Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pasiunea lui Joseph Ratzinger față de adevăr în mărturia cardinalului Tarcisio Bertone

Secretarul de stat îl explică pe papa

Numai cine vede chipul lui Dumnezeu reflectat în chipul oamenilor poate să recunoască în celălalt "un frate în umanitate, nu un mijloc ci un scop, nu un rival sau un dușman, ci un alt eu însumi": aceasta este forța lui Benedict al XVI-lea, care pune în mod constant magisteriul său teologic "în slujba celor simpli și a oamenilor". Asta afirmă cardinalul Tarcisio Bertone, Secretar de Stat, în cartea Ultimul secret de la Fatima, scris în formă de conversați cu Giuseppe De Carli (Rai Eri - Rizzoli, Milano, 2010, 266 de pagini), subliniind că "aceasta este «metoda» lui Dumnezeu, aceasta e ceea ce a făcut Fecioara alegând la Fatima, și drept colaboratori privilegiați ai ei, trei copii nevinovați". În ajunul călătoriei pontifului în Portugalia, publicăm din volum capitolul intitulat Pasiunea față de adevăr.

Joseph Ratzinger este o personalitate complexă. Dumneavoastră ați lucrat cu cardinalul Joseph Ratzinger la Congregația pentru Doctrina Credinței. Cum era să lucrați cu prefectul Ratzinger? Și cum e să lucrați cu el ca papă?

Faptul că am lucrat mai mulți ani aproape de el a fost pentru mine un mare privilegiu. Am experimentat că este un om cu o mare pasiune față de adevăr, cu iubire față de frumos și cu o atenție genuină față de omenire. Este un om al dialogului și al ascultării. Se prezintă foarte natural și în largul său cu orice om pe care-l întâlnește. Din el transpiră o dimensiune de bucurie care este contagioasă, întemeiată pe încredere și pe speranță. Papa Benedict este un muncitor neobosit. Ca prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței urmărea orice act și notiță de studiu; apoi se îngrijea de pregătirea multor și importante publicații doctrinale și teologice. Printre acestea, probabil cea mai semnificativă a fost redactarea Catehismului Bisericii Catolice, dusă la capăt în anul 1992, de asemenea, și Compendiul aceluiași Catehism, care a ieșit în anul 2005. Sunt două instrumente foarte utile pentru misiunea de evanghelizare și de învățământ a Bisericii. De când a fost ales papă, am putut să constat că Sfântul Părinte continuă să mențină un ritm ordonat în ceea ce privește rugăciunea, studiul, întâlnirile, scrierile, alocuțiunile. Este un om care-l iubește pe Dumnezeu în profunzime și care se consideră pe el însuși - tocmai cum avea să spună de la balconul bazilicii "Sfântul Petru" imediat după alegere - un "lucrător umil în via Domnului".

Care sunt obiectivele pe care papa Benedict al XVI-lea intenționează să le atingă?

Înainte de toate, intenționează să proclame mesajul creștin și să se angajeze într-un dialog rodnic și deschis cu lumea. Încă de la începutul pontificatului său a pornit pe urmele predecesorului său papa Ioan Paul al II-lea în punerea în practică a Conciliului al II-lea din Vatican și a reafirmat că vrea să lucreze pentru unitatea deplină pe care Isus a cerut-o în rugăciune pentru discipolii săi la cina de taină. Se angajează să dezvolte un dialog permanent cu adepții celorlalte religii, și chiar cu aceia care sunt în căutare de răspunsuri la întrebările cele mai profunde ale vieții. Îi încurajează pe toți să promoveze valorile fundamentale pentru adevăratul bine al persoanei și al societății. În sfârșit, aș fi reticent dacă n-aș arăta că, asemenea oricărui papă, Benedict al XVI-lea nu este interesat să-și atingă obiectivele sale private sau personale. El este ferm convins că este chemat să facă să strălucească lumina lui Cristos în fața bărbaților și a femeilor de astăzi. Nu este lumina lui, ci aceea a lui Cristos, pe care papa dorește ca oamenii s-o poată vedea strălucind în el însuși. În felul acesta se prezintă tuturor preoților ca un exemplu minunat.

Benedict al XVI-lea este impermeabil pentru locurile comune. A vorbit despre asta, cu timp în urmă, și în "L'Osservatore romano". Aici merită de reluat câteva reflecții ale lui. Dumneavoastră cunoașteți consensurile care-l înconjoară pe papa și chiar unele rezerve, în special cu privire la fidelitatea față de Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican și la reforma Bisericii. Temerile sunt întemeiate?

Pentru a înțelege intențiile și acțiunea de conducere a lui Benedict al XVI-lea trebuie să facem referință la istoria lui personală - o experiență variată care i-a permis să străbată Biserica conciliară ca adevărat protagonist - și, odată ales papă, la discursul de inaugurare a pontificatului, la cel adresat Curiei Romane la 22 decembrie 2005 și la actele precise voite și semnate de el (și uneori explicate cu răbdare). Celelalte elucubrații și șoaptele cu privire la presupuse intervenții de marșarier sunt pură invenție după un cliché standardizat și repropus cu încăpățânare. Aș vrea să citez câteva instanțe ale Conciliului al II-lea din Vatican promovate în mod constant de papa cu inteligență și profunzime de gândire: raportul mai cuprinzător instaurat cu Bisericile ortodoxe și orientale, dialogul cu ebraismul și cel cu islamul, cu o reciprocă atracție, care au provocat răspunsuri și aprofundări care n-au existat vreodată înainte, purificând memoria și deschizându-se la bogățiile celuilalt. Și în afară de asta îmi face plăcere să subliniez raportul direct și fratern, precum și patern, cu toți membrii colegiului episcopal în vizitele ad limina și în celelalte numeroase ocazii de contact. Să ne amintim de practica demarată de el a intervențiilor libere la adunările Sinodului episcopilor cu răspunsuri și reflecții punctuale ale aceluiași pontif. Apoi să nu uităm de contactul direct instaurat cu superiorii dicasteriilor din Curia Romană, cu care a restabilit întâlnirile periodice de audiență. Cât privește reforma Bisericii - care este mai ales o problemă de interioritate și de sfințenie - Benedict al XVI-lea ne-a rechemat la izvorul cuvântului lui Dumnezeu, la legea evanghelică și la inima vieții Bisericii: Isus Domnul cunoscut, iubit, adorat și imitat ca "acela în care i-a plăcut lui Dumnezeu să locuiască orice plinătate", conform expresiei din Scrisoarea sfântului Paul către Coloseni. În sfârșit, aș vrea să subliniez ceea ce a scris în scrisoarea adresată episcopilor catolici la 10 martie 2009 cu privire la iertarea excomunicării episcopilor consacrați de arhiepiscopul Lefebvre: "În timpul nostru, în care în zone vaste ale pământului credința este în pericol de a se stinge ca o flacără care nu mai are din ce să se alimenteze, prioritatea care stă deasupra tuturor este aceea de a-l face prezent pe Dumnezeu în această lume și de a deschide oamenilor accesul către Dumnezeu. Nu la un dumnezeu oarecare, ci la acel Dumnezeu care a vorbit pe Sinai, la acel Dumnezeu a cărui față o recunoaștem în iubirea dusă până la capăt (cf. In 13,1) - în Isus Cristos răstignit și înviat. Adevărata problemă în acest moment al istoriei este că Dumnezeu dispare din orizontul oamenilor și că, cu stingerea luminii care provine de la Dumnezeu, omenirea este lovită de lipsă de orientare, ale cărei efecte distrugătoare se manifestă tot mai mult".

Puteți să explicați, eventual și cu vreun exemplu, cum în Biserica lui Benedict al XVI-lea libertatea de gândire și de cercetare merge la același pas cu responsabilitatea credinței?

În raport cu această temă - care este foarte importantă și centrală în Biserică și care atinge alte binoame strâns legate, cum ar fi credința și rațiunea, credința și cultura, știința și credința, ascultarea și libertatea - trebuie să mergem din nou la exemplul vieții și al experienței lui Joseph Ratzinger, gânditor, teolog și maestru de doctrină recunoscut, după cum tocmai am zis. Desigur nu se poate scinda practica lui și stilul lui de conducere de convingerile cele mai profunde care au hrănit și marcat comportamentul lui de studios și de cercetător. În lungul său parcurs de intelectual, foarte activ la catedrele universitare și în mass-media, s-au adăugat ulterior două responsabilități formidabile: mai întâi, aceea de prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței și, apoi, aceea de păstor suprem al Bisericii Catolice. Este clar că aceste două funcții au marcat învățăturile și actele cardinalului și ale papei, orientându-le și mai eficace, dacă se poate spune așa, la o interacțiune și la o sinergie între libertatea fundamentală de gândire și de cercetare și responsabilitatea actului de credință și a adeziunii de credință la Dumnezeu care se revelează, care vorbește și cheamă să fim "creatură nouă". Deci nu o contrapoziție sau o "secesiune", ci o armonie care trebuie căutată, construită cu inteligență de iubire. Aceasta este atitudinea lui Joseph Ratzinger atunci când vorbește la organisme cum ar fi Comisia Biblică Pontificală, Comisia Teologică Internațională, Academia Pontificală a Științelor, Academia Pontificală pentru Viață, și așa mai departe, sau atunci când dialoghează cu fiecare studios și gânditor. Le cere teologilor să nu fie dezrădăcinați din credința Bisericii, pentru a fi adevărați teologi catolici. Și aș vrea să mai citez o pagină frumoasă din Caritas in veritate, unde vorbește despre angajarea "de a face să interacționeze diferitele nivele ale științei umane în vederea promovării unei adevărate dezvoltări a popoarelor". După ce a explicat faptul că știința nu este niciodată numai opera inteligenței și că știința este sterilă fără iubire, conclude: "Exigențele iubirii nu contrazic exigențele rațiunii. Știința umană este insuficientă și concluziile științelor nu vor putea indica singure calea spre dezvoltarea integrală a omului. E mereu nevoie să se meargă mai încolo: cere asta caritatea în adevăr. Însă a merge mai departe nu înseamnă niciodată a face abstracție de concluziile rațiunii, nici a contrazice rezultatele sale. Nu există inteligența și apoi iubirea: există iubirea bogată în inteligență și inteligența plină de iubire" (nr. 30).

(După L'Osservatore romano, 10-11 mai 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat