Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ioan Paul al II-lea la cinci ani de la moarte

Un papă împotriva curentului

de Bernard Lecomte

Ne amintim de ultima imagine pe care Ioan Paul al II-lea a lăsat-o oamenilor din timpul său: aceea a unui bătrân bolnav, epuizat, incapabil să meargă, abia în măsură să vorbească. O imagine șocantă, aproape scandaloasă, dar destinată să transmită un mesaj puternic, împotriva curentului față de epoca noastră: măreția omului este și aceea a omului bolnav, suferind sau infirm. Tulburătoare, aproape impudice, ultimele apariții ale celui care fusese un timp supranumit "sportivul lui Dumnezeu" au hrănit amintirea contrastată a unui personaj neobișnuit și a unui papă excepțional.

Excepțional, înainte de toate, prin itinerarul său personal. În timp ce toți predecesorii lui erau italieni, provenind din familii numeroase, și-și formaseră vocația lor încă din seminarul mic, Karol Wojtyla era polonez, a pierdut toată familia sa și a avut o "vocație adultă": major fiind, pasionat de teatru, acest om crede încă să devină un actor profesionist! Numai la moartea tatălui el alege, în septembrie 1942, preoția. După cincisprezece ani, nevoia de a reconstrui Biserica în țara sa după un război teribil determină episcopatul polonez să facă din el, la 38 de ani, unul dintre cei mai tineri episcopi din timpul său.

Apoi, excepțional prin longevitatea sa. Din 262 de papi, numai Pius al IX-lea (1846-1878) a domnit mai mult decât el, dacă se exclude, conform tradiției, apostolul Petru în persoană. Dincolo de simplul primat, e suficient de amintit că acest papă a avut ca interlocutori cinci președinți succesivi ai Statelor Unite și șase lideri ruși istorici! Între alegerea și dispariția lui Ioan Paul al II-lea, Biserica Catolică a trebuit să înfrunte descreștinarea accelerată a Europei, o mare mutare a credinței spre sudul planetei, concurența crescândă a sectelor, trezirea integralismelor religioase și refuzarea generală a oricărui magisteriu, mai ales moral, în societățile noastre ale bunăstării.

Deci Ioan Paul al II-lea a condus Biserica între mari schimbări, uneori înspăimântătoare, timp de peste douăzeci și șase de ani: prăbușirea comunismului, Europa lărgită la douăzeci și cinci de țări, globalizarea, intensificarea terorismului, ridicarea islamismului, progresele bioeticii, și așa mai departe. Atâtea schimbări inimaginabile în acea zi de 16 octombrie 1978, când membrii colegiului de cardinali, tulburați de moartea neașteptată a lui Albino Luciani după treizeci și trei de zile de domnie, l-au ales ca papă pe Karol Wojtyla, de 58 de ani, un polonez aproape necunoscut cu un mers sportiv și în același timp ordonat. Primul său mesaj, rostit în ziua începutului solemn al magisteriului său, avea să dea tonul acelui pontificat care se năștea a cărui intensitate nimeni nu și-o putea imagina: "Nu vă fie frică!".

În sfârșit, Ioan Paul al II-lea a fost excepțional prin ceea ce a spus și ceea ce a făcut. Începând de la ceea ce va rămâne în toate manualele de istorie: rolul lui în prăbușirea sistemului comunist din estul Europei. Dacă un eveniment de o asemenea însemnătate are desigur multiple cauze, nimeni nu pune la îndoială rolul fundamental desfășurat de "papa slavul". E suficient să amintim vizita extraordinară a arhiepiscopului emerit de Cracovia în țara sa natală, în iunie 1979, călătorie care rămâne, pentru mulți istorici, prima breșă deschisă în "cortina de fier", și care a conferit o dimensiune inedită, după un an, revoltei muncitorești pe țărmurile Mării Baltice. Cine altcineva avea să susțină așa de activ sindicatul Solidarnosc și, mai mult încă, pe toți dizidenții și pe ceilalți apărători ai drepturilor omului în țările din Est? "Acest papă este un dar al lui Dumnezeu", a spus atunci la BBC scriitorul Aleksandr Solgenitsin.

În timpul "destinderii" între Est și Vest, și în timp ce marxism-leninismul continua să se răspândească (în Laos, în Mozambic, în Afganistan), numai un papă venit din Polonia putea îndrăzni să afirme că în viața acestor țări comunismul era o "paranteză" și că împărțirea Europei în două era un "accident" al istoriei. Desigur, Ioan Paul al II-lea nu era un conducător militar și nici nu era un om politic, și cu atât mai puțin un cruciat al anticomunismului. Armele lui au fost cuvintele: în orice ocazie, acest papă umanist și poliglot predica drepturile omului, libertatea religioasă, demnitatea umană, dreptul la adevăr. Toate aceste valori deosebit de subversive în țările "socialismului real", dar și în alte tipuri de dictatură, ca în Haiti, în Filipine, în Paraguay. Ioan Paul al II-lea subliniază în enciclica Centesimus annus (1991) că liberalismul ar putea fi și el condamnat dacă ar comite aceeași greșeală a socialismului: să uite primatul omului.

Însă memoria colectivă, pe acest plan, nu-și va aminti numai acțiunea lui îndârjită în favoarea drepturilor omului. Papa polonez, care n-a uitat niciodată trecutul său personal, a fost și apărătorul pasionat al acelei comunități naturale care este națiunea: "Drepturile omului nu pot fi respectate acolo unde drepturile națiunii sunt batjocorite", a amintit el într-o zi la Națiunile Unite. A fost și un apărător îndârjit al păcii: de la acțiunea sa personală în controversa pe canalul Beagle, care pusese față în față din punct de vedere militar Chile și Argentina în anul 1979, până la tentativele lui disperate pentru a împiedica intervenția militară americană în Irak în anul 2003, Ioan Paul al II-lea nu a încetat niciodată să explice că "războiul este întotdeauna o înfrângere a umanității".

La granița dintre politic și religios, amintirea lui Ioan Paul al II-lea va rămâne strâns legată de apropierea extraordinară de lumea ebraică. Nici un papă nu făcuse atâtea eforturi pentru a risipi ura, neîncrederea sau disprețul care au caracterizat așa de des, în acești două mii de ani, relațiile dintre evrei și creștini. De la vizita lui la templul major din Roma în anul 1986 - unde i-a definit pe evrei "frați mai mari" - la instaurarea de relații diplomatice normale între Sfântul Scaun și Israel în 1993-1994, Ioan Paul al II-lea a schimbat, în acest domeniu, cursul istoriei. Desigur, nu a risipit neîncrederea pe care mulți evrei o aveau față de catolici, așa cum s-a văzut în cursul "problemelor" care au presărat pontificatul său, de la construirea unui convent carmelit al Auschwitz la strângerea de mână cu Kurt Waldheim, trecând prin numirea monseniorului Lustiger în fruntea arhidiecezei de Paris. Dar în drumul inedit de "căință" pe care l-a impus Bisericii în zorii celui de-al treilea mileniu, iertarea cerută de Ioan Paul al II-lea evreilor în numele creștinilor de ieri și de astăzi a constituit o cotitură în relațiile dintre cele două confesiuni. Dacă ar fi să rămână mâine o singură imagine a acestui papă, ar fi cu siguranță aceea a bătrânului pontif cu mâna deja tremurândă care depune o rugăciune într-o crăpătură din Zidul Plângerii, la Ierusalim, în timpul "marelui jubileu" al anului 2000.

Amintirea se evaporă în timp. La cinci ani de la moartea lui Ioan Paul al II-lea, mass-media tind să contrapună imaginea lui la aceea a succesorului său. Înseamnă a uita că Ioan Paul al II-lea a fost, pe planul moralei, un papă legat de tradiția Bisericii și că a apărat cu pasiune convingerile sale în materie familiară și sexuală. Inamovibil în fața multiformei puneri în discuție a valorilor familiare tradiționale, mai ales în fața căsătoriei homosexuale, și susținător al castității și al fidelității în fața răspândirii virusului sida, și totuși acest papă a fost primul care a celebrat frumusețea actului sexual trăit ca un dar absolut al unui bărbat făcut unei femei (și viceversa), condamnând în același timp tot ceea ce alterează caracterul absolut al acestui dar. Acesta este idealul de viață propus de Ioan Paul al II-lea.

Ceea ce a accentuat neînțelegerea dintre Ioan Paul al II-lea și societățile occidentale cu privire la contracepție a fost amalgamul pe care adesea mass-media l-au făcut poziția lui incontestabilă, fără rezerve și fără compromisuri, cu privire la avort. De câte ori Ioan Paul al II-lea a condamnat, uneori cu rară violență verbală, ca la Kielce în anul 1991, eliminarea "copiilor care urmează să se nască"! După cincisprezece ani de pontificat, Ioan Paul al II-lea chiar a făcut din denunțarea "culturii morții" o temă centrală a învățăturii sale, apărând în cartea sa Să trecem pragul speranței "dreptul de a se naște și cel de a muri de moarte naturală". În același timp, nu fără logică, Ioan Paul al II-lea a făcut ca Biserica să iasă din ambiguitățile sale trecute, condamnând definitiv pedeapsa cu moartea.

Ioan Paul al II-lea nu poate fi clasificat. Acest papă capabil de gesturi surprinzător de îndrăznețe - ca acela de a invita toate religiile din lume la Assisi, în anul 1986, împotriva părerii câtorva dintre cardinalii săi - nu a ascuns niciodată preferința sa pentru păstrarea tradițiilor sacramentale și liturgice. Entuziasmat de dezbaterile la care a luat parte la Conciliul Vatican II, când era încă un tânăr episcop, Ioan Paul al II-lea nu a forțat "actualizarea" îndrăgită de depărtatul său predecesor Ioan al XXIII-lea. Astfel, în domeniul hirotonirii bărbaților căsătoriți și al divorțaților recăsătoriți, a ales să rămână fidel disciplinei Bisericii. Așa cum a apărat mereu tradiții antice - de la spovada individuală la recitarea Rozariului - care făceau parte din cotidianitatea credincioșilor în perioada tinereții lui. În același mod a dezvoltat cultul sfintei Fecioare Maria - a vizitat foarte multe sanctuare mariane din lume - și pe cel al sfinților: oare nu a beatificat peste 1.300 de persoane și a canonizat aproape 500 de fericiți, mai mulți decât oricare alt pontif înainte de el? În ziua în care i s-a reproșat această inflație hagiografică, acest papă cu mare simț al umorului a răspuns: "Adresați-vă Duhului Sfânt!".

În sfârșit, despre Ioan Paul al II-lea se va păstra amintirea alipirii lui de "responsabilitatea principală" a episcopului de Roma: unitatea Bisericii. Dincolo de câteva măsuri energice față de Societatea lui Isus din anumite centre universitare americane, față de "teologia eliberării" sau față de epigonii monseniorului Lefebvre, Ioan Paul al II-lea s-a angajat mai ales să "recentreze" o Biserică zdruncinată, la sfârșitul anilor șaptezeci, între o aripă progresistă care flirta cu marxismul și o aripă conservatoare ispitită de integralism. După un sfert de secol, noțiunile de "creștini de stânga" și "creștini de dreapta" aproape că au dispărut. Biserica, în bună parte grație lui, a depășit vechile diviziuni înăsprite de punerea în practică a Conciliului Vatican II și de impactul social al anului 1968. Neîncrederea viscerală a lui Ioan Paul al II-lea față de ideologii l-a repus pe om în centrul a toate: "Omul este calea Bisericii" a repetat el de sute de ori.

În sfârșit, două imagini ilustrează și completează această evocare prea rapidă. Prima este cea a enormelor adunări la Liturghiile pe care Ioan Paul al II-lea le-a celebrat în cele patru colțuri ale pământului: în decursul celor 250 de călătorii ale lui (dintre care peste 100 în afara Italiei), cel care s-a definit "păstor universal" nu s-a mulțumit să internaționalizeze Curia, ci a și "globalizat" o Biserică Catolică ce rămăsese, până în acel moment, foarte "romană". A doua imagine este cea a mulțimilor imense de tineri adunate în timpul Zilei Mondiale a Tineretului pe care papa a convocat-o, în general la fiecare doi ani, începând din anul 1985. Câte milioane de adolescenți și de tineri părinți s-au adunat la Czestochowa, Paris, Roma și Toronto pentru a-l asculta pe cel mai exigent, pe cel mai puțin demagog dintre toți gânditorii epocii?

Această extraordinară și emoționantă complicitate între bătrânul papă și tinerii din lume, împotriva curentului față de toate stereotipurile mediatice din epoca noastră, va rămâne, fără îndoială, cel mai frumos mister al pontificatului lui Ioan Paul al II-lea. Și garanția perpetuării sale în viitorul care, la cinci ani de la moartea sa, nu face decât să înceapă.

(După L'Osservatore romano, 29-30 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat