Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Când vine ziua întâlnirii

de Gianfranco Ravasi

Trecerea lui Cristos în regiunea morții a transformat moartea tuturor

"Frate, dacă vii să vizitezi mormântul meu, nu trebuie să plângi. Nu este drept să te îndurerezi din cauza unirii cu Dumnezeu. După moartea mea nu căuta mormântul meu pe pământ: mormântul meu este în inima celor care iubesc". De mai multe ori am fost și eu la Konya, în Turcia, sub grandioasa cupolă verde unde este mormântul lui Gialal ed-Din Rumi, marele poet mistic musulman din secolul al XIII-lea. Alături se pot citi tocmai cuvintele pe care le-am citat și pe care el le-a dictat pentru epitaful său. Ele ne dezvăluie una dintre multele coincidențe spirituale dintre marile religii în sufletul lor autentic. O veche rugăciune musulmană invocă: "Dumnezeul meu, dă-mi să mor cu dorința de a te întâlni. Dă-mi să mă pregătesc pentru ziua Întâlnirii".

Așadar, moartea nu ca estuar care se termină în nimic, ci ca Întâlnirea prin excelență cu Dumnezeu în casa împărăției sale. Așa cum spune Rumi, adevăratul nostru mormânt nu este în groapă, ci în inima celor care iubesc, adică aceia care au iubire și credință în ei, deci păstrează o scânteie sau un germen de veșnicie. Și veșnicia este orizontul la care suntem destinați după moarte. Desigur, foarte diferite sunt sentimentele dominante din zilele noastre. Le exprima în mod sugestiv cântărețul Francesco Guccini în Canzone di notte nr. 2: "Fiecare trăiește în egoismele sale / îmbrăcați în sofisme, / și fiecare construiește sistemul său / de mici supărări iraționale, / de cosmosuri personale / uitând că apoi, la sfârșit, cu toții vom avea / doi metri de pământ". Deja Cristos luase în considerare această viziune minimalistă despre viață în parabola bogatului nesăbuit care adună fără încetare pentru a se prăbuși într-o moarte asupra căreia răsună un glas teribil: "Ceea ce ai pregătit a cui va fi?" (Lc 12,20).

Mergând pe urma celebrării pascale care se desfășoară în aceste zile, repropunem o temă care este în inima oricărei creaturi, în pofida efortului de a o exorciza, aceea a morții, dar vom face asta dintr-o abordare teologică, ba chiar cristologică. Dacă ne luăm după Evanghelii, Isus întâlnește în mod direct trei cadavre: al fiicei lui Iair (Mc 5,35-43), al fiului unei văduve din satul galileean Nain (Lc 7,11-17) și al prietenului Lazăr (In 11). În fața morții și Cristos suferă, o percepe ca pe o dramă; el însuși, simțind cum îl amenință, este cuprins de neliniște. Notează Marcu: în Ghetsemani, Isus "a început să simtă frică și neliniște. I-a spus lui Petru, Ioan și Iacob: Sufletul meu este trist până la moarte" (14,33-34). Și implorarea lui este aceea a oricărui om care imploră să fie eliberat de spectrul sfârșitului: "Abba, Tată! La tine totul este cu putință, îndepărtează de la mine paharul acesta!"; și evanghelistul amintește: "se ruga ca, dacă era cu putință, să treacă de la el ora aceea" (14,35-36).

Atunci când, la sfârșit, moartea se abate asupra lui, ea are trăsăturile unei adevărate tragedii. Suferința fizică se cuibărește în el în mod brutal, prietenii îl lasă singur și, peste toate, se abate tăcerea Tatălui: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" Mai mult, pentru Marcu și Matei, moartea lui Isus este aproape o moarte urâtă: "Isus, scoțând un strigăt puternic, și-a dat duhul... Isus a strigat din nou cu glas tare și și-a dat duhul" (Mc 15,37; Mt 27,50). Cristos revelează, în acest moment extrem, întruparea în adevărul său cel mai sfâșietor: Fiul lui Dumnezeu, murind, devine cu adevărat fratele nostru, deoarece cartea de identitate fundamentală a oricărui fiu al lui Adam poartă mereu data morții, absentă din cartea de identitate a lui Dumnezeu.

Și totuși, chiar și în acea clipă și în cele care au urmat, atunci când este un cadavru în mâinile când crude ale soldaților, când pioase ale prietenilor, Isus nu încetează să fie Fiul lui Dumnezeu. Iată, deci, radicala lectură creștină a morții. Deja apărea în acele trei întâlniri care se terminau nu într-o înviere definitivă: de fapt, fiica lui Iair, fiul văduvei și Lazăr au trebuit după aceea să moară. Totuși, Cristos, aducându-i la viață pe aceștia temporar, ilustra în manieră reală și eficace destinul ultim al umanității, învierea, adică viața pentru totdeauna în Dumnezeu, Cel Viu. Însăși redactarea evanghelică a acelor minuni de înviere are în filigran învierea lui Cristos, așa încât le transformă în "semne" pascale (în această privință, este explicit Ioan cu evenimentul lui Lazăr). Această lumină învăluie în plinătate moartea lui Cristos. De fapt, evanghelistul Luca înlocuiește abandonarea Tatălui, descrisă de Matei și Marcu, cu abandonarea lui Isus în Tatăl: "Tată, în mâinile tale încredințez duhul meu! Și spunând acestea, a murit" (23,46). Și Ioan, așa cum se știe, prezintă moartea pe cruce nu ca nadir-ul omenității lui Isus, ci ca zenit-ul epifanic al divinității sale: "Când îl veți fi înălțat pe Fiul Omului, atunci veți cunoaște că Eu Sunt" (8,28) și nu este nevoie să amintim că "Eu Sunt" este auto-definiția divină de la Sinai (Ex 3,14).

Pe de o parte, Cristos cu greutatea reală a omenității sale nu minimalizează, nici nu elimină scandalul morții, dimensiunea ei de întuneric, strălucirea ei întunecată de durere. Însă, pe de altă parte, divinitatea lui, străbătând regiunea întunecoasă a morții, o iradiază cu lumina veșniciei sale. Vinerea Sfântă a răstignirii și Sâmbăta Sfântă a înmormântării, semne decisive ale întrupării, se deschid spre Duminica de Pa?ti, care este - pentru a folosi o faimoasă frază a profetului Zaharia - "o unică zi, nu va mai fi nici zi, nici noapte, ci spre seară va străluci din nou lumina" (14,7), metaforă evidentă a veșniciei. Așa cum scria în mod sugestiv în Rezistență și renunțare, jurnalul "pătimirii" sale în lagărul nazist, Dietrich Bonhoeffer, "a veni la începutul momentului morții nu înseamnă încă a veni la începutul morții (...) Nu din ars moriendi, ci din învierea lui Cristos poate să sufle în lumea prezentă un nou vânt purificator".

Un vânt pe care sfântul Paul l-a simțit suflând așa de puternic, încât l-a făcut să devină nu numai axa cristologiei sale, încă de la prima sa scriere care mărturisește "moartea pentru noi" a Fiului lui Dumnezeu (1Tes 5,10), ci și a antropologiei creștine. De fapt, trecerea reală a lui Cristos prin regiunea morții transformă moartea tuturor: el "a murit pentru toți, pentru ca aceia care trăiesc (...) să trăiască pentru cel care a murit și a înviat pentru ei" (2Cor 5,15). În această perspectivă moartea lui Isus este eliberarea de prima și a doua noastră moarte, pentru a folosi limbajul din Apocalips. De fapt, pe de o parte, "dacă am murit cu Cristos, credem că vom și trăi cu el, știind că Cristos, înviat din morți, nu mai moare (...) El a murit o dată pentru totdeauna, acum trăiește și trăiește pentru Dumnezeu" (Rom 6,8-10). Așadar, el fecundează sânul morții cu divina sa "rouă luminoasă", voind să recurgem la o imagine a lui Isaia (26,19) și ne face să înviem nu la o viață tranzitorie, ci la viața veșnică a lui Dumnezeu.

Însă, pe de altă parte, el ne eliberează și de "a doua moarte, lacul de foc" (Ap 20,14), adică de moartea spirituală a păcatului: "Cristos a murit pentru păcatele noastre (...) Voi considerați că sunteți morți pentru păcat și că trăiți pentru Dumnezeu, în Cristos Isus" (1Cor 15,3; Rom 6,11). În afară de învierea din moartea fizică, Cristos ne dăruiește justificarea care eliberează de moartea spirituală. Puternică și destul de îndrăzneață este fraza din Scrisoare a doua către Corinteni: "Pe cel care nu a cunoscut păcatul, Dumnezeu l-a făcut păcat în favoarea noastră, pentru ca în el noi să putem deveni dreptatea lui Dumnezeu" (5,21). Tocmai datorită acestui dublu efect, evenimentul pascal - așa cum se spunea - este capital fie în cristologie, fie în antropologia creștină. În această privință, Paul este explicit în celebra sa afirmație: "Dacă Cristos n-a înviat, zadarnică este predica noastră, zadarnică este și credința voastră" (1Cor 15,14). Desigur, reflecția teologică paulină este mult mai complexă, însă inima gândirii lui bate tocmai în moartea-învierea lui Cristos ca început și izvor al morții-învierii noastre integrale (fizice și morale) și botezul este reprezentarea ei "sacramentală" eficace.

O ultimă notă cu privire la tema morții lui Cristos. Acel eveniment este desigur o umilire extremă pentru un Dumnezeu. Sfântul Paul, în imnul celebru cuprins în Scrisoarea către Filipeni, vorbește despre o "kenoză" (ekènosen), un termen care indică o golire: "deși din fire Dumnezeu..., s-a golit pe sine însuși, luând firea de sclav..., s-a umilit pe sine însuși făcându-se ascultător până la moarte și încă moartea pe cruce" (2,6-8). Ori, această alegere de solidaritate față de omenire este expresie de iubire. Cine nu-și amintește începutul emoționant al relatării pătimirii lui Isus după sfântul Ioan: "Știind că a venit ora de a trece din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, până la sfârșit i-a iubit" (13,1)?

Mai mult, în acea dăruire supremă se poate întrevedea iubirea Tatălui: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său unul născut, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (3,16). Este un act de iubire liberă și genuină, așa cum afirmă Paul: "Cu greu este dispus cineva să moartă pentru un drept; poate că ar îndrăzni cineva să moară pentru o persoană bună. Dar Dumnezeu demonstrează iubirea sa față de noi prin faptul că, în timp ce eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,7-8). În acest moment începe o lecție pentru credincios, este calea imitării care trebuie urmată.

Filozoful danez din secolul al XIX-lea Soeren Kierkegaard, în Exercițiul creștinismului, scria: "Ce diferență există între un admirator și un imitator? Imitatorul este, adică vrea să fie cel pe care-l admiră; în schimb, admiratorul îl laudă pe celălalt, dar rămâne personal afară". Ei bine, sfântul Ioan în prima sa Scrisoare, în fața morții lui Cristos din iubire (acel "a-ți da viața pentru persoana pe care o iubești", cum spusese însuși Isus) ne invită nu atât la admirație, cât la imitare: "În aceasta am cunoscut iubirea, în faptul că Cristos și-a dat viața pentru noi. Deci, și noi trebuie să ne dăm viața pentru frați" (3,16).

(După L'Osservatore romano, 12-13 aprilie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat