Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A doua predică a părintelui Cantalamessa pentru Postul Mare 2010

"Cristos s-a oferit pe sine însuși lui Dumnezeu"

Publicăm în continuare a doua predică de Postul Mare pe care părintele Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut-o vineri dimineață, 12 martie 2010, în capela Redemptoris Mater, în prezența papei Benedict al XVI-lea și a colaboratorilor lui din Curia Romană.

Tema meditațiilor de anul acesta este "Administratori ai tainelor lui Dumnezeu. Preotul, slujitor al cuvântului și al sacramentelor", în continuitate cu reflecția despre slujirea episcopală și preoțească începută în Advent.

Prima predică a avut loc la 5 martie 2010, iar următoarea va avea loc la 26 martie 2010.

* * *

1. Noutatea preoției lui Cristos

În această meditație vrem să reflectăm asupra preotului ca împărțitor al tainelor lui Dumnezeu, înțelegând, de data aceasta, prin "taine" semnele concrete ale harului, sacramentele. Nu ne putem opri asupra tuturor sacramentelor, ne limităm la sacramentul prin excelență care este Euharistia. Așa face și Presbyterorum Ordinis care, după ce a vorbit despre preoți ca evanghelizatori, continuă spunând că "slujirea lor, care începe cu vestirea evangheliei, își trage puterea și tăria din Jertfa lui Cristos" pe care ei o reînnoiesc în mod mistic pe altar .

Aceste două îndatoriri ale preotului sunt cele pe care și apostolii le-au rezervat pentru ei înșiși: "Iar noi - declară Petru în Fapte - vom stărui în rugăciune și în slujirea cuvântului" (Fap 6,4). Rugăciunea despre care vorbește nu este rugăciunea privată; este rugăciunea liturgică comunitară care are în centrul ei frângerea pâinii. Didahia ne permite să vedem că Euharistia, în primele timpuri, era oferită chiar în contextul rugăciunii comunității, ca parte a ei și culme a ei .

Așa cum jertfa Liturghiei nu se concepe decât în dependență de jertfa crucii, tot așa Preoția creștină nu se explică decât în dependență și ca participare sacramentală la Preoția lui Cristos. De aici trebuie să pornim pentru a descoperi ce se cere de la preot ca slujitor al Euharistiei.

Noutatea preoției lui Cristos față de cea din vechea alianță (și, așa cum știm astăzi, față de orice altă instituție sacerdotală, chiar și din afara Bibliei) este scoasă în evidență în Scrisoarea către Evrei din diferite puncte de vedere: Cristos nu a avut nevoie să ofere victime înainte de toate pentru propriile păcate, ca orice preot (7,27); nu are nevoie să repete de mai multe ori jertfa, ci "la împlinirea timpurilor, el s-a arătat o singură dată ca să distrugă păcatul prin jertfa lui" (9,26). Însă diferența fundamentală este alta. Să auzim cum este descrisă ea:

"Cristos, devenit marele preot al bunurilor viitoare [...] a intrat o dată pentru totdeauna în Sfânta Sfintelor nu cu sânge de țapi și viței, ci cu propriul lui sânge, dobândind o mântuire veșnică. Căci dacă sângele de țapi și de tauri și cenușa de juncă cu care sunt stropiți cei întinați îi sfințește, dându-le curăția trupului, cu cât mai mult sângele lui Cristos, care prin Duhul veșnic s-a oferit pe sine fără prihană lui Dumnezeu, va curăți conștiința voastră de faptele moarte, pentru a sluji Dumnezeului celui viu" (9,11-14).

Orice alt preot oferă ceva din afara lui, Cristos s-a oferit pe sine însuși; orice alt preot oferă victime, Cristos s-a oferit victimă! Sfântul Augustin a cuprins într-o formulă celebră acest nou gen de preoție, în care preotul și victima sunt același lucru: "Ideo victor, quia victima, et ideo sacerdos, quia sacrificium": "învingător pentru că este victimă, preot pentru că este victimă" .

În trecerea de la jertfele vechi la jertfa lui Cristos se observă aceeași noutate ca în trecerea de la lege la har, de la datorie la dar, ilustrată într-o meditație precedentă. De la operă a omului pentru a îmblânzi divinitatea și a o reconcilia cu el, jertfa devine dar al lui Dumnezeu pentru a-l îmblânzi pe om, a-l face să se întoarcă de la violența sa și să-l reconcilieze cu sine (cf. Col 1,20). Și în jertfa sa, ca în toate celelalte, Cristos este "totalmente altul".

2. "Imitați ceea ce săvârșiți"

Consecința la toate acestea este clară: pentru a fi preot "după rânduiala lui Isus Cristos", preotul trebuie, asemenea lui, să se ofere pe sine însuși. Pe altar, el nu-l reprezintă numai pe Isus "marele preot", ci și pe Isus "marea victimă", cele două lucruri fiind de acum inseparabile. Cu alte cuvinte nu se poate mulțumi să-l ofere pe Cristos Tatălui în semnele sacramentale ale pâinii și vinului, trebuie să se ofere și pe sine însuși cu Cristos Tatălui. Preluând un gând al sfântului Augustin, instrucțiunea Sfintei Congregații a Riturilor, Eucharisticum mysterium, scrie: "Biserica, mireasă și slujitoare a lui Cristos, îndeplinind împreună cu el funcția de preot și victimă, îl oferă Tatălui și, în același timp, se oferă în întregime pe sine însăși împreună cu el" .

Ceea ce se spune aici despre întreaga Biserică, se aplică în mod cu totul special celebrantului. În momentul hirotonii, episcopul le adresează celor care urmează să fie hirotoniți: "Agnoscite quod agitis, imitamini quod tractatis": "Dați-vă seama de ceea ce veți face, imitați ceea ce veți celebra". Cu alte cuvinte: fă și tu ceea ce face Cristos la Liturghie, adică oferă-te pe tine însuți lui Dumnezeu ca jertfă vie. Scrie sfântul Grigore din Nazianz:

"Știind că nimeni nu este vrednic de măreția lui Dumnezeu, a Victimei și a Preotului, dacă mai întâi nu s-a oferit el însuși ca jertfă vie și sfânt, dacă nu s-a prezentat ca jertfă rațională și plăcută (cf. Rom 12,1) și dacă nu i-a oferit lui Dumnezeu o jertfă de laudă și un spirit căit - unica jertfă a cărei ofrandă o cere autorul oricărui dar - cum voi îndrăzni să-i ofer ofranda exterioară pe altar, aceea care este reprezentarea marilor taine?" .

Îmi permit să spun cum am descoperit eu însumi această dimensiune a preoției mele pentru că probabil poate ajuta la o mai bună înțelegere. După hirotonirea mea, iată cum trăiam eu momentul consacrării: închideam ochii, îmi înclinam capul, încercam să mă înstrăineze de tot ceea ce mă înconjura pentru a mă întruchipa în Isus care, în cenacol, a rostit pentru prima dată cuvintele acelea: "Accipite et manducate...", "Luați și mâncați...".

Liturgia însăși favoriza această atitudine, făcând să se pronunțe cuvintele consacrării cu voce înceată și în latinește, aplecați asupra speciilor, îndreptați spre altar și nu spre popor. Apoi, într-o zi, am înțeles că această atitudine, singură, nu exprima toată semnificația participării mele la consacrare. Cel care prezidează în mod invizibil orice Liturghie este Isus înviat și viu, Isus, ca să fim exacți, care a murit, dar acum trăiește pentru totdeauna (cf. Ap 1,18). Însă acest Isus este "Cristos total", Cap și trup unite în mod indisolubil. Așadar, dacă Cristos total rostește cuvintele consacrării, și eu le rostesc împreună cu el, în acel "Eu" mare al Capului este ascuns micul "eu" al trupului care este Biserica, este și "eu"-l meu foarte mic.

De atunci, ca preot hirotonit de Biserică, în timp ce pronunț cuvintele consacrării "in persona Christi", crezând că, grație Duhului Sfânt, ele au puterea de a schimba pâinea în trupul lui Cristos și vinul în sângele lui, în același timp, ca mădular al trupului lui Cristos, nu mai închid ochii, ci îi privesc pe frații pe care-i am în față, sau, dacă celebrez singur, mă gândesc la cei pe care trebuie să-i slujesc în timpul zilei și, îndreptat spre ei, spun în minte, împreună cu Isus: "Frați și surori, luați și mâncați: acesta este trupul meu; luați și beți: acesta este sângele meu".

După aceea am găsit o confirmare deosebită în scrierile venerabilei Concepciòn Cabrera de Armida, numită Conchita, mistica mexicană, întemeietoare a trei ordine călugărești, al cărei proces de beatificare este în curs. Fiului său iezuit, foarte aproape să fie hirotonit preot, ea îi scria: "Amintește-ți, fiul meu, când vei ține în mână Ostia sacră, tu nu vei spune: «Iată trupul lui Isus, iată sângele lui», ci vei spune: «Acesta este trupul meu, acesta este sângele meu»: adică trebuie să se realizeze în tine o transformare totală, trebuie să te pierzi în el, să fii un alt Isus" .

Ofranda preotului și a întregii Biserici, fără cea a lui Isus, n-ar fi nici sfântă, nici plăcută lui Dumnezeu, pentru că suntem numai creaturi păcătoase, însă ofranda lui Isus, fără cea a trupului său care este Biserica, ar fi și ea incompletă și insuficientă: se înțelege, nu pentru a dobândi mântuirea, pentru că noi o primim și ne-o însușim. În acest sens, Biserica poate să spună împreună cu sfântul Paul: "Completez în trupul meu ceea ce lipsește pătimirii lui Cristos" (cf. Col 1,24).

Putem ilustra cu un exemplu ceea ce se întâmplă la fiecare Liturghie. Să ne imaginăm că într-o familie este unul dintre copii, primul născut, foarte atașat de tatăl. Pentru ziua lui de naștere vrea să-i ofere un cadou. Însă, înainte de a i-l prezenta cere, în secret, tuturor fraților și surorilor să-și pună semnătura lor pe cadou. Acesta ajunge așadar în mâinile tatălui ca omagiu al tuturor copiilor săi, fără deosebire, și ca un semn al recunoștinței și al iubirii tuturor, însă, în realitate, unul singur a plătit prețul cadoului.

Și acum aplicația. Isus îl admiră și îl iubește fără margini pe Tatăl ceresc. Lui vrea să-i ofere în fiecare zi, până la sfârșitul lumii, darul cel mai prețios care se poate imagine, cel al vieții sale. La Liturghie el îi invită pe toți "frații" săi, care suntem noi, să-și pună semnătura pe dar, în așa fel încât el ajunge la Dumnezeu Tatăl ca dar al tuturor copiilor săi, fără deosebire, "jertfa mea și a voastră", îl numește preotul în Orate fratres. Însă, în realitate, știm că unul singur a plătit prețul acestui dar. Și ce preț!

3. Trupul și sângele

Pentru a înțelege consecințele practice care derivă pentru preot din toate acestea, este necesar să ținem cont de semnificația cuvântului "trup" și a cuvântului "sânge". În limbajul biblic, cuvântul trup, ca și cuvântul carne, nu arată, ca pentru noi astăzi, o a treia parte a persoanei ca în tricotomia greacă (trup, suflet, nous); indică toată persoana, care trăiește într-o dimensiune corporală ("Cuvântul s-a făcut trup", înseamnă că s-a făcut om, nu oase, mușchi, nervi!). La rândul său, "sânge" nu indică o parte a omului. Sângele este sediul vieții, de aceea vărsarea sângelui este semn al morții.

Cu cuvântul "trup" Isus ne-a dăruit viața sa, cu cuvântul "sânge" ne-a dăruit moartea sa. Aplicat la noi, a oferi trupul înseamnă a oferi timpul, resursele fizice, mentale, un zâmbet care este tipic al unui spirit care trăiește într-un trup; a oferi sângele înseamnă a oferi moartea. Nu numai momentul final al vieții, ci tot ceea ce încă de acum anticipă moartea: mortificațiile, bolile, pasivitățile, tot ceea ce este negativ în viață.

Să încercăm să ne imaginăm viața sacerdotală trăită cu această conștiință. Toată ziua, nu numai momentul celebrării, este o Euharistie: a învăța, a conduce, a spovedi, a-i vizita pe bolnavi, chiar și odihna, chiar și distracția, totul. Un maestru spiritual, iezuitul francez Pierre Olivaint, spunea: "Le matin, moi prêtre, Lui victime; le long du jour Lui prêtre, moi victime": "dimineața (în vremea aceea Liturghia se celebra numai dimineața) eu preot, El (Cristos) victimă; de-a lungul zilei El preot, eu victimă". "Cât de bine face un preot - spunea sfântul Paroh de Ars - să se ofere lui Dumnezeu ca jertfă în fiecare dimineață" .

Grație Euharistiei, și viața preotului bătrân, bolnav și redus la imobilitate, este foarte prețioasă pentru Biserică. El oferă "sângele". Am vizitat odată un preot bolnav de cancer. Se pregătea să celebreze una din ultimele lui Liturghii cu ajutorul unui preot tânăr. Avea și o boală la ochi motiv pentru care lăcrima încontinuu. Mi-a spus: "Nu înțelesesem niciodată importanța de a spune și în numele meu la Liturghie: «Luați și mâncați; luați și beți...» Acum am înțeles. Este tot ceea ce-mi rămâne și spun asta încontinuu gândindu-mă la enoriașii mei. Am înțeles ce înseamnă a fi «pâine frântă» pentru alții".

4. În slujba preoției universale a credincioșilor

Odată descoperită această dimensiune existențială a Euharistiei, este datoria pastorală a preotului să ajute și restul poporului lui Dumnezeu să o trăiască. Anul Sfintei Preoții n-ar trebui să rămână o oportunitate și un har numai pentru preoți, ci și pentru laici. Presbyterorum Ordinis afirmă clar că preoția ministerială este în slujba preoției universale a tuturor celor botezați, pentru ca ei "să se poată oferi pe ei înșiși ca ostie vie, sfântă, plăcută lui Dumnezeu" (Rom 12,1). Scrie: "Slujirea preoțească este aceea prin care se săvârșește jertfa spirituală a credincioșilor în unire cu Jertfa lui Cristos, unicul Mijlocitor, oferită prin mâinile preoților în numele întregii Biserici în mod sacramental și nesângeros în Euharistie, până când va veni însuși Domnul" .

Constituția Lumen gentium a Conciliului al II-lea din Vatican, vorbind despre "preoția comună" a tuturor credincioșilor, scrie: "Credincioșii, în puterea preoției lor regale, participă la Jertfa euharistică... Participând la Jertfa euharistică, izvor și apogeu al întregii vieți creștine, ei oferă lui Dumnezeu Victima divină și pe ei înșiși o dată cu ea. Astfel, atât prin oferire cât și prin sfânta Împărtășanie, toți, nu în mod identic, ci fiecare în felul său, își împlinesc rolul propriu în acțiunea liturgică" .

Așadar Euharistia este actul întregului popor al lui Dumnezeu, nu numai în sens pasiv, că este spre folosul tuturor, ci și în mod activ, în sensul că este săvârșită cu participarea tuturor. Fundamentul biblic cel mai clar al aceste învățături este Rom 12,1: "Vă îndemn deci, fraților, pentru îndurarea lui Dumnezeu, să vă oferiți trupurile voastre ca jertfă vie, sfântă și plăcută lui Dumnezeu: acesta este cultul vostru spiritual". Aceste cuvinte par să meargă în mod voit pe urma cuvintelor lui Isus de la ultima cină: "Luați și mâncați, acesta este trupul meu care se jertfește pentru voi".

Comentând cuvintele lui Paul, sfântul Petru Crisologul spunea: "Apostolul îi vede astfel ridicați pe toți oamenii la demnitatea sacerdotală pentru a oferi propriile trupuri ca jertfă vie. O, imensă demnitate a preoției creștine! Omul a devenit victimă și preot pentru sine însuși. Nu mai caută în afara lui ceea ce trebuie să-i jertfească lui Dumnezeu, ci poartă cu sine și în sine ceea ce-i jertfește lui Dumnezeu pentru sine... Fraților, această jertfă este modelată după cea a lui Cristos... Așadar, fii, omule, fii jertfă și preot al lui Dumnezeu" .

Să încercăm să vedem cum modul de a trăi consacrarea ilustrată până acum ar putea să-i ajute și pe laici să se unească la ofranda preotului. Am văzut că și laicul este chemat să se ofere lui Cristos, la Liturghie. Poate face asta folosind chiar cuvintele lui Cristos: "Luați și mâncați, acesta este trupul meu"? Cred că nimic nu se opune la asta. Nu facem același lucru atunci când, pentru a exprima abandonarea noastră în voința lui Dumnezeu, folosim cuvintele lui Isus pe cruce: "Tată, în mâinile tale încredințez duhul meu", sau atunci când, în încercările noastre, repetăm: "Treacă de la mine paharul acesta", sau alte cuvinte ale Mântuitorului? A folosi cuvintele lui Isus ne ajută să ne unim cu sentimentele lui.

Mistica mexicană, amintită mai sus, simțea ca adresate și ei, nu numai fiului preot, cuvintele lui Cristos: "Vreau ca, transformat în mine prin suferință, prin iubire și prin practicarea tuturor virtuților, să se înalțe spre cer acest strigăt al sufletului tău în unire cu mine: Acesta este trupul meu, acesta este sângele meu" .

Credinciosul laic trebuie doar să fie conștient că aceste cuvinte spuse de el, la Liturghie sau în timpul zilei, nu au puterea de a face prezent trupul și sângele lui Cristos pe altar. El nu acționează in persona Christi; nu-l reprezintă pe Cristos, așa cum face preotul hirotonit, ci numai se unește cu Cristos. De aceea, nu va spune cuvintele consacrării cu glas tare, ca preotul, ci în inima sa, mai mult gândindu-le decât rostindu-le.

Să încercăm să ne imaginăm ce s-ar întâmpla dacă și laicii, în momentul consacrării ar spune în tăcere: "Luați și mâncați: acesta este trupul meu. Luați și beți: acesta este sângele meu". O mamă celebrează astfel Liturghia ei, apoi merge acasă și începe ziua ei formată din mii de lucruri mici. Viața este literalmente fărâmițată; aparent nu lasă nici o urmă în istorie. Dar nu este lipsit de valoare ceea ce face: este o euharistie împreună cu Isus! O soră spune și ea, în inima ei, în momentul consacrării: "Luați și mâncați..."; apoi merge la munca ei zilnică: copii, bolnavi, bătrâni. Euharistia "invadează" ziua ei care devine ca o prelungire a Euharistiei.

Dar aș vrea să mă opresc îndeosebi asupra a două categorii de persoane: muncitorii și tinerii. Pâinea euharistică, "rod al pământului și al muncii oamenilor", are ceva important de spus despre munca umană, și nu numai despre cea agricolă. În procesul care duce de la bobul semănat în pământ la pâinea de pe masă intervine industria cu mașinile sale, comerțul, transporturile și o infinitate de alte activități, practic toată munca umană. Să-l învățăm pe muncitorul creștin să ofere, la Liturghie, trupul său și sângele său, adică timpul, sudoarea, truda. Munca nu va mai fi alienantă ca în viziunea marxistă în care ea se termină în produsul care este vândut, ci sfințitoare.

Și ce are de spus Euharistia tinerilor? E suficient să ne gândim la un lucru: ce vrea lumea de la tineri și de la tinere astăzi? Trupul, nimic altceva decât trupul! Trupul, în mentalitatea lumii, este în mod esențial un instrument de plăcere și de exploatare. Ceva de vândut, de stors cât timp este tânăr și atrăgător, și apoi de aruncat, împreună cu persoana, când nu mai folosește pentru aceste scopuri. În special trupul femeii a devenit o marfă de consum.

Să-i învățăm pe tinerii și tinerele creștini să spună, în momentul consacrării: "Luați și mâncați: acesta este trupul meu oferit pentru voi". Astfel trupul este consacrat, devine lucru sacru, nu se mai poate "da ca hrană" concupiscenței proprii sau a altuia, nu se mai poate vinde, pentru că s-a dăruit. A devenit euharistie cu Cristos. Apostolul Paul le scria primilor creștini: "Trupul nu este pentru desfrânare, ci pentru Domnul... Așadar, preamăriți-l pe Dumnezeu în trupul vostru" (1Cor 6,13.20). Și explica imediat cele două moduri în care se poate preamări Dumnezeu cu propriul trup: ori cu căsătoria ori cu fecioria, în funcție de carisma și de vocația fiecăruia (cf. 1Cor 7,1 ș.u.).

5. Cu lucrarea Duhului Sfânt

Unde găsesc preoții și laicii forța pentru a face această oferire totală de sine lui Dumnezeu, pentru a se lua și a se ridica, ca să spunem așa, de la pământ cu propriile mâini? Răspunsul este: Duhul Sfânt! Cristos s-a oferit pe sine însuși Tatălui ca jertfă "în Duhul veșnic" (Ev 9,14), adică grație Duhului Sfânt. Duhul Sfânt așa cum trezea în inima umană a lui Cristos impulsul la rugăciune (cf. Lc 10,21), tot așa a trezit în el impulsul și chiar dorința de a se oferi Tatălui ca jertfă pentru omenire.

Papa Leon al XIII-lea, în enciclica sa despre Duhul Sfânt, spune că "Cristos a împlinit orice lucrare a sa, și în special jertfa sa, cu intervenția Duhului Sfânt (praesente Spiritu)" și la Liturghie, înainte de Împărtășanie, preotul se roagă spunând: "Doamne Isuse Cristoase, Fiului Dumnezeului celui viu, care din voința Tatălui și prin conlucrarea Duhului Sfânt (cooperante Spiritu Sancto), prin moartea ta ai dat viață lumii..." Acest lucru explică de ce la Liturghie sunt două "epicleze", adică două invocări ale Duhului Sfânt: una, înainte de consacrare, asupra pâinii și asupra vinului, și una, după consacrare, asupra întregului trup mistic.

Cu cuvintele uneia din aceste epicleze (Rugăciunea euharistică III) să cerem Tatălui darul Duhului său pentru a fi la fiecare Liturghie, asemenea lui Isus, preoți și în același timp jertfă: "Duhul Sfânt să facă din noi un prinos veșnic ca să dobândim moștenirea cerească împreună cu aleșii tăi, mai întâi cu preafericita Fecioară Născătoare de Dumnezeu, Maria, cu fericiții apostoli și slăviții martiri, și cu toți sfinții, prin a căror mijlocire sperăm să fim întotdeauna ajutați de tine".

(După Zenit, 12 martie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Note
1 PO, 2.
2 Didahia, 9-10.
3 Augustin, Confesiuni, 10,43.
4 Eucharisticum mysterium, 3; cf. Augustin, De civitate Dei, X, 6 (CCL 47, 279).
5 Grigore din Nazianz, Oratio 2, 95 (PG 35, 497).
6 În: Diario spirituale di una madre di famiglia, ed. M.-M. Philipon, Città Nuova, Roma 1985, pag. 117.
7 Citat de Benedict al XVI-lea în Scrisoarea de convocare a Anului Sfintei Preoții.
8 PO, 2.
9 Lumen gentium, 10-11.
10 Petru Crisologul, Sermo 108 (PL 52, 499 și urm.).
11 Diario, cit., pag. 199.
12 Leon al XIII-lea, Enc. Divinum illud munus, 6.


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat