Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
Învingător pentru că e victimă

Predica părintelui Raniero Cantalamessa din Vinerea Sfântă 2010 în bazilica "Sfântul Petru"

"Avem un Mare Preot care a străbătut cerurile, pe Isus, Fiul lui Dumnezeu": așa începe textul din Scrisoarea către Evrei pe care am ascultat-o în lectura a doua. În Anul Sfintei Preoții, liturgia din Vinerea Sfântă ne permite să urcăm din nou la izvorul istoric al preoției creștine.

Ea este izvorul ambelor realizări a Preoției: cea ministerială, a episcopilor și a preoților, și cea universală, a tuturor credincioșilor. De fapt și aceasta se întemeiază pe jertfa lui Cristos care, spune Apocalipsul, "ne iubește și ne-a eliberat de păcatele noastre cu sângele său și a făcut din noi o împărăție și preoți ai lui Dumnezeu și ai Tatălui său" (Ap 1,5-6). De aceea este de o importanță vitală să înțelegem natura jertfei și a preoției lui Cristos pentru că noi, preoții și laicii, în mod diferit, trebuie să purtăm amprenta lor și să încercăm să trăim potrivit exigențele lor.

Scrisoarea către Evrei explică în ce constă noutatea și unicitatea preoției lui Cristos nu numai față de preoția din vechea alianță, ci, așa cum ne învață astăzi istoria religiilor, față de orice instituție sacerdotală chiar și din afara Bibliei. "Cristos, devenit mare preot al bunurilor viitoare [...] a intrat o dată pentru totdeauna în Sfânta Sfintelor nu cu sânge de țapi și viței, ci cu propriul lui sânge, dobândind o mântuire veșnică. Căci dacă sângele de țapi și de tauri și cenușa de juncă cu care sunt stropiți cei întinați îi sfințește, dându-le curăția trupului, cu cât mai mult sângele lui Cristos, care prin Duhul veșnic s-a oferit pe sine fără prihană lui Dumnezeu, va curăța conștiința voastră de faptele moarte, pentru a sluji Dumnezeului celui viu" (Evr 9,11-14).

Orice alt preot oferă ceva din afara lui, Cristos s-a oferit pe sine însuși; orice alt preot oferă victime, Cristos s-a oferit victimă! Sfântul Augustin a cuprins într-o formulă celebră acest nou gen de preoție în care preotul și victima sunt același lucru: "Ideo sacerdos, quia sacrificium: preot pentru că este victimă"[1].

* * *

În anul 1972 un cunoscut gânditor francez lansa teza conform căreia "violența este inima și secretul sacrului"[2]. De fapt la originea și în centrul oricărei religii se află jertfa, și jertfa comportă distrugere și moarte. Ziarul "Le Monde" saluta afirmația, spunând că ea făcea dintr-un an "care trebuie însemnat cu asterisc în analele umanității". Însă, deja înainte de această dată, acel cercetător se apropiase de creștinism și la Paștele din anul 1959 făcuse publică "convertirea" sa, declarându-se credincios și întorcându-se la Biserică.

Acest lucru i-a permis să nu se oprească, în studiile care au urmat, la analiza mecanismului violenței, ci să arate și modul în care să se iasă din el. Din păcate, mulți continuă să-l citeze pe René Girard ca acela care a denunțat alianța dintre sacru și violență, dar nu vorbesc despre Girard care a arătat în misterul pascal al lui Cristos ruperea totală și definitivă a acestei alianțe. Conform lui, Isus demască și frânge mecanismul țapului ispășitor care sacralizează violența, făcându-se el, nevinovat, victima întregii violențe[3].

Procesul care duce la nașterea religiei este răsturnat, față de explicația pe care o dăduse Freud. În Cristos, Dumnezeu se face victimă, nu victima (în Freud, tatăl primordial) care, odată sacrificată, este după aceea ridicată la demnitate divină (Tatăl din ceruri). Nu mai este omul care oferă jertfe lui Dumnezeu, ci Dumnezeu se "jertfește" pentru om, dându-l la moarte pentru el pe Fiul său unul născut (cf. In 3,16). Jertfa nu mai folosește pentru "a potoli" divinitatea, ci mai degrabă pentru a-l potoli pe om și a-l face să renunțe la ostilitatea sa față de Dumnezeu și față de aproapele.

Cristos nu a venit cu sângele altuia, ci cu propriul sânge. Nu a pus propriile păcate pe umerii altora - oameni sau animale -; a pus păcatele altora pe proprii umeri: "El a purtat păcatele noastre în trupul său pe lemnul crucii" (1Pt 2,24). Deci se poate continua să se vorbească de jertfă, în privința morții lui Cristos și, deci, a lui Mesia? Mult timp cercetătorul citat a refuzat acest concept, considerându-l prea marcat de ideea de violență, dar apoi a ajuns să-i admită posibilitatea, cu condiția de a vedea, în jertfa lui Cristos, un gen nou de jertfă, și de a vedea în această schimbare de semnificație "faptul central din istoria religioasă a umanității".

* * *

Văzută în această lumină, jertfa lui Cristos conține un mesaj formidabil pentru lumea de astăzi. Strigă lumii că violența este o rămășiță arhaică, un regres la stadii primitive și depășite din istoria umană și - dacă e vorba de credincioși - o întârziere vinovată și scandaloasă în conștientizarea saltului de calitate realizat de Cristos. Amintește și că violența este perdantă. În aproape toate miturile antice victima este înfrângerea și călăul este învingătorul. Isus a schimbat semnul victoriei. A inaugurat un nou gen de victorie care nu constă în a face victime, ci devenind victimă. "Victor quia victima!", învingător pentru că e victimă, așa îl definește Augustin pe Isus al crucii[4].

Valoarea modernă a apărării victimelor, a celor slabi și a vieții amenințate s-a născut pe terenul creștinismului, este un rod tardiv al revoluției realizată de Cristos. Avem dovada. Imediat ce se abandonează (așa cum a făcut Nietzsche) viziunea creștină pentru a readuce în viață viziunea păgână, se pierde această cucerire și este exaltat din nou "cel tare, cel puternic, până la punctul său cel mai înalt, supraomul", și se definește viziunea creștină "o morală de sclavi", rod al resentimentului neputincios al celor slabi împotriva celor puternici.

Din păcate însă însăși cultura de astăzi care condamnă violența, pe de altă parte, o favorizează și o exaltă. Își sfâșie hainele în fața anumitor fapte sângeroase, dar nu-și dă seama că pregătește pentru ele terenul cu care se face reclamă în pagina alăturată din ziar sau în panorama succesivă din rețeaua de televiziune. Gustul cu care se străduiește în descrierea violenței și întrecerea cine este primul și cel mai crud în descrierea ei nu fac decât s-o favorizeze. Rezultatul nu este o purificare de rău, ci o incitare la rău. Este neliniștitor că violența și sângele au devenit unul dintre ingredientele cele mai căutate în filme și în jocurile video, că oamenii sunt atrași de ea și se distrează s-o privească.

Același cercetător amintit mai sus a dezvăluit matricea din care pornește mecanismul violenței: mimetismul, acea înclinație umană naturală de a considera de dorit lucrurile pe care le doresc alții, deci de a repeta lucrurile care se văd că le fac alții. Psihologia "grupului" este cea care duce la alegerea "țapului ispășitor" pentru a găsi, în lupta împotriva unui dușman comun - în general, elementul cel mai slab, cel diferit - o proprie coeziune artificială și momentană.

Avem un exemplu în violența deasă a tinerilor la stadion, în bulimia din școli și în anumite manifestări de piață care lasă în urma lor ruină și distrugere. O generație de tineri care a avut privilegiul foarte rar de a nu cunoaște un adevărat război și de a nu fi fost chemați niciodată la arme, se distrează (pentru că e vorba de un joc, deși stupid și uneori tragic) să inventeze mici războaie, mânați de același instinct care mișca ... primordială.

* * *

Dar există o violență și mai gravă și mai răspândită decât cea a tinerilor pe stadioane și în piețe. Nu vorbesc aici de violența asupra copiilor, de care s-au pătat în mod nenorocit și elemente din cler; despre ea se vorbește deja destul de mult în afară. Vorbesc despre violența asupra femeilor. Aceasta este o ocazie pentru a face să înțeleagă persoanele și instituțiile care luptă împotriva ei că Cristos este aliatul lor cel mai bun. E vorba de o violență cu atât mai gravă deoarece se desfășoară adesea la adăpostul zidurilor domestice, fără ca cineva să știe și când chiar este justificată cu prejudecăți pseudo-religioase și culturale. Victimele rămân în mod disperat singure și lipsite de apărare. Numai astăzi, grație sprijinului și încurajării atâtor asociații și instituții, unele găsesc forța de a ieși la iveală și de a-i denunța pe vinovați.

Multă din această violență este pe fond sexual. Bărbatul crede că-și demonstrează virilitatea atacând-o pe femeie, fără să-și dea seama că demonstrează numai nesiguranța și mârșăvia sa. Și față de femeia care a greșit, ce contrast între acțiunea lui Cristos și cea care se mai desfășoară încă în anumite ambiente! Fanatismul invocă uciderea cu pietre; Cristos le răspunde celor care i-au adus o adulteră: "Cine dintre voi este fără păcat, să arunce primul cu piatra în ea" (In 8,7). Adulterul este un păcat care se comite mereu în doi, însă pentru care numai unul a fost întotdeauna (și, în unele părți ale lumii, încă este) pedepsit.

Violența împotriva femeii nu a fost niciodată așa de odioasă ca atunci când se cuibărește acolo unde ar trebui să domnească respectul reciproc și iubirea, în raportul dintre soț și soție. Este adevărat că violența nu a fost întotdeauna și în întregime numai dintr-o parte, că cineva poate fi violent și cu limba, și nu numai cu mâinile, dar nimeni nu poate nega că în majoritatea cazurilor victima este femeia.

Există familii unde bărbatul încă se consideră autorizat să ridice glasul și mâinile asupra femeilor din casă. Soția și copiii trăiesc uneori sub amenințarea constantă a "mâniei tatălui". Acestora ar trebui să li se spună cu amabilitate: "Dragi colegi bărbați, creându-ne bărbați, Dumnezeu n-a intenționat să ne dea dreptul de a ne supăra și a da cu pumnii în masă pentru orice lucru mic. Cuvântul adresat Evei după păcat: "El (bărbatul) te va domina" (Gen 3,16), era o amară previziune, nu o autorizare".

Ioan Paul al II-lea a inaugurat practica cererilor de iertare pentru greșelile colective. Una dintre ele, printre cele mai juste și necesare, este iertarea pe care o jumătate din omenire trebuie să o ceară celeilalte jumătăți, bărbații de la femei. Ea nu trebuie să rămână generică și abstractă. Trebuie să ducă, în special pe cel care se mărturisește creștin, la gesturi concrete de convertire, la cuvinte de scuză și de reconciliere în cadrul familiilor și al societății.

* * *

Textul din Scrisoarea către Evrei pe care l-am ascultat continuă spunând: "În zilele vieții sale pământești, el a oferit, cu strigăte puternice și cu lacrimi, rugăciuni și cereri către acela care avea puterea să-l salveze de la moarte". Isus a cunoscut în toată cruzimea ei situația victimelor, strigătele sufocate și lacrimile tăcute. Într-adevăr, "nu avem un mare preot care să nu poată suferi cu noi în slăbiciunile noastre". În fiecare victimă a violenței Cristos retrăiește în mod misterios experiența sa pământească. Și cu privire la fiecare dintre ele el spune: "Mie mi-ați făcut" (Mt 25,40).

Printr-o coincidență rară, anul acesta Paștele nostru cade în aceeași săptămână cu Paștele ebraic care îi este strămoșul și matricea în care s-a format. Asta ne face să îndreptăm un gând către frații evrei. Ei știu din experiență ce înseamnă să fii victimă a violenței colective și chiar și pentru aceasta sunt gata să-i recunoască simptomele care apar. Am primit în aceste zile scrisoarea unui prieten evreu și, cu permisiunea lui, împărtășesc aici o parte din ea. El spune:

"Urmăresc cu dezgust atacul violent și concentric împotriva Bisericii, a Papei și a tuturor credincioșilor din partea întregii lumi. Folosirea stereotipului, trecerea de la responsabilitate și vină personală la cea colectivă îmi amintesc aspectele cele mai rușinoase ale antisemitismului. De aceea doresc să vă exprim dumneavoastră personal, Papei și întregii Biserici solidaritatea mea de evreu al dialogului și a tuturor celor care în lumea ebraică (și sunt mulți) împărtășesc aceste sentimente de frățietate. Paștele nostru și al vostru au neîndoielnice elemente de alteritate, dar trăiesc amândouă din speranța mesianică care, cu siguranță, ne va aduna împreună în iubirea Tatălui comun. De aceea, vă urez dumneavoastră și tuturor catolicilor Paște fericit".

Și noi, catolicii, le urăm fraților evrei Paște fericit. Facem asta cu cuvintele învățătorului lor antic Gamaliel, intrate în Seder-ul pascal ebraic și de aici au trecut în cea mai veche liturgie creștină:

"El ne-a făcut să trecem
de la sclavie la libertate,
de la tristețe la bucurie,
de la doliu la sărbătoare,
de la întuneric la lumină,
de la servitute la răscumpărare.
De aceea spunem în fața lui: Aleluia"[5].

(După Zenit, 2 aprilie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Note
[1] Sf. Augustin, Confesiuni, 10,43.
[2] Cf. R. Girard, La violence et le sacré, Grasset, Parigi 1972.
[3] M. Kirwan, Discovering Girard, Londra 2004.
[4] Sf. Augustin, Confesiuni, 10,43.
[5] Pesachim, X,5 și Meliton de Sardi, Omilie pascală,68 (SCh 123, pag. 98).
 


lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat