Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Giulgiul: martor al unei prezențe"

Emanuela Marinelli dezvăluie misterele giulgiului care l-a învelit pe Isus

de Antonio Gaspari

Cum se poate întâmpla ca zeci de mii de persoane să pornească în călătorie la Torino, să se așeze la rând pentru a merge să vadă și să mediteze cu privire la un giulgiu îngălbenit și pe care sunt imagini decolorate și inexplicabile ale unui om răstignit cu mii de ani în urmă?

Pentru cei care cred acel giulgiu este cel în care a fost învelit Isus Cristos. O relicvă unică și tulburătoare. Un giulgiu imprimat de o energie necunoscută, cu resturile hematice ale Răstignitului.

Însă unii intelectuali și jurnaliști susțin că e vorba de un fals construit în mod deliberat pentru a-i înșela pe cei care cred.

Printre miile de cărți, articole, lucrări care au fost scrise despre Giulgiu, deosebit de clar și exhaustiv este volumul scris de Emanuela Marinelli: Giulgiul. Martor al unei prezențe, publicat de Editura "San Paolo".

Având circa zece cărți, nenumărate colaborări cu reviste și un număr impresionant de articole, Emanuela Marinelli este considerată una dintre cei mai mari cercetători ai Giulgiului.

Laureată în științe naturale, a colaborat cu "La Sapienza", are o diplomă de catehet specializat, și a ținut cursuri la "Centro Romano di Sindologia" și Universitatea Liberă "Preasfânta Maria Ridicată la Cer".

Agenția Zenit i-a luat un interviu.

Cu cât încearcă s-o discrediteze, cu atât crește interesul persoanelor față de această țesătură de lână pe care este imprimată în manieră inexplicabilă amprenta unui om mort pe cruce: care sunt, după părerea dumneavoastră, motivele acestui interes continuu și reînnoit?

Marinelli: Mass-media au răspândit cunoașterea Giulgiului. Cel care află că există această țesătură extraordinară, se apropie de ea, uneori, inițial numai din curiozitate. Dar dacă sunt fără prejudecăți, sunt fascinați de misterul acestei relicve extraordinare.

Care sunt elementele și motivele care ne fac să credem că omul imprimat pe acea țesătură este Isus din Nazaret?

Marinelli: Totul coincide cu pătimirea lui Isus, chiar și în detalii cum este biciuirea, mai înverșunată decât cea aplicată condamnaților obișnuiți la răstignire.

Ce relații există cu relatările din Evanghelii și cu istoria?

Marinelli: Rănile omului de pe Giulgiu ne permit să reparcurgem ultimele sale ore într-o Via crucis. Însă este interesant că unele amănunte diferă de iconografia tradițională, cum ar fi cuiele împlântate la mâini, dar coincid cu datele arheologice.

De ce printre atâtea persoane răstignite de către romani, a rămas imprimată pe țesătură numai amprenta acesteia? Și în ce mod figura trupului învelit s-a imprimat pe țesătură?

Marinelli: Un răstignit oarecare ar fi ajuns într-o groapă comună, nu într-o țesătură de preț. Omul învelit în Giulgiu a rămas în el puține ore și a lăsat amprenta sa inexplicabilă care poate să fie asemănată numai efectului unui fulger de lumină.

Și totuși o anumită cultură îi acuză pe cei care cred că sunt așa de mult influențați de devoțiune încât cred într-un "cearșaf murdar", care n-ar fi altceva decât un fals creat în mod intenționat pentru a-i înșela pe cei care cred. Conform examenelor pentru datarea pânzei, făcute în anul 1988 cu tehnica radiometrică Carbon 14, țesătura asta ar fi încadrată într-o dată cuprinsă între 1260 și 1390. Cum replicați la aceste argumentări?

Marinelli: Bucata pentru datare a fost prelevată dintr-un colț deteriorat și cârpit, absolut nereprezentativ pentru întreaga țesătură. Datarea aceea a fost pe deplin dezmințită.

Dacă într-adevăr amprenta și urmele de sânge de pe țesătură sunt ale lui Isus Cristos, Giulgiul ar ridica întrebări tulburătoare: adică, de ce a voit Domnul să lase o amprentă indelebilă a pătimirii lui Isus? În acest caz Giulgiul ar fi o dovadă decisivă pentru sceptici. Care este părerea dumneavoastră în această privință?

Marinelli: Domnul vine în ajutorul celui care are puțină sau nici o credință prezentând rănile sale ca lui Toma. Ne revine nouă să îngenunchem în fața acestei relicve exclamând "Domnul meu și Dumnezeul meu!"

Pentru cel care este sceptic în mod încăpățânat, nici o dovadă nu va fi vreodată îndeajuns. Însă Giulgiul, așa cum a spus Paul Claudel, "este mai mult o prezență decât o imagine". Pe bună dreptate Ioan Paul al II-lea a definit Giulgiul ca "martor mut, dar deosebit de elocvent al pătimirii, morții și învierii lui Cristos".

(După Zenit, 23 aprilie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătra?cu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat