Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O grijă reciprocă între preoți și laici

S-a încheiat duminică, 9 mai, la Roma întâlnirea promovată în cadrul Anului Sfintei Preoții de mișcarea Serra International cu titlul "Fidelitatea lui Cristos, fidelitatea preotului, fidelitatea laicului: opinii și mărturii". În dimineața zilei de sâmbătă a intervenit arhiepiscopul secretar al Congregației pentru Cler cu o conferință din care publicăm mari părți.

de Mauro Piacenza

În ochii lumii a fi creștini este considerat abia ca apartenența la o anumită asociație religioasă, destul de extinsă, caracterizată înainte de toate de un sistem moral riguros, care ar mortifica aspirațiile cele mai originare ale omului și, din cauza numeroaselor obligații și renunțări pe care le comportă, l-ar exclude de la plinătatea vieții, atât în dimensiunea privată și personală cât, mai mult, în cea socială și publică. Însă dacă aceasta ar fi consistența reală a identității noastre, desigur, nu s-ar merita să fim aici astăzi, cu atât mai puțin să ne mândrim cu acest nume, așa cum facem de fapt.

Cu totul alta este identitatea noastră. De fapt, a fi creștin, înainte de a însemna o atitudine morală determinată, înseamnă a fi al lui Cristos și în Cristos: adică înseamnă a fi, în virtutea darului sacramental, în relație autentică și permanentă cu persoana Domnului Isus. Identitatea noastră, și fidelitatea care rezultă din ea, nu se definește, nici nu se modelează sau se perfecționează în relație cu el, ci consistă în esența acestei relații: cel botezat, cel care este cufundat în misterul lui Cristos, consistă din Cristos până la apogeul expresiei pauline: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,20).

Din această identitate, care este în mod definitiv dăruită prin Botez, izvorăște, ca apa din izvor, acțiunea noastră liberă în urmarea Domnului, cultul nou și perfect pe care el l-a instituit, și asta, cel puțin în aspectul său esențial, adică de dar, independent de faptul că ne dăm seama, că-l primim și-l interiorizăm. Deci sunt două elemente care intră în joc în preoția comună, în acest nou mod de a ne relaționa cu noi, pe care Dumnezeu l-a instituit în misterul răscumpărării: identitatea sacramentală dăruită la Botez, care este lucrare a lui Dumnezeu care ne precede, și libertatea creaturală de a ne întruchipa în această nouă identitate.

Deci faptul de a fi creștini privește nu numai acțiuni determinate, cum ar fi cele culturale, și nici numai alegerile de importanță deosebită pentru viața noastră, ci însăși trăirea noastră, orice împrejurare în care trăim: recunoștința pentru că ne trezim dimineața pentru a trăi o nouă zi până la faptul de a ști să facem o corectă cercetare a cugetului la sfârșitul zilei, cerând iertare pentru eventualele păcate și greșeli și mulțumind pentru multele daruri primite.

Recuperarea și aprofundarea "spiritualității cotidianului" face să apară ca total depășită, precum și profund ilegitimă, orice concepție care, așa cum s-a întâmplat în deceniile trecute, tinde să contrapună, în cadrul unicului trup care este Biserica, laicatul și ierarhia. Nu întâmplător, în actualul Cod de drept canonic, ambele sunt conținute în cartea unică despre poporul lui Dumnezeu. Toți, laici și clerici împreună, sunt popor al lui Dumnezeu; și clericii sunt, cu ajutorul lui Dumnezeu, christifideles, adică credincioși ai lui Isus Cristos, credincioși care cred în Isus Cristos, deci apartenenți la unicul popor al celor mântuiți.

În această optică este depășită orice contrapoziție artificială, în unica Biserică, între cler și laicat și punctul de plecare cel mai semnificativ din perspectivă teologică este mereu unitatea acestui popor, chemat să-l mărturisească pe Cel Înviat în lume, să însuflețească realitățile pământești și să fie o "comuniune condusă" autentică, în care cei doi termeni "comuniune" și "condusă" sunt co-esențiali și cer o continuă recunoaștere reciprocă.

Dacă n-ar fi realitatea comunională, care este dată în mod gratuit de Cristos, în virtutea Botezului comun, nu s-ar putea concepe urmarea docilă a ierarhiei, în care să fie recunoscut însuși Cristos, Bunul Păstor, care iubește, ocrotește, susține, apără și conduce Biserica sa. În același mod, dacă n-ar fi o "călăuză", ar dispare însăși ideea, precum și realitatea, comuniunii, care prin natura sa, cere să fie ordonată, vizibilă, și de aceea, să poată fi recunoscută, mai ales, în acel universal "punct de comuniune" care este pontiful roman.

Unicul mare preot, în creștinism, este însuși Isus din Nazaret, Domn și Cristos, care oferă Tatălui singurul cult realmente expiator și răscumpărător și-i face părtași - într-adevăr - de propriul minister, adică slujire, pe preoții din orice timp, pe care el însuși îi cheamă la slujire.

Am putea spune că în preoția neotestamentară elementul prevalent nu este faptul că fiecare își auto-atribuie această slujire, ci conștiința permanentă, care a străbătut întotdeauna viața Bisericii, că la o atare slujire, care implică configurarea ontologico-sacramentală cu însuși Cristos preot, cineva este chemat, independent de propriile calități, de propriile merite, și, uneori, mai ales la începutul discernământului vocațional, chiar independent de propria voință.

Acest element, prea des uitat, determină o mare libertate, fie din partea preotului, fie din partea credinciosului laic, în recunoașterea valorii instituționale a preoției ministeriale. Această privire obiectivă, întemeiată pe credința supranaturală, permite să se depășească fie prezumțiile clericale, fie pretențiile laicale, fie inutilele pauperisme și victimisme clericale, fie protagonismele laicale.

Unul din fenomenele, de altfel cunoscut, din anii care au urmat după încheierea Conciliului ecumenic al II-lea din Vatican a fost secularizarea răspândită chiar și în Biserică și care a atins nu puțini preoți. Acestei secularizări a clerului, în mod paradoxal, i-a făcut ecou o inexplicabilă clericalizare a laicatului, care a crezut că poate reduce propria vocație la misiunea de colaborare sau de înlocuire, proprie sau improprie, a oficiilor mai esențial ecleziastice, în loc să navigheze, cu vântul Duhului la pupă, în mările largi ale lumii, mărturisindu-l pe Cristos în orice realitate.

Ambele fenomene sunt de o gravitate îngrijorătoare. Secularizarea clerului demonstrează o pierdere, cel puțin de conștiință, a măreției și a profunzimii propriei identități, a faptului de a fi alter Christus, de a acționa in persona Christi capitis, de a fi și a-l reprezenta pe Cristos însuși care continuă, prin preoții săi, lucrarea mântuirii. Pe de altă parte, clericalizarea laicatului reprezintă o reală sărăcire a largii respirații misionare la care abilitează în mod sacramental Botezul și, în mod paradoxal, dar real, este rod al unei interpretări greșite a ceea ce Vatican II intenționa să indice cu justa promovare a laicatului și cu expresia de acum cunoscută actuosa participatio.

Date fiind aceste premise, prima atitudine cerută tuturor Christifideles, în privința raportului corect și a respectivei colaborări juste între laici și clerici, este cea a credinței. O credință care să recunoască, în mod umil și real, chemarea comună la sfințenie și demnitatea creaturală și creștină, pe care le-a produs lucrarea mântuirii; o credință care să recunoască libertatea și respectiva indisponibilitate a voinței divine, care constituie preoți și păstori independent de voința și de aprobarea poporului.

Împreună cu această credință în preoția ministerială, o altă formă de colaborare a laicilor la slujirea preoților este aceea pe care am putea s-o definim "păstrarea în comuniune". De fapt, sunt convins că nu numai păstorul păzește turma, ci, deși nu în mod instituțional, și turma îl păzește pe păstor, mai ales prin propria sfințenie și docilitate și cerând de la păstor ceea ce păstorul poate și trebuie să garanteze turmei. De exemplu, într-o comunitate parohială nu numai parohul păzește, prezidează și conduce comunitatea, ci însăși comunitatea, cu familiile sale și cu tinerii săi, bătrânii săi și bolnavii săi, cu tradiția de credință și de evlavie care o animă, cu istoria de preoți sfinți care o străbate, păzește viața, ordinea, disciplina, regula de rugăciune și, deci, însăși slujirea preotului. Exemplu asemănător s-ar putea da pentru o asociație cât privește propriul asistent ecleziastic sau pentru o comunitate diecezană cât privește propriul episcop: dacă acesta este primul ei părinte și păzitor, cu toate acestea întreaga comunitate diecezană, începând de la preoți și până la toți credincioșii laici, sunt chemați să "păstreze în comuniune" pe propriul păstor și această păstrare este primul mod real de colaborare autentică.

Fidelitatea credincioșilor laici derivă și din fidelitatea slujitorilor sacri și generează o cooperare sănătoasă în sfințenie care, mai eficientă decât printr-un "a face", își are realizarea deplină în acea rugăciune indispensabilă și cotidiană, care trebuie să însoțească mereu viața preoților. Dacă în circumstanțele actuale, trebuie s-o recunoaștem cu regret, simțul sacrului a dispărut progresiv și, cu el, atenția față de rugăciune și fidelitatea față de ea, ca și creștini nu putem să ne conformăm mentalității din lumea aceasta, ci trebuie să redescoperim că prima și cea mai fundamentală energie de colaborare, mai eficientă decât orice alt mijloc uman, este tocmai păzirea reciprocă în rugăciune. O comunitate obișnuită care se roagă constant pentru propriul preot cu greu îl va vedea rătăcindu-se, pentru că însuși exercițiul de rugăciune va fi ca o chemare profundă pentru slujitor. Credem noi realmente în forța acestei rugăciuni? Credem cu adevărat că prin rugăciunea noastră, prin oferirea vieții noastre, prin sacrificiile noastre, prin penitențele noastre alese sau acceptate în mod voluntar, putem colabora efectiv și eficace la slujirea preoților? La apostolatul episcopilor? La însăși slujirea supremă a succesorului lui Petru, episcopul de Roma? Fără acest primat al rugăciunii trăit în comuniune reciprocă și într-o amplă respirație de credință autentică nu există domenii de fidelitate, nici de colaborare, care să poată avea vreo eficiență.

(După L'Osservatore romano, 9 mai 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat