Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A-l contempla pe Cristos

Învingătorul are chipul Tatălui

Publicăm aproape integral textul conferinței ținute, în seara zilei de 26 aprilie 2010, în domul din Torino, în cadrul întâlnirilor care însoțesc expunerea Giulgiului.

de Timothy Verdon

"Pentru că aceasta este voința Tatălui meu: oricine îl vede pe Fiul și crede în el să aibă viața veșnică" (In 6,40). Iată, în cuvintele lui Isus însuși, motivul pentru care, de această dată ca și alte dăți, de dimineața devreme până în noaptea târziu pelerinii trec prin fața sfântului Giulgiu (...). De fapt, este voința Tatălui ca oricine îl vede pe Fiul și crede în el să trăiască în veci. Pelerinii, între care și persoane în vârstă apropiate de moarte, dorind viața, vin aici, și am venit și noi, pentru că în omul torturat și ucis a cărui formă este imprimată pe pânză este posibil să-l contemplăm pe Cristos, să-l vedem pe cel care cu credință dă viața veșnică. Certitudine absolută că este chiar el nu există, e adevărat, dar acest lucru este secundar. Cel care, în ultima zi - celor care nu l-au văzut niciodată, dar în vreo circumstanță au hrănit un sărac - va spune: "Tot ceea ce ați făcut unuia dintre frații mei cei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40), iată, acela se arată așa cum vrea, și în alții, și în omul de pe Giulgiu.

Însă dorința de a-l vedea - chiar pe el - rămâne, acutizată de scrierile sacre iudeo-creștine care caracterizează dorul uman după Dumnezeu mai ales în termeni de visio. "Arată-mi gloria ta!", i-a cerut Moise lui Iahve, rămânând totuși dezamăgit atunci când acesta i-a răspuns: "Fața mea nu vei putea să mi-o vezi, căci nu poate omul să mă vadă și să trăiască" (Ex 33,18-20). Dorința omului de a-l vedea pe Dumnezeu va fi în sfârșit satisfăcută în persoana lui Cristos, și Evanghelia după Ioan, la afirmația "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" adaugă imediat: "iar noi «am văzut» gloria lui, glorie ca a unicului născut din Tatăl, plin de har și de adevăr" (In 1,14).

Pentru a evita echivocuri, evanghelistul face trimitere la vechea interdicție, amintind că, în timp ce "legea a fost prin Moise, harul și adevărul au venit prin Isus Cristos", și insistă: "Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul care este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat" (In 1,17-18). Tot a patra Evanghelie relatează asigurarea dată de Isus discipolilor săi, că "cine mă vede îl vede pe cel care m-a trimis" și "cine m-a văzut pe mine l-a văzut pe Tatăl" (In 12,45 și 14,9), și o altă scriere a lui Ioan afirmă că în el, în Cristos, "viața s-a arătat: noi am văzut și dăm mărturie și vă vestim viața cea veșnică ce era la Tatăl și care ni s-a arătat" (1In 1,2) - această vizibilitate sintetizată într-un text paulin care afirmă că Cristos "este chipul Dumnezeului nevăzut" (Col 1,15). În expunerile Giulgiului, așa cum a fost și în cele ale Veronicăi, pelerinii nu-l caută numai pe om, ci pe Dumnezeu, a cărui iubire este vizibilă în suferințele lui Isus Cristos.

Sensul artei în viața comunității credincioase trebuie înțeles în cadrul acestei căutări. De fapt, un părinte al Bisericii, sfântul Ioan Damaschinul, explică folosirea creștină a imaginilor afirmând că "odinioară nu se putea face nici o imagine a unui Dumnezeu incorporal și fără trăsături fizice (...), însă acum Dumnezeu a fost văzut în trup și s-a amestecat cu viața oamenilor, așa încât este permis să se facă o imagine a ceea ce a fost văzut din Dumnezeu". Scriind în contextul interzicerii imaginilor din partea împăratului din Bizanț, iconoclastul Leon al III-lea în anul 730, acest autor - născut creștin într-un Damasc deja pe atunci sub control musulman - vedea o legătură între dogma teologică a întrupării și folosirea ecleziastică de imagini, mai ales cele care-l reprezintă pe Isus însuși.

Pentru acest motiv, cu ocazia acestei expuneri a Giulgiului, a fost organizată o expoziție de picturi, sculpturi și opere de bijuterii la palatul Venaria Reale: "Isus. Trupul, chipul în artă" (...). În centrul expoziției este marea secțiune intitulată "Un trup dăruit din iubire", care invită la descoperirea identității lui Cristos în misterul pătimirii, morții și îngropării sale. Este secțiunea cea mai extinsă, ocupând peste o treime din spațiul la dispoziție de 50 de metri liniari din monumentalele clădiri ale arhitectului Filippo Juvarra. Este subîmpărțită în mai multe părți, corespunzătoare evenimentelor care duc la răstignire; răstignirii însăși; și coborârii de pe cruce, plânsului și înmormântării. Trup și chip împreună acum, dramatic de elocvente, revelează personalitatea omului care se oferă: în opera cu care se deschide secțiunea, Rugăciunea în grădină de Simone Peterzano, unde Isus acceptă să bea paharul suferinței; în minunatul Isus încoronat cu spini de Correggio; în chipul extraordinar al Mântuitorului de Giorgione din pictura Isus și călăul; și în preadulcele Isus purtând crucea al lui Garofalo, care pare să ceară înțelegerea, coparticiparea, compasiunea noastră. Este plasat în această secțiune celebrul Narratio passionis de Hans Memling, împrumutată de la Sabauda.

În centrul parcursului expozițional o pădure de cruci și răstigniți mari și mici invită să se înțeleagă impactul trupului lui Isus dăruit din iubire asupra ideii de persoană pe care arta occidentală a articulat-o - o idee nu numai de fragilitate și vulnerabilitate, ci și de demnitate, de libertate, de dăruire. În Europa care astăzi contestă acest semn, răstigniții romanici și gotici francezi, germani, italieni și catalani; răstigniți din timpul Renașterii de Donatello și de Antonello Gaggini, și monumentala cruce de argint de Antonio Pollaiuolo din Baptisteriul din Florența; rafinate corpora Christi manieriste de Guglielmo della Porta și de Giambologna. Și în epicentrul absolut, în afară de această "pădure", răstignitul pe care Michelangelo Buonarroti l-a realizat pentru bazilica "Sfântul Duh" din Florența, situat așa cum era la origine pe un altar, într-o lumină care o evocă pe cea diurnă din biserica realizată de Brunelleschi. Scaunele care sunt la picioarele acestui altar permit vizitatorului să se oprească, să se reculeagă și să contemple opera "de jos în sus" - adică din unghiul pe care Michelangelo l-a avut în minte atunci când a sculptat această figură pentru comunitatea augustiniană care se aduna în corul din jurul altarului mare al bisericii lor. Fotografiile splendide realizate cu acea ocazie de Aurelio Amendola captează interesul operei, în același timp spiritual și senzitiv: nu austerul Christus patiens din evul mediu, ci un tânăr cu trupul de efeb în care mijește deja Paștele.

Conform evangheliilor, Isus nu a rămas prizonier al morții ci, eliberându-se de giulgiu, a înviat în dimineața de Paști. Expoziția continuă deci cu secțiunea "Trupul înviat", introdusă de o mare pictură a lui Rubens în care, așezat pe mormânt și încă acoperit în giulgiu, vedem un Isus cu o corporalitate hiperbolică, imaginat ca "triumfător", învingător al unei bătălii epice. Mors et vita duello, conflixere mirando.

Câteva picturi din această secțiune explorează relațiile lui după înviere cu discipolii: raportul deosebit cu Maria Magdalena, de exemplu, care iese în evidență în luxurianta Noli me tangere de Federigo Barocci, unde apropierea celor două trupuri face aluzie la o nupțialitate transfigurată în sens pascal. Alte opere sugerează înălțarea Celui Înviat la Tatăl: reprezentări ale Preasfintei Treimi în care trupul înviat al lui Isus apare suprapus Celui Veșnic, ca și cum ar ilustra afirmația sa: "Cine m-a văzut pe mine, l-a văzut pe Tatăl". Într-o pictură făcută de Lorenzo Lotto, Isus înviat se înalță spre un Tată invizibil, a cărui siluetă apare învăluită în spatele lui; și în timp ce mâinile Tatălui sunt ridicate, ca și cum l-ar primi pe Fiul care se înalță, mâinile lui Isus, cu rănile foarte vizibile, sunt întinse spre pământul reînnoit de sângele său; și într-un mic tablou al maestrului din secolul al XIV-lea Nicoletto Semitecolo, sensul spiritual al sacrificiului trupesc al lui Isus iese în evidență din faptul că artistul îl arată viu și cu ochii deschiși, răstignit nu pe bârna de lemn, ci direct pe mâinile Tatălui.

Ultimele două secțiuni ale expoziției, "Trupul mistic" și "Trupul sacramental", oferă cheile hermeneutice pentru tot ce urmează. Ilustrează conceptul corporal pe care comunitatea credincioasă o are despre sine însăși - convingerea noastră că suntem "trup" al lui Isus; și sugerează instrumentul prin care această "identitate corporală" colectivă este plăsmuită, hrănită, întărită de-a lungul secolelor: sacramentul euharistic pentru a cărui celebrarea au fost realizate cea mai mare parte a operelor din expoziție. Afirmarea unei identități corporale mistice cu Isus este tradusă în imagine și în mod mai degrabă fizic, așa cum sugerează opera care introduce în secțiunea 6, Mater misericordiae de Gradara, unde Fecioara însărcinată - cu Isus foarte vizibil în sânul ei - primește sub mantia extinsă un grup de femei și bărbați în rugăciune. Adică Maria, figură a Bisericii, este prezentată ca mamă a lui Isus și mamă a celor care cred în el: din trupul ei se naște fie trupul fizic al fiului, fie trupul mistic comunitar.

La această "comuniune" a sfinților cu Isus fac aluzie multe formule iconografice creștine: adunarea celor fericiți în jurul tronului lui Cristos în cer; martiriul unui sfânt reprezentat deasupra altarului euharistic; imagini de sfinți care, în timp ce-l contemplă pe Isus răstignit, fac pocăință corporală; reprezentări de comuniune mistică, așa cum este viziunea în care sfântul Bernard de Clairvaux este invitat să bea din coasta Răstignitului; și relicviare antropomorfe care conțin părți din trupuri de sfinți, plasat în mod tipic în apropierea altarelor euharistice.

Ultima secțiune a expoziției explică aceste idei cu imagini care leagă credința euharistică a sfinților și credincioșilor obișnuiți cu trupul lui Isus. Opera introductivă, o pală de Moretto da Brescia în care sfinții Bartolomeu și Rocus, contemplând Euharistia pe altar, văd în cer trupul fizic al lui Isus, ilustrează claritatea, dar și complexitatea temei. Văzută de credincioși în timpul Liturghiei celebrate în fața ei, imaginea invita să se asocieze la identificarea realizată de martirii și sfinții suferinzi cu Cristos suferind și înviat, ale cărui trup sunt "mădulare" cei care îl mănâncă în pâinea euharistică. Printre alte pale de altar expuse, aici este cea a lui Charles Dauphin împrumutată de această catedrală a voastră, Împărtășania mistică a sfântului Irineu, în care însuși Mântuitorul înviat îi dă sfântului pâinea vieții veșnice.

Folosirea de imagini sacre și de albituri de altar splendide în contextul liturgiei a folosit de-a lungul secolelor la manifestarea raportului deosebit care, grație întrupării lui Cristos, subzistă între "semn" și "realitate" în cadrul economiei sacramentale a Bisericii - un raport a cărui dinamică este cunoscută nu numai de cei înțelepți, ci și de cei simpli. Într-adevăr, acest raport transpare în tot ce omul asociază cultului divin: de la vasele sacre și țesături la cele mai monumentale construcții arhitectonice. Folosirea "lucrurilor" în liturgia Bisericii revelează și actualizează vocația lumii infraumane, chemată împreună cu omul și prin intermediul omului să dea glorie lui Dumnezeu.

Printr-un proces misterios și, în același timp, simplu, această "revelație" devine apoi parte din credința trăită, în special în cadrul cultului euharistic: găsindu-l pe Dumnezeu prezent în materie, credinciosul este condus să perceapă noua demnitate a oricărui lucru material, devenit de acum - cel puțin în tendință - "ostensor", așa cum orice "vedere" umană este chemată de acum să devină contemplație adoratoare a Mântuitorului răstignit și înviat.

Totuși subiectul experienței estetice, ca și al experienței cultuale, rămâne omul: lui și corporalității sale îi vorbesc culorile și formele, foșnetul mătăsii, scânteia aurului, spațiul "mistic" sau "rațional" al arhitecturii sacre. Arta care îl arată pe Cristos, împreună cu adevărate "oglinzi ai Evangheliei sale" cum este Giulgiul, ne invită să-l contemplăm pe Cristos care ia formă în noi, speranță de glorie, frumusețe de viață veșnică. "Acum [îl] vedem ca în oglindă, neclar, dar atunci [- în împărăția unde ne-a precedat și unde ne așteaptă - îl] vom vedea față în față" (1Cor 13,12).

Și în el, văzut și iubit, vom înțelege în sfârșit sensul vieții noastre, chiar trupești, al trupului nostru, al sentimentelor, al amintirilor și al sângelui său și al nostru, al oricărei persoane trădate, sacrificate, ucise. Puținul sânge de pe Giulgiu (al lui Isus? Sau al unui alt răstignit?) se va revela atunci un ocean, o "Mare roșie" prin care Cristos ne conduce la țara promisă, ca într-o extraordinară pictură mistică de Guillaume Courtois în ultima secțiune a expoziției. În această operă Mântuitorul, ca un nou Moise, întinde asupra păcatului uman nu un toiag, ci lemnul crucii, devine el însuși "cale", și sângele lui îl adună Mama, Biserica reprezentată în Maria, cea din care Cristos a luat trupul oferit, sângele vărsat - Biserica, ea care în timpul exodului lor, îi hrănește pe fii cu trupul și sângele Fiului lui Dumnezeu.

(După L'Osservatore romano, 26-27 aprilie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat