Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Preotul la Praeparatio și la Gratiarum actio de la sfânta Liturghie
Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

Părintele Paul Gunter, profesor la Institutul Pontifical Liturgic din Roma și Consultant al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte, ne oferă în acest articol o descriere amănunțită a rugăciunilor pe care preotul poate în mod lăudabil să le folosească pentru a se pregăti pentru celebrarea sfintei Liturghii și pentru a aduce mulțumirea după ea. Aceste rugăciuni se găsesc, cu extindere diferită, în cele două liturghiere ale celor două forme ale Ritului Roman. Articolul evidențiază importanța unei pregătiri bune pentru celebrare și a cuvenitei mulțumiri după aceea, atât pe baza legăturii dintre exemplul lui Cristos și viața preotului, cât și datorită efectelor binefăcătoare pe care acest obicei le produce chiar și în credincioșii care participă la liturgie (pr. Mauro Gagliardi).

* * *

1. Rugăciunea intimă și personală a lui Isus

Pentru preot a aduce rod în viață și în slujire depinde de unirea cu Dumnezeu, unire care este și la baza faptului că credincioșii se adresează lui pentru ca să se roage pentru ei. Isus Cristos a încredințat celor care îl urmau mai îndeaproape un cuvânt care clarifică sensul întregului bine pe care aveau să-l facă: "Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele. Cel care rămâne în mine și eu în el, acela aduce rod mult, pentru că fără mine nu puteți face nimic" (In 15,5). Același Domn Isus, în contextul minunilor făcute de el, a stabilit un timp pentru a fi singur, care trebuie dedicat rugăciunii către Tatăl ceresc. Pentru Isus, rugăciunea oficială a liturgiei era susținută de o viață interioară, în care caracterul rezervat susținea acea intimitate care hrănește rugăciunea personală. Dimensiunile eclezială și comunitară sunt întărite de o asemenea relație personală cu Dumnezeu, pe care orice credincios speră să o poată aprofunda.

Căutarea lui Dumnezeu, care dă semnificație vieții celor care-l iubesc, folosește ca amintire zilnică a faptului că orice binecuvântare provine de la Dumnezeu Atotputernicul și în același timp o îndreaptă spre Dânsul. Sfânta Scriptură descrie în manieră clară hrana pe care Isus a luat-o din viața sa de rugăciune ascunsă: "Isus se retrăgea în locuri pustii și se ruga" (Lc 5,16). În același mod, observăm importanța diferitelor momente ale zilei, din faptul că Isus se arată deosebit de atent față de tăcerea rugăciunii, în care el caută voința Tatălui. Momente asemănătoare încurajează o reculegere specială și o apropiere neîntreruptă: "Dimineața, încă pe întuneric, sculându-se, a ieșit și s-a dus într-un loc retras și se ruga" (Mc 1,35); "După ce a dat drumul mulțimilor, s-a urcat pe munte, singur, ca să se roage. Când s-a înserat, era acolo singur" (Mt 14,23).

2. Rugăciunea intimă și personală a preotului

Preotul, conștient că participă la lucrarea lui Cristos, se străduiește să urmeze exemplul lui, să conducă poporul sfânt al lui Dumnezeu către Tatăl, prin Cristos în Duhul Sfânt. El știe foarte bine că, deoarece defectele lui dăunează credibilității mărturiei sale, trebuie să ceară cu urgență la fel de mare lui Dumnezeu să reverse în el virtuțile proprii ale stării sale. O parte din omilia propusă în ritualul de hirotonire a preotului îl instruiește pe cel care urmează să fie hirotonit în acest mod: "Astfel vei continua lucrarea de sfințire a lui Cristos. Prin slujirea ta, jertfa spirituală a credincioșilor este făcută desăvârșită, pentru că este unită cu jertfa lui Cristos, este oferită prin mâinile tale în numele Bisericii în mod nesângeros pe altar, în celebrarea sfintelor taine. Recunoaște ceea ce faci, imită ceea ce atingi, așa încât celebrând misterul morții și învierii Domnului, tu să poți mortifica în tine însuți toate viciile și să te pregătești să umbli în noutatea vieții" (Pontificale Romanum, "De Ordinatione Episcopi, Presbyterorum et Diaconorum", cap. 2, nr. 151: "Munere item sanctificandi in Christo fungéris. Ministério enim tuo sacrifícium spirituále fidélium perficiétur, Christi sacrifício coniúnctum, quod una cum iis per manus tuas super altáre incruénter in celebratióne mysteriórum offerétur. Agnósce ergo quod agis, imitáre quod tracta, quátenus mortis et resurrectiónis Dómini mystérium célebrans, membra tua a vítiis ómnibus mortificáre et in novitáte vitae ambuláre stúdeas").

De aceea, se vede că motivul unei pregătiri deosebite a preotului înainte de Liturghie și mulțumirea după ea se află în binefacerea pentru întreaga Biserică, deoarece preotul care sfințește poporul creștin are nevoie el mai întâi să fie umplut de duhul sfințeniei. Este mereu de ajutor pentru preot faptul că a luat un moment pentru a lua în considerare textele cu care se va ruga în timpul Liturghiei, fie în ziua în care participă adunarea la ea, fie când adunarea lipsește. Reflecții oportune prealabile cu privire la texte pot să stimuleze o dorință mai profundă de Dumnezeu. Pregătirea textuală constituie o pregătire liturgică coerentă pentru Sfânta Liturghie, nu în cele din urmă pentru că este bazată pe Sfânta Scriptură. Un preot care cultivă tăcerea personală în timpul care precede Sfânta Liturghie și care urmează după ea, cu însăși dispoziția sa va încuraja spiritul de meditație.

Un preot care are grija pastorală ar putea să trebuiască să lupte pentru a stabili tăcerea de dorit în orice sacristie, în special dacă intervine necesitatea de a trebui să-i întâlnească pe credincioși. Dar tocmai pentru el în mod deosebit, textele de pregătire înainte de Liturghie și de mulțumire după ea oferă gânduri folositoare pentru a ridica mintea și inima și, în totul sau în parte, pot să fie rugate în orice moment. Ele recunosc și limitările de timp și de aceea se prezintă mai mult ca un sprijin spiritual decât ca o impunere obligatorie pentru preotul care încearcă să celebreze Liturghia în modul cât mai reverențios posibil. Trebuie spus că rubrica delicată care este sub titlurile Praeparatio ad Missam și Gratiarum Actio din Liturghierul din 1962 recunoaște aceste exigențe concrete ale preotului . Prin definiție, nici un act de iubire nu este grăbit. Oferind jertfa supremă a iubirii lui Cristos, se așteaptă că un preot va fi stimulat să facă tot ce este posibil pentru a găsi timp, oricât ar fi el de scurt, pentru un act de mulțumire după Liturghie. Și se va simți întărit pentru că a făcut asta.

Pregătirea unui preot pentru Liturghie va fi ulterior susținută de ciclul Liturgiei Orelor, care îmbogățește viața oricărui preot. Vechea înțelepciune Ritus Servandus in Celebratione Missae, care se găsește încă în prima parte a Liturghierului din 1962, presupune importanța intrinsecă a Oficiului Divin pentru viața interioară a preotului. Ea stabilea că Matutinul și Laudele trebuiau să fie făcute înainte de celebrare. Cu toate acestea, trebuie notat că contextul acelei prescrieri seculare nu putea ține cont de Liturghia de seară .

Deoarece Liturghia este de acum celebrată la orice oră din ziua liturgică, nu se mai aplică în mod restrictiv această normă, totuși Principiile și Normele pentru Liturgia Orelor explică în mod atent legătura dintre celebrarea Euharistiei și Liturgia Orelor: "Deoarece Cristos a poruncit că: "Trebuie să se roage întotdeauna și să nu se descurajeze" (Lc 18,1), Biserica, urmând cu fidelitate acest îndemn, niciodată nu încetează să înalțe rugăciuni și ne îndeamnă prin aceste cuvinte: "Prin el [Isus], să-i oferim lui Dumnezeu mereu jertfe de laudă" (Ev 13,15). Această poruncă este îndeplinită nu numai prin celebrarea Euharistiei, ci și în alte moduri, în special prin Liturgia Orelor, a cărei menire, printre celelalte acțiuni liturgice, este, dintr-o veche tradiție creștină, de a sfinți întregul curs al zilei și al nopții" .

3. Praeparatio ad Missam

3.1. Comparația textelor oferite pentru Praeparatio evidențiază că aceleași rugăciuni sunt incluse în cele două forme al Ritului Roman, deși ele au fost reduce la patru în Missale Romanum din 1970. În acesta, găsim rugăciunea Ad Mensam de sfântul Ambroziu; acel Omnipotens sempiterne Deus, ecce accedo de sfântul Toma de Aquino; o rugăciune la Sfânta Fecioară Maria, O, Mater pietatis et misericordiae; și Formularea Intenției Ego volo celebrare Missam . Ca urmare a unei prime reforme a indulgențelor făcută după Conciliul al II-lea din Vatican și publicată în Enchiridion Indulgentiarum din 1968, nu se menționează indulgențele care au fost acordate la recitarea acestor rugăciuni de către Pius al IX-lea, ale căror detalii au fost publicate în Liturghierul din 1962.

3.2. Texte ample împodobesc acel Liturghier. Antifona Ne reminiscaris îi cere lui Dumnezeu să fie milostiv în pofida păcatelor noastre și ale celor care au fost înaintea noastră. Ea este urmată de psalmii 83, 84, 85, 115 și 129. Kyrie eleison, Christe eleison, Kyrie eleison și Pater noster, ale cărei ultime două rânduri formează începutul unei serii de versete, sunt urmate de un număr de scurte colecte. În unele manuale devoționale aceste șapte colecte au fost atribuite sfântul Ambroziu și stabilite pentru diferitele zile ale săptămânii. Oricum ar fi, așa cum sunt aranjate în Liturghier, se consideră că ele trebuie să fie spuse una după alta sub o concluzie unică. Toate, cu excepția celei de-a șaptea, se concentrează asupra lucrării de sfințire a Duhului Sfânt. A șaptea colectă este urmată de o doxologie mai lungă care încheie seria. Prima colectă se roagă pentru ca Duhul Sfânt să strălucească în inimile noastre, așa încât să putem celebra cu vrednicie sfintele taine. A doua cere ca să-l putem iubi pe Dumnezeu în mod desăvârțit și să-l lăudă cu vrednicie. A treia ca să-l putem sluji pe Dumnezeu în castitate și curăție a spiritului, în timp ce a patra îl imploră pe Mângâietorul să lumineze mințile noastre. A cincea cere puterea Duhului Sfânt pentru a alunga forțele dușmanului. A șasea colectă cere înțelepciunea și mângâierea, iar ultima îl imploră pe Dumnezeu să ne purifice și să facă din noi locul sălășluirii sale.

3.3. Lunga Oratio Sacerdotis ante Missam este împărțită în Liturghier în șapte părți, una pentru fiecare zi a săptămânii, și formează o meditație rugătoare după imitarea virtuților lui Cristos, Marele Preot. Semnificația sa este pe cât de exigentă pe atât de reconfortantă. Relevanța diferitelor sale teme este adaptată stilului său literar, care este insistent și intim. Duminica, preotul îi cere Duhului Sfânt să-l învețe să trateze sfintele taine cu reverență, cinste, evlavie și teamă intimă. Lunea, se concentrează asupra necesității lui de castitate perfectă, în timp ce marțea preotul recunoaște propria nevrednicie de a celebra Liturghia și, în timp ce proclamă credința sa în faptul că Dumnezeu poate suplini ceea ce-i lipsește, cere să perceapă prezența sa în timp ce celebrează și să fie înconjurat și de îngeri. Miercurea apare lista necesităților sociale ale persoanelor pentru care Cristos și-a vărsat Sângele său. Joia, preotul, în timp ce cerșește milostivirea divină, își amintește cum providența vine în ajutorul fragilității umane: "Tu iubește toate lucrurile care există și nu disprețuiești nimic din ceea ce ai creat" . Vinerea, preotul se roagă în special pentru răposați și sâmbăta el reflectează asupra marelui dar al Preasfântului Sacrament și imploră ca el să-l poată conduce ca să-l vadă pe Dumnezeu față în față.

3.4. Ad Mensam de sfântul Ambroziu cere ca Trupul și Sângele lui Cristos să-l poată ierta pe preot de păcatele sale și să-l ocrotească de dușmanii săi. Rugăciunea sfântului Toma de Aquino, în schimb, cere ca puterea vindecătoare a Preasfântului Sacrament să-l poată pregăti pe preot pentru vederea veșnică a lui Dumnezeu. În rugăciunea către Sfânta Fecioară Maria, preotul se roagă nu numai pentru el însuși, ci pentru toți confrații săi care celebrează Liturghia în ziua aceea în toată lumea. Urmează rugăciuni către sfântul Iosif, către toți îngerii și sfinții și în sfârșit o rugăciune către sfântul în cinstea căruia va fi celebrată Liturghia. Formularea Intenției îi amintește preotului intenția Bisericii cât privește celebrarea Liturghiei, precum și rolul său în cadrul ei. Preotul nu este în activitate singur. Ceea ce el îndeplinește a fost încredințat de către Cristos Bisericii sale, confirmat de Magisteriu și susținut de Tradiție. Preotul face prezent Trupul și Sângele lui Cristos. El urmează ritul sfintei Biserici catolice. Scopul său este de a-l lăuda pe Dumnezeu și Biserica cerească, în timp ce se roagă pentru cea pământească, și îndeosebi pentru toți cei care s-au încredințat rugăciunilor sale, precum și pentru bunăstarea întregii Biserici catolice. Apoi, rugându-se pentru toți credincioșii, preotul cere ca Domnul să-i dea lui și tuturor bucurie și pace, îndreptarea vieții, un timp de adevărată pocăință, harul și întărirea Duhului Sfânt și perseverența în faptele bune.

4. Gratiarum Actio post Missam

4.1. Corpul de texte care formează mulțumirea după Liturghie demonstrează iubire, umilință și credință care se preamăresc în darul sublim al Preasfintei Euharistii. Missale Romanum din 2002 conține Rugăciunea Universală atribuită papei Clement al XI-lea și Ave Maria. În afară de asta, în comun cu Liturghierul din 1962, care conține Rugăciunea sfântului Toma de Aquino; Aspirațiile către Preasfântul Răscumpărător sau Anima Christi; Oferirea de sine sau Suscipe; Rugăciunea în fața Domnului Nostru Isus Cristos Răstignit sau En Ego; și Rugăciunea către Sfânta Fecioară Maria. La aceste texte în Liturghierul din 1962 erau adăugate indulgențe de către papii Pius al X-lea, al XI-lea și al XII-lea, în timp ce unele texte din Missale Romanum din 2002 au fost incluse și în Enchiridion Indulgentiarum.

4.2. În Liturghierul din 1962, o antifonă precede Benedicite (cf. Dn 3,56-58) și Psalmul 150. Respectând aceeași structură a Pregătirii pentru Liturghie, Kyrie eleison și câteva versete deschid calea spre câteva colecte. Prima dintre ele se roagă ca, așa cum cei trei tineri au fost scoși nevătămați din flăcări, tot așa slujitorii lui Dumnezeu să evite rănile păcatului. A doua colectă cere ca faptele bune pe care Dumnezeu le-a început în slujitorii săi să fie duse la împlinire, în timp ce a treia, care are temă asemănătoare cu prima, este o rugăciune a sfântului Laurențiu, diacon și martir, care a fost aflat învingător în suferință. Devoțiunile pe care preotul poate să le recite pro opportunitate au expresii asemănătoare cu cererile de ocrotire în călătoria noastră spre cer. După Rugăciunea sfântului Toma există alta (alia oratio) și imnul metric Adoro Te este urmat de îndrăgita rugăciune Anima Christi. Suscipe și En Ego preced o altă rugăciune care cere ca Pătimirea lui Cristos să fie puterea preotului, apărarea lui și gloria lui veșnică. Înainte de rugăciunile către sfântul Iosif și către sfântul în cinstea căruia a fost celebrată Liturghia, Rugăciunea către Sfânta Fecioară Maria îl oferă pe Isus, care a fost primit în Preasfânta Euharistie, Fecioarei Maria, pentru ca Ea să-l ofere din nou în actul suprem de adorație (latreia), sau cultul desăvârșit, Preasfintei Treimi.

5. Concluzie

Rânduiala Generală a Liturghierului Roman stabilește: "Prin urmare, este de cea mai mare importanță ca să fie astfel orânduită celebrarea Liturghiei sau a Cinei Domnului încât slujitorii și credincioșii să scoată din ea roadele îmbelșugate pentru dobândirea cărora Domnul Cristos a orânduit jertfa euharistică a Trupului și a Sângelui său și a încredințat-o ca act memorial al pătimirii și învierii sale miresei preaiubite, Biserica" . Pregătirea preotului pentru Liturghie și actul de mulțumire după aceea se completează reciproc. Ele hrănesc reverența în inimile și în mințile credincioșilor care sunt ajutați să participe cu intensitate mai mare la liturgia celebrată de un preot care a beneficiat de oportunitatea de a se reculege. Ceea ce încurajează pregătirea prealabilă promovează și mulțumirea după Liturghie. Ambele conduc încontinuu Biserica spre și de la Jertfa euharistică ce celebrează și face prezente roadele misterului pascal până când Cristos va reveni la sfârșitul timpurilor.

Paul Gunter, OSB

(După Zenit, 16 iunie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat