii jazz, în care sunetul jucăuș și plimbăreț al saxofonului reușește să inducă simultan starea de exaltare și de contemplație. În răstimpul celor nouă ani de la apariția ei, ea a fost interpretată de numeroase coruri de tineri, coruri bisericești, coruri școlare și de cameră. Integral însă, ea a mai fost interpretată doar în Grecia și Germania.

La această misă, dificilă se dovedește a fi nu linia melodică pe care o impun notele și măsura lor, ci ritmul care trebuie menținut cu strictețe, cerând pentru aceasta o perfectă înțelegere între dirijor și percuționist. Misa, îmbrăcând stilul muzicii jazz, permite și chiar recomandă pentru o cât mai bună execuție a ei, experiențe și capacități improvizatorice din partea soliștilor instrumentali. De aceea, este permisă o libertate cât mai mare posibilă, desigur, dacă aceasta se grefează pe text, pe voci și pe ambientul în care se cântă. Aceasta este părerea autorului, Peter Schindler.

Psalmistul ne îndeamnă să-l lăudăm pe Dumnezeu cu gura și cu instrumentele: "Lăudați-l cu sunete de trompetă, lăudați-l cu chitară și harpă, lăudați-l cu timpane și dansuri, lăudați-l cu instrumente de suflat și coarde. Să-l laude pe Domnul toată suflarea!" Tocmai acest lucru l-au realizat tinerii corului nostru împreună cu instrumentele care i-au acompaniat.

Însă înainte de a se fi auzit acordurile muzicii, am ascultat poemul "Anchetatorul", scris "în lacrimi și sânge" de ep. Ioan Ploscaru, recitat de Doru Aftanasiu, actor la Teatrul Național "Vasile Alecsandri" Iași. În veacul al XX-lea, credinței nu i-a fost ușor să se mențină, iar acest adevăr îi este bine cunoscut episcopului nostru Petru Gherghel, nu din informații, ci din cele trăite. Asupra credinței, ca s-o sugrume, s-au năpustit oameni răi, necruțători, nemiloși, deopotrivă străini de Dumnezeu și de istorie românească creștină, născuți parcă nu din sânul neamului nostru, împănați cu o ideologie care să nimicească identitatea și demnitatea umană. Ep. Ioan Ploscaru în temniță este doar aparent o victimă. El este eroul care se ridică triumfal cu arma rugii și a credinței pentru a-l înfrunta pe anchetator cu tot ceea ce poartă într-însul: cruzime, amenințare, violență și mai ales neputință și micime omenească. Cine are credință și o afirmă, este întotdeauna un învingător.

Poemul "Ecce Homo", scris de Ioan Alexandru, a reținut atenția întregului auditoriu după ce a fost interpretată Gloria, din cadrul Misei. După ce Pilat a dispus ca Isus să fie biciuit, l-a arătat mulțimii și a rostit scurt: Iată Omul! Ecce Homo! Isus, lipsit de orice slavă, unul înaintea căruia să-ți acoperi fața, cum spune Isaia profetul, ne-a lucrat mântuirea prin suferință, moarte și înviere. Poetul Ioan Alexandru uimește prin încărcătura de emoție, patos și credință pe care le lasă să răzbate din fiecare vers. Credința în el are dinamism năvalnic, forță irezistibilă care se comunică celorlalți și cuprindă inimile.

După Sanctus, am ascultat poezia "Sfântul Petru", scrisă de Ioan Ploscaru. Poetul, foarte descriptiv, prezintă destinul zbuciumat, întortocheat al celui pe care Învățătorul divin l-a fixat într-o bună zi la locul lui de muncă cu privirea și l-a ales să fie principele apostolilor. Petru a devenit treptat subiectul unei atenții predilecte din partea Mântuitorului care i-a prelucrat cu răbdarea sufletul înflăcărat și șovăitor, până i-a câștigat adeziunea totală, pe care Petru o va arăta prin martiriul său glorios. În el, Isus Cristos a transformat îndoiala, slăbiciunea și trădarea în credință puternică, în mărturie de sânge.

Ne cunoaștem pe noi înșine atunci când îl cunoaștem pe Isus și recunoaștem în el pe omul prin excelență care ne învață arta de a fi oameni, capabili de credință și de sacrificiu pentru dreptate, bine și adevăr, așa cum a demonstrat sfântul Petru.

La finalul concertului, PS Petru Gherghel a mulțumit pentru acest cadou primit din partea tinerilor coriști și implicit din partea tuturor, felicitându-i pentru calitatea cântării lor, pentru lauda adusă lui Dumnezeu.

Îi dorim episcopului nostru, PS Petru Gherghel, să fie binecuvântat de Dumnezeu cu sănătate în toate zilele vieții lui, să fie pătruns de înțelepciunea divină în ampla și solicitanta activitate pastorală, să simtă continuu bucuria slujirii episcopale și prețuirea credincioșilor!

Corul a fost dirijat de Maximilian Husaru, organist la catedrală. A acompaniat la orgă Paul Pintilie, absolvent al Colegiului național de arte "Octav Băncilă" - Iași, student în anul I Universitatea de arte "George Enescu" din Iași. La percuție a fost Teodor Popescu, de la Opera Națională din Iași, la saxofon prof. Virgil Popovici, iar solistă a fost Ana-Maria Bordianu, membră a corului "Juvenes Ecclesiae". Recitatorul celor trei poeme a fost Doru Aftanasiu, de la Teatrul Național "Vasile Alecsandri" din Iași. La chitară clasică a acompaniat Eduard Egyed.

Pr. Cristian Diac

* * *

Anchetatorul
De ep. Ioan Ploscar

Din reci subterane, ce venele sorb,
cu pleoapele strânse-n ochelari de orb,
preotul, cu mâinile legate,
este-adus de-un temnicer din spate.
Dezlegat sub lampa orbitoare,
Se clatină, abia se ține pe picioare
De bătăi și carcere-nghețate.
 
Haina îi cade de pe umeri ruptă,
Raza sfredelește prin orbita suptă;
În dreapta-și întoarce fruntea fără vrere,
Geana-i clipocește spasmuri de durere.
Sub lampă s-arată două brațe groase
Prelungind conture-n umbre-ntunecoase
Ce-așteaptă ca tigrul în tăcere....
 
Mâinile pe masă îndelung le plimbă
Pe-un pistol șu-un bici, ce tot mai des le schimbă;
Deodată, cu-o voce de ieșit din minți
Sugrumată-n ură, urlă printre dinți:
"- De ce clipești câine, de ce-ți închizi pleoapa?
Nici acum nu te lași de Papa?
N-ai în țară Preciste și sfinți?
 
Să câștigăm lupta ne-am biruit ura
Și-am dat mâinile cu dictatura
Când acestei hidre i-am înfipt pumnalul
Ne-am unit din nou cu capitalul.
Singur papa a tot stat în cale
Marii revoluții mondiale
Și ne-a stins în mase idealul.
 
Moscova-i acum piatra unghiulară
Strălucind din norduri ca steaua polară.
I se-nchină secte și biserici
De bigoți, halucinați, isterici!
Azi vin la picioare să ne cadă
Cei ce ne făceau război și cruciadă:
Potentați și militari și clerici!
 
Patriarhii noști' din Răsărit
Cum își bat azi pieptul c-au greșit?
Și ca magii vin de ni se-nchină,
Moscova, li-e farul de lumină!
Noi, cu scârbă, n-ascultăm ce spun
Că-s ca brazii-aduși pentru Crăciun
După ce-s tăiați din rădăcină!
 
Cum aplaudă ce spunem noi!
Vezi cum merg minciunile-napoi?
Ca mâine-n piețe vor da conferință
Cum au înșelat poporul-n neștiință!
Vom arăta lumii-n târg de mostre vii
Cele mai flagrante mărturii
Ce abjectă farsă-i o credință!
 
Noi am strâns în palmă cum culegi smochina
Sutele de milioane-n China.
Ce-a rămas din Asia-i un ciob:
Stăpânim azi jumătat' de glob.
Numai voi tot spuneți că ne săpați groapă
Că va birui Cristos prin papă
Ca să-i faceți universul rob!
 
În tot locul-n jungle și ghețari
Ne izbim de cruce și misionari,
Ridicând credința zid și stăvilare
Otrăvind cu opiu clasa muncitoare,
Însă cum frângi paiul putred îi vom frânge
De-am îneca lumea toată-n sânge
Pumnul nostru nu ști' de cruțare.
 
Noi pe toți vă stingem! Noi nu știm ce-i mila
Nici de superstiții ca Atila
Nu ne stau nouă Canosse-n cale
Mucegăitori medievale
Cu vre-un papă-mag uitat de vreme
Rugăciuni și posturi și-anateme!
V-au sosit scadențele fatale!
 
Nu lăsăm din Vatican un metru
Săli de dans vom face-n Sfântul Petru
Și-orice catedrală, din cruce-n temei
Tot muzeu de Criști și Dumnezei
Nu lăsăm în lume drac sau sfânt
Loc de-adunătură pe pământ
La descreierați și la mișei!
 
Să vedeți Treimi și arhizei cum cad,
Nu lăsăm un tron în cer sau iad,
Din Cristoși vom face țintirim
Nu cheltuim lemn să-i răstignim.
Vor vedea și orbii că-s povești
Și minciuni și scornituri băbești,
Fantezii ca de la Frații Grimm.
 
Nu se teme fierul de năluci,
De icoane, altare și de cruci
Și de sfinți cu jertfe și cu aghiazme,
Nevropați ce-nvârt în cap fantasme!
Dumnezeu e glia ce-o muncim,
Ce-auzim, vedem și pipăim,
Nu minuni din transcendent și basme.
 
Infinitu-l prindem în lunetă,
Noi tratăm minunea-n eprubetă,
Căci noi nu trăim pe timpul lui Pilat
Să ne scape mortul înviat!
Unde-am pus noi pumnul și călcâiul greu
A pierit Cristos și Dumnezeu
Și Neprihănita de păcat.
 
Nu ne-a născut ploaia și căldura,
Ci revolta, patima și ura!
Noi privim cu lanț și-nșelăciune
Dumnezeu, și Crez, și națiune!
De-am spinteca inimile-n două
Vom crea umanitatea nouă,
Cerurile, fulgere și tune!
 
Noi pe Dumnezeu cu probe de știință
Îl dovedim mit și neființă;
Și-arătăm că raiul e minciună
Cu fotografii din aștri și din lună!
Poa' să vadă orice ochi de om
Până-n electronul din atom
Că-i halucinație nebună!
 
Nu-i altar ca tancul să nu-l sfarme!"
"- Vă-nșelați, că și noi avem arme!"
"- Cum? Sperați în câinii din apus?"
"- Nu sperăm decât în cel de sus!
Arma noastră-i ruga și credința
Iar martiriul nostru-i biruința
Ce pe toți tiranii i-a răpus!"
 
"- Poți să crezi și-n pietre, să te-nchini
Până scuipi și crezuri din plămâni;
Doar pe papa ți-am cerut să-l dai!"
"- Nu dorești doar capul să mi-l tai?
(și aceasta din facere de bine!)"
"- Facem noi martiri și răstigniți din tine
Și-o să-ți dau eu arme dacă n-ai!"
 
" - Pe noi nu ne-nfrică-njurătura,
Nici tunul, nici tancul, nici ura!
Stânca neclintită nu se teme
De-aiurări de șarpe-n spumegări blasfeme
Când a-nfruntat uragane-n trombe
Sutele de ani de catacombe,
biruind istorie și vreme!
 
S-au sfărâmat de temelia ei
Porți de iad și filozofi atei
Ce-au căzut când se credeau eroi
Înecați în propriul gunoi
Sfâșiindu-și pieptu-n aiurare
Și-n halucinări de disperare
S-au zbătut ca șarpele-n noroi.
 
Și-apostați, ca infernali balauri
S-au scăldat în sângele de tauri
Ca să șteargă de pe ei Botezul
Prigonind Biserica și Crezul.
Și-au pierit cu dinții-n scrâșnet strânși
Strigând lumii că-s bătuți și-nvinși
Cu păgânitatea și erezul!
 
Nici voi nu izbiți un om neputincios
Ci loviți în Dumnezeu Cristos!
Când veți crede sigilat mormântul,
Va-nvia cutremurând pământul!
Și cum piere fumul o să piară
Și atei și hulitori și hulitori de țară
Mântuind-o Dumnezeu Preasfântul!"
 
Căci ca șerpi cu veninoase bale
V-ați făcut unelte infernale
Și-n dezmățul blestemat, ateu
Vreți să nimiciți pe Dumnezeu!
Însă cum îi cert că-i viu și că există
Și căderea voastră va fi tristă,
Iar sfârșitu-ngrozitor de greu.
 
"- Cum? Încă-ndrăznești s-ameninți, câine?
Ca Cristos pe Cruce vei sta azi și mâine!"
Și ieșind cu biciul, din adâncă ceață,
Gâfâia tăindu-i brazde-adânci pe față...
"- Te voi ține-n carcera cu apă
Până blestemi Dumnezeu și Papă
Și pe mama care ți-a dat viață!
 
Corbii o să-și ciugule fantoma
Dacă nu te vei lăsa de Roma!...
Cum? De raze ochii ți-i ferești?
Iar la bici, ca piatra, nu clipești???
Am să scot din tine crezul tău sălbatic
De neobrăzat și de fanatic
Și nemernic trădător ce ești!!!!..."
....................................
Preotul, cu fruntea-nsângerată
Și cu fața-n lung și-n lat brăzdată,
numai buza-i murmură și spune
Inimii preasfinte-o rugăciune
mulțumită sfântă și-ispășire
pentru zbir și-ntreaga omenire
ce cu spini nu-nceată s-o-ncunune....
 
"- Cât mă ține Cel de sus sub scut
Nu-mi va clipi ochiul sângerat de cnut.
Nici strivit de fiare-n colți și coarne,
Plumb topit în inimă să-mi toarne!
Cât credința Dumnezeu mi-o ține,
Nu vei avea altceva din mine
Decât sânge, os sfărmat și carne!"
 
"- O să-ți mânce stârvu-negrele-nchisori
Și-o să muști din piatră-n chinuri până mori
Că de ani de zile sunt sătul,
Am răbdat și-am așteptat destul!"....

...Și intrând în ceața-ntunecoasă,
Trântind biciul sângerat pe masă,
Sună temnicerul: Ia-l și du-l!!!!!!!!

*

Ecce Homo
de Ioan Alexandru

Și de coloana de marmură fost-a legat și biciuit
Nu numai de lemnul râvnit de carii
Și cărturarii se vor lepăda într-una de el
Nu numai neștiutorii, barbarii.
În templele lor aulice îl vor duce
De capiteluri ionice legându-l pe cruce,
De-un obelisc triumfal, cu ghiulele de plumb
În bice-mpletite
Îl zdrobiră din creștet în tălpi, înainte de a fi
Mădularele răstignite.
 
Să-i poată pune hlamida de purpură pe umeri
Și pe frunte cununa de spini și lobodă,
Li se dădură scribilor și judecătorilor mai întâi mână slobodă,
Iar când l-au scos mulțimilor, istovit fără chip și-nfățișare.
 
Ca țap ispășitor era de mult în sângele lor în lucrare
În piața așa-zis pietruită i-au pus trestia în mână
Și tăblița marelui preot pe frunte, sub cunună.
Apoi retrăgându-se toți de lângă cupa cu otravă,
Livrat între tâlhari, să-i despuzească ultima slavă.
Și cum erau cu el toate faptele lor blestemate,
Trebuiau pironite pe lemn, afară din cetate
Când oalele începură să fiarbă cu carne de praznic
Proaspătă-n ele
Soarele se cerni a prohod, aprinzând lumânărele stele.

*

Lepădarea
de Ioan Alexandru

Toți ne-am lepădat de el, toți am fugit
Lăsându-l singur să moară
Nu numai păstrătorii, legii ci și Roma
Justițiară,
Fie cu nepăsarea, fie cu ura și pumnii
Toți l-am zdrobit de viu pe dealul Căpățânii
Și gura flămândă și cea sătulă
Nu treceau pe lângă el fără o vorbă de hulă.
De la Atlantic până la stâlpul de sare
Al Sodomei
Mărșăluiau sub pajuri legiunile Romei
Cât o lacrimă țărișoara profeților,
Ținta tuturor săgeților,
Genunchile acestea monotee
Ce-n stânca rugii urcă și scânteie
Pentru noi toți rostite
Aceste de pe lemn cuvinte:
"Iartă-i că nu știu ce fac, Părinte!"

*

Busuiocul
de Ioan Alexandru

Era praznic mare a doua zi și începură
Pelerinii să vină
L-au luat jos de pe cruce și l-au pus în mormânt în grădină.
Lemnul pe care fusese zdrobit,
Prea verde să-l mistuie focul,
Ajuns în prăpastie,
Năpădit-a peste el busuiocul!
Urmele străpungerii cuielor în mâini și picioare
Au rămas și după ce s-a stors
Durerea.
Năvalnic toată noaptea se revarsă prin ele irigând
Cosmosul Învierea!
Fluviile paradisului de oceanul harului întrerupte
Prin răni pe patru guri încep din inimă să-nfrupte
A trei zi apele crescură
Până la crestele Muntelui Moria
Și corabia de foc porni din Ierusalim
SĂ INCENDIEZE ISTORIA!

*

Învierea
de Ioan Alexandru

Și ucenicilor apoi, să-l vadă înviat le-a trebuit acea credință
Abia apoi privirile li s-au desfăcut
Să ne stea și celor ce n-am fost de față-n putință
Crescându-ne ochiul vederii cu care înviind ne-a văzut
 
În cei ai cărnii cuprins se lepădară
Când l-au tras pe lemn și junghiat
Și-a trebuit în fuga lor să moară
Să-i poată ajunge înviat.
 
Din părăsirea lor să-i poată întoarce,
Numai mormântul gol nu e de-ajuns
Pe năvi de foc în sânge se îmbrace
Să-nvingă moartea care l-a străpuns
 
De aceea întâi cu toții nu-l recunoscură
Ba grădinar li se părea, ba pelerin
Pe jar în zori cu rănile-n aură
Zbătându-se-ntru hrană Ihtysul divin
 
Pe același lac pescarii fără putere
De unde fost-au adunați întâi
Acum oceane de-nviere
Plecau în cosmos cu iubirea lui.

*

Sfântul Petru
de ep. Ioan Ploscaru

Cu barca-n picioare, pe capătul prorii,
pe-un munte de apă ce spintecă norii,
credința din Simon Pescarul e tare
ca-ntreg uraganul genunii de mare,
cu brațul tenace și ochii la valuri,
cu suflet de pace cârmește spre maluri.
 
În zori când la pânze și mreje repară,
Isus, de pe munte, la dânsul coboară:
"-Tu, fiul lui Iona, lași mreje și vatră,
purta-vei pe lume numirea de «Piatră»,
te-așteaptă-omenirea cuvântul să-i sameni.
Îți dau Eu menirea de pescar de oameni!"
 
Petru lasă mreja din mână să-i scape,
corabia prinsă la maluri de ape,
cu fruntea și pieptul călite de soare
cu palmele roase de funii și sare
pe alte oceane-și-ndreaptă destinul
prin valuri dușmane-și urmează Stăpânul.
 
Când Isus întreabă-n mica Cesaree:
Ce spune mulțimea de El? Cine-i? Ce e?
Apostolii-ndată răspund la-ntrebare:
"- Mulțimea te crede Profetul cel Mare!"
"- Dar voi, ca amicii mei ce știți mai bine,
dar voi ucenicii, ce credeți de mine?"
 
Dând glas Petru-i spune: "- Tu ești Creatorul
Dumnezeu Cuvântul, Răscumpărătorul!"
"- Fericit ești Simon căci ție nu firea
ți-a desvelit taina, ci dumnezeirea".
Pentru-această clară, mare mărturie,
pentru-ntâia oara și eu îți zic ție:
 
"- Simone-al lui Iona, tu credință adâncă,
ți-am pus nume "Piatră" pentru că ești stâncă:
Stânca uriașă ce-n raza aurorii
țâșnește din mare și-i fac nimbul norii,
ce-nfruntă trufia de iaduri rebele
va fi temelia Bisericii mele!
 
Ție-ți voi da-n mâna, pentru veșnicie,
cheile pe ceruri și pe-Mpărăție,
ca stâlp de Apostoli, magistru și rege,
ce legi vei da-n lume și-n cer vor fi lege.
De tine puhoaie sfărma-se-vor, crunte,
ca picuri de ploaie de piepturi de munte!"
 
Omorâți ca mieii pe ruguri și șanțuri
nu vor fi destule săbii, cruci și lanțuri,
veți fi pentru lume scandal și miracol
cerului jertfă, iar lumii spectacol.
Fiara ucigașă e deja la pradă
deci să-ți vinzi cămașa și să-ți cumperi spadă!"
 
"- Doamne, zise Petru arzând de iubire,
eu mă duc cu tine-n chin și răstignire,
de-ar fugi cu toții-n crimă de trădare,
de te-ar bate-n cuie unul fiecare,
de Tine-n vecie nu mă vor desparte
nici mucenicie, nici chinuri, nici moarte!'
 
"- Simone, la noapte, sub faclele roșii
când întâia dată vor cânta cocoșii,
de trei ori, cu blestem și cu jurăminte
te vei lepăda tu, susținând fierbinte
că nu-mi știi de nume și că niciodată
n-ai văzut pe lume chipu-mi cum arată!"
 
..........................................................
 
Sunt la Marea Cină și marea plecare
iar Domnul îi spală pe rând pe picioare:
"- Doamne,-i zise Simon, Tu mie-n vecie
nu-mi vei face-această slujbă de robie!"
Ce-nsemnare are va ști mai pe urmă
Pescarul cel mare, Păstorul de turmă.
 
"Eu Stăpânul veșnic, v-am arătat vouă
în genunchi ca robul, rânduială nouă,
v-a sărutat talpa Dumnezeu Prea-naltul,
ca să vă supuneți unul către altul.
La voi cel mai mare, ca-n genunchi și rugă,
pentru fiecare va fi rob și slugă!
 
Cu alți doi pe Simon îl ia după Cină
străjer agoniei să-i fie-n grădină.
De trei ori îl roagă, de trei ori le spune:
"- Priveghiați cu Mine, stați în rugăciune,
ca s-aveți putere-n momentu-ncercarii
e ceas de durere, e ora trădării!"
 
De somn și-ntristare voința li-e frântă,
Simon-Petru doarme, și e ora sfântă:
"- Simone, dormi și tu, paznicul credinții!
E ceasul pierzării, mai tari sunt arginții.
Cel ce mă dă morții veghează, nu doarme,
este-n fața porții cu soldați și arme!"
 
.........................................................
 
Cu dor să-l ajute, sau cu gând să-l scape,
Urmărește Petru, cohorta de-aproape.
Cu-un soldat de vorbă, lângă foc în curte,
ascultă bătaia și ordine scurte...
Cum sta la lumină se miră oșteanul:
"- Tu-ai fost în grădină cu Nazarineanul!"
 
"- Eu nu cunosc omul!" Dar alta-ntr-aceea:
"- Și vorba l-arată că-i din Galileia!"
"- Eu nu știu ce spuneți!" "- N-ai tras tu în fugă
sabia din teacă și-ai rănit o slugă?"
Și blestem cuvântă, cerul să-l auză,
cocoșul lung cântă, suprema acuză!...
 
Domnul dus cu funii, legat, se oprește
prin lacrimi de sânge, trecând îl privește...
În Simon, mai strigă lepădarea crudă:
"Simone-al lui Iona, n-a fost destul Iuda?"
Când Domnu-și ia mersul sub faclele roșii,
în tot universul răsună cocoșii.
 
I-aude prin noapte,-n amezi, diminețe,
ar vrea să se-acuze pe munți și-n piețe
și chinuri încete pe os să-l usuce,
să-l sfâșie fiare, să moară pe cruce.
Nu scapă de sânge, ca David strămoșul,
în tainiță plânge, când cântă cocoșul.
 
Iar lacrima-i sapă mari brazde pe față,
căderea de-o clipă e plânsă-o viață.
Doar haru-Nvierii i-aduce căința
unind-o cu pacea și cu umilința.
Să afle-alinare, să-și stâmpere-amarul
se duce pe mare, iar Simon-Pescarul!
 
...........................................................
 
Venind într-o noapte cu frați peste mare
de la-o pescuire mai din-depărtare
Ioan îi arată,-ntinzând mâna dreaptă:
"- Pe țărmuri e Domnul, privește, ne-așteaptă."
Din lațul subțire, cum acvila scapă
răpit de iubire sări Petru-n apă...
 
La mal arde focul și ca el în pară
și inima-ntrânsul ardea ca de ceară...
Isus poruncește pescuirea mare
dar față de Petru nici o vorbă n-are,
prinzându-i uimirea pe toți în tăcere
privesc pescuirea și marea-Nviere.
 
"- Simone,-l întreabă Domnul dintr-o dată,
mă iubești tu sincer din inima toată?"
"- Numai Tu știi, Doamne, dragostea mea cum e!"
"- Paște mielușeii din întreaga lume!"
Și toți în mirare tac, ca-n clipe sfinte
e mare-abjurare cu mari legăminte!
 
"- Simone,-l întreabă Domnul și mai tare,
Mă iubești mai mult tu, decât fiecare?"
"- Inimii Tu Doamne, îi cunoști adâncimea!"
"- Tu oile-mi paște, condu-mi preoțimea!"
Cum ziua-alburește pescărușii zboară,
"- Simone,-i grăește Domnu-a treia oară:
 
"- Mă iubești mai mult tu, (dragostea-ți să-mi spună)
decât fiecare și toți împreună?"
Când Domnul privește peste focul roșu,
pe țărmuri departe, lung cântă cocoșu,
Petru fruntea-și pleacă, durerea-l pătrunde
și plânsul-l-îneacă și-abea mai răspunde:
 
"- Tu-mi cunoști iubirea, Cel ce tot cunoaște!"
"- Să-mi paști mielușeii și oile-mi paște!"
să nu le răpună lupii răpitorii,
păstorește-mi turma și condu-i pastorii:
Puterea supremă-n timp și veșnicie:
Cheile emblemă peste-Mpărăție!
 
...................................................
 
Petru părăsește, când s-aprins făclia
și Ierusalimul și Antiohia,
după sfântul ordin dat de Salvatorul
să desțelenească-n adâncimi ogorul
și să-mplânte tronul credinței creștine
chiar în Babilonul pe șapte coline.
 
Unde-aduce jertfă și-unde zi și noapte
Bătrânul vestește pe Isus în șoapte,
iar nou-botezații cu lacrimi pe gene
cu focul în inimi, ies gata de-arene.
Dar pronia vie-n urbea idolatră
îl vrea temelie, pe el: Prima Piatră!
 
Pe crucea întoarsă, cu sutele-n urmă
când moare păstorul în frunte la turmă,
vede-n agonie cum crezul se-ntinde -
potop de incendii ce Roma cuprinde.
Acum e-abea-n fașă, la chinuri în trombe
văpăi uriașe ies din catacombe...


 

lecturi: 37.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat