Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditațiile scrise de cardinalul Camillo Ruini pentru Via Crucis care va fi prezidată de Benedict al XVI-lea la Colosseum în seara de Vinerea Sfântă (2 aprilie 2010)

Să nu închidem ochii în fața suferinței

Meditațiile despre cele paisprezece stațiuni ale Căii Crucii vor fi introduse de următoarea meditație și de rugăciunea care urmează, ce va recitată de Benedict al XVI-lea.

Când apostolul Filip i-a cerut: "Doamne, arată-ni-l pe Tatăl", Isus a răspuns: "De atâta vreme sunt cu voi și tu nu m-ai cunoscut...? Cine m-a văzut pe mine, l-a văzut și pe Tatăl" (In 14,8-9). În seara aceasta, în timp ce-l însoțim în inima noastră pe Isus care merge sub cruce, să nu uităm aceste cuvinte ale lui. Chiar și atunci când poartă crucea, chiar și atunci când moare pe cruce, Isus este Fiul care este una cu Dumnezeu Tatăl. Privind fața lui distrusă de lovituri, de trudă, de suferința interioară, noi vedem fața Tatălui. Mai mult, tocmai în acest moment gloria lui Dumnezeu, lumina sa prea puternică pentru orice ochi omenesc, devine și mai mult vizibilă pe fața lui Isus. Aici, în această sărmană ființă pe care Pilat a arătat-o iudeilor, în speranța de a-i induce la milă, cu cuvintele "Iată omul!" (In 19,5), se manifestă adevărata măreție a lui Dumnezeu, acea măreție misterioasă pe care nici un om nu putea să și-o imagineze.

Dar în Isus răstignit se revelează și o altă măreție, măreția noastră, măreția care aparține oricărui om prin însuși faptul că are un chip și o inimă omenească. Scrie sfântul Anton de Padova: "Cristos, care este viața ta, este atârnat în fața ta, pentru ca tu să privește în cruce ca într-o oglindă (...) Dacă-l vrei privi pe el, vei putea să-ți dai seama cât de mari sunt demnitatea ta (...) și valoarea ta (...). În nici un alt loc omul nu-și poate da seama mai bine de ce valoare are el, decât privindu-se în oglinda crucii" (Sermones Dominicales et Festivi, III, pag. 213-214). Da, Isus, Fiul lui Dumnezeu, a murit pentru tine, pentru mine, pentru fiecare dintre noi, și astfel ne-a dat dovada concretă a cât de mari și prețioși suntem noi în ochii lui Dumnezeu, unicii ochi care depășesc toate aparențele și văd până în profunzime realitatea lucrurilor.

Participând la Via Crucis, să-i cerem lui Dumnezeu să ne dea și nouă această privire de adevăr și de iubire, pentru a deveni, uniți cu el, liberi și buni.

Rugăciune

Doamne, Dumnezeule Tată atotputernic, tu știi toate, tu vezi nevoia enormă de tine care se ascunde în inima noastră. Dă fiecăruia dintre noi umilința de a recunoaște această nevoie.

Eliberează inteligența noastră de pretenția, greșită și un pic ridicolă, că putem domina misterul care ne înconjoară din toate părțile.

Eliberează voința noastră, de îngâmfarea, la fel de naivă și neîntemeiată, că putem construi singuri fericirea noastră și sensul vieții noastre.

Fă pătrunzător și sincer ochiul nostru interior, în așa fel încât să recunoaștem, fără ipocrizii, răul care este înlăuntrul nostru. Dar dă-ne, în lumina crucii și învierii unicului tău Fiu, și certitudinea că, uniți cu el și susținuți de el, vom putea învinge și noi răul prin bine. Doamne Isuse, ajută-ne să mergem cu acest suflet în urma crucii tale.

*

Stațiunea I

Isus este condamnat la moarte

Meditație

De ce a fost condamnat la moarte Isus, el, care "a trecut făcând bine" (Fap 10,38)? Această întrebare ne va însoți de-al lungul Căii Crucii așa cum ne însoțește toată viața.

În Evanghelii găsim un răspuns adevărat: conducătorii iudeilor au voit moartea lui pentru că au înțeles că Isus se considera Fiul lui Dumnezeu. Și găsim și un răspuns pe care iudeii l-au folosit ca pretext, pentru a obține de la Pilat condamnarea lui: Isus ar fi avut pretenția că este un rege din lumea aceasta, regele iudeilor.

Însă în spatele acestor răspunsuri se deschide larg un abis, asupra căruia înseși Evangheliile și toată Sfânta Scriptură ne deschid privirea: Isus a murit pentru păcatele noastre. Și încă și mai profund, a murit pentru noi, a murit pentru că Dumnezeu ne iubește și ne iubește până acolo încât îl dă pe Fiul său unul născut, pentru ca noi să avem viață prin intermediul lui (cf. In 3,16-17).

Așadar, la noi înșine trebuie să privim: la răul și la păcatul care locuiesc înlăuntrul nostru și pe care adesea ne prefacem că le ignorăm. Dar încă și mai mult trebuie să ne îndreptăm privirea spre Dumnezeul cel bogat în milostivire care ne-a numit prieteni (cf. In 15,15). Astfel drumul Căii Crucii și tot drumul vieții devine un itinerar de pocăință, de durere și de convertire, dar și de recunoștință, de credință și de bucurie.

*

Stațiunea a II-a

Isus ia crucea pe umeri

Meditație

După condamnare vine umilirea. Ceea ce-i fac lui Isus soldații ni se pare inuman. Ba chiar, este fără îndoială inuman: sunt acte de batjocură și de dispreț în care este exprimă o ferocitate obscură, care nu dă importanță suferinței, chiar și fizice, care este provocată fără motiv unei persoane deja condamnată la supliciul teribil al crucii. Totuși acest comportament al soldaților este, din nefericire, și prea uman. Mii de pagini din istoria umanității și din cronica zilnică confirmă că acțiune de acest gen nu sunt deloc străine omului. Apostolul Paul a scos bine în evidență acest paradox: "Eu știu (...) că în mine, (...) în trupul meu, nu locuiește binele: ... de fapt eu nu fac binele pe care-l vreau, ci răul pe care nu-l vreau" (Rom 7,18-19).

Chiar așa este: în conștiința noastră este aprinsă lumina binelui, o lumină care în multe cazuri devine evidentă și de care, din fericire, ne lăsăm conduși în alegerile noastre. Dar adesea se întâmplă contrarul: acea lumină este întunecată de resentimente, de dorințe care nu pot fi destăinuite, de pervertirea inimii. Și atunci devenim cruzi, capabil de cele mai rele lucruri, chiar și de lucruri incredibile.

Doamne Isuse, sunt și eu printre cei care și-au bătut joc de tine și te-au lovit. De fapt, tu ai spus: "Tot ceea ce ați făcut unui dintre acești frați ai mei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40). Doamne Isuse, iartă-mă.

*

Stațiunea a III-a

Isus cade întâia oară sub povara crucii

Meditație

Evangheliile nu ne vorbesc despre căderile lui Isus sub povara crucii, dar această veche tradiție este în mod profund verosimilă. Amintim numai că, înainte de a i se pune crucea pe umeri, Isus a fost biciuit la porunca lui Pilat. După tot ceea ce i s-a întâmplat începând din timpul nopții în Grădina Măslinilor, forțele lui practic trebuiau să fie epuizate.

Înainte de a ne opri asupra aspectelor profunde și interioare ale pătimirii lui Isus, să luăm act pur și simplu de durerea fizică pe care el a trebuit s-o îndure. O durere enormă și teribilă, până la ultima respirație de pe cruce, o durere care nu poate decât să provoace frică.

Suferința fizică este cea mai ușor de înfrânt, sau măcar de atenuat, cu actualele tehnici și metodologii ale noastre, cu anesteziile și celelalte terapii ale durerii. Chiar dacă din mult motive, naturale sau dependente de comportamente umane, o imensă masă de suferințe fizice rămâne prezentă în lume.

În orice caz, Isus nu a refuzat durerea fizică și astfel s-a făcut solidar cu toată familia umană, în special cu acea parte din ea a cărei viață, și astăzi, este marcată de această formă de durere. În timp ce-l vedem căzând sub cruce, îi cerem cu umilință curajul de a lărgi, cu o solidaritate formată nu numai din cuvinte, spațiile prea restrânse ale inimii noastre.

*

Stațiunea a IV-a

Isus întâlnește pe Maica sa îndurerată

Meditație

În Evanghelii nu se vorbește direct despre o întâlnire a lui Isus cu Mama sa de-al lungul drumului crucii, ci despre prezența Mariei sub cruce. Și aici Isus se adresează ei și discipolului preaiubit, evanghelistul Ioan. Cuvintele lui au un sens imediat: s-o încredințeze pe Maria lui Ioan, pentru ca să aibă grijă de ea. Și un sens mult mai amplu și profund: sub cruce Maria este chemată să spună un al doilea "da", după da-ul de la Buna Vestire, cu care a devenit Mama lui Isus, deschizând astfel poarta pentru mântuirea noastră.

Cu acest al doilea "da", Maria devine mama noastră a tuturor, a fiecărui bărbat și a fiecărei femei pentru care Isus și-a vărsat sângele. O maternitate care este semn viu al iubirii și al milostivirii lui Dumnezeu față de noi. Pentru această sunt atât de profunde și tenace legăturile de afecțiune și de încredere care unesc poporul creștin cu Maria; pentru aceasta recurgem în mod spontan la ea, mai ales în circumstanțele cele mai dificile ale vieții.

Însă Maria a plătit cu preț scump această maternitate universală a ei. Așa cum a profețit despre ea Simeon în templul din Ierusalim, "o sabie îți va străpunge sufletul" (Lc 2,35).

Marie, Mama lui Isus și mama noastră, ajută-ne să experimentăm în sufletele noastre, în această seară și întotdeauna, acea suferință plină de iubire care te-a unit cu crucea Fiului tău.

*

Stațiunea a V-a

Simon din Cirene îl ajută pe Isus să-și ducă crucea

Meditație

Isus trebuie să fi fost cu adevărat epuizat și astfel soldații remediază luându-l pe primul venit pe care-l întâlnesc și punându-i pe umeri crucea. Și în viața de fiecare zi crucea, sub atâtea forme diferite - de la o boală la un accident grav la pierderea unei persoane dragi sau a locului de muncă - se abate, adesea pe neașteptate, asupra noastră. Și noi vedem în ea numai un ghinion, sau în cazurile mai rele o nenorocire.

Însă Isus a spus discipolilor săi: "Dacă vrea cineva să vină după mine, să se lepede de sine însuși, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mt 16,24). Nu sunt cuvinte ușoare; ba chiar, în viața concretă sunt cele mai dificile cuvinte din Evanghelie. Toată ființa noastră, tot ceea ce este înlăuntrul nostru, se răzvrătește împotriva unor asemenea cuvinte.

Totuși Isus continuă spunând: "cine vrea să-și salveze viața, o va pierde; cine însă își pierde viața pentru mine o va afla" (Mt 16,25). Să ne oprim asupra acestui "pentru mine": aici este toată pretenția lui Isus, conștiința pe care el o avea despre sine însuși și cererea pe care ne-o adresează nouă. El se află în centrul a toate, el este Fiul lui Dumnezeu care este una cu Dumnezeu Tatăl (cf. In 10,30), el este unicul nostru Mântuitor (cf. Fap 4,12).

Efectiv, ceea ce la început părea numai un ghinion sau o nenorocire se dovedește după aceea, nu rar, o poartă care s-a deschis în viața noastră și ne-a adus un bine mai mare. Dar nu întotdeauna este așa: de atâtea ori, în această lume, nenorocirile rămân numai pierderi dureroase. Aici din nou Isus are ceva să ne spună. Sau mai bine zis, lui i s-a întâmplat ceva: după cruce, el a înviat din morți și a înviat ca primul născut dintre mulți frați (cf. Rom 8,29; 1Cor 15,20). Da, crucea sa nu poate să fie separată de învierea sa. Numai crezând în înviere putem parcurge în manieră chibzuită drumul crucii.

*

Stațiunea a VI-a

Veronica șterge fața lui Isus cu o maramă

Meditație

Când Veronica a șters fața lui Isus cu o maramă, acea față desigur nu trebuia să fie atrăgătoare: era o față desfigurată. Însă, acea față nu putea să lase indiferenți, acea față tulbura. Putea să provoace batjocură și dispreț, dar și compasiune și chiar iubire, dorință de a veni în ajutor. Veronica este simbolul acestor sentimente.

Oricât de desfigurată ar fi, fața lui Isus este întotdeauna fața Fiului lui Dumnezeu. Este o față desfigurată de noi, de cumulul enorm al răutății umane. Dar este și o față desfigurată pentru noi, care exprimă iubirea și dăruirea lui Isus și care este oglindă a milostivirii infinite a lui Dumnezeu Tatăl.

În afară de asta, în fața suferindă a lui Isus vedem un alt cumul imens, cel al suferințelor umane. Și astfel gestul de milă al Veronicăi devine pentru noi o provocare, o solicitare urgentă: devine cererea, dulce dar imperioasă, de a nu ne întoarce în partea cealaltă, de a privi și noi pe cei care suferă, apropiați și îndepărtați. Și nu numai să privim, ci să ajutăm. Via Crucis din această seară nu va trece în zadar dacă ne va duce la gesturi concrete de iubire și de solidaritate activă.

*

Stațiunea a VII-a

Isus cade a doua oară sub povara crucii

Meditație

Isus cade din nou sub cruce. Desigur era epuizat fizic, dar era și rănit de moarte în inima sa. Apăsa asupra lui refuzul celor care, încă de la început, s-au opus cu încăpățânare misiunii sale. Apăsa refuzul care, la sfârșit, i-a opus acel popor care păruse plin de admirație și chiar și de entuziasm față de el. De aceea, privind cetatea sfântă pe care atât de mult o iubea, Isus exclamase: "Ierusalime, Ierusalime, (...) de câte ori am vrut să-i adun pe copiii tăi, așa cum găina își adună puii sub aripi, și n-ai voit!" (Mt 23,37). Apăsa teribil trădarea lui Iuda, abandonarea din partea discipolilor în momentul încercării supreme, apăsa îndeosebi tripla tăgăduire a lui Petru. Știm bine că apăsa asupra lui și masa nenumărată a păcatelor noastre, a fărădelegilor care însoțesc de-a lungul mileniilor întreaga viață umană.

De aceea, îi cerem lui Dumnezeu, cu umilință dar și cu încredere: Tată, bogat în milostivire, ajută-ne să nu facem și mai grea crucea lui Isus. De fapt, așa cum a scris Ioan Paul al II-lea, a cărui aniversare a morții este în seara aceasta: "limita impusă răului, al cărui artizan și victimă este omul, este în definitiv Milostivirea Divină" (Memorie și identitate, pag. 70).

*

Stațiunea a VIII-a

Isus mângâie femeile din Ierusalim care plâng

Meditație

Așadar, Isus, el simte compasiune față de femeile din Ierusalim și față de noi toți. Chiar și în timp ce poartă crucea, Isus rămâne omul care are compasiune față de mulțimi (Mc 8,2), care izbucnește în plâns în fața mormântului lui Lazăr (cf. In 11,35), care-i proclamă fericiți pe cei care plâng, pentru că vor fi mângâiați (cf. Mt 5,4).

Tocmai așa Isus se arată singurul care cunoaște cu adevărat inima lui Dumnezeu Tatăl și care poate să ne-o facă și nouă cunoscută: "nimeni nu-l cunoaște pe Tatăl decât numai Fiul și cel căruia Fiul vrea să-i descopere" (Mt 11,27).

Încă din timpurile cele mai îndepărtate omenirea s-a întrebat, adesea cu angoasă, care este cu adevărat atitudinea lui Dumnezeu față de noi: o atitudine de grijă providențială, sau în schimb de indiferență suverană, sau chiar de supărare și de ură? La o întrebare de acest gen nu putem da un răspuns sigur numai cu resursele inteligenței noastre, ale experienței noastre și nici măcar ale inimii noastre.

Pentru aceasta Isus - viața lui și cuvântul lui, crucea sa și învierea sa - este realitatea cea mai importantă din toată istoria umană, lumina care strălucește asupra destinului nostru.

*

Stațiunea a IX-a

Isus cade a treia oară sub povara crucii

Meditație

Iată motivul cel mai profund al căderilor repetate ale lui Isus: nu numai suferințele fizice, nu numai trădările umane, ci voința Tatălui. Acea voință misterioasă și omenește incomprehensibilă, dar infinit de bună și generoasă, prin care Isus s-a făcut "păcat pentru noi", asupra lui sunt transferate toate păcatele omenirii și se împlinește acel schimb misterios care ne face pe noi păcătoșii "dreptate a lui Dumnezeu".

În timp ce încercăm să ne întruchipăm în Isus care merge și cade sub cruce, este foarte corect ca să simțim în noi sentimente de căință și de durere. Dar și mai puternică trebuie să fie recunoștința care invadează sufletul nostru.

Da, o, Doamne, tu ne-ai răscumpărat, tu ne-ai eliberat, prin crucea ta ne-ai făcut drepți în fața lui Dumnezeu. Ba chiar ne-ai unit așa de intim cu tine încât ai făcut și din noi, în tine, fiii lui Dumnezeu, rudele și prietenii lui. Mulțumim, Doamne, fă ca recunoștința față de tine să fie caracteristica dominantă a vieții noastre.

*

Stațiunea a X-a

Isus este despuiat de hainele sale

Meditație

Isus este despuiat de hainele sale: suntem la actul final al acelei drame, începută cu arestarea în Grădina Măslinilor, prin care Isus este despuiat de demnitatea sa de om, mai înainte încă de Fiu al lui Dumnezeu.

Așadar, Isus s-a oferit gol privirii oamenilor din Ierusalim și privirii întregii omeniri. Într-un sens profund, este corect ca să fie așa: de fapt el s-a despuiat complet de sine însuși, pentru a se jertfi pentru noi. De aceea gestul de a-l despuia de haine este și împlinirea unui cuvânt din Sfânta Scriptură.

Privindu-l pe Isus gol pe cruce simțim înlăuntrul nostru o necesitate urgentă: să privim fără văluri în noi înșine; să ne despuiem în mod spiritual în fața noastră, dar încă mai înainte în fața lui Dumnezeu, și chiar și în fața fraților noștri în omenitate. Să ne despuiem de pretenția de a apărea mai buni decât ceea ce suntem, pentru a căuta în schimb să fim sinceri și transparenți.

Comportamentul care, probabil mai mult decât oricare altul, provoca supărarea lui Isus era de fapt ipocrizia. De câte ori le-a spus discipolilor săi: nu faceți "așa cum fac fățarnicii" (Mt 6,2.5.16), sau celor care contestau acțiunile sale bune: "vai vouă, fățarnicilor" (Mt 23,13.15.23.25.27.29).

Doamne Isuse gol pe cruce, ajută-mă să fiu și eu gol în fața ta.

*

Stațiunea a XI-a

Isus este răstignit pe cruce

Meditație

Isus este pironit pe cruce. O tortură teribilă. Și în timp ce este atârnat pe cruce, mulți râd de el și chiar îl provoacă: "Pe alții i-a salvat, pe sine nu se poate salva! (...) S-a încrezut în Dumnezeu! Să-l elibereze acum, dacă îl dorește. Pentru că spunea: "Sunt Fiul lui Dumnezeu"" (Mt 27,42-43). Astfel este luată în râs nu numai persoana lui ci și misiunea lui de mântuire, acea misiune pe care Isus tocmai pe cruce o ducea la îndeplinire.

Dar, în adâncul ființei sale, Isus simte o suferință incomparabil mai mare, care-l face să izbucnească într-un strigăt: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mc 15,34). E vorba desigur de cuvintele de la începutul unui Psalm, care se încheie cu reafirmarea încrederii depline în Dumnezeu. Și totuși sunt cuvinte care trebuie luate totalmente în serios, care exprimă încercarea cea mai mare la care a fost supus Isus.

De câte ori, în fața unei încercări, credem că am fost uitați sau abandonați de Dumnezeu. Sau chiar suntem tentați să concludem că Dumnezeu nu există.

Fiul lui Dumnezeu, care a băut până la capăt paharul său amar și apoi a înviat din morți, ne spune în schimb, cu toată ființa sa, cu viața sa și moartea sa, că trebuie să ne încredem în Dumnezeu. Pe el putem să-l credem.

*

Stațiunea a XII-a

Isus moare pe cruce

Meditație

Când moartea vine după o boală dureroasă, se obișnuiește să se spună cu ușurare: "A terminat de suferit". Într-un anumit sens, aceste cuvinte sunt valabile și pentru Isus. Însă sunt cuvinte prea limitate și superficiale, în fața morții unui om oarecare și cu atât mai mult în fața morții acelui om care este Fiul lui Dumnezeu.

De fapt, atunci când Isus moare, catapeteasma templului din Ierusalim se rupe în două și au loc alte semne, care-l fac pe centurionul roman care stătea de pază la cruce să exclame: "Cu adevărat, acesta era Fiul lui Dumnezeu!" (cf. Mt 27,51-54).

În realitate, nimic nu este așa de obscur și misterios ca moartea Fiului lui Dumnezeu, care împreună cu Dumnezeu Tatăl este izvorul și plinătatea vieții. Dar nimic nu este și așa de luminos, pentru că aici strălucește gloria lui Dumnezeu, gloria Iubirii atotputernice și milostive.

În fața morții lui Isus răspunsul nostru este tăcerea adorației. Astfel ne încredințăm lui, ne punem în mâinile lui, cerându-i ca nimic, în viața noastră ca și în moartea noastră, să nu ne poată despărți vreodată de el (cf. Rom 8,38-39).

*

Stațiunea a XIII-a

Isus este coborât de pe cruce

Meditație

Acum ora lui Isus s-a împlinit și Isus este coborât de pe cruce. Punctuale, ca să-l primească, sunt acolo brațele Mamei sale. După ce a gustat până la capăt singurătatea morții, imediat Isus regăsește - în trupul său nemișcat - cea mai puternică și cea mai dulce dintre legăturile lui umane, căldura afecțiunii Mamei sale. Cei mai mari artiști, ne gândim la Pietà a lui Michelangelo, au știut să intuiască și să exprime profunzimea și tenacitatea indestructibilă a acestei legături.

Amintindu-ne că Maria, la picioarele crucii, a devenit și mama fiecăruia dintre noi, îi cerem să pună în inima noastră sentimentele care o unesc cu Isus. De fapt, pentru a fi într-adevăr creștini, pentru a putea să-l urmăm pe Isus cu adevărat, trebuie să fim legați de el cu tot ceea ce există înlăuntrul nostru: mintea, voința, inima, micile și marile noastre alegeri zilnice.

Numai astfel Dumnezeu va putea să fie în centrul vieții noastre, să nu se reducă la o consolare care ar trebui să fie mereu disponibilă, fără a se amesteca însă în interesele concrete pe baza cărora acționăm.

*

Stațiunea a XIV-a

Isus este înmormântat

Meditație

Cu piatra care închide intrarea de la mormânt totul pare terminat cu adevărat. Însă putea Autorul vieții să rămână prizonier al morții? De aceea, mormântul lui Isus, de atunci până astăzi, nu numai că a devenit obiectul celei mai emoționante devoțiuni, ci a și provocat cea mai profundă dezbinare a inteligențelor și a inimilor: aici se despart drumurile între cei care cred în Cristos și cei care în schimb nu cred în el, chiar dacă adesea îl consideră un om minunat.

De fapt, acel mormânt foarte curând a rămas gol și niciodată nu s-a putut găsi o explicație convingătoare a motivului pentru care a rămas gol, decât aceea pe care au dat-o, de la Maria Magdalena la Petru la ceilalți Apostoli, martorii lui Isus înviat din morți.

În fața mormântului lui Isus rămânem în rugăciune, cerând lui Dumnezeu acei ochi ai credinței care să ne permită să ne unim cu martorii învierii sale. Astfel drumul crucii devine și pentru noi izvor de viață.

(După L'Osservatore romano, 31 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat