Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În colocviu cu arhiepiscopul Fortunato Baldelli, poenitentiarius maior

Mai puțin simț de vinovăție și mai mult simț al păcatului

de Nicola Gori

A diminua în credincioși simțul de vinovăție și a-i face să redescopere simțul păcatului. A sensibiliza conștiințele în privința aspectelor sociale ale unei conduite neconforme cu valorile evanghelice. A-l face pe omul de astăzi să conștientizeze responsabilitatea sa enormă față de cei care vor fi descendenții săi pe planetă. A le garanta lor o viață demnă și pe cât posibil mai bună decât viața actuală, evitând să facă acțiuni impregnate de egoism sau de disprețul față de legile divine care pot să compromită integritatea și armonia țesutului social. Sunt câteva din obiectivele pe care Penitențiaria Apostolică își propune să le atingă în viitorul apropiat prin diferite inițiative. Am vorbit despre asta cu arhiepiscopul Fortunato Baldelli, poenitentiarius maior, în acest interviu acordat ziarului L'Osservatore romano.

• De câteva luni dumneavoastră sunteți la conducerea Penitențiariei Apostolice. Ce proiecte și angajamente aveți pentru anul în curs?

Proiectele Penitențiariei Apostolice nu sunt puține și nici lipsite de importanță. Printre acestea iese în evidență cursul despre forul intern, ajuns la douăzeci și una ediție, care se desfășoară în aceste zile, în lumina a ceea ce Benedict al XVI-lea a spus la 16 martie 2007 participanților la acel curs: "Astăzi se pare că s-a pierdut «simțul păcatului», dar în plus s-au mărit «complexele de vinovăție»". Grija acestui dicaster este a face să se redescopere simțul păcatului și de a reduce complexele de vinovăție și, în același timp, de a scoate în evidență aspectele sociale ale acestui răspuns care nu pot decât să contribuie la raporturi mai senine și rodnice. Ceea ce va avea loc printr-o serioasă conștientizare a conduitei noastre prea superficiale și în același timp prin redescoperirea chipului milostiv al lui Dumnezeu. Este obiectivul dublu pe care Penitențiaria Apostolică și-l propune cu inițiativele sale. Între aceste inițiative, de mare respirație, este al doilea simpozion la sfârșitul anului - între 4-5 noiembrie 2010 - despre tema "Penitențiaria între primul și al doilea mileniu", după prima întâlnire internațională, celebrată în ianuarie anul trecut cu privire la parcursurile istorice, juridice, teologice și la perspectivele pastorale.

• Tema mesajului lui Benedict al XVI-lea pentru Postul Mare este: "Dreptatea lui Dumnezeu s-a manifestat prin credința în Cristos". Care este, după părerea dumneavoastră, sensul acestui text paulin?

Dreptatea, despre care vorbește Paul, asupra căreia Sfântul Părinte ne invită să reflectăm cu ocazia Postului Mare din acest an, nu este cea retributivă, proporționată cu faptele umane, ci aceea care este acordată în mod gratuit tuturor credincioșilor, fără diferențe de statute etnico-religioase. Dreptatea sau mai bine zis îndreptățirea nu depinde de faptele omului, ci de moartea lui Cristos, la care corespundem cu credința noastră. Evenimentul-Cristos și credința, ca primire: acestea sunt cele două momente prin care se realizează dreptatea noastră. Așadar, e vorba de o dreptate unică în genul ei, lipsită de confruntări, pentru că este în întregime favorabilă păcătosului, deci este străină de ideile fundamentale ale categoriilor umane obișnuite. Această dreptate nu trebuie așteptată, deoarece s-a "manifestat" deja în Cristos. Trebuie doar să ne dispunem de a fi spălați de acest sânge care curge de pe cruce.

• Are sens să se vorbească despre pocăință omului de astăzi sau să se vorbească despre post în perioada Postului Mare? Ce diferențiază postul de dieta care este așa de multă la modă?

Postul din Postul Mare este pentru potențarea spiritului, în timp ce dieta este pentru silueta trupului. Sunt două perspective, una interioară și una exterioară, una se referă la raportul nostru cu Dumnezeu, cealaltă se referă la imaginea pe care vrem s-o lăsăm în alții. Nu este dificil să se vadă asimetria dintre post și dieta de slăbire.

• În fața răspândirii hedonismului și egoismului, ce poate să indice un confesor pentru a face să crească în conștiințe atenția față de necesităților altora?

Hedonismul este un mod de a interpreta viața, fără profunzime, iar egoismul este o închidere în sine care, în sine, este fără lumină și fără viitor. Confesorul are misiunea de a deschide conștiințele și de a le face părtașe de necesitățile aproapelui, încercând să explice că acela care dă nu se sărăcește, ci se îmbogățește. Rămâne adevărat că "se primește dăruind". Aceasta este marea experiență pe care penitentul este chemat s-o aibă sub călăuzirea luminată a confesorului.

• Necesitatea de a da un suflet etic economiei a fost recomandată de mai multe ori de papa. Ce pocăințe ar trebui să facă acela care se pătează cu păcate care dăunează bunurilor comune ale cetățenilor?

A da un suflet etic economiei este de acum un precept pentru toți. Consecințele dezastruoase ale unei economii care urmărește doar profitul sunt cu adevărat devastatoare. Cei care nu favorizează binele comun și nu lucrează pentru a-l mări, mai mult decât să primească niște pocăințe deosebite trebuie să fie induși să-și dea seama de sărăcirea propriei conștiințe morale și în același timp a vieții civile pe care o cauzează, deci de distorsionarea raporturilor sociale pe care o provoacă. Aici problema este schimbarea de perspectivă sau, mai bine zis, de o autentică "metanoia" sau schimbare a modului de a citi realitatea. Aceasta este marea pocăință la care trebuie să fie supus cel care nu dă atenție invitației Papei de a pune economia pe șinele binelui comun.

• Există o sensibilitate mai mare între credincioși față de păcatele sociale: evaziunea taxelor, fraudele, înșelăciunile la locul de muncă, poluarea vinovată a ambientului. După părerea dumneavoastră, acestea se întâmplă în pofida atenției îndreptate spre păcatele individuale?

Sensibilitatea deosebită față de așa-numitele păcate sociale este indicator al unei schimbări de sensibilitate, deci o creștere a responsabilității. Ceea ce nu înseamnă că este atenție mai mică față de păcatele așa-numite tradiționale. În schimb e vorba de o interpretare a acestora în cheie socială. De fapt, păcatele au întotdeauna consecințe care merg dincolo de circuitul existenței noastre individuale. Astăzi viața privată este evaluată în acest registru nou și asta în raport cu reflecțiile asupra vieții altora sau în general în relație cu planeta. Marea obligație care apasă asupra tuturor este că trebuie trăit în așa fel încât să se garanteze celor care vin după noi o viață demnă și pe cât posibil mai bogată în posibilități decât a noastră. Această privire spre viitor pătrunde lent în inima creștinilor.

• Se celebrează Anul Sfintei Preoții, ocazie pentru a redescoperi importanța sacramentului Spovezii. Cât timp și energii ar trebui preoții să dedice spovezii?

Anul Sfintei Preoții este propice pentru aprofundarea sacramentului Pocăinței. În realitate, obiectivul primar care trebuie urmărit este conștiința că acela care trăiește în pace cu Dumnezeu trăiește în pace cu sine însuși și cu ceilalți. Sacramentul Pocăinței se referă la acest aspect profund al ființei noastre, în măsură să asigure această pace sau liniște spirituală, ca premisă pentru o viață personală și socială rodnică și productivă. Rămâne la latitudinea păstorului, în multiplele solicitări ministeriale, să dea un timp privilegiat confesionalului. După Euharistie, aceasta este obligația prioritară a preotului și consolarea cea mai înaltă pe care o putem avea și dărui.

(După L'Osservatore romano, 11 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat