Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia Sfântului Părinte la Liturghia In Coena Domini (1 aprilie 2010)

Iubiți frați și surori,

În mod mai amplu decât ceilalți trei evangheliști, sfântul Ioan, în maniera proprie lui, ne prezintă în evanghelia sa cu privire la discursurile de rămas bun ale lui Isus, care apar ca un testament al său și ca o sinteză a nucleului esențial al mesajului său. La începutul acestor discursuri este spălarea picioarelor, în care slujirea răscumpărătoare a lui Isus față de omenirea care avea nevoie de purificare este rezumată într-un gest de umilință. La sfârșit, cuvintele lui Isus se transformă în rugăciune, în rugăciunea lui sacerdotală, al cărui fond exegeții l-au identificat în ritualul sărbătorii iudaice a ispășirii. Ceea ce era sensul acelei sărbători și al riturilor sale - purificarea lumii, reconcilierea ei cu Dumnezeu - are loc în actul de rugăciune a lui Isus, o rugăciune care, în același timp, anticipă Pătimirea, o transformă în rugăciune. Astfel, în rugăciunea sacerdotală se face vizibil într-o manieră cu totul deosebită și misterul permanent al Joii Sfinte: noua preoție a lui Isus Cristos și continuarea ei în consacrarea apostolilor, în implicarea discipolilor în preoția Domnului. Din acest text inepuizabil, aș vrea acum să aleg trei cuvinte ale lui Isus, care pot să ne introducă mai profund în misterul Joii Sfinte.

Este înainte de toate fraza: "Aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe tine, unicul Dumnezeu adevărat și pe cel pe care l-ai trimis, pe Isus Cristos" (In 17,3). Fiecare ființă umană vrea să trăiască. Dorește o viață adevărată, deplină, o viață care să merite, care să fie o bucurie. Cu dorința de viață este legată, în același timp, rezistența împotriva morții, care totuși este inevitabilă. Atunci când Isus vorbește despre viața veșnică, el înțelege viața autentică, adevărată, care merită să fie trăită. Nu înțelege pur și simplu viața care vine după moarte. El înțelege modul autentic al vieții - o viață care este pe deplin viață și pentru aceasta este sustrasă morții, dar care poate de fapt să înceapă deja în această lume, ba chiar, trebuie să înceapă în ea: numai dacă învățăm deja acum să trăim în mod autentic, dacă învățăm acea viață pe care moartea n-o poate lua, promisiunea veșniciei are sens. Dar cum se realizează asta? Ce este această viață într-adevăr veșnică, căreia moartea nu-i poate dăuna? Răspunsul lui Isus, l-am auzit: Aceasta este viața veșnică, să te cunoască pe tine - Dumnezeu - și pe Trimisul tău, pe Isus Cristos. Spre uimirea noastră, aici ni se spune că viața este cunoaștere. Asta înseamnă înainte de toate: viața este relație. Nimeni nu are viața de la el însuși și numai pentru el însuși. Noi o avem de la altcineva, în relația cu altul. Dacă este o relație în adevăr și în iubire, un a da și a primi, ea dă plinătate vieții, o face frumoasă. Dar tocmai pentru aceasta, distrugerea relației prin lucrarea morții poate să fie deosebit de dureroasă, poate să pună în discuție însăși viața. Numai relația cu acela care este el însuși viața poate să susțină și viața mea dincolo de apele morții, poate să mă conducă viu prin ele. Deja în filozofia greacă exista ideea că omul poate găsi o viață veșnică dacă se alipește de ceea ce este indestructibil - de adevărul care este veșnic. Ar trebui, ca să spunem așa, să se umple de adevăr pentru a purta în el substanța veșniciei. Însă numai dacă adevărul este Persoană, el poate să mă ducă prin noaptea morții. Noi ne agățăm de Dumnezeu - de Isus Cristos, Cel Înviat. Și astfel suntem duși la cel care este însăși viața. În această relație noi trăim chiar și străbătând moartea, pentru că nu ne părăsește cel care este însăși viața.

Dar să ne întoarcem la cuvântul lui Isus: Aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe tine și pe trimisul tău. Cunoașterea lui Dumnezeu devine viață veșnică. Desigur, aici prin "cunoaștere" se înțelege ceva mai mult decât o știință exterioară, așa cum știm, de exemplu, când a murit un personaj vestit și atunci când a fost făcută o invenție. A cunoaște în sensul Sfintei Scripturi înseamnă un a deveni în interior una cu celălalt. A-l cunoaște pe Dumnezeu, a-l cunoaște pe Cristos înseamnă mereu și a-l iubi, a deveni într-un fel una cu el în virtutea cunoașterii și a iubirii. Deci viața noastră devine o viață autentică, adevărată și astfel și veșnică, dacă-l cunoaștem pe Cel care este izvorul oricărei ființe și a oricărei vieți. Astfel cuvântul lui Isus devine o invitație pentru noi: să devenim prieteni ai lui Isus, să încercăm să-l cunoaștem tot mai mult! Să trăim în dialog cu el! Atunci devenim persoane care iubesc și atunci acționăm în mod corect. Atunci trăim cu adevărat.

De două ori în decursul rugăciunii sacerdotale Isus vorbește despre revelarea numelui lui Dumnezeu. "Eu am făcut cunoscut numele tău oamenilor pe care mi i-ai dat din lume" (v. 6). "Eu le-am făcut cunoscut numele tău și-l voi face cunoscut, pentru ca iubirea cu care m-ai iubit tu să fie în ei și eu în ei" (v. 26). Domnul face aluzie aici la scena rugului care arde, din care Dumnezeu, la cererea lui Moise, și-a revelat numele. Deci Isus vrea să spună că El duce la capăt ceea ce începuse la rugul care ardea; că în el, Dumnezeu, care se făcuse cunoscut lui Moise, acum se revelează pe deplin. Și că prin asta el împlinește reconcilierea; că iubirea cu care Dumnezeu îl iubește pe Fiul său în misterul Treimii, îi implică acum pe oameni în această circulație divină a iubirii. Dar ce înseamnă mai precis că revelarea din rugul care ardea este dusă la capăt, ajunge pe deplin la ținta sa? Esențialul evenimentului de la muntele Horeb nu a fost cuvântul misterios, "numele", pe care Dumnezeu l-a încredințat lui Moise, ca să spunem așa, ca semn de recunoaștere. A comunica numele înseamnă a intra în relație cu celălalt. Revelarea numelui divin înseamnă deci că Dumnezeu, care este infinit și subzistă în el însuși, intră în împletitura de relații ale oamenilor; că El, ca să spunem așa, iese din el însuși și devine unul dintre noi, unul care este prezent în mijlocul nostru și pentru noi. Pentru aceasta în Israel sub numele lui Dumnezeu nu s-a văzut numai un termen învăluit în mister, ci faptul că Dumnezeu este-cu-noi. Templul, conform Sfintei Scripturi, este locul în care locuiește numele lui Dumnezeu. Dumnezeu nu este închis în nici un spațiu pământesc; El rămâne în mod mai presus de lume. Însă în templu este prezent pentru noi ca acela care poate să fie chemat - ca acela care vrea să fie cu noi. Acest a fi al lui Dumnezeu cu poporul său se împlinește în Întruparea Fiului. În ea se completează realmente ceea ce începuse la rugul care ardea: Dumnezeu ca Om poate să fie chemat de noi și ne este aproape. El este unul dintre noi și totuși este Dumnezeul veșnic și infinit. Iubirea lui iese, ca să spunem așa, din ea însăși și intră în noi. Misterul euharistic, prezența Domnului sub speciile pâinii și vinului este condensarea maximă și cea mai înaltă a acestui nou a fi cu noi al lui Dumnezeu. "Cu adevărat tu ești un Dumnezeu ascuns, Dumnezeul lui Israel", s-a rugat profetul Isaia (45,15). Lucrul acesta este mereu adevărat. Însă în același timp putem spunem: într-adevăr tu ești un Dumnezeu apropiat, tu ești un Dumnezeu-cu-noi. Tu ne-ai revelat misterul tău și ne-ai arătat fața ta. Tu te-ai revelat pe tine însuți și te-ai dat în mâinile noastre... În această oră trebuie să ne invadeze bucuria și recunoștința pentru că el s-a arăta; pentru că el, infinitul și neînțelesul pentru rațiunea noastră, este Dumnezeul apropiat care iubește, Dumnezeul pe care noi putem să-l cunoaștem și să-l iubim.

Cererea cea mai cunoscută din rugăciunea sacerdotală este cererea unității pentru discipoli, pentru cei de atunci și cei din viitor: "Nu mă rog numai pentru aceștia - comunitatea discipolilor adunată în Cenacol - ci și pentru cei care vor crede în mine prin cuvântul lor: ca toți să fie una; așa cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, să fie și ei una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (v. 20 ș.u.; cf. v. 11 și 13). În mod exact, ce anume cere Domnul aici? Înainte de toate, el se roagă pentru discipolii din acel timp și din toate timpurile viitoare. Privește în față spre lărgimea istoriei viitoare. Vede pericolele ei și recomandă această comunitate inimii Tatălui. El îi cere Tatălui Biserica și unitatea ei. S-a spus că în Evanghelia după Ioan Biserica nu apare. Aici, în schimb, ea apare în caracteristicile sale esențiale: ca și comunitatea discipolilor care, prin cuvântul apostolic, cred în Isus Cristos și astfel devin una. Isus imploră Biserica să fie una și apostolică. Astfel aceasta rugăciune este propriu-zis un act fundamental al Bisericii. Domnul cere de la Tatăl Biserica. Ea se naște din rugăciunea lui Isus și prin vestirea apostolilor, care fac cunoscut numele lui Dumnezeu și îi introduc pe oameni în comuniunea de iubire cu Dumnezeu. Așadar, Isus cere ca vestirea discipolilor să continue de-a lungul timpurilor; ca această vestire să-i adune pe oameni care, în baza ei, să-l recunoască pe Dumnezeu și pe trimisul său, Fiul său Isus Cristos. El se roagă pentru ca oamenii să fie conduși la credință și, prin credință, la iubire. El îi cere Tatălui ca acești credincioși "să fie în noi" (v. 21); adică să trăiască în comuniune interioară cu Dumnezeu și cu Isus Cristos și că din acest a fi interior în comuniunea cu Dumnezeu să se creeze unitatea vizibilă. De două ori Domnul spune că această unitate ar trebui să fie făcută în așa fel încât lumea să creadă în misiunea lui Isus. Deci, trebuie să fie o unitate care să se poată vedea - o unitate care să aibă valoare dincolo de ceea ce este în mod obișnuit între oameni, așa încât să devină un semn pentru lume și să acrediteze misiunea lui Isus Cristos. Rugăciunea lui Isus ne dă garanția că vestirea apostolilor nu va putea înceta niciodată în istorie; că va trezi mereu credința și-i va aduna pe oameni în unitate - într-o unitate care devine mărturie pentru misiunea lui Isus Cristos. Însă această rugăciune este mereu și o cercetare a cugetului pentru noi. În ora aceasta, Domnul ne întreabă: trăiești tu, prin credință, în comuniune cu mine și astfel în comuniune cu Dumnezeu? Sau poate că trăiești mai degrabă pentru tine însuți, îndepărtându-te astfel de credință? Și, oare, nu ești prin asta vinovat de dezbinarea care întunecă misiunea mea în lume; care închide oamenilor accesul la iubirea lui Dumnezeu? A fost o componentă a Pătimirii istorice a lui Isus și rămâne parte din acea Pătimire a lui care se prelungește în istorie, faptul că el a văzut și faptul de a vedea tot ceea ce amenință, distruge unitatea. Atunci când noi medităm despre Pătimirea Domnului, trebuie să percepem și durerea lui Isus datorită faptului că suntem în contrast cu rugăciunea lui; că opunem rezistență iubirii lui; că ne opunem unității, care trebuie să fie pentru lume mărturie a misiunii sale.

La această oră, în care Domnul în preasfânta Euharistie se dăruiește pe el însuși - trupul său și sângele său -, se dă în mâinile noastre și în inimile noastre, să ne lăsăm atinși de rugăciunea lui. Vrem să intrăm noi înșine în rugăciunea lui, și așa să-l implorăm: Da, Doamne, dă-ne credință în tine, care ești una cu Tatăl în Duhul Sfânt. Dă-ne să trăim în iubirea ta și astfel să devenim una așa cum tu ești una cu Tatăl, pentru ca lumea să creadă. Amin.

© Copyright 2010 - Libreria Editrice Vaticana

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat