Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Rolul Bisericii în timpul rețelei

Comuniune și conexiune

Între 22-24 aprilie 2010, Conferința Episcopilor din Italia a organizat la Roma o întâlnire cu tema "Martori digitali. Chipuri și limbaje în era crossmedială". Publicăm o parte din intervenția unuia dintre referenți.

de Antonio Spadaro

Venirea Internetului a fost, desigur, o revoluție. Și totuși este necesar să spulberăm imediat un mit: anume că rețeaua este o noutate absolută a timpului modern. Ea este, desigur, o revoluție, dar pe care am putea-o defini "veche", adică una care are rădăcini puternice în trecut. Internetul reia vechi forme de transmitere a științei și a trăirii comune, expune nostalgii, dă formă dorințelor și valorilor vechi cât ființa umană.

Atunci când se privește la rețea trebuie văzute nu numai perspectivele de viitor pe care le oferă, ci și dorințele și așteptările pe care omul le-a avut mereu și la care încearcă să răspundă, adică: conexiune, relație, comunicare și cunoaștere. Știm bine că dintotdeauna Biserica are în vestirea unui mesaj și în relațiile de comuniune doi pilaștri care stau la baza existenței sale. Internetul nu este, așa cum se citește adesea, un simplu "instrument" de comunicare ce se poate folosi sau nu, ci un "ambient" cultural, care determină un stil de gândire și contribuie și la definirea unui nou mod de stabili relațiile. Și Biserica este, desigur, prezentă acolo unde omul își dezvoltă capacitatea sa cunoaștere și de relație.

A fi "în rețea" este un mod de a locui în lume și de a o organiza. Provocarea Bisericii nu trebuie să fie, de aceea, modul în care trebuie "folosită" bine rețeaua, așa cum se crede adesea, ci modul cum "să se trăiască" bine în timpul rețelei. Internetul este o realitate destinată să fie tot mai transparentă și integrată față de viața, să spunem așa, "reală". Aceasta este adevărata provocare: a învăța să fim wired, conectați, în manieră fluidă, naturală, etică și chiar spirituală; să trăim rețeaua ca unul dintre ambientele de viață.

Așadar, este evident că rețeaua cu toate "inovațiile sale cu rădăcini antice" pune Bisericii o serie de întrebări relevante de ordin educativ și pastoral. Totuși, există câteva puncte critice care se refera la însăși înțelegerea credinței și a Bisericii. Logica web-ului are un impact asupra logicii teologice? Desigur, internetul începe să facă provocări la adresa înțelegerii înseși a creștinismului. Care sunt punctele de contact dialectic mai mari dintre credință și rețea? Voi încerca deci să găsesc aceste puncte critice pentru a da curs unei discutări a lor și în lumina connaturalităților clare, precum și a incompatibilităților evidente.

În general, "navigarea" este astăzi o cale obișnuită pentru cunoaștere. Se întâmplă tot mai des că, atunci când avem nevoie de o informație, întrebăm rețeaua pentru a avea răspunsul de la motoarele de căutare cum ar fi "Google", "Bing" sau altele. Internetul pare să fie locul răspunsurilor. Însă ele rar sunt univoce: răspunsul este un ansamblu de linkuri care fac trimitere la texte, imagini și video. Orice căutare poate să implice o explorare a unor teritorii diferite și complexe, dând chiar impresia unei anumite exhaustivități.

Digitând într-un motor de căutare cuvântul God sau chiar religion, spirituality, obținem o listă de sute de milioane de pagini. În rețea se simte o creștere a necesităților religioase pe care "tradiția" religioasă cu greu le poate satisface. Omul în căutarea lui Dumnezeu astăzi începe o navigare. Care sunt consecințele? Se poate cădea în iluzia că sacrul și religiosul sunt la îndemâna mausului. Rețeaua, tocmai grație faptului că este în măsură să conțină totul, poate să fie comparată cu ușurință cu un fel de mare supermarket de obiecte religioase. Așadar, ne amăgim că sacrul este "la dispoziția" unui "consumator" în momente de necesitate.

Însă, în acest context trebuie luat în considerare ceva extrem de interesant: posibila schimbare radicală în perceperea cererii religioase. Odinioară omul era puternic atras de religios ca de un izvor de sens fundamental. Omul era o busolă, și busola implică o referință unică și precisă: nordul. Apoi omul a înlocuit în propria existență busola cu radarul care implică o deschidere nediscriminată chiar și la cel mai slab semnal și asta, uneori, nu fără percepția de "a merge în gol". Însă omul era înțeles oricum ca un "auditor al cuvântului", în căutarea unui mesaj după care simțea o nevoie profundă. Astăzi, aceste imagini, deși mereu vii și adevărate, "rezistă" mai puțin. Omul din busolă, mai întâi, și, apoi, din radar se transformă într-un decoder, adică într-un sistem de decodificare a întrebărilor pe baza răspunsurilor multiple care ajung la el. Trăim bombardați de mesaje, îndurăm o suprainformație, așa numita information overload. Desigur, se poate evita, însă e nevoie de acum de multă "educație bună", capacitate de selecționare care nu este deloc sigură. Astăzi problema nu mai este aceea de a repera mesajul de sens, ci de a-l decodifica, de a-l recunoaște pe baza multiplelor răspunsuri care se primesc. Deci, marele cuvânt care trebuie redescoperit este o cunoaștere veche a vocabularului creștin: "discernământul". Întrebările radicale nu vor lipsi niciodată, însă astăzi sunt mediate de răspunsurile care se primesc și care cer filtrul recunoașterii. Răspunsul este locul de emersiune a întrebării. Așadar, revine omului de astăzi, și mai ales formatorului, educatorului, să deducă și să recunoască întrebările religioase adevărate pornind de la multele răspunsuri care i se oferă încontinuu. Este o lucrare complexă, care cere o mare pregătire și o mare sensibilitate spirituală.

Așadar este necesar astăzi ca persoanele să fie educate la faptul că există realități și întrebări care scapă mereu și oricum logicii "motorului de căutare", și că "googlizarea" credinței este imposibilă pentru că este falsă. Desigur, trebuie privilegiată, în schimb, logica proprie a motoarelor semantice spre care ne îndreptăm și care-l ajută pe om să pună întrebări. Este cazul lui Wolfram|Alpha, un "motor socotitor de cunoaștere", adică un motor care interpretează cuvintele întrebării și propune direct un singur răspuns. Dat fiind faptul că, deocamdată, singura limbă pe care o înțelege este engleza, este interesant de notat că răspunsul la întrebarea Does God exist? (Există Dumnezeu?) este: "Îmi pare rău, dar un sărman motor socotitor de cunoaștere, nu contează cât de puternic poate să fie, nu este în măsură să furnizeze un răspuns simplu la această întrebare". Acolo unde "Google" merge la sigur furnizând sute de mii de răspunsuri indirecte, Wolfram|Alpha face un pas înapoi. Desigur răspunsul său este unul scris de o persoană, care ar fi putut să scrie pur și simplu "da" sau "nu". Așadar, care este cel mai bun? Greu de spus. Poate că este o cale de mijloc. Însă diferența clară este că un motor "sintactic", cum este "Google", analizează cuvintele în afara contextului în care sunt folosite. Căutarea semantică încearcă, în schimb, să interpreteze semnificația logică a frazelor, analizând contextul. Modul în care se pune întrebarea poate influența eficacitatea răspunsului, așadar ea trebuie să fie bine pusă. Căutarea lui Dumnezeu este mereu semantică și semnificația ei se naște și depinde mereu de un context.

Începem să înțelegem că rețeaua "provoacă" credința în înțelegerea ei grație unei "logici" care marchează tot mai mult modul de a gândi al oamenilor. Să explorăm câteva teritorii dând câteva exemple.

Primul ar putea să fie cel al Ecleziologiei, dat fiind faptul că rețeaua creează communities. Nu este posibil să ne imaginăm o viață eclezială esențialmente de rețea: o "Biserică de rețea" în sine și prin sine este o comunitate lipsită de orice referință teritorială și de concretă referință reală de viață. "Apartenența" eclezială ar risca să fie considerată rodul unui "consens", deci "produs" al comunicării. În acest context pașii inițierii creștine riscă să se rezolve într-un fel de "procedură de acces" (login) la informație, probabil și pe baza unui "contract" care permite și o deconectare rapidă (logoff).

Primul ordin de întrebări se naște din faptul că internetul permite legătura directă cu centrul informațiilor, sărind peste orice formă de mediere vizibilă. Ca să dăm un exemplu concret, cineva ar putea să se întrebe: de ce trebuie să citesc scrisoarea parohului dacă pot să realizez formarea mea luând materiale direct de pe situl Sfântului Scaun? De altfel, mulți deja, grație televiziunii, cunosc bine fața Sfântului Părinte, dar nu l-ar recunoaște pe episcopul propriei dieceze.

Însă există o problematică mai profundă decât aceasta, legată de recunoașterea autorității "ierarhice". Rețeaua, prin natura sa, este întemeiată pe linkuri, adică pe legături în formă de rețea, orizontale. Unica ierarhie este dată de popularitatea lui page rank. Biserica trăiește cu o altă logică, diferită de aceasta, adică aceea a unui mesaj dăruit, adică primit, care "găurește" dimensiunea orizontală. Nu numai atât: odată găurită dimensiunea orizontală, ea trăiește din mărturie autoritară, din tradiție, din magisteriu: toate aceste cuvinte par să se lupte cu o logică de rețea. În fond, am putea spune că pare să prevaleze în web logica algoritmului page rank din "Google". Deși în fază de depășire, el determină astăzi pentru mulți accesul la cunoaștere. El se întemeiază pe popularitate: în "Google" este mai accesibil ceea ce este mai mult linkat, deci paginile web cu privire la care există mai mult acord. Fundamentul său constă în faptul că, așadar, cunoștințele sunt moduri concordate de a vedea lucrurile.

Aceasta pare pentru mulți logica mai bună pentru a înfrunta complexitatea. Însă Biserica nu poate să accepte această logică, care, în ultimele sale rezultate, este expusă dominării celui care știe să manipuleze opinia publică. Autoritatea nu a dispărut în rețea, și chiar riscă să fie încă și mai ocultă. Și, de fapt, cercetarea se îndreaptă astăzi în direcția de a găsi alte metrici pentru motoarele de căutare, care să fie mai mult de "calitate" decât de "popularitate".

Însă al treilea și cel mai decisiv și general moment critic al acestei orizontalități este obișnuința de a nu mai ține cont de transcendent. Punctul de referință al dinamicilor simbolice ale spațiului digital nu mai este o alteritate transcendentă, ci sunt eu. Eu sunt în centrul lumii mele virtuale care devine unicul spațiu de realitate, deși nu este în stare să dea satisfacție căutării mele de adevăr. Totuși, în pofida celor trei ordine de probleme ilustrate aici, există și un aspect important asupra căruia trebuie să reflectăm și care apare astăzi de mare importanță: societatea digitală nu poate fi imaginată și înțeleasă numai prin intermediul conținuturilor transmise, ci, mai ales, prin intermediul relațiilor: schimbul de conținuturi are loc în cadrul relațiilor. Așadar este necesar să nu confundăm "noua complexitate" cu "dezordinea" și "agregarea spontană" cu "anarhia". Biserica este chemată să aprofundeze mai mult exercitarea autorității într-un context în mod fundamental în formă de rețea, deci orizontal. Apare clar că mărturia autoritară este cartea care trebuie jucată.

Astăzi omul rețelei are încredere în opinii în formă de mărturie. Să dăm un exemplu: dacă astăzi vreau să cumpăr o carte sau să-mi fac o opinie cu privire la valoarea ei, merg pe un network social cum ar fi aNobii sau vizitez o librărie on line cum ar fi Amazon sau Internetbookshop și citesc opiniile altor cititori. Aceste păreri au mai mult caracteristica de mărturii decât de recenzii clasice: adesea fac apel la procesul personal de lectură și la reacțiile pe care le-a provocat. Și același lucru se întâmplă dacă vreau să cumpăr o aplicație sau un text muzical pe iTunes. Există și mărturii despre credibilitatea persoanelor în cazul în care ele sunt cele care vând obiecte pe eBay. Însă exemplele se pot înmulți: e vorba mereu și oricum de acei user generated content care au avut "norocul" și semnificația network-urilor sociale. Așadar, în interiorul rețelelor participative, "mărturia" trebuie considerată un "conținut generat de utilizator".

Așadar, Biserica în rețea este chemată nu numai la o "emitere" de conținuturi, ci mai ales la o "mărturie" într-un context de relații ample, compus din credincioși de orice religie, necredincioși și persoane de orice cultură. Așadar este chemată - scrie Benedict al XVI-lea - să "țină cont și de cei care nu cred, sunt descurajați și au în inimă dorințe de absolut și de adevăr nu trecătoare". Pe acest teren se impune autoritatea mărturiei. Nu se mai poate scinda mesajul de relațiile "virtuoase" pe care el este în măsură să le creeze. Se înțelege bine că unul dintre punctele critice ale reflecției noastre este în realitate conceptul de "dar", de un fundament extern. Rețeaua pentru Biserică este mereu și oricum "găurită": Revelația este un dar nedeductibil și acțiunea eclezială are în acest dar fundamentul său și originea sa. Dar astăzi însuși conceptul de "dar" se schimbă. De fapt, rețeaua este locul darului. Concepte precum file sharing, freeware, open source, creative commons, user generated content, social network au toate în interiorul lor, chiar dacă în manieră diferită, conceptul de "dar", de dărâmare a ideii de "profit".

(După L'Osservatore romano, 25 aprilie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat