Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Un imn din evul mediu timpuriu pentru laudele de la Înălțare

Când ascultarea devine lumină

de Inos Biffi

Imnul pentru Laude în solemnitatea înălțării la cer a lui Isus - în dimetru iambic și al unui autor anonim din secolul al X-lea - deși nu este de înaltă inspirație poetică, oprindu-se asupra amănuntelor din scena evanghelică ilustrează bine sensul misterului care a avut loc la patruzeci de zile de la înviere.

În această zi Cristos, punând capăt prezenței sale vizibile și intermitente printre discipoli - destinată să le ofere "multe dovezi" ale învierii sale și să discute despre "cele privitoare la împărăția lui Dumnezeu" (Fap 1,3) - a promis "puterea Duhului Sfânt", "s-a despărțit de ei", "a fost înălțat și un nor l-a ascuns din ochii lor" (cf. Fap 1,8-9).

Este o "zi luminoasă - declară imnul - dorită de toți", în care Cristos, "speranța lumii a pătruns prin cerurile de nepătruns".

Nu surprinde faptul că ziua aceea este obiect al unei dorințe universale: înălțarea la cer a lui Isus reprezintă victoria splendidă asupra diavolului, pe care însuși Isus îl definise ca "principele acestei lumi" (In 12,31). Înălțându-se la cer "în norul luminos", Cristos prezintă în fața Tatălui o omenitate învingătoare și glorioasă.

Credincioșii găsesc în înălțare izvorul speranței lor (spem facit credentibus). Cristos deschide de acum poarta cerului, pe care păcatul lui Adam o încuiase. Apoi, toți - continuă imnul - sunt pătrunși de o "mare bucurie" văzând gloria Răstignitului, așezat la dreapta Tatălui, și strălucirea rănilor sale, care vor rămâne mereu în trupul său înviat ca stigmate luminoase, pentru a-l face veșnic de recunoscut.

Omenitatea lui Isus situată în fața Tatălui, scrie sfântul Toma, echivalează cu "o implorare pentru noi": ea este o implorare "să aibă milă de cei pentru care Fiul lui Dumnezeu a asumat natura umană" (Summa Theologiae, III, 57, 6).

Înălțarea la cer reprezintă înainte de toate triumful lui Isus, trecerea lui de la umilire și de la ascultarea până la moartea pe cruce la înălțarea lui și la domnia lui (Fil 2,8-9). Însă în înălțarea la cer a lui Isus este în același timp reprezentată și obținută gloria omenității noastre (nostrum corpus): Autorul mântuirii noastre o înalță până la sublimitatea cerească (ad caeli regiam).

Astfel, Domnul înălțat la cer predică și manifestă, intim unită cu a lui, reușita omului, care în el și împreună cu el este în mod indisolubil unit cu Tatăl. Isus, ca "primul născut între mulți frați" (Rom 8,29), ne duce în paradis.

Așadar, înălțarea lui Cristos este motiv de "bucurie comună": pentru corurile fericite sau Biserica din cer, și pentru noi, încă pelerini, dar nu părăsiți de el. Ea - conclude imnul - ridică la cer inima noastră, în așteptarea revărsării Duhului și împreună cu Duhul a oricărui dar de har.

Comentând misterul înălțării, definit "cauză a mântuirii noastre", tot sfântul Toma afirmă că plasarea în cer a naturii noastre umane asumată de Cristos provoacă "mărirea credinței noastre (fidei augmentum)", provoacă "ridicarea speranței noastre (spei sublevatio)" și ridică "afectul carității noastre la realitățile cerești (caritatis affectus in caelestia), îndeosebi grație darului Duhului Sfânt, care "este iubire care ne răpește la lucrurile din cer (amor nos in caelestia rapiens)" (Summa Theologiae, III, 57, 1, 3m).

Isus înviat la dreapta Tatălui este motivul pentru care Dumnezeu a creat lumea. Omenitatea glorioasă a Răscumpărătorului este satisfacția planul divin veșnic, atestat de toate Scripturile.

Dar în acea omenitate se află în mod indisolubil și a noastră. De fapt, "după planul binevoitor al voinței lui Dumnezeu" (Ef 1,5), orice om a fost predestinat să învie cu Cristos, să șadă împreună cu el în ceruri, să aibă parte de "bogăția gloriei sale" (Ef 1,18; 2,6) și de regalitatea sa. Această predestinare este inclusă în creație.

Iată pentru ce înălțarea, sărbătorind triumful Domnului, sărbătorește prin aceasta succesul absolut și veșnic al omului.

Optatus votis omnium

Optatus votis omnium
sacratus illuxit dies,
quo Christus, mundi spes, Deus,
conscendit caelos arduos.
Magni triumphum proelii,
mundi perempto principe,
Patris praesentans vultibus
victricis carnis gloriam.
In nube fertur lucida
et spem facit credentibus,
iam paradisum reserans,
quem protoplasti clauserant.
O grande cunctis gaudium,
quod partus nostrae Virginis,
post sputa, flagra, post crucem
paternae sedi iungitur.
Agamus ergo gratias
nostrae salutis vindici,
nostrum quod corpus vexerit
sublime ad caeli regiam.
Sit nobis cum cælestibus
commune manens gaudium:
illis, quod semet obtulit,
nobis, quod se non abstulit.
Nunc, Christe, scandens aethera
ad te cor nostrum subleva,
tuum Patrisque Spiritum
emittens nobis caelitus.

(După L'Osservatore romano, 12 mai 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat