Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cum au relatat "vaticaniștii" moartea și funeraliile lui Wojtyla

2000 de articole analizate, scrise de peste 650 de ziariști prezenți la fața locului

de Jesús Colina

La cinci ani de la moartea și de la funeraliile lui Ioan Paul al II-lea (aprilie 2005), o carte parcurge din nou etapele comunicative cele mai semnificative ale acelor momente, dând cont de modul în care ziariștii vaticaniști italieni au relatat ultimele momente de viață ale papei polonez.

Publicată de Libreria Editrice Vaticana, Moartea și funeraliile lui Ioan Paul al II-lea în presa italiană, a fost scrisă după ce s-a asistat la marea mobilizare a oamenilor care proveneau din toată lumea. Scopul era acela de a înțelege motivele unui eveniment planetar cu totul neașteptat până în acel moment, al doilea numai după tragedia de la 11 septembrie în termeni de atenție mediatică.

E vorba fără îndoială de indiciile celei care a devenit după aceea devoțiunea populară cea mai extinsă din toate timpurile, față de unul din personajele care au făcut istoria ultimului secol. Deci, motivele pentru care astăzi oamenii așteaptă cu nerăbdare beatificarea lui Ioan Paul al II-lea trebuie căutate tocmai în evenimentele din aprilie 2005, pornind de la neuitatul strigăt Sfânt imediat, când ceva s-a schimbat, sau mai bine zis s-a consolidat în raportul dintre Wojtyla și poporul său.

Agenția Zenit l-a intervievat pe autor, Giovanni Tridente, profesor de etică informativă și legislația presei la Universitatea Pontificală "Sfânta Cruce".

Profesore, care sunt rezultatele cele mai interesante pe care cartea le transmite?

Tridente: Aș spune înainte de toate totalul articolelor analizate, care este de circa 2000 de unități subîmpărțite între cele mai importante 14 titluri italiene (Avvenire, Corriere della sera, Il Foglio, il Giornale, il Manifesto, Il Messaggero, Il Sole 24 Ore, Il Tempo, la Repubblica, La Stampa, Liberazione, Libero, L'Osservatore romano, l'Unità). Cele două cotidiene care au dedicat mai multe articole și au rezervat spațiu mai mare diferitelor evenimente și celebrări sunt La Repubblica și Il Corriere della sera, care depășesc 14% din materialul analizat.

Apoi este marea cantitate de autori care în toată perioada au semnat cel puțin un articol. E vorba de o armată de peste 650 de persoane dintre "vaticaniști" - majoritatea -, politicieni, ecleziastici și exponenți din lumea culturii. Între acestea este și cea mai tânără autoare, Maria Vittoria din Viterbo, care la vârsta de numai 9 ani, la 14 aprilie 2005 publică pe prima pagină din Il Tempo scrisoarea adresată Pontifului răposat.

Pe planul strict redacțional, există 7% dintre reportaje realizate printre oameni, ca demonstrație că ziaristul a fost în contact direct cu persoanele și locurile de la eveniment, fără a pierde acele detalii cu siguranță emoționante, care putea fi asumate apoi de respectivele articole.

Un alt dat semnificativ este că 22% dintre texte vorbește despre papa și despre Biserică într-o cheie complet pozitivă, țesând într-un anumit sens "laudele" lor, în timp ce numai un procent infim de 2% prezintă imaginea pontifului sub o lumină negativă criticând în mod expres Biserica. E vorba de simple texte de background scrise de exemplu de opinatori dintr-o orientare ideologică determinată care n-au împărtășit niciodată liniile și particularitățile magisteriului papal.

Ce reflecții se pot trage în privința comportamentului presei înregistrat în zilele acelea?

Tridente: Uimește fără umbră de îndoială capacitatea presei, cea așa-numită "laică", de a se opri asupra temei suferinței lui Ioan Paul al II-lea, detaliind granițele a ceea ce s-a dovedit a fi o adevărată "evanghelie a durerii", pe care mass-media înseși o recunosc ca atare.

Grație și atenției ziarelor și televiziunilor, mărturia și sclavia bolii papei Wojtyla n-au rămas literă moartă: au dat viață unui climat de propuneri bune, cu miile de persoane care după ce au ascultat și au văzut ce se întâmpla, s-au simțit mânate de afecțiune, milă, compasiune și solidaritate față de Sfântul Părinte.

În această linie, nu trebuie neglijată nici abilitatea și voința ziarelor de a încadra mobilizarea maselor care invadau "Sfântul Petru" în contextul unui pelerinaj de credință. De fapt, nu puține cronici au vorbit despre Biserică în mișcare, vie și tânără!

Chiar și așa-numiții "mari de pe pământ", delegația foarte mare a șefilor de stat, au rămas întunecați de enormitatea puterii adevărate a persoanelor, provenită din forța iubirii lor, din curajul ideilor lor, al credinței lor și al speranței sufletelor lor pe care presa n-a putut face altceva decât să le constate și să le relanseze.

Apoi, cât privește funeraliile, uimește nu numai mulțimea, ci și solemnitatea ritului, cu toate simbolurile sale, de la crucifix la cartea Evangheliilor. Sunt interesante în acest sens interpretările dat tocmai imaginii dureroase a cărții evangheliei răsfoită de un vânt puternic, năvalnic, așa cum năvalnică avea să fie "pentru Biserică și pentru lume întregul pontificat abia încheiat".

Așadar, cine a impus agenda mijloacelor mass-media?

Tridente: Putem afirma cu certitudine absolută că diferitele organe de presă n-au neglijat nici un amănunt din seria de evenimente și celebrări din aprilie 2005, și nu putea fi altfel, dată fiind popularitatea lui Wojtyla și faptul că el n-a evitat niciodată mijloacele de comunicare, nici măcar atunci când puteau să-i fie nefavorabile, conștient că prin intermediul lor putea să ajungă direct la persoane.

Cel care a dictat agenda mijloacelor mass-media a fost fără îndoială Ioan Paul al II-lea, care cu mărturia sa - într-o societate care privește la succes, la frumusețe și la distracție - a permis tuturor să reflecteze asupra valorii suferinței și a morții. Prin intermediul ziarelor și televiziunilor a reafirmat deci că durerea însăși și moartea însăși, dacă sunt bine trăite, pot "chiar" să dobândească demnitate.

Un rol cheie l-au avut și oamenii obișnuiți, fiecare persoană care a venit la Roma încărcată cu istoria sa personală și neliniștile sale spirituale. Mulțimea a fost protagonista neașteptată care în timp ce se întreba cu privire la sensul existenței și onora măreția omului Wojtyla a făcut ca mijloacele de comunicare să-și pună noi întrebări și să redea loc în ziare religiei, mărturiilor de credință, rugăciunilor, semnificației Liturghiei...

Îmi place să spun că a fost vorba de o sărbătoare a comunicării, atât umană cât și religioasă, ale cărei protagoniști au fost persoanele, începând de la Papa, cu mulțimea și cu ziariștii, și din care a ieșit beneficiată religia, simțul sacrului și imaginea papalității.

Se poate spune că moartea și funeraliile lui Ioan Paul al II-lea au fost cel mai important act de evanghelizare din viața Pontifului?

Tridente: Privind la cele întâmplate și la ecoul pe care și astăzi îl păstrează momentele acelea, de asemenea la exprimările tot mai crescânde de devoțiune populară, se poate afirma fără teamă de a greși că moartea și funeraliile papei polonez au fost rezultatul natural al mărturiei sale de viață și au confirmat, dacă mai existau încă îndoieli, spiritul misionar de slujire adusă Bisericii și dăruirea încrezătoare, totală și filială Domnului a Slujitorului lui Dumnezeu Ioan Paul al II-lea.

E vorba de imagini și sentiment încă vii în sufletul milioanelor de indivizi din lume care "în ziua aceea era acolo", și suntem singuri că, numai gândindu-se, inimile lor încă vibrează într-o tresăltare personală și secretă.

(După Zenit, 31 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat