Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași (ITRC): Simpozion filozofico-teologic dedicat sfântului Toma

Societatea Internațională "Toma de Aquino", filiala română, organizează sâmbătă, 24 aprilie 2010, un simpozion filozofico-teologic având ca temă: "Teoria cunoașterii la sfântul Toma de Aquino. Modele de interpretare și perspective". Evenimentul va avea loc în aula magna la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași.

Status quaestionis

În Evul Mediu, au fost folosite diferite modele epistemologice, în funcție de alte sensibilități filozofice, cum ar fi concepția despre rolul intelectului (agent sau/și pasiv) în cunoaștere, raportul minții cu trupul, rolul experienței în producerea obiectului cunoașterii (universalul sau conceptul), natura activității îndeplinite de sensibilitate în constituirea obiectului cunoașterii și altele.

Dar, principalele modele de cunoaștere, de la comentariul Sfintei Scripturi, până la analiza drumului interior al elevării spirituale, manifestau tot atâtea modalități de apropiere de principiul divin transcendent. La sfârșitul primului mileniu creștin, încă aveau destul influență teoriile cunoașterii ce acordau creaturilor doar rolul de simple simboluri sau vestigii ale divinității. La începutul celui de-al doilea mileniu, au apărut alte doctrine epistemologice ce scoteau în evidența natura umană în sine și aspectele ei specifice de creatură limitată. Astfel, între sfârșitul secolul al XII-lea și începutul secolului al XIII-lea s-a făcut trecerea de la modelul augustiniano-neoplatonic la cel aristotelic. În această nouă perspectivă, cunoașterea era rezultatul unui proces de asimilare a obiectului cunoscut în subiectul cunoscător.

Cum are loc acest proces? Pentru Aristotel, sensibilitatea e o facultate mai curând pasivă și, ca atare, poate să recepteze acțiunea obiectelor exterioare; acestea își imprimă forma lor sensibilă în facultățile sensibilității din subiectul cunoscător. Printr-un proces de actualizare progresivă a cunoașterii, care implică acțiunea facultăților simțului comun, dar și acțiunea imaginației și a intelectului, formele sensibile își pierd caracteristicile individualității și lasă să apară universalul, conceptul. Așadar, se renunță la ajutorul intervențiilor divine sau al iluminărilor exterioare și se pune în evidență rolul fundamental al experienței sensibile, care devine primul pas în cunoaștere, pasaj obligatoriu pe drumul producerii cunoașterii.

Din punct de vedere antropologic, teoria cunoașterii de tip aristotelic subliniază caracterul în mod substanțial unitar al ființei umane. Pe urmele lui Aristotel, filozofii scolastici au studiat cunoașterea în orizontul concepției creștine despre auto-subzistența sufletului uman. De exemplu, Sfântul Toma de Aquino este unul dintre scolasticii care au înțeles că subiectul cunoașterii este o unitate substanțială alcătuită din corp și suflet. În consecință, teoria cunoașterii s-a oprit nu doar la datele experienței, ci și la facultățile interioare ale ființei umane, cum ar fi imaginația, intelectul agent, "species intelligibiles", care problematizează cunoașterea lucrurilor existente sau cunoașterea individuală a lucrurilor.

Spre sfârșitul secolul al XIII-lea, Duns Scotus și William Ockham au criticat modelul epistemologic aristotelico-tomist și au deschis o nouă perspectivă de cunoaștere prin sublinierea rolului intuiției în perceperea și înțelegerea ființelor.

Obiective

Simpozionul își propune să abordeze modelul epistemologic tomist dintr-o dublă perspectivă, sistematică și istorică, subliniind aspectele lui filozofice și teologice.

Simpozionul caută să precizeze locul teoriei tomiste printre celelalte modele epistemologice medievale, articularea specifică, implicațiile antropologice și etice ale acestei teorii, precum și ulterioarele sale deschideri și aprofundări.

Simpozionul dorește să popularizeze învățătura Sfântului Toma.

La sfârșitul simpozionului se pot face cereri de înscriere în Societatea Internațională Toma de Aquino, filiala română. Pentru mai multe detalii cu privire la condițiile recerute pentru a deveni membru al acestei societăți filozofico-teologice, vezi site-ul: www.aquinas.ro

Participanți

  • Sesiunea I: 9.30-12.30

    • Alin Tat (Cluj): Introducere

    • Wilhelm Dancă (Iași): Rațiune și credință în teoria cunoașterii

    • Leonard Fărăuanu (Cluj): "Summa Theologiae" și cunoașterea lui Dumnezeu: doctrina mistică a sfântului Ioan al Crucii ca și cheie de lectură

    • Iulian Ianoș (Iași): Cunoașterea prin analogie

    • Elena Băltuță (Iași): Intenționalitatea ca teorie a similarității la sfântul Toma

  • Sesiunea II: 14.30-17.30

    • Cătălin Buciumeanu (București): Optimismul epistemologic sau despre natura cunoașterii în prima parte a Summei Teologice la Sfântul Toma

    • Bogdan Herciu (Iași): Cunoașterea și libertatea la sfântul Toma, implicații antropologice

    • Anton Carpinschi (Iași): Rezonanțe tomiste în filozofia conștiinței

    • Gabriela Blebea Nicolae (București): Este ce este sau mai mult decât atât?

    • Alexandra Pârvan (București): Binele și răul erorii la sfântul Augustin

sursa: www.itrc.ro


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat