Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Punerea obiectivelor care trebuie atinse constituie unul din elementele fundamentale ale vieții spirituale

Un motor numit dorință

Publicăm bucăți dintr-un articol abia apărut într-un număr al revistei iezuiților "La civiltà cattolica".

de Giovanni Cucci

A vorbi despre "dorință" în privința vieții spirituale ar putea să provoace tulburare, considerând că a lăsa frâu liber dorinței ar conduce la o viață fără frâne și sclavă a impulsurilor, neținând cont de valorile alese. Dorința ar putea să evoce și suferințele cele mai puternice primite în viață: un afect la care nu s-a răspuns, o prietenie trădată, un gest frumos neînțeles, o serie de situații în care deschiderea de sine și exprimarea a ceea ce se avea mai drag a comportat răni profunde. De aici tentația de a conclude că o viață fără dorințe ar fi mai liniștită, ordonată și stabilă.

Dorința nu poate fi ștearsă așa de ușor. Dorințe și afecte, în binomul lor inseparabil, constituie elementul de bază al vieții psihice, intelectuale și spirituale, sunt izvorul oricărei activități; deși apar uneori un ansamblu haotic și complicat, ele trimit la realități fundamentale și necesare, care dau gust vieții, pentru că o fac interesantă, "gustoasă". Sfântul Toma asociază cu perspicacitate dorința la însuși actul vederii, o operațiune în mod esențial selectivă, care se oprește asupra a ceea ce cucerește inima.

În afară de asta, dorința ocupă un loc fundamental în însăși revelația biblică, spre deosebire de alte tradiții religioase, până acolo încât constituie un element specific al relației cu Dumnezeu: "Perfecțiunea supremă pentru budism este «uciderea dorinței». Oamenii din Biblie, chiar și cei mai apropiați de Dumnezeu, cât de departe apar de acest vis! Dimpotrivă, Biblia este plină de tumultul și de conflictul tuturor formelor dorinței. Desigur, este foarte departe de a le aproba pe toate (...), dar în felul acesta iau toată forța lor și dau toată valoarea sa existenței omului".

Pe de altă parte, toate aceste precauții și temeri arată prin contrast puterea și rolul dorinței în viață. Ea este într-adevăr în măsură să aprindă toată ființa, dând gust, forță, curaj și speranță în fața deciziilor și dificultăților. Așa cum afirmă R. May: "Dorința aduce căldură, conținut, imaginație, joc infantil, prospețime și bogăție voinței. Voința dă auto-direcția, maturitatea dorinței. Voința tutelează dorința permițându-i să continue fără a intra în riscuri excesive. Însă fără dorință, voința își pierde limfa vitală, vitalitatea sa și tinde să se stingă în autocontrazicere". Adesea tocmai lipsa dorinței constituie cumpăna apelor între un proiect reușit, coerent și durabil, și miile de veleități și propuneri bune. De fapt, dorința, parafrazându-l pe psihologul Kubie, permite să se realizeze unicul tip de transformare durabilă, adică "a schimba în capacitatea de a schimba": asta permite a readuce ordinea în dezordine. Atunci când dorința este adevărată, autentică, ea conduce la realizarea unei restructurări radicale, la "a face ordine în propria viață", cum ar spune sfântul Ignațiu, ajungând să fie un om capabil să guste și să se bucure de ea, cu alte cuvinte să fie mulțumit.

Dar ce se înțelege cu termenul "dorință"? Și cum este posibilă recunoașterea posibilei sale autenticități și profunzimi? În domeniul psihologic se deosebește înainte de toate "dorința" de "nevoie". Dorința, spre deosebire de nevoie, are o rădăcină mai subtilă și complexă, legată de istoria, de memoria, de afectele individului: ea are de-a face și cu fantezia și nu este concretizabilă cu ușurință într-un obiect imediat, așa cum se întâmplă în schimbă în cazul nevoii. Așadar, ar fi reductiv să se identifice dorința cu plăcerea sau cu satisfacția sexuală; ea este mai degrabă un element care străbate toate aspectele vieții, intelectual, spiritual, relațional, ludic. Există un element de continuitate în dorință care indică o direcție, un parcurs, un sens trăirii, spre deosebire de nevoie care este punctuală, limitată, circumscrisă și de scurtă durată.

Dar este posibil să se elaboreze un "clasament" al dorințelor pentru a recunoaște validitatea și adevărul lor? Gravitatea acestor întrebări, la care nu se poate renunța, arată, în afară de importanța de a cunoaște propriile dorințe, și ajutorul eficient care poate veni dintr-un parcurs de viață spirituală. De fapt, în lectura și interpretarea dorinței discursul psihologic întâlnește câteva elemente fundamentale ale vieții spirituale, cum ar fi asceza și renunțarea: ele nu trebuie să se înțeleagă ca dușmane ale dorinței, ci ca un parcurs de verificare și maturizare a ceea ce într-adevăr are valoare, lăsând deoparte, chiar dacă este atrăgător, ceea ce ia vieții gustul, lăsând persoana în voia capriciului. Un lucru indispensabil pentru această muncă este încrederea că dorințele profunde vor găsi o împlinire a lor și o realizare adecvată a lor. Asta implică o concepție despre viață și despre lume sub semnul ordinii și al sensului, pentru care merită să ne angajăm și să trudim. Nu întâmplător dorința este și un simbol puternic pentru a recunoaște prezența lui Dumnezeu în propria viață; însăși evanghelia poate fi prezentată ca o educație fundamentală la dorințe. Să ne gândim, de exemplu, la întrebarea inițială a lui Isus în Evanghelia după sfântul Ioan: "Ce căutați?" (1,38), o întrebare care invită să se facă claritate în inimă înainte de urmare. Și în contextul propriu al minunii, Isus face trimitere la dorință; când se află în fața paraliticului de la piscina din Betsaida îl întreabă înainte de toate: "Vrei să te vindeci?" (In 5,6). Nu este o întrebare sigură și, de fapt, bolnavul nu răspunde, ci continuă să vorbească despre problemele care-i sunt familiare, problemele din ziua tipică a paraliticului. "A se vindeca" înseamnă a se confrunta cu frica de a pierde o situație eventual supărătoare, dar cunoscută, pentru a începe o viață nouă. Așadar, pentru a exista o schimbare nu este suficient "a nu ne simți bine", a fi exasperați: este nevoie mai ales de dorința convinsă de a introduce o noutate în propria viață, fiind dispuși de a înfrunta costul. Punând această întrebare, Isus invită să recunoaștem ce anume este important a dori în viață, ca și călăuză pentru orice pas ulterior, de vindecare și de mântuire. Așadar, cum se poate cunoaște posibilul adevăr și profunzime a propriei dorințe?

Un prim criteriu de evaluare este durata ei în timp. Dorința profundă nu se stinge cu trecerea timpului, ci chiar asemenea grăuntelui de muștar din parabolă (cf. Mc 4,31 ș.u.) crește tot mai mult. Dificultățile și insuccesele de obicei nu sting dorința profundă, ci chiar o întăresc; este ca atunci când ne este sete, dacă nu găsim de băut, nu renunțăm din această cauză, ba chiar la un moment dat acest gând ajunge să ocupe tot cursul gândurilor și al proiectelor.

Această caracteristică a fost bine recunoscută de părinții Bisericii. Sfântul Grigore cel Mare vede în tentativele Mariei Magdalena de a-l găsi pe Domnul la mormânt dinamica dorinței spirituale, care crește și se întărește în pofida dificultăților: "Așadar a căutat o primă dată, dar nu l-a găsit; a perseverat în căutare și i-a fost dată să găsească. Astfel s-a întâmplat că dorințele cu trecerea timpului au crescut și crescând au ajuns la obiectul căutărilor. Dorințele sfinte cresc cu trecerea timpului. În schimb, dacă în așteptare slăbesc, este semn că nu erau dorințe adevărate".

Sfântul Ignațiu de Loyola are prima experiență fundamentală a lui Dumnezeu ascultând propria inimă și observând această alternanță stranie: dorințele lumești sunt asimilate cu ușurință, dar nu au durată și la sfârșit lasă goi, cu amar în gură. Dorința de Dumnezeu ("a merge la Ierusalim cu picioarele goale, a nu se hrăni decât cu ierburi, a practica toate austeritățile pe care le cunoscuse obișnuite la sfinți") prezintă în schimb la început o anumită rezistență, dar, odată primită, aduce pace și seninătate profunde, care durează în timp. Atunci când relatează această experiență, trecuseră peste 30 de ani, și totuși dorința de Ierusalim continua să umple și să înflăcăreze inima lui Ignațiu.

În al doilea rând este important de observat dacă dintr-o dorință se nasc altele, care devin de ajutor și stimulent pentru a realiza alte lucruri, la fel de bune. Este "circularitatea" proprie a spiritului: de exemplu, se observă că a întreprinde o activitate caritativă ajută să se trăiască mai bine alte momente ale zile, cum ar fi rugăciunea, studiul, relațiile. Este o altă manieră de a observa că dorința crește cu timpul, aducând pace și seninătate. Pentru a putea face asta este totuși indispensabil să ne oprim și să punem o anumită distanță față de trăirea interioară. Este ca și cum am vrea să observăm în ansamblul său un oraș, o regiune: trebuie privită de departe. Pentru sfântul Ignațiu acest moment de dezlipire față de trăire era dat de cercetarea cugetului, o invitație de a revedea propria zi dintr-un punct de vedere deosebit, observând, de exemplu, dorințele care au însoțit-o. Recitirea propriei vieți este unul din gesturile cele mai sacre și importante care se pot face, un gest din păcate adesea neglijat, sau realizat prea târziu, înainte de moarte. A-l putea face cu calm și, așa cum sugerează Ignațiu, în spirit de mulțumire, ajută nu numai la recunoașterea dorințelor profunde, ci și la purificarea lor, trăind în mod diferit propriile eșecuri.

Oricum este important ca această confruntare să cuprindă și o persoană expertă și instruită în privința realităților spirituale. Această persoană ar trebuie să fie mai ales capabilă să asculte: adesea nu este necesar să se spună multe lucruri, pentru că acela care povestește, chiar în momentul în care vorbește vede cum se desface în fața lui trăirea, ajungând la ceea ce Ricoeur numește "propria identitate narativă". Ne cunoaștem numai povestindu-ne altuia, într-un context de gratuitate primitoare, fără chinul obligației sau neliniștea judecății. Însoțirea spirituală nu are ca finalitate obținerea unui răspuns la preț bun cu privire la o problemă imediată, ci este o muncă lentă, profundă și obositoare, de ajutor neîndoielnic pentru cunoașterea de sine și din punct de vedere uman.

Un rod prețios al acestei lecturi este și faptul de a ști să învățăm din erorile comise, aceasta fiind o caracteristică proprie a sfinților. Asemenea științei și civilizației, și viața spirituală a fiecăruia înaintează prin tentative și erori; însuși păcatul cuprinde în sine o învățătură, și atât timp cât ea nu este înțeleasă, riscăm să rămânem prizonierii lui. În schimb, când se ajunge la descifrarea valorii simbolice a unei dorințe care se prezenta ca "rea", ea în mod straniu pierde puterea sa "magică", ducătoare spre rău, revelând acel bine pe care îl căutam din totdeauna, așa cum au notat maeștrii spirituali: "Odată ce s-a revelat dorința fundamentală - care este mereu dorința de un absolut de iubire - (...) miile de dorințe mici aparent rele care-i foloseau ca nadă pierd puterea lor de fascinație și numai sunt simțite ca o «amețeală» aproape irezistibilă sau ca «periculoase», contrar cu ceea ce păreau să fie înainte".

Așadar departe de a fi pradă a materialismului cel mai desfrânat, lumea dorințelor face trimitere în mod esențial la dimensiunea spirituală, transcendentă, deoarece invită să ieșim din noi înșine, să elaborăm un proiect, să pariem pe acest proiect, chiar cu sacrificiu, ducând la împlinire ceea ce îndrăgim realmente, pentru că suntem capabili să dăm sens, adică semnificație și direcție, propriei vieți.

(După L'Osservatore romano, 22-23 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat