Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cartea neagră a creștinofobiei

Interviu luat autorului Renè Guitton

de Antonio Gaspari

Au trecut 1977 de ani de când un om care spunea că este Fiul lui Dumnezeu a fost răstignit la Ierusalim.

În decursul istoriei, adepții lui, creștinii, au fost adesea persecutați și masacrați.

Se credea că înaintarea civilizației va șterge fenomenele de persecuție religioasă, în schimb la acest început de al treilea mileniu sunt încă foarte multe locurile în care creștinofobia ofensează, discriminează, ucide.

În Nigeria, duminica trecută (7 martie 2010), între 200 și 500 de creștini au fost masacrați de extremiști musulmani.

În Orientul Mijlociu, persecuțiile crescânde îi fac pe creștini să fugă din ținuturile unde s-a născut creștinismul.

În Maghreb, în Africa subsahariană și chiar în Extremul Orient sunt reduși la tăcere și asasinați cu miile.

Puțin departe de granițele Europei împotriva creștinilor sunt proclamate fatawa și condamnări nemiloase.

Toate acestea se întâmplă în tăcerea comunității internaționale, care uită de faptul că "libertatea de gândire, de conștiință și de religie" este stabilită de Declarația universală a drepturilor omului.

Renè Guitton, un neobosit călător între Orient și Occident, care se bate din totdeauna pentru dialogul dintre culturi și civilizații, împotriva rasismului și antisemitismului, bazându-se pe izvoare de credibilitate absolută, pe o cercetare meticuloasă făcută la fața locului și pe mărturiile directe ale protagoniștilor - lideri politici și religioși, misionari, lucrători umanitari, dar și oameni obișnuiți cunoscuți în nenumăratele lui călătorii - a scris cartea "Creștinofobia. Noua persecuție" ("Cristianofobia. La nuova persecuzione", publicată în Italia de Lindau).

În volum, Renè Guitton scrie: "Și evreii și musulmanii sunt persecutați, însă recunoașterea suferințelor lor nu poate să aibă loc cu prețul negării suferințelor creștinilor. Oare există victime bune și victime rele, victime despre care trebuie să se vorbească și altele față de care trebuie să se tacă?".

"Tăcerea noastră - subliniază Guitton - amintește alte tăceri de sinistră amintire, și în circa două sau trei decenii va provoca probabil noi apeluri rușinate la căință și declarații de regret pentru că nu s-a voit să se evidențieze un adevăr care trebuia să fie făcut cunoscut tuturor".

Autorul francez a scris și publicat diferite volume, între care "Il principe di Dio. Sulle tracce di Abramo" (editat în Italia în anul 2009), "Abraham, le messager d'Haran e Si nous nous taisons..." și "Le martyre des moines de Tibhirine". Câștigător a numeroase premii, este membru al Comitetului de Experți din Alianța Civilizațiilor de la Națiunile Unite.

Agenția Zenit l-a intervievat.

• Chiar dacă acest al treilea mileniu se prezintă ca începutul erei drepturilor umane, este clar că creștinii din lume sunt încă puternic persecutați. Puteți să ne spuneți în ce țară se întâmplă și de ce?

Trebuie să se facă deosebire între țări în care este persecuție fără violență fizică și țări unde au loc ucideri și măceluri. De exemplu, în Turcia, menționarea religiei pe cartea de identitate este obligatorie (ca și în Indonezia sau în Egipt). Însă mărturisirea credinței creștine în aceste țări cu majoritate musulmană creează foarte multe probleme de discriminare, inclusiv ocupația, așa încât creștinii, de fapt, sunt considerați ca niște cetățeni de clasa a doua.

Situația creștinilor este foarte rea și în Teritoriile Palestiniene, unde creștinii indigeni, născuți în țara unde s-a născut Isus, riscă să dispară.

În această parte a lumii creștinii sunt obiect al presiunilor, al intimidărilor și al amenințărilor, până acolo încât unii fundamentaliști cred de acum că Orientul trebuie să fie musulman, iar Occidentul creștin. Creștinii din Palestina sunt constrânși să părăsească țara lui Cristos, să se refugieze în Occident.

În Egipt, persecuția este și mai violentă. Țara îi găzduiește pe Frații Musulmani, organizația fundamentalistă precedentă lui Al Qaeda. Frații Musulmani sunt extremiștii islamici din Egipt. Pozițiile lor și actele lor de violență au fost pe larg demonstrate de Gamal Abdel Nasser în anii '50.

Ei se află în spatele asasinării președintelui Anwar El Sadat, și în acești ultimi ani au dobândit o importanță semnificativă în politică prin alegeri. Pentru acest motiv, guvernul egiptean are dificultăți de a înfrunta facțiunile extremiste. Această atitudine complăcută a guvernului riscă să încurajeze persoanele să comită acte violente împotriva creștinilor egipteni.

În realitate, actele de violență împotriva creștinilor egipteni sunt frecvente. Poliția, care este compusă din musulmani, nu intervine în mod corespunzător și guvernul nu ia măsuri reale pentru a întrerupe procesul de discriminare a creștinilor.

Astfel, se întâmplă că creștinii sunt persecutați și uciși, femeile creștine trebuie să poarte vălul islamic pentru a fi liniștite, atunci când nu sunt constrânse să se căsătorească cu musulmani etc.

În Irak, creștinii irakieni care se bucurau de o anumită protecție acum sunt masacrați în fiecare zi, iar forțele de securitate nu intervin.

Această țară este în plină urgență, însă apărarea creștinilor din Nord este considerată o problemă secundară. Creștinii sunt persecutați, răpiți, uciși. Planul este clar, vor să-i alunge din Orient, deoarece reprezintă, în ochii extremiștilor, aliații Americii creștine care a făcut "cruciada" în Irak.

Scenariul extremiștilor este întotdeauna același, un Orient musulman și un Occident creștin.

În mod asemănător, în Pakistan, unde o lege recentă împotriva "blasfemiei", autorizează orice încălcare a drepturilor umane.

În Algeria motivațiile fundamentaliștilor sunt asemănătoare cu acelea din Egipt. Guvernul se adresează extremiștilor islamici în contextul politicii de reconciliere națională după războiul civil care a lovit țara între 1993 și 2000.

Și numai ca să lingușească partidele extremiste guvernul nu reacționează la persecuțiile anticreștine și merge chiar mai departe.

În anul 2006 a fost dată o lege împotriva prozelitismului, care permite tribunalelor să practice orice exces de nedreptate. Chiar dacă în această țară măcelurile de creștini pentru moment au încetat.

În Africa sub-sahariană, Nigeria este în mod constant pe prima pagină din cauza masacrelor împotriva creștinilor. Au fost biserici arse în timp ce credincioșii erau adunați pentru Liturghie.

Și în sudul Sudanului au loc crime împotriva creștinilor.

Scopul cărții mele nu este acela de a permite apariția islamofobiei, ci de a apăra drepturile umane împotriva terorismului de orice origine.

În India, creștinii sunt persecutați de hinduiștii fundamentaliști.

Sute de creștini au fost uciși în statul indian Orissa, iar intervenția autorităților a fost slabă și neadecvată. În Sri Lanka, budiștii îi masacrează pe creștini.

Este o realitate de fapt că, de la 11 septembrie 2001, a existat o creștere a actelor anticreștine în lume. Extremiștii, fundamentaliști de orice proveniență, au fost încurajați de ceea ce au văzut ca o victorie împotriva Occidentului, și pentru aceasta s-au simțit liberi să facă presiuni asupra guvernelor lor să nu intervină și să lase ca masacrul și persecuția minorităților creștine să continue.

• Țările cu majoritate musulmană, fostele regimuri comuniste, fundamentalismul de alte religii, noile regimuri autoritare... toți îi persecută pe creștini. De ce?

Desigur, asasinatele și masacrele împotriva creștinilor sunt evenimente inacceptabile. Motivațiile anticreștinilor sunt un teren fertil unde se răspândesc idei false și periculoase, mai ales aceea de a crea un Orient musulman și un Occident creștin. De fapt, se uită că creștinismul s-a născut în Orient și creștinii din Orient s-au născut în acele țări în care creștinismul a precedat islamul cu șapte secole.

Creștinofobia se naște din prejudecăți bazate pe necunoaștere și duce la persecuții și masacre. Pentru a contrasta aceste tendințe extreme trebuie alimentate educația și dialogul și trebuie să se folosească presiunea economică pentru a pune capăt violenței și discriminării.

• Este paradoxal, dar există o formă de creștinofobie și în țările unde s-a dezvoltat civilizația creștină. Ați putea să ne dați câteva exemple și să ne explicați de ce se întâmplă asta?

Ceea ce este cunoscută ca și "creștinofobie" în țările cu civilizație creștină este condiționată de conceptul de laicism occidental.

Laicitatea corect înțeleasă nu este negarea religiei, dimpotrivă, este legitimarea practicării tuturor religiilor în dezlipire totală de orice implicare în funcționarea statului.

Pervertirea și înțelegerea greșită a acestui concept de laicitate a produs "laicismul fundamentalist" care generează fenomene de creștinofobie sau forme asemănătoare de nerespectare a practicilor religioase.

La laicism se adaugă simțul de vinovăție al unor țări occidentale foste colonizatoare ca Italia, Franța, Spania, Portugalia, Marea Britanie și Olanda.

În acest context există și presiunea din partea unor state africane care cer părere de rău și reparare din partea țărilor colonizatoare. De exemplu, Algeria intenționează să denunțe la tribunalul penal internațional AIA pe foștii colonizatori pentru "crime împotriva umanității". Aceste acuze împreună cu sentimentele de vinovăție sunt motivele care fac tăcut Occidentul creștin.

• Ce putem face pentru a apăra dreptul la libertatea religioasă și cum trebuie să se mobilizeze comunitatea internațională pentru a ocroti victimele și a preveni răspândirea formelor de fundamentalism și a altor forme de intoleranță religioasă?

Soluția corectă este greu de găsit. Presiuni politice și economice pot să fie exercitate din partea Uniunii Europene. De exemplu, Turcia vrea să intre în Europa, deci UE, în cadrul armonizării legilor, poate să ceară să fie înlăturată obligația juridică din Turcia de a menționa apartenența religioasă pe documentele de identitate.

Prin UNESCO se va putea interveni în domeniile instruirii și asistenței mai ales pentru țări sărace ca Palestina, de exemplu.

Va trebui să se intervină și cu ajutoare economice, așa cum se întâmplă cu noul guvern irakian sau cu liderii Hamas în Gaza care au o nevoie urgentă de fonduri pentru reconstrucție.

Organizațiile neguvernamentale (ONG) pot să acționeze în mod discret și, desigur, Sfântul Scaun. Unul dintre primele obiective este acela de a da "vize" creștinilor irakieni care se refugiază în Europa. Diferite țări din Uniunea Europeană au făcut asta, însă liderii creștini care trăiesc încă în Irak susțin că acordarea vizelor este în mâinile celor care vor să-i vadă pe creștinii indigeni părăsind Orientul Mijlociu.

"Ajutați-ne să rămânem, nu să plecăm", strigă disperați creștinii irakieni. Este important de a lua în considerare acest apel urgent, altminteri se întâmpla ca pentru creștinii libanezi pe care nu i-am ascultat îndeajuns în timpul celor două războaie din Liban. Trebuie acționat și acționat rapid.

• Care sunt motivele pentru care ați scris această carte și ce obiective sperați să obțineți?

Am scris această carte pentru că am fost tulburat de mărturiile pe care le-am adunat. Pentru munca mea de întâlniri interreligioase, seminarii etc. eu călătoresc în mod obișnuit în Africa, Orientul Mijlociu și Extremul Orient și am găsit în decursul anilor o situație de îngrijorare crescândă față de creștinii persecutați.

Situația de discriminare și persecuție este făcută și mai odioasă de tăcerea Occidentului.

Prea des sunt reduse la tăcere mijloacele de comunicare care denunță aceste nedreptăți, pentru că nu este la modă să se vorbească rău de cei care reprezintă majoritatea. Noi preferăm să amintim actele împotriva minorităților din țara noastră.

Este adevărat că nici un act de islamofobie sau de iudeofobie nu este acceptabil, dar este inacceptabil să se discrimineze victimele. Nu pot să existe victime despre care să se vorbească și victime care trebuie să tacă.

Deci eu mă răzvrătesc împotriva oricărei acțiuni de discriminare și îndeosebi împotriva actelor anticreștine.

Tăcerea poate să fie vinovată așa cum s-a observat alte dăți în Europa, mai ales după conferința din München din anul 1938.

(După Zenit, 11 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat