Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Preotul în celebrarea triduum-ului pascal

Rubrica de teologie liturgică sub îngrijirea preotului Mauro Gagliardi

În apropierea Săptămânii Sfinte, pr. Nicola Bux, profesor de liturgie orientală și consultant la diferite Dicasterii ale Sfântului Scaun, propune o frumoasă meditație liturgică despre principalele momente și simboluri din celebrările proprii Duminicii Floriilor și Sfântului Triduum. Reflecțiile părintelui Bux reprezintă un valoros ajutor - oferit atât preoților cât și celorlalți credincioși, îndeosebi colaboratorilor în pastorația liturgică - pentru a se apropia de tainele dumnezeiești, care vor fi celebrate în zilele următoare, cu spirit de credință contemplativă și de rugăciune adoratoare, și nu de simplu pragmatism organizator. Profităm de ocazie pentru a dori cititorilor noștri un Paște binecuvântat, care să aducă roade de bucurie interioară și de convertire (pr. Mauro Gagliardi).

* * *

Nicola Bux

Scrisoarea către Evrei este unicul text din Noul Testament care îi atribuie Domnului nostru Isus Cristos titlurile de "preot", "mare preot" și "mijlocitor al noii alianțe", grație oferirii sacrificiului trupului său, anticipat la cina de taină din Joia Sfântă, consumat pe cruce și prezentat Tatălui cu învierea și înălțarea la cer (cf. Evr 9,11-15). Acest text este meditat în Liturgia Orelor din săptămâna a cincea a Postului Mare - sau a Pătimirii, cum este în calendarul liturgic din forma extraordinară a Ritului Roman - și în Săptămâna Sfântă.

Noi, preoții catolici, trebuie să privim mereu la Isus Cristos și să avem sentimentele lui, până la a ne configura lui; această asceză are loc prin convertirea permanentă. Cum se realizează convertirea în noi, preoții? În ritul hirotonirii ne este cerut să învățăm credința catolică, nu ideile noastre, să "celebrăm cu evlavie și fidelitate tainele lui Cristos - adică liturgia și sacramentele - conform tradiției Bisericii", și nu după placul nostru; mai ales "să fim tot mai strâns uniți cu Cristos marele preot, care, ca victimă curată, s-a oferit Tatălui pentru noi", adică să ne conformăm viața cu misterul crucii.

Sfânta Biserică îl cinstește pe preot și preotul trebuie să cinstească Biserica prin sfințenia vieții - își propunea în ziua hirotonirii sfântul Alfons Maria de Liguori - cu zelul, cu truda și cu frumusețea. El îl oferă pe Isus Cristos Tatălui veșnic, de aceea trebuie să fie îmbrăcat cu virtuțile lui Isus Cristos și să se pregătească pentru a-l întâlni pe Sfântul Sfinților. Cât este de importantă pregătirea interioară și exterioară pentru Liturgia sacră, pentru sfânta Liturghie! E vorba de a-l glorifica pe marele și veșnicul preot Isus Cristos.

Ori, toate acestea se realizează în cel mai mare grad în Săptămâna Sfântă, Marea și Sfânta Săptămână, cum spun orientalii. Să vedem câteva acte principale pe baza Pontificalului episcopilor.

1. În Duminica Floriilor, preotul intră împreună cu Isus în Ierusalim în bucurie. Biserica în această duminică celebrează triumful Mântuitorului și anticipă bucuria pentru victoria Celui Înviat. Procesiunea solemnă în cinstea lui Cristos Rege este ritul cel mai caracteristic al zilei: amintește de cortegiul triumfal care l-a însoțit pe Isus la intrarea lui în Ierusalim, exprimă întâlnirea actuală a Bisericii cu Mântuitorul în sfintele sale taine și reprezintă, cu anticipație, intrarea celor aleși în cetatea cerească, după cum spune Apostolul: "suferim cu el, ca împreună cu el să fim și preamăriți" (Rom 8,17).

Liturgia de Florii ne orientează, așadar, spre Prezența definitivă a Domnului, în greacă parousia. Nu e vorba numai să comemorăm intrarea Domnului în Ierusalimul ceresc ci, apropiindu-ne de ospățul euharistic, unde va fi frântă Pâinea, să vestim în mod simbolic ceea ce se va împlini în mod real la sfârșitul lumii.

2. Cu Missa in Cena Domini din Joia Sfântă, preotul intră în principalele mistere, instituirea Preasfintei Euharistii și a preoției ministeriale, precum și porunca iubirii fraterne, semnificată de spălarea picioarelor, gest pe care liturgia coptă îl îndeplinește în mod obișnuit în fiecare duminică. Nimic mai bine nu exprimă asta decât cântarea Ubi caritas. După Împărtășanie, preotul, după ce a luat vălul umeral, urcă la altar, îngenunchează și, ajutat de diacon, ia pixida cu mâinile acoperite de vălul umeral. Este simbolul necesității unor mâini și a unei inimi curate pentru a ne apropia de tainele dumnezeiești și a-l atinge pe Domnul!

3. În Vinerea Sfântă in Passione Domini, preotul este chemat să urce pe Calvar. La ora trei după-amiază, sau puțin mai târziu, are loc celebrarea Pătimirii Domnului, în trei momente: Cuvântul, Crucea, Împărtășania. El merge în procesiune și în tăcere la altar. După ce a venerat altarul, care-l reprezintă pe Cristos în dezbrăcarea austeră de pe Calvar, se prosternă la pământ: este proskynesis, ca în ziua hirotonirii. Astfel, el exprimă convingerea că este nimic în fața maiestății Celui Atotputernic. Asemenea Fiului care s-a nimicit pe sine însuși, preotul recunoaște nimicul său și începe mijlocirea lui sacerdotală între Dumnezeu și popor, care culminează în rugăciunea solemnă universală.

Apoi are loc prezentarea și adorarea sfintei Cruci: preotul merge la altar împreună cu diaconii, și acolo, stând în picioare, o primește și o dezvelește în trei momente succesive, ori o arată deja dezvelită, și îi invită de fiecare dată pe credincioși la adorație cu cuvintele: Iată lemnul Crucii. În solemnitatea sa redusă, aici, în inima anului liturgic, tradiția a rezistat cu tenacitate mai mult decât în alte momente ale anului. Preotul, după ce a dezbrăcat planeta, pe cât posibil cu picioarele desculțe, se apropie cel dintâi de cruce, îngenunchează în fața ei și o sărută. Teologia catolică nu se teme să dea aici cuvântului adorație adevărata sa semnificație. Adevărata cruce, udată de sângele Răscumpărătorului, formează, ca să spunem așa, una cu Cristos și primește adorația. De aceea, prosternându-ne în fața lemnului sacru, noi ne adresăm Domnului: "Ne închinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm, căci prin sfânta ta Cruce ai răscumpărat lumea!"

4. Paștele împărăției lui Dumnezeu s-a împlinit în Isus: oferit și consumat la cină, "în noaptea în care a fost vândut"; jertfit pe Calvar în Vinerea Sfântă, când "s-a făcut întuneric peste tot pământul", tot noaptea primește consacrarea aprobării divine, prin învierea lui Cristos Domnul: de la Ioan știm că Maria Magdalena s-a dus la mormânt "când era încă întuneric"; deci a avut loc în ultimele ore ale nopții după sâmbăta pascală.

În Novus Ordo, preotul, încă de la începutul Privegherii, îmbracă veșminte de culoare albă ca pentru Liturghie. Binecuvântează focul și aprinde lumânarea pascală la focul nou, după ce a marcat pe ea, dacă o consideră oportun, ca în liturgia antică, o cruce. Apoi trasează deasupra liniei verticale a crucii litera greacă alfa și dedesubt, în schimb, litera omega; între brațele crucii trasează patru cifre pentru a indica anul curent, spunând: Cristos ieri și astăzi. Apoi, după ce a săpat semnul crucii și celelalte semne, poate să înfigă în lumânare cinci boabe de tămâie, spunând: Prin rănile sale sfinte. Apoi, la cântarea Lumen Christi, conduce procesiunea spre biserică. Preotul este în fruntea poporului credincioșilor aici, pe pământ, pentru a-l putea conduce în cer.

Preotul e cel care intonează în mod solemn Aleluia. Îl cântă de trei ori ridicând treptat tonul vocii: poporul, de fiecare dată, îl repetă în același ton.

La liturgia Botezului, preotul, stând în picioare lângă izvor, binecuvântează apa cântând rugăciunea: Dumnezeule, prin semnele sacramentale; în timp ce invocă: Să coboare, Tată, în această apă, poate să cufunde în ea lumânarea pascală, o dată sau de trei ori. Semnificația este profundă: preotul este organul fecundător al sânului eclezial, simbolizat de vasul pentru Botez. Într-adevăr, în persoana lui Cristos Capul, el naște fii pe care, ca tată, îi întărește cu crisma și îi hrănește cu Euharistia. Și datorită acestor funcții maritale față de Biserica mireasă, preotul nu poate să fie decât bărbat. Tot sensul mistic al Paștelui se manifestă în identitatea sacerdotală, ajungând la plinătate, pleroma, așa cum spune Orientul. Cu el inițierea sacramentală ajunge la apogeu și viața creștină ajunge la centrul ei.

Așadar, preotul, urcat împreună cu Isus pe cruce în Vinerea Sfântă și coborât în mormântul lui în Sâmbăta Sfântă, în Duminica Paștelui poate să afirme realmente cu secvența: "Știm că Cristos a înviat din morți cu adevărat".

(După Zenit, 24 martie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat