Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dreptatea și pacea în lumina enciclicei "Caritas in veritate"

Responsabilitatea de a fi frați

Publicăm fragmente din lectio magistralis a episcopului secretar al Consiliului Pontifical pentru Dreptate și Pace ținută cu ocazia lui dies academicus la Școala Superioară Internațională de Științe ale Formării, la Veneția-Mestre, sâmbătă 10 aprilie.

de Mario Toso

Dreptatea și pacea nu se obțin numai punând la dispoziție toate bunurile materiale sau oportunitățile de alegere, cât mai ales făcând accesibil ceea ce permite realizarea unei vieți virtuoase, "viața bună" a tuturor popoarelor, adică binele uman universal, care este binele comun al familiei umane. Educația nu poate să ignore acest adevăr fundamental, pentru că însăși dreptatea și însăși pacea ar fi lipsite de sufletul lor etic. Angajarea de astăzi în favoarea dreptății și a păcii adesea se folosește de etici neo-utilitariste și relativiste, din cauza acelor dihotomii pe care Caritas in veritate le prezintă cu precizie și cu conștiința lucidă a mizei puse în joc. În această privință merită de amintit că binele comun universal, dreptatea și pacea nu se pot afirma atunci când acțiunea socială este dominată și pătrunsă de orientări consumiste și nihiliste care induc atitudini și stiluri de viață egoiste și prădătoare. Tocmai pe acest front, Caritas in veritate oferă culturii de astăzi și responsabilității pedagogice un aport sapiențial și umanist decisiv.

Cotitura istorică pe care Benedict al XVI-lea intenționează s-o dea începutului celui de-al treilea mileniu îl pune pe Dumnezeu la baza moralei și a pedagogiei, contrar proiectului groțian care tindea la elaborarea unei etici etsi Deus non daretur. Ordinea morală este mai întâi descoperită în elementele sale de bază - să ne gândim la regulile de aur: "fă binele și evită răul"; "nu face nimănui ceea ce nu vrei să ți se facă ție" - prezente în conștiința oricărui om și, apoi, este "construită" finalizând-o spre Binele suprem și spre Adevărul suprem. Pe aceste premise teoretico-practice, politica și educația socială sunt regândite și reconfigurate înainte de toate în termenii proprii ai unui umanism teocentric, care este inclus, pătruns și posedat din înălțimea unei plinătăți de iubire și de adevăr, aceea a Fiului lui Dumnezeu, care iubește până la nebunie crucea și care inaugurează umanismul creștin.

Conform împărțirii unei scheme culturale teo-antropocentrice, politica și angajarea pentru dreptate și pace sunt orientate de o conștiință unde Dumnezeu este considerat ca bine și scop ultim; iar unirea inimii și a minții cu Dumnezeu este criteriul adevăratei ordini a scopurilor în acțiunea constructivă a unei societăți drepte și pașnice și în acțiunea de formare a conștiințelor.

Pentru Caritas in veritate, lipsa de fraternitate este motiv de subdezvoltare mai înainte decât lipsa de gândire (20). Același lucru se poate spune cu referință la dreptate, la pace și la acțiunea educativă corespunzătoare. Tocmai pentru aceasta, Benedict al XVI-lea dă fraternității universale un rol de care nu se poate face abstracție în dobândirea dezvoltării integrale a familiei umane, în realizarea dreptății, a binelui comun și a păcii, în împlinirea umană a fiecărui om și a grupurilor. Motivul acestei orientări morale nu este arbitrar sau apriorist. Fraternitatea nu trebuie urmărită ca ceva care se adaugă din exterior angajării creșterii umane, căutării relațiilor drepte, a unei ordini sociale pașnice. De fapt, ea marchează și caracterizează intim persoanele în dinamismul lor relațional de auto-transcendere.

Fraternitatea asumată și trăită cu responsabilitate alimentează o viață de comuniune și de împărtășire, susține dăruirea de sine pentru alții, pentru binele lor, pentru binele tuturor. Și asta în timp ce sunt desfășurate activitățile normale ale cotidianului.

Spus în alt mod, fraternitatea la care face referință Caritas in veritate nu este un sentiment vag sau o perspectivă etică ce alimentează forme de solidaritate de tip scurt, doar asistențialiste, inspirate de compasiune. În schimb, e vorba de un comportament virtuos, care însuflețește și informează cu sine orice activitate, atât caritativă cât și instituțională, prin care se urmărește binele comun al comunității politice naționale și mondiale. De aceea, fraternitatea ajunge să califice din punct de vedere moral fie oferirea unei pomeni săracului, fie schimbul de bunuri și de servicii, fie business-ul, fie distribuirea egală a veniturilor.

Fenomenul actual al globalizării, precum și marile fluxuri migratoare, populează societățile noastre cu multiple culturi și religii care proclamă fraternitatea și pacea, bunuri strâns interdependente cu dezvoltarea integrală. Și astfel, posibilitățile mărite de interacțiuni între culturi și religii dau spațiu la noi perspective de dialog intercultural și interreligios, în vederea dreptății și a păcii. Pentru Benedict al XVI-lea, în special din partea celui care educă, trebuie exercitat totuși un discernământ prudent și constant fie față de acel "eclectism cultural" care se apropie pur și simplu și în mod necritic de religii și de culturi, considerându-le în mod substanțial echivalente și interschimbabile între ele (26), fie față de acele religii și față de acele atitudini religioase și culturale care nu asumă pe deplin principiul iubirii și al adevărului. "Lumea de astăzi - punctează Pontiful - este străbătută de unele culturi de nuanță religioasă, care nu-l angajează pe om la comuniune, ci îl izolează în căutarea bunăstării individuale, limitându-se să-i satisfacă așteptările psihologice. Chiar și o anumită proliferare a itinerarelor religioase ale unor mici grupuri sau chiar ale fiecărei persoane, și sincretismul religios pot să fie factori de dispersare și de neangajare. (...) În același timp, rămân încă moșteniri culturale și religioase care înțepenesc societatea în caste sociale statice, în credințe magice care nu respectă demnitatea persoanei, în atitudini de supunere față de forțe oculte" (55).

Criteriul pentru a evalua și pentru a purifica religiile și culturile de relativisme, fanatisme, fundamentalisme, dăunătoare pentru dezvoltarea autentică este, după părerea lui Benedict al XVI-lea, "omul întreg și toți oamenii". Un astfel de criteriu - asta nu trebuie să scape educatorilor - ia formă în orizontul sapiențial al "carității în adevăr", unde se desfășoară un dialog rodnic între credință și rațiune. Tocmai contextul sapiențial al carității în adevăr, care în sânul său face să crească o sinteză ordonată între științele naturale și științele supranaturale, este garanție a purificării reciproce și utile între rațiune și religie, în folosul dreptății și păcii.

Într-o societate care primește multiple culturi și religii, în vederea conviețuirii lor și a aportului lor convergent la binele comun, cel care educă la o socialitate egală și ordonată poate să se bazeze nu numai pe lucrarea de purificare de mai sus, ci îndeosebi pe faptul că în toți cetățenii, la orice religie ar aparține, este sădită o capacitate comună de adevăr, de bine și de Dumnezeu. Pe această bază se pot stimula comuniunea într-un bine uman universal, colaborarea fraternă dintre credincioși și necredincioși în perspectiva comună de a lucra pentru dreptatea și pacea umanității (57). Grație acestei structuri antropologice și etice comune se poate recunoaște ceea ce-i unește pe toți într-o platformă de bunuri-valori împreună-participate și se pot "analiza amănunțit și valoriza diferențele ca bogăție expresivă a uneia și aceleiași naturi". Caritas in veritate este încrezătoare în capacitatea de cunoaștere și de bine a bărbaților și femeilor, mai ales când ea se bucură de aportul carității și al credinței.

(După L'Osservatore romano, 11 aprilie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat