Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iosif din Nazaret, un exemplu de imitat

De pr. Marcello Stanzione*

Pentru devoțiunea catolică, luna martie este luna consacrată sfântului Iosif. Tocmai în aceste zile a apărut în librării, la Editura Segno din Udine, cartea lui Alfonso Giusti: "Iosif, omul pe care Dumnezeu l-a numit tată".

Sfântul Iosif, ales de Dumnezeu să fie imaginea sa în fața Fiului său unul-născut, nu a fost stabilit pentru nici o funcție publică în Biserica lui Dumnezeu, ci numai să exprime curăția și sfințenia sa incomparabilă, care-l separă de orice creatură vizibilă; acesta e motivul pentru care el este patronul sufletelor ascunse și necunoscute.

Unul este rolul sfântului Petru în Biserică, altul este rolul sfântului Iosif. Sfântul Petru este pus în exterior pentru ierarhie și doctrină și are autoritate asupra prelaților și asupra slujitorilor Bisericii. Sfântul Iosif, dimpotrivă, care este un sfânt ascuns și fără funcții exterioare, este pus pentru a transmite în interior viața deosebită pe care o primește de la Tatăl și care, apoi, se revarsă de la Isus spre noi.

Autoritatea sfântului Iosif este o participare la autoritatea lui Dumnezeu Tatăl în Fiul său, în timp ce aceea a sfântului Petru și a celorlalți sfinți este o participare la harului lui Isus Cristos, care se revarsă asupra oamenilor și se împarte în măsură variată membrilor săi.

Autoritatea sfântului Iosif este o participare la izvorul fără regulă și fără măsură care se revarsă din Dumnezeu Tatăl în Fiul său. Dumnezeu Tatăl, care ne iubește cu aceeași iubire cu care îl iubește pe unicul său Fiu, ne dă să luăm, să gustăm, să ne desfătăm în sfântul Iosif de harul și iubirea cu care îl iubește pe Fiul său.

În ceilalți sfinți avem o părticică și o măsură pe care Tatăl ne-o comunică; în sfântul Iosif, ea este fără limite și fără măsură, datorită a ceea ce sfântul Iosif este și pentru ceea ce Dumnezeu Tatăl pune în el ca imagine a sa universală. Acest sfânt este patronul atât al sufletelor deosebite ridicate la curăția și la sfințenia lui Dumnezeu, cât și al acelora care sunt intim unite cu Isus și cărora el le comunică gingășia sa prin acest Mântuitor vrednic de iubire, precum și al acelora care sunt unite cu Dumnezeu Tatăl, și al căror reprezentant este sfântul Iosif.

Iosif este un sfânt ascuns, pe care Dumnezeu a voit să-l țină secret în timpul vieții sale și ale cărui ocupații interioare și le-a rezervat numai lui fără a le împărtăși cu îngrijirile externe ale Bisericii, un sfânt pe care Dumnezeu l-a manifestat în adâncul inimilor și a cărui venerație a imprimat-o el însuși în interiorul sufletelor.

Și așa cum sfântul Iosif s-a dedicat lui Dumnezeu numai în timpul vieții sale, Dumnezeu și-a rezervat sieși să-l manifeste și să imprime stima, cultul și venerația față de el.

Ca imagine a Tatălui veșnic la care ajunge orice rugăciune și care este scopul și ținta întregii noastre religii, sfântul Iosif trebuie să fie tabernacolul universal al Bisericii; pentru aceasta, sufletul unit interior cu Isus și care intră pe căile sale, în sentimentele sale, înclinațiile sale și dispozițiile sale, acest suflet, cât timp va fi pe pământ, va fi plin de iubire, de respect, de gingășie față de sfântul Iosif imitându-l pe Isus în viața sa pământească; pentru că acestea erau înclinațiile și dispozițiile lui Isus Cristos: el trebuia să-l iubească cu gingășie pe Dumnezeu Tatăl în sfântul Iosif și să-l adore sub această imagine vie în care el locuia realmente.

Ne revine nouă să urmăm această conduită și, astfel, să mergem să-l căutăm pe Tatăl nostru în aceste sfânt.

În el trebuie să mergem să vedem, să contemplăm, să adoptăm toate perfecțiunile divine a căror asamblare ne va face desăvârșiți așa cum Tatăl nostru ceresc este desăvârșit. Noi învățăm de la acest sfânt că ne putem apropia de Dumnezeu Tatăl și să fim desăvârșiți pe pământ așa cum el este desăvârșit în cer. Și pentru că în Dumnezeu Tatăl sfântul Iosif este izvorul oricărui bine și al oricărei milostiviri, se spune despre acest sfânt că nu se poate cere ceva de la el și să nu se obțină.

Le revine mai ales preoților, în care Dumnezeu locuiește în plinătatea sa și în rodnicia sa curată și feciorelnică, să se comporte după modelul marelui sfânt Iosif față de fiii pe care îi nasc la Dumnezeu.

Acest mare sfânt îl conducea și-l călăuzea pe Pruncul Isus în spiritul Tatălui său, al gingășiei sale, al înțelepciunii sale, al prudenței sale: așa trebuie să facem pentru toți membrii lui Isus Cristos care ne sunt încredințați și care sunt alți "Cristoși", în așa fel încât să-i tratăm cu aceeași reverență pe care o avea sfântul Iosif față de Pruncul Isus. Suntem superiorii lui Dumnezeu față de ei, dar inferiori în persoane, asemenea sfântului Iosif, care se vedea infinit sub Isus, deși îi era călăuză, și ca fusese orânduit peste el, în numele și în locul Tatălui veșnic.

Și pentru aceasta l-am ales pe sfântul Iosif ca unul dintre patronii armatei, ca sfântul pe care Domnul nostru l-a însărcinat în cer cu îngrijirile corespunzătoare ale preoților așa cum, după părerea mea, o făcea pentru a ne face cunoscută bunătatea sa. Preasfânta Fecioară ne dăruiește aceste mare sfânt ca patron, asigurându-ne că el era patron al sufletelor ascunse și adăugând despre el aceste cuvinte: Eu nu am nimic mai drag în cer și pe pământ după Fiul meu.

Ducându-l într-o zi pe Domnul nostru la un bolnav, eu repetam în interior aceste cuvinte care-mi erau imprimate în spiritul meu: Dux Justi fuisti: ele mă făceau să-mi amintesc că sfântul Iosif, fiind călăuza Celui Drept care este Domnul nostru, eu trebuia să-l reprezint ducându-l pe Fiul lui Dumnezeu cu același sentimente cu care el l-a dus adesea în timpul vieții sale...

Cititorii noștri știu că noi răspândim cultul catolic corect adus sfinților îngeri ai lui Dumnezeu și, în mod deosebit, sfântului Mihail arhanghelul și preasfintei Fecioare Maria, Regina Îngerilor.

Ei vor ști și că sfântul Mihail arhanghelul este considerat patron și ocrotitor al Bisericii universale. Sfântul Mihail este astfel deoarece apără Biserica de Satana și de toți acoliții săi și de armatele iadului.

Sfântul Iosif este patronul Bisericii Universale. Misiunea lui este să obțină favoruri divine imense pentru ea, deoarece mijlocirea lui la Isus și la Regina Îngerilor este mai puternică decât a oricui, pentru că nimeni mai mult decât el n-a fost așa de aproape de ei.

Sfântul Iosif este cel mai mare sfânt dintre toți sfinții și îngerii și noi putem să fim și să ne simțim orgolioși de el și să-l numim, așa cum fac și au făcut atâția sfinți, tatăl și stăpânul nostru, motiv pentru care doresc acestei noi lucrări despre sfântul Iosif, a secretarului nostru general Alfonso Giusti, o largă răspândire pentru binele vieții obișnuite și a celei spirituale a tuturor celor care se vor apropia de ea, încercând să imite virtuțile celui mai mare sfânt din istoria mântuirii, ad maiorem Dei gloriam.

* Pr. Marcello Stanzione este președintele asociației "Armata sfântului Mihail Arhanghelul".

(După Zenit, 17 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat