Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Preotul la riturile Împărtășaniei de la sfânta Liturghie

Rubrica de teologie liturgică sub îngrijirea părintelui Mauro Gagliardi

Părintele Paul Gunter, profesor la Institutul Liturgic Pontifical și consultant al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte, ne oferă în acest articol o panoramă asupra riturilor Împărtășaniei de la sfânta Liturghie (forma obișnuită și forma extraordinară), concentrându-și atenția asupra preotului celebrant. Din expunerea lui reiese semnificația liturgică și spirituală a acestor rituri, care îl dispun pe preot și pe credincioși să primească trupul și sângele lui Cristos cu dispozițiile sufletești cuvenite, în așa fel încât Împărtășania euharistică să aducă roade de convertire și de sfințenie în viețile lor (pr. Mauro Gagliardi)

* * *

Paul Gunter, O.S.B.

Preotul care se pregătește pentru riturile Împărtășaniei de la sfânta Liturghie este predispus de Rugăciunea euharistică, pe care tocmai a terminat-o, să recunoască faptul că "în relatarea instituirii, puterea cuvintelor și a acțiunii lui Cristos și puterea Duhului Sfânt fac prezente sacramental, sub chipul pâinii și al vinului, trupul și sângele lui, jertfa lui oferită pe cruce o dată pentru totdeauna"1. Pe de altă parte, atunci când vine momentul în care preotul și credincioșii primesc sfânta Euharistie, adică atunci când se pregătesc să mănânce trupul Domnului și să bea sângele lui, trebuie să-și amintească de discursul lui Isus la Cafarnaum, care prezintă primirea sfintei Euharistii atât ca o venire, cât și ca o întâlnire2.

Cât privește tema venirii, Evanghelia după Ioan spune: "Pâinea lui Dumnezeu este aceea care se coboară din cer și dă viață lumii"3. Cu privire la întâlnire, Euharistia este concepută chiar ca expresie a relației interne din Preasfânta Treime, mărturisită în relația filială a lui Isus cu Tatăl său ceresc. Isus o explică prin cuvintele: "Nu că l-a văzut cineva pe Tatăl, decât numai cel care este de la Dumnezeu: acesta l-a văzut pe Tatăl. Adevăr, adevăr vă spun: cine crede are viața veșnică. Eu sunt pâinea vieții"4. "Așa cum Tatăl care m-a trimis este viu, iar eu trăiesc prin Tatăl, la fel și cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine"5. Prin urmare, pregătirea personală și publică pentru a primi sfânta Euharistie, pe care riturile o favorizează în mod așa de intens atât în forma obișnuită, cât și în cea extraordinară a Liturghiei, nu-l pregătesc pe preot și pe credincioși să primească un lucru, ci o Persoană. Așa cum rezumă Romano Guardini: "Nu el, ci El, Persoana supremă lăudată în toată veșnicia"6.

Forma obișnuită a Ritului roman

În forma obișnuită (sau Liturghia lui Paul al VI-lea), la începutul riturilor Împărtășaniei, condus de preot, poporul stă în picioare. La nivel simbolic, imaginea preotului care stă în centrul altarului, înconjurat de adunarea care stă în picioare, reprezintă o anticipare a Bisericii care va fi cu Cristos în cer la sfârșitul timpurilor. Preotul face introducerea la Pater noster folosind una din formulele prevăzute, înainte de a se recita sau a se cânta împreună rugăciunea Domnului. Cuvintele pe care Isus ni le-a învățat ca să ne rugăm cu încredere și pe care noi le folosim înainte de a ne apropia de sfânta Euharistie, au fost comentate de numeroși autori. De exemplu, unele texte luate din comentariul sfântului Ciprian de Cartagina despre rugăciunea Domnului au fost inserate în Oficiul lecturilor de la Liturgia Orelor, în săptămâna a unsprezecea din Timpul de peste an, pentru a ne educa la o apreciere mai mare a semnificației acestor cuvinte7. Textele sfântului Ciprian amintesc preotului că fiecare recitare a lui Pater noster este un act eclezial, care are consecințe în viața celorlalți. Sfântul Ciprian a scris:

"Înainte de toate, Învățătorul păcii și Maestrul unității nu a voit ca rugăciunea să fie doar individuală și privată, ca și cum cineva s-ar ruga numai pentru sine. Noi nu spunem: «Tatăl meu, care ești în ceruri», și nici «Pâinea mea dă-mi-o mie astăzi» [...] Rugăciunea noastră este publică și universală, și atunci când ne rugăm, noi nu ne rugăm doar pentru unul, ci pentru tot poporul, pentru că tot poporul este una"8.

Rugăciunea Libera nos continuă să răspândească în mod dulce rezonanțele lui Pater noster și descrie nevrednicia umană și nevoia de eliberare de rău cu care ne apropiem de Euharistie. Preotul, care se roagă în favoarea cuiva, recunoaște, pe de o parte, evenimentele care au incidență asupra păcii noastre, în vieți pătate de păcate și neliniști; și, pe de altă parte, speranța fericită pe care o aduce venirea Domnului. Poporul completează rugăciunea cu o doxologie, care exprimă așteptarea că Domnul va împlini promisiunea lui de a fi glorificat în noi. Rugăciunea Domine Iesu Christe se concentrează asupra păcatelor și neliniștilor noastre și se sprijină pe credința Bisericii care așteaptă pacea și unitatea împărăției, ca împlinire a voinței lui Dumnezeu. După aceea, preotul întinde mâinile și schimbă salutul cu adunarea: Pax Domini sit semper vobiscum. Se răspunde: Et cum spiritu tuo.

Schimbarea efectivă a păcii nu reprezintă o componentă obligatorie a liturgiei: diaconul sau preotul pot, dacă este oportun, să-i invite pe cei prezenți să-și ofere unul altuia semnul păcii. Discuțiile cu privire la momentul cel mai potrivit pentru a-și schimba pacea în cadrul liturgiei rămân distincte de cele care se referă la modul de a schimba pacea. Liturghierul menține distincțiile ecleziologice cuvenite. Desigur, schimbarea păcii nu este un moment în care de la o atitudine formală se trece la una mai informală, ci un moment în care raporturile umane, care sunt parte intrinsecă a ordinii lucrurilor, se revelează în proporțiile corecte. "E vorba de un rit de schimb, nu de un salut oarecare"9. Sfântul Toma de Aquino a exprimat această relație între raporturile umane și buna ordine în frumosul imn în cinstea preasfântului Sacrament cu titlul Pange lingua, cântat în Joia Sfântă și în ziua de Corpus Domini în liturgia romană10. Strofa a treia recită: "În noaptea Cinei, / șezând la masă cu frații lui, / după ce a respectat pe deplin prescrierile legii..."11.

Preotul schimbă pacea cu diaconul sau cu slujitorul asistent. Nu este prevăzut să părăsească prezbiteriul pentru a-i saluta pe credincioșii din navată. Aceștia își schimbă pacea numai cu aceia care sunt mai aproape. Rubrica distinge aceste două gesturi (adică al celebrantului și al credincioșilor), ceea ce împiedică să existe o înțelegere ecleziologică greșită, care ar putea să provină dintr-o viziune pur orizontală.

Frângerea pâinii, care urmează, are un aspect practic și unul simbolic. Din punct de vedere ritual, în multe cazuri celebrantul frânge Ostia mare, pe care el o consumă personal. Pe de altă parte, acest rit permite să se folosească și o Ostie mai mare decât de obicei, care să fie frântă în bucăți care să fie împărțite credincioșilor. O particulă din ea este inserată în potir în timp ce preotul spune în taină: "Această unire a trupului și sângelui Domnului nostru Isus Cristos să ne fie nouă care le primim pentru viața cea veșnică".

Agnus Dei care însoțește această acțiune cere iertare și se adresează lui Isus care este Mielul pascal, al cărui trup sacrificat a vărsat sângele pentru iertarea păcatelor. Imaginea lui Isus ca Miel este reprezentată în mod extraordinar de o pală de altar din Catedrala "Sfântul Bavon a Gand", în care se vede un miel care stă în picioare pe altar, care își varsă sângele într-un potir12. Agnus Dei face referință la cartea Apocalipsului, care proclamă demnitatea Mielului care a fost jertfit13 și binecuvântarea celor care sunt invitați la ospățul de nuntă al Mielului14. Vechimea lui Agnus Dei în Ritul Roman este așa de mare încât mulți cercetători consideră că papa Sergiu I (687-701) l-a introdus în Liturghie. A treia invocație de la Agnus Dei cere pacea pentru că preasfânta Euharistie este sacrament al păcii, deoarece este mijlocul prin care toți cei care-l primesc sunt uniți într-o legătură de unitate și de pace15.

Preotul se roagă în taină o rugăciune pregătitoare personală pentru sfânta Împărtășanie, dintre cele două care sunt propuse în Liturghier. În prima, el cere să fie eliberat de fărădelegile sale și de toate relele, prin trupul și sângele lui Cristos, și cere harul de a rămâne în poruncile Domnului așa încât nimic să nu-l poată despărți vreodată de el. În a doua, preotul se roagă ca primirea trupului și sângelui lui Cristos să nu aducă asupra lui o judecată de condamnare, ci dimpotrivă să reprezinte o apărare și o îngrijire pentru suflet și pentru trup. Împărtășirea preotului, care precede întotdeauna pe cea a credincioșilor, se face sub cele două specii, pentru a completa acțiunea liturgică a Liturghiei. El se roagă ca trupul și sângele lui Cristos să-l conducă la viața cea veșnică. În schimb, la purificarea vaselor sfinte, el se roagă în favoarea celor care s-au împărtășit (deci, inclusiv el însuși), pentru ca ceea ce au primit cu buzele să fie primit de o inimă curată și pentru ca din simplu dar oferit în timp, Împărtășania euharistică să devină un remediu care să dureze pentru viața cea veșnică. Ansamblul acestor cuvinte și acțiuni revelează că aici a fost celebrată o mare taină: Celebrarea euharistică este un kairos - timp favorabil al Domnului - care a interceptat chronos-ul, adică timpul care este simplă succesiune de evenimente care se desfășoară în jurul nostru. De aceea aici, în fața lui Dumnezeu, tăcerea reprezintă în fond singurul răspuns personal potrivit care provine din partea cea mai intimă a ființei noastre pentru a exprima credința, reverența și comuniunea de iubire cu acela pe care l-am primit.

Acest moment de tăcere ar trebui să fie păstrat cu atenție. Ar trebui să dureze câteva minute și nu câteva secunde, pentru a da un spațiu de rugăciune definit în mod clar. În rugăciunea după Împărtășanie, care prevede și ea o pauză de tăcere după Oremus, mai ales dacă ea n-a fost respectată anterior, preotul conduce mulțumirea Bisericii și se roagă pentru ca darul Împărtășaniei, care a fost împărțită, să aducă rod în noi. Amin-ul cu care credincioșii răspund la această rugăciune încheie riturile Împărtășaniei, care începuseră cu invitația preotului de a se face rugăciunea Pater noster.

Forma extraordinară

Preotul în riturile Împărtășaniei din forma extraordinară (sau Liturghia sfântului Pius al V-lea) face gesturi mai complexe, care indică identitatea și funcția sacerdotală, ca pregătire pentru sfânta Împărtășanie. Urmând aceeași ordine folosită pentru a expune riturile din forma obișnuită, să vedem acum forma extraordinară, începând de la introducerea la Pater noster până la încheierea rugăciunii de după Împărtășanie. Se observă desigur diferențe între cele două forme care compun Ritul Roman. De vreme ce Liturghierul tridentin prevede celebrări cu grade diferite de solemnitate, în aceste cazuri slujitorii asistenți desfășoară acțiuni care, în schimb, sunt făcute de preotul însuși atunci când celebrează Liturghia joasă (nesolemnă). Preotul recită Pater noster singur și slujitorul asistent răspunde: sed libera nos a malo. Libera quaesumus include mijlocirile tuturor sfinților și, în afară de a o menționa pe Fecioara Maria și pe sfinții Petru și Paul, îl include și pe sfântul Andrei, probabil ca semn de evlavie deosebită față de apostol.

Atunci când preotul se roagă pentru a dobândi pacea zilelor noastre16, face semnul crucii asupra lui însuși cu patena și o sărută pe marginea de sus, înainte de a o pune sub Ostie, în așa fel încât să pregătească desfășurarea frângerii pâinii. În explicația pe care o dă rugăciunilor și ceremoniilor de la sfânta Liturghie, Guéranger oferă un comentariu care descrie scopul formulei Haec commixtio, care se spune în momentul când se inserează particula din Ostie în potir - comentariu care, în același timp, revelează tendința acestui autor spre alegorism:

"Preotul după aceea lasă să cadă particula pe care o avea în mână în interiorul potirului, amestecând astfel trupul și sângele Domnului, spunând în același timp: Haec commixtio et consecratio Corporis et Sanguinis Domini nostri Iesu Christi fiat accipientibus nobis in vitam aeternam. Amen. Care este semnificația acestui rit? Ce este semnificat în amestecul particulei cu sângele care este în potir? Acest rit nu este dintre cele mai vechi, deși are circa o mie de ani. Scopul său este de a arăta că, în momentul învierii Domnului nostru, sângele lui a fost unit din nou cu trupul său, curgând în venele lui ca înainte. N-ar fi fost suficient să se reunească numai sufletul lui cu trupul lui; trebuia să se întâmple același lucru pentru sângele lui, în așa fel încât Domnul să fie integru și complet. De aceea, Mântuitorul nostru, la înviere și-a reluat sângele care fusese vărsat anterior pe Calvar, în Pretoriu și în Grădina Măslinilor"17.

După Agnus Dei, sunt trei rugăciuni pe care preotul le spune înainte de sfânta Împărtășanie, cu ochii îndreptați spre Ostia sacră și al căror conținut se regăsește pe larg în riturile Împărtășaniei din forma obișnuită. După aceea, ținând Ostia, el spune formula Domine, non sum dignus de trei ori și, în același timp, își bate pieptul. Atunci când purifică patena în potir înainte de a consuma prețiosul sânge, el citează psalmul 115: "Ce-i voi da Domnului pentru tot ce mi-a dat? Voi ridica potirul mântuirii și voi invoca numele Domnului" și adaugă: "Lăudând îl voi invoca pe Domnul și voi fi mântuit de dușmanii mei"18. În timpul purificării potirului, după Quod ore sumpsimus, preotul se roagă ca să nu rămână în el nici o pată a relelor sale și ca trupul și sângele lui Cristos pe care le-a primit să transforme întreaga lui ființă.

Se vede că emfaza pusă pe caracterul sacerdotal și pe acțiunile liturgice ale preotului în riturile Împărtășaniei sunt extrem de încurajatoare. În timp ce nu ascund conștiința pe care o are preotul despre propria nevrednicie, subliniază totuși demnitatea lui unică și-i amintesc cum trebuie să lupte pentru a deveni curat și sfânt asemenea lui Cristos. De aceea aceste rituri invită - și invită în mod nemijlocit - preotul care săvârșește sacrificiul să intre într-o unire mai strânsă cu Isus Cristos, Mare Preot și Victimă. În afară de asta, îi invită pe credincioși să recunoască slujirea Preoției cu bucurie, al cărei mister este esențial pentru Euharistie, ca "Izvor și culme a vieții și a misiunii Bisericii"19. În aceste aspecte distincte ale aceleiași invitații, Biserica întrevede minunățiile iubirii lui Dumnezeu, care s-a umilit pe sine însuși pentru a împărtăși omenitatea noastră; iubire care reînnoiește invitația sa de fiecare dată când alianța lui de iubire se face prezentă pe altar, când Cristos atrage existența noastră umană tot mai profund în viața sa înviată. Așa cum mărturisește autorul Apocalipsului: "Iată, eu stau la ușă și bat. Dacă cineva ascultă glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine"20.

(După Zenit, 10 martie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Catehismul Bisericii Catolice, nr. 1353.
2 In 6.
3 In 6,33.
4 In 6,46-48.
5 In 6,57.
6 R. Guardini, Meditations Before Mass, tr. engl. E. Castendyk, Sophia Institute, Manchester (NH) 1993 (retip.), 174.
7 Ciprian de Cartagina, De Oratione dominica, 4-30, PL 3A, 91-113.
8 Ciprian de Cartagina, De Oratione dominica, 8.
9 J. Driscoll, What happens at Mass, Gracewing, Leominster 2005, 123.
10 În timpul mutării solemne a preasfântului sacrament din Joia Sfântă și ca imn la Vesperele din ziua de Corpus Domini.
11 "In supremae nocte caenae recumbens cum fratribus, observata lege plene...".
12 J. Van Eyck, Adorația Mielului, amănunt de pe pala de altar, 1432, Catedrala "Sfântul Bavone", Gand, Belgia.
13 Ap 5,11-12.
14 Ap 19,7.9. Preotul face introducerea la Domine, non sum dignus, formulă bazată pe Mt 8,8 și Lc 7,6-7 la care, în Liturghierul lui Paul al VI-lea, a fost adăugată imaginea sărbătorii Mielului.
15 "O, semn de unitate, o, legătură de caritate": Augustin de Hippona, In Joannis evangelium tractatus, 26, 13: PL 35, 1613; cf. Conciliul al II-lea din Vatican, Sacrosanctum Concilium, nr. 47.
16 "Da propitius pacem in diebus nostris".
17 P. Guéranger, Explanation of the Prayers and Ceremonies of Holy Mass, tr. engl. L. Shepherd, Stanbrook Abbey, Worcestershire, 1885, 61.
18 "Laudans invocabo Dominum et ab inimicis meis salvus ero".
19 Benedict al XVI-lea, Sacramentum caritatis, nr. 3.
20 Ap 3,19-20.


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat