Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Solonețu Nou: Comemorarea victimelor de la Smolensk

În biserica din Solonețul Nou s-a celebrat, în seara de marți, 13 aprilie 2010, la ora 18.00, o sfântă Liturghie pentru comemorarea "eroilor poloni" decedați în cumplitul accident aviatic. Așa i-a numit Preasfințitul Petru Gherghel în predica sa pe toți cei răposați, evocând totodată memoria sfinților Bisericii din Polonia.

Au fost alături de Excelența sa la această celebrare preoții din Bucovina, ambasadorul Polonei la București, domnul deputat Ghervazen și oficialități locale și județene: vicepreședintele Consiliului Județean Suceava, subprefectul județului Suceava, domnii primari din Suceava, Siret și Cacica și bineînțeles credincioși din comunitățile polone din Bucovina.

A fost o celebrare sobră, chiar emoționantă, în finalul căreia ambasadorul Poloniei la București a mulțumit celor prezenți pentru solidaritatea manifestată.

Pr. Gabriel Bucur

*

Discursul rostit de PS Petru Gherghel

Sfințiile Voastre,
Domnule ambasador,
Domnule deputat Ghervazen,
Stimate autorități centrale și locale,
Dragi credincioși,

De la încetarea teribilei conflagrații mondiale a celui de-al doilea război de tristă amintire, de la dureroasele pierderi de vieți omenești ca urmare a Pactului Molotov-Ribbentrop, cu punctul cel mai înalt de suferință, din pădurile de la Katyn, unde au fost masacrați peste 21.000 de polonezi, Polonia, țară atât de încercată, nu a mai trăit un moment mai zguduitor ca cel întâmplat sâmbătă, 10 aprilie 2010.

Sacrificiu înspăimântător, victime ale celei mai odioase dictaturi, oameni sacrificați pentru crezul și demnitatea lor creștină, victime oferite pentru libertate și pentru o lume mai bună.

Cine poate pătrunde în acest mister al răului și al păcatului?

Cine poate îmbrățișa mai bine rolul sacrificiului, rolul bobului de grâu care trebuie să moară, ca să producă rod?

Numai cel care crede în Cristos!

Numai cel care știe să-l urmeze pe Cristos, ca astfel să se bucure de înviere și de slavă.

Pentru cel care nu crede, nu există nici o lumină, nici o speranță.

Pentru cel care știe, în schimb, ce a făcut Dumnezeu pentru salvarea omului, pentru scoaterea lui de sub tirania păcatului și a răului, care i-a cerut Fiului său să se jertfească pe cruce, să moară și așa să învie, numai pentru acela doar durerea se întoarce în bine, moartea se întoarce în viață, calvarul aduce după sine învierea, suferințele aduc după ele victoria și binecuvântarea.

Ne bucurăm să știm că poporul polonez a fost și rămâne un popor credincios, care are astăzi atâția sfinți și eroi, și care a știut să transforme suferința și calvarul în înviere și victorie.

Nu ne vorbește oare despre acest adevăr "regina Poloniei", ocrotitoarea și patroana întregului popor, Maica Domnului de pe muntele Jasna Gora?

Nu ne vorbesc despre acest adevăr marii regi și sfinți polonezi, care au împodobit pământul udat cu atâta sânge și lacrimi?

Nu ne vorbește oare marele erou Maximilian Kolbe și jertfa sa pentru un tată de familie?

Nu ne vorbește, de sub glia din Katyn, floarea intelectualității și a societății poloneze, cei peste 21.000 de mari eroi?

Nu ne vorbesc marele primat, card. Wyszinsky și, mai ales, părintele întregii Biserici, fiul cel nobil al Poloniei, Carol cel Mare, papa Ioan Paul al II-lea, eroul sfârșitului unui mileniu și începutului celui de-al treilea?

Nu ne vorbesc eroii de sâmbătă și de azi, marele președinte Lech Kaczynski, cu întreaga sa suită, ce au pecetluit cu sângele lor pământul care-i adăpostește pe eroii neamului polonez - mari parlamentari, elita poporului, episcopi, preoți și atâția oameni de mare cultură și importanță politică și militară?

Întregul popor pătruns de credință se roagă și imploră de la Dumnezeu fericire pentru eroi și nouă speranță pentru Polonia.

Și noi, creștinii din România, ne asociem astăzi la ruga poporului polonez înlăcrimat și îngenuncheat și, trăind în lumina morții și învierii sale, strigăm din suflet folosindu-ne de cuvintele unui profund cântec religios din timpul săptămânii patimilor care dă răspuns la toate întrebările tulburătoare ale vieții:

1. De ce, Isuse, atâtea lacrimi?
De ce?
Întrebați pe Petru,
sau pe Magdalena, sau pe Lazăr,
sau Ierusalimul.
Sunt fericiți cei ce plâng acum,
căci ei vor fi mângâiați apoi.
N-aș vrea să plâng, dar nu pot
rezista: Iubirea plânge pentru voi!

De ce, Isuse, așa o cruce?
De ce?
Nu mi-am cioplit-o eu;
întrebați mulțimea care urlă
sau pe cei ce-au vrut dreptatea!
Pe crucea asta atât de grea.
Vreau să mă urc, ca să pot vedea
pe orice om și să-i dau pacea mea.
E crucea Voia Tatălui!

De ce, Isuse, așa o moarte
De ce? Dar voi de ce muriți?
Tată, de ce m-ai părăsit?
Iartă-i că nu știu ce fac
Ca să rodească un spic frumos
Bobul de grâu moare pentru el!
Ca să trăiți am murit pentru voi.
Aceasta-i voia Tatălui!

Răspunsul nostru este Isus, el, cel care a ales să sufere, să moară în locul nostru, este biruitorul morții și speranța noastră!

Credem că jertfa noilor eroi va îndepărta întunericul de pe documentele morților de la Katyn și va aduce repararea cerută, așa cum o dorea președintele Lech Kaczynski în discursul ce s-a amestecat cu sângele său în dureroasa tragedie de la Smolensk.

Vă rog să-mi permiteți să reiau câteva cuvinte din acest necitit discurs al marelui Kaczynski.

"Doamnelor și domnilor reprezentanți ai familiilor victimelor din Katyn, doamnelor și domnilor, în aprilie 1940, mai mult de 21.000 de prizonieri polonezi din lagărele de concentrare și închisorile NKVD au fost uciși. Acest genocid a fost comis din voința lui Stalin, aflat la conducerea URSS. Alianța Celui de al Treilea Reich, Pactul Molotov-Ribbentrop și agresiunea împotriva Poloniei la 17 septembrie 1939 și-au avut punctul culminant în acest masacru șocant din Katyn. Nu numai în pădurile din Katyn, ci și în Tver, Harkov și alte locuri cunoscute sau necunoscute încă au fost uciși cetățenii Celei de a Doua Republici, oamenii care formau baza statului nostru, care erau în serviciul patriei mamă. În același timp, mii de civili, familiile celor uciși, au fost exilați în adâncimile Uniunii Sovietice, unde au urmat drumul suferinței de nedescris a Golgotei polonezilor.

Cea mai tragică oprire a fost cea din Katyn. Ofițeri polonezi, preoți, oficiali, polițiști, grăniceri și ofițeri din penitenciare au fost uciși fără proces și sentință. Au fost victimele unui război de nedescris. Au fost uciși încălcându-se legile și convențiile lumii civilizate. Le-a fost călcată în picioare demnitatea lor de soldați, polonezi și oameni. Gropi ale morții au ascuns trupurile celor uciși și adevărul despre această crimă. Lumea nu trebuia să afle niciodată. Familiile victimelor nu au avut dreptul de a jeli în public, de a comemora. Pământul a acoperit urmele crimei, iar minciuna trebuia să o șteargă din memoria umanității.

Ascunderea adevărului despre Katyn - efectul deciziei celor care au comis crima - a devenit una dintre pietrele de temelie ale politicii în Polonia comunistă. Polonia s-a clădit pe minciuna, erau vremuri când amintirea și adevărul despre Katyn au avut de plătit un preț mare. Însă rudele celor uciși și alții, oameni curajoși, s-au dedicat amintirii, au apărat-o și au predat-o generațiilor următoare de polonezi. Tuturor, dar mai ales familiilor victimelor din Katyn, li se datorează respect și recunoștință.

Katyn a devenit o rană dureroasă a istoriei Poloniei, dar, timp de multe decenii, a otrăvit și relațiile dintre polonezi și ruși. Să lăsăm acum rana Katyn să se vindece deplin. Suntem deja pe acest drum. Noi, polonezii, apreciem acțiunile rușilor din ultimii ani. În acest mod, trebuie să mergem înainte, fără să ne oprim sau să dăm înapoi.

Toate circumstanțele masacrului din Katyn trebuie analizate deplin și explicate. Este important să se confirme și legal că au fost victime nevinovate și deci să fie desecretizate toate documentele referitoare la această crimă. Cerem aceste acțiuni în primul rând în amintirea victimelor și pentru respectarea suferinței familiilor lor.

Trebuie să aducem un omagiu împreună celor uciși și să ne rugăm pentru ei. Glorie eroilor! Onoare amintirii lor!".

Un testament plin de credință, de fidelitate față de adevăr, de spirit împăciuitor și încurajare pentru cei care au avut atât de mult de suferit din cauza pierderii celor dragi și a mistificării adevărului, adică a atâtor minciuni. Adevărul și numai adevărul îi face liberi pe oameni. Polonezilor de azi și de mâine ca și nouă, celor de aici și din toată România, nu ne rămâne decât o singură sfântă obligație: să nu-i uităm în rugăciunile noastre.

Dumnezeu să-i fericească pe toți, să-i ierte de greșeli și să ocrotească poporul polonez, să mărească, în toți cei care plâng în aceste zile, speranța și lumina și să poarte grijă de toate familiile îndoliate și de toate popoarele lumii. Amin.

PS Petru Gherghel,
episcop de Iași


 

lecturi: 33.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat