Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Când Dumnezeu vorbește inimii

Un text șocant. Așa a fost textul ales de părintele Henryk Urban, SJ, pentru meditația ignațiana de la 24 aprilie 2010 la Centrul "Xaverianum" din Iași.

Altfel spus, un text pe care, dacă am răsfoi singuri Biblia, probabil că nu l-am alege - fiindcă întotdeauna căutăm întărire, curaj, speranță și, dacă se poate, ceva mai multă bucurie, dreptate și iubire decât vedem zi de zi în jurul nostru. Or profetul Osea descrie o perioadă cumplită în istorie (în jurul anilor 755-710 înainte de Cristos) unde durata domniilor abia dacă se măsura în luni de zile, asasinul urmând firesc la tron împăratului pe care l-a ucis - iar lista (incompletă) a ticăloșiilor împotriva cărora a vorbit profetul cuprinde: crime și vărsări de sânge (4:2; 5:2; 6:8),- tâlhării la drumul mare (7:1), imoralitate practicată pe scară națională (4:2,11; 7:4),necinste în comerț și în justiție (10:4; 12:7), idolatrie (4:12-13; 8:5; 10:1, 5); și uluitoarea afirmație (13:2): "jertfind oameni, sărută viței!", lipsa de sensibilitate și de căință față de Dumnezeu (4:4) etc.

Dar primele trei capitole, care au reprezentat tema reculegerii, sunt autobiografice și simbolice, având ca temă căsătoria profetului, semn al alianței lumii cu Dumnezeu. Șocantă e porunca Domnului privind o căsătorie inacceptabilă, șocant e divorțul și iarăși, șocantă e căsătoria din nou cu aceeași femeie: profetul, reprezentându-l pe Dumnezeu, e însă statornic și plin de iubire față de soția sa. Spre deosebire de imaginea unui Dumnezeu-judecător, de care ne temem și-l ascultăm de frică, pe care nu-l iubim și nici el nu ne iubește (așa cum ne imaginăm de obicei pe Dumnezeu în Vechiul Testament), aici Dumnezeu apare blând, milostiv, mărturisindu-și iubirea în cuvinte pline de emoție și iubind statornic, până la încălcarea propriei legi, creatura sa.

Cartea lui Osea e cea mai veche din cărțile profetice, iar prin imaginea simbolică pe care o comunică despre Dumnezeu, Osea e un profet revoluționar.

Fiindcă aici, în amalgamul de necinste, infidelitate și statornicie, patimi și iubire, căutare disperată a propriului bine, încălcarea legilor și speranța convertirii, se face auzită vocea lui Dumnezeu: "Iată, eu o voi atrage și o voi duce în pustiu și voi vorbi inimii ei" (Osea 2,16). Vocea lui se face auzită în pustiu, loc al tuturor spaimelor și amenințării cu extincția, vocea lui vorbește inimii ei și în felul acesta creația, însemnând convertirea, începe din nou. Inima este "primum movens, ultimum moriens" (cel puțin un segment al auriculului drept), astfel încât întreaga viață a omului și naturii stă sub semnul iubirii lui Dumnezeu. De fapt, iubirea statornică a lui Dumnezeu structurează arborele cosmic al firii: în ziua "logodnei după dreptate și bunăcuviință întru bunătate și dragoste" (Osea 2,21), (Dumnezeu) "răspunde cerurilor, iar cerurile vor răspunde pământului" și întreaga natură revine la armonia dintâi. Dar omul și iubirea lui Dumnezeu pentru creatura sa rămân în centru. Acesta e axul în jurul căruia se rotesc cerul și pământul, timpul și anotimpurile, roadele pământului și vietățile - toate sunt cuprinse aici, dar omul are liberul arbitru - de aceea e "atras, dus în pustiu" pentru ca în cele din urmă suferința să facă tot ceea ce n-a reușit iubirea, blândețea, statornicia: convertirea ființei umane, care are ca efect bucuria ei și restabilirea armoniei cosmice.

"A vorbi inimii" e parabola creației. Dar nu poți vorbi inimii, decât cu inima - or creația este cu adevărat în inima lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu ne cunoaște pe fiecare, pe nume și vorbește inimii fiecăruia, rostind cuvintele vieții.

Dar într-o lume de zgomote, câți dintre noi sunt dispuși să le audă, înainte ca suferința să devină absolut necesară pentru convertire?!

Textul e într-adevăr șocant, dar mesajul său e plin de speranță. Nu există un Dumnezeu al Vechiului Testament și un altul al Noului Testament - e unul și același, drept și plin de iubire, îndepărtat și de neatins, dar aflat de fapt aici, în inima fiecăruia, bun și milostiv, suferind el însuși suferința creaturii sale - fiindcă e Tatăl lui Isus.

Și acum, fiecare dintre noi avem de ales: sau zgomotele circului într-o lume dezlănțuită ("panem et circenses" ni se oferă din plin oră de oră, în toate zilele săptămânii) sau regenerarea spirituală în lumina și pacea inimii, unde răsuna cuvântul vieții. Alegerea ne aparține.

Fiindcă reculegerea spirituală e sămânța presărată de Dumnezeu pe pământ: ce se întâmplă mai departe, depinde de solul în care cade.

Dr. Ecaterina Hanganu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat