Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 
Îndrăzneala lui Dumnezeu și opoziția dușmanului
de Robert P. Imbelli

În anul 2001, în solemnitatea Epifaniei Domnului, Ioan Paul al II-lea a publicat magnifica reflecție despre experiența Bisericii care tocmai celebrase marele jubileu al anului 2000. Însă scrisoarea apostolică Novo millennio ineunte nu a fost numai o privire în urmă cu recunoștință, ci și o privire înainte cu speranță. În mod original și incisiv a pus persoana lui Isus în centrul recunoștinței și speranței Bisericii.

Capitolul al treilea este intitulat "A porni din nou de la Cristos" și declară cu franchețe: "În mod cert, nu ne seduce perspectiva naivă că, în fața marilor provocări ale timpului nostru, ar putea fi o formulă magică. Nu, nu o formulă magică ne va mântui, ci o persoană, și certitudinea pe care ne-o inspiră: Eu sunt cu voi!" (nr. 29). Un imperativ urgent a apărut din această convingere fericită. Ioan Paul al II-lea insistă asupra faptului că trebuie "pusă programarea pastorală sub semnul sfințeniei" și îndeamnă întregul popor al lui Dumnezeu să "redescopere valoarea programatică" din capitolul al cincilea din Lumen gentium, dedicat chemării universale la sfințenie. Această misiune nu revine numai câtorva în Biserică, ci tuturor celor care au fost botezați în moartea și în viața cea nouă a lui Isus Cristos.

După nouă ani, într-o altă mare solemnitate a Domnului, Preasfânta Inimă a lui Isus, Benedict al XVI-lea a rostit o omilie care a repetat, în multe moduri, îndemnul predecesorului său. Deși este centrată clar pe darul preoției, deoarece Biserica încheie Anul Sfintei Preoții, ea se referă în realitate la întregul popor al lui Dumnezeu.

Foarte oportun în solemnitatea Preasfintei Inimi, Pontiful s-a referit încă o dată la un text din Noul Testament cu care are o afinitate specială: descrierea ioanee a coastei străpunse a lui Cristos, din care curg sânge și apă (cf. In 19,34). Benedict al XVI-lea, cu mulți Părinți ai Bisericii, susține că această scenă reprezintă sacramentele botezului și euharistiei, izvor de viață nouă în Biserică. Papa a afirmat cu cuvinte care amintesc de Novo millennio ineunte: "Fiecare creștin și fiecare preot ar trebui, pornind de la Cristos, să devină izvor care comunică viață altora. Noi ar trebui să dăruim apa vieții unei lumi însetate".

În cei nouă ani trecuți între scrisoarea lui Ioan Paul al II-lea și omilia lui Benedict al XVI-lea au existat nenumărate mărturii de sfințenie și dedicare din partea laicilor creștini și a preoților. Din păcate, a existat și revelarea abuzurilor teribile comise de cel care a fost chemat să fie slujitor al Evangheliei. Nu este deloc plăcut să se recunoască faptul că în deceniile trecute, în toată societatea, a izbucnit o epidemie de abuzuri. Biserica este chemată de Domnul să fie lumină a lumii, nu să se adauge la întunericul său.

Pentru acest motiv, omilia Papei Benedict oferă o perspectivă de importanță fundamentală și îndeamnă Biserica la un discernământ mai profund. Deși este desigur importantă examinarea condițiilor psihologice și sociologice care au promovat și permis abuzarea minorilor, este imperativ să se recunoască faptul că sunt în acțiune și alți factori. În textul său, Benedict al XVI-lea celebrează cu bucurie "îndrăzneala" lui Dumnezeu, care dorește să fie prezent în lume prin medierea umană. Cu toate acestea, avertizează și cu vigoare împotriva opoziției feroce a "dușmanului" față de tot ceea ce este mai sacru.

Evangheliile descriu începutul ministerului lui Isus ca tulburat de ispitirile Satanei. Este ca și cum diavolul s-ar fi așezat pe scena botezului Domnului și percepe amenințarea unicului Sfânt, chemat să lupte împotriva împărăției Satanei. Ceea ce nu i-a reușit cu Cristos, el continuă să încerce împotriva creștinilor. De fapt, dușmanul este literalmente anti-Cristos, opus la tot ceea ce este al Domnului. Răspunde la "îndrăzneala" lui Cristos asaltând ceea ce este mai aproape de inima lui Isus: nevinovăția copiilor și sfințenia euharistiei.

În fața opoziției dușmanului, Biserica trebuie să se angajeze din nou pe calea pascală a Domnului său, care este mereu cale de iubire în adevăr: caritas in veritate. Așa cum a afirmat Papa în omilie: "Nu e vorba de iubire când se tolerează comportamente nevrednice de viața preoțească". Printre pașii promiși de Papa Benedict pentru a preveni în viitor scandalul abuzării este necesitatea de a întreprinde un discernământ mai atent al aptitudinii la vocația ministerială și de a oferi un sprijin mai bun pentru a înfrunta provocările actuale ale slujirii preoțești.

În această privință Novo millennio ineunte oferă idei prețioase cu privire la "structurile de comuniune" în Biserică. Aceste structuri sunt necesare tocmai pentru a oferi vehicule pentru a exprima acea spiritualitate de comuniune care este viața Bisericii. De fapt, Ioan Paul al II-lea a scris: "Noul secol va trebui să ne vadă mai angajați ca oricând pentru a valoriza și dezvolta acele locuri și instrumente care, conform marilor directive ale Conciliului al II-lea din Vatican, folosesc pentru a asigura și garanta comuniunea" (nr. 44). Pentru acest scop este fundamentală angajarea generoasă pentru consultări și dialogul.

Discernământul spiritual, care revine autorității legitime, nu este amenințat, ci îmbunătățit de angajarea într-o consultare serioasă. Aici Ioan Paul al II-lea face referință la Regula sfântului Benedict (îndrăgită și de Benedict al XVI-lea): "În acest scop trebuie să ne însușim vechea înțelepciune, care, fără să aducă nici un prejudiciu rolului de autoritate al păstorilor, știa să-i încurajeze la cea mai mare ascultare a întregului popor al lui Dumnezeu. Este semnificativ ceea ce sfântul Benedict amintea abatelui mănăstirii, invitându-l să-i consulte pe cei mai tineri: "Deseori unuia mai tânăr îi inspiră Domnul o părere mai bună" (Regula, III, 3)" (Novo millennio ineunte, nr. 45). Dușmanul omenirii este diá-bolos, care sfâșie și urăște comuniunea, euharistia este sęm-bolos: marele sacrament de comuniune care creează Biserica, semper amanda et purificanda.

(După L'Osservatore Romano, 16 iunie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat