Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dacă botanica studiază Giulgiul

Primăvara din Ierusalim

de Tania Mann

Peste un milion șase sute de mii de pelerini au programat deja vizita la expunerea publică a sfântului Giulgiu. Și în timp ce credința induce la rugăciune în fața acelui "chip misterios care în tăcere vorbește inimii oamenilor invitându-i să recunoască în el chipul lui Dumnezeu" (Benedict al XVI-lea, 2 iunie 2008), oamenii de știință și studioșii continuă să se întrebe cu privire la istoria lui. Deși mulți au pus la îndoială originile vechii pânze, cartea mică a unui ilustru botanist furnizează astăzi în această privință indicii concrete.

În numai o sută de pagini ilustrate, Avinoam Danin, profesor emerit al Departamentului de Evoluție Sistematică și Ecologie de la Universitatea Ebraică din Ierusalim înfruntă misiunea ambițioasă de a răspunde la orice întrebare care s-a pus în paisprezece ani de cercetare asupra Giulgiului. Cartea Botany of the Shroud: The Story of Floral Images on the Shroud of Turin (Ierusalim, Danin Publishing, 2010, 104 pagini) descrie cu claritate elementele din care derivă un ansamblu de concluzii importante.

Așa cum explică Danin, ceea ce a avut loc asupra Giulgiului se aseamănă cu procesul de uscare a florilor între paginile unei cărți. Sute de imagini de plante au rămas imprimate pe țesătură. Deci aceste imagini contribuie pentru a determina unde și când au fost puse acele flori pe pânză. Sunt descifrabile și imaginile a nouă spini, cea mai mare parte în jurul capului și al umerilor, al unei trestii pusă de-a lungul trupului omului din Giulgiu, și a circa 2.600 de roade răspândite pe întregul trup. În afară de asta sunt vizibile imagini parțiale ale unei funii.

Danin a început să facă cercetări asupra Giulgiului în anul 1995, când a văzut câteva fotografii mărite. A recunoscut imediat, la prima privire, imagini de plante din zona Ierusalimului. Lista succeselor acestui studios, pe larg publicate în domeniul botanicii, în special cu privire la plante din Orientul Mijlociu, este foarte lungă. E suficient să spunem că în cei patruzeci și patru de ani de carieră a descoperit specii de plante care n-au fost niciodată descoperite înainte în Israel, pe Sinai și în Iordania și că opera sa a permis crearea unei baze de date din care s-a putut scoate o hartă fitogeografică a Israelului.

Prima concluzie pe care Danin a tras-o din cercetarea sa botanică este că, apărând în aceleași puncte imaginile plantelor, fie pe fotografiile făcute de diferite tehnici fotografice, fie pe pânza Giulgiului, ele trebuie în mod necesar să fie adevărate și nu au fost create în mod artificial de o metodă fotografică sau alta. Dintre sutele de imagini de flori, Danin a ales pentru propria cercetare pe cele mai utile ca indicatori geografici precum și pe cele de plante din perioadele de înflorire mai specifice. Astfel a concluzionat că "zona în care cele trei plante proaspete alese ca indicatori ar fi putut să fie culese și așezate pe Giulgiu alături de trupul bărbatului răstignit este cea cuprinsă între Ierusalim și Hebron". Cât privește perioadele de înflorire, el afirmă că "martie și aprilie sunt lunile anului în care înfloresc zece din plantele identificate pe giulgiu".

În privința spinilor, Danin presupune că aparțin plantei Ziziphus spina-christi și Rhamnus lycioides, care sunt "indicatori istorici importanți". Ambele sunt considerate printre plantele "cele mai feroce" în Israel și spinii celei de-a doua au fost "folosite de agricultorii arabi ca lame pentru plug".

Imaginile funiei pe Giulgiu arată că funia era făcută din fibre vegetale conform unei metode antice folosită timp de mii de ani la Ierusalim. Se consideră că această funie a fost aceea cu care omul din Giulgiu a fost legat pe cruce. Sindonologia, adică studiul despre giulgiu, l-a fascinat mereu dintr-un punct de vedere botanic pe Danin, care afirmă că nu este deloc interesat de o eventuală semnificație religioasă a giulgiului.

Prezentând conversația avută în anul 2000 cu nunțiul apostolic de Ierusalim din acea vreme, Danin scrie: "I-am demonstrat entuziasmul meu pentru că am văzut pe giulgiu imaginile plantelor pe care le văzusem și în fotografii. I-am spus că nu simțeam nici o emoție deosebită față de acel obiect venerat de milioane de persoane (...) și spunându-i asta m-am simțit aproape obligat să mă justific. Mi-a răspuns să continui cercetările mele pentru că dacă n-aș fi fost evreu, ci creștin, puțini m-ar fi crezut".

De atunci, anii de cercetare ai lui Danin ca sindonolog l-au făcut să concludă că pânza pentru înmormântare exista deja în secolul al VIII-lea și că "marea asemănare a chipului omului din Giulgiu cu o icoană a lui Pantocrator în mănăstirea «Sfânta Ecaterina», pe muntele Sinai" revelează cunoașterea Giulgiului deja în jurul anului 550.

Ceea ce botanistul definește "era holografică" a sindonologiei a început în anul 2007 și a implicat colaborarea doctorului Petrus Soons, creator, împreună cu colaboratorii săi de la Dutch Holographic Laboratory, la Eindhoven, a hologramelor tridimensionale ale giulgiului. În timpul acelei perioade Danin a putut observa "un tapet aproape omogen" a peste trei sute de corole de flori puse în ordine în jurul capului omului din Giulgiu.

O altă descoperire, rezultată din colaborarea cu Soons, este prezența unui căști de spini, deci nu a unei coroane, folosită pentru a-l tortura pe bărbat. Soons a explicat că "atunci când a creat holograme în mărime naturală și le-a expus la Ateneul Pontifical "Regina Apostolorum", la Roma, au trebuit să ia o scară pentru a vedea înălțimea capului. Această parte a omului din Giulgiu nu fusese văzută niciodată înainte de cineva". Acolo Soons a observat multe răni mici care au sângerat și care pe frunte nu erau vizibile.

Valoarea acestor concluzii este de fapt imensă. Fiecare din aceste observații științifice amintește de o suferință asemănătoare cu aceea a lui Cristos: la pătimirea sa și la răstignirea sa așa cum au fost comemorate în zilele de Paști de Biserica din toată lumea. Cercetarea lui Danin, însoțită de cea a altor sindonologi, poate deci să contribuie la revelarea numai a unei realități fizice în timp ce credinciosul este stimulat să mediteze asupra unui adevăr transcendent: moartea și învierea lui Cristos. Cu cuvintele papei Ioan Paul al II-lea: "Giulgiul ni-l prezintă pe Isus în momentul neputinței sale maxime și ne amintește că în eliminarea din acea moarte se află mântuirea întregii lumi" (cf. Discurs cu ocazia vizitei pastorale la Vercelli și la Torino, 24 mai 1998). De fapt, atunci când creștinii vorbesc despre Giulgiu, vorbesc despre pânza autentică în care a fost învelită unica ființă umană care a sfărâmat vreodată lanțurile morții. Este o reper concret al extraordinarei sale stări temporare de moarte - "misterul Sâmbetei Sfinte", a spus Benedict al XVI-lea în vizita sa de la 2 mai. Astfel "Giulgiul - continua papa Wojtyla - devine o invitație de a trăi orice experiență, inclusiv cea a suferinței și a neputinței supreme, în atitudinea celui care crede că iubirea milostivă a lui Dumnezeu învinge orice sărăcie, orice condiționare, orice ispită de disperare".

(După L'Osservatore romano, 12 mai 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat