Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Imnuri din Săptămâna Sfântă: "Vexilla regis prodeunt"

În tron pe lemn

de Inos Biffi

Începem cu Săptămâna Sfântă zilele contemplării prelungite și pasionate a crucii. Răsună în ea, îndeosebi, marele imn Vexilla Regis. Autorul, Venantius Fortunatus - născut la Valdobbiadene (530/540) și mort ca episcop de Poitiers (600/610) - este considerat ca și "creatorul misticii simbolice a crucii, a cărei cântători inspirați vor deveni mai târziu sfântul Bonaventura sau Iacopone din Todi" (Henry Spitzmuller).

Compoziția, în dimetri iambici acataleptici, a fost cântată pentru prima dată la Poitiers, în anul 568, cu ocazia depunerii unui fragment din sfânta cruce în biserica mănăstirii dedicată ei, condusă de abatesa Radegonda, care primise acel fragment de la împăratul Iustin al II-lea.

Versurile, deși nu sunt lipsite de ceva emfază și retorică, sunt animate de o credință arzătoare și pătrunse de o profundă inspirație. Și iese în evidență imediat cu claritate sensul mântuitor al crucii, în același timp dureroasă și glorioasă.

După evaluarea noastră pământească, crucea apare un rușinos instrument de moarte, o oribilă pecete de infamie, un semn de nebunie și de neputință. Aici, în schimb, crucea este preamărită ca "stindard al Regelui" (vexilla Regis), ca "un mister luminos" (fulget crucis mysterium).

Gândul merge la "cuvântul crucii", despre care vorbește Paul, care este "nebunie pentru cei care se pierd", dar "putere a lui Dumnezeu" "pentru cei care se mântuiesc". "Iudeii cer semne și grecii caută înțelepciune - declară apostolul - noi însă îl vestim pe Cristos răstignit, scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni" (cf. 1Cor 1,18 ș.u.). Crucea, cu profil uman, este ceea ce poate fi gândit mai slab și josnic; și, totuși, Dumnezeu a ales-o pentru a manifesta înțelepciunea sa și puterea sa. Dumnezeu a ales acel lemn funest ca tron al regalității Fiului său.

Pilat credea că-și bate joc de Isus, prezentându-l cu o "coroană de spini" și îmbrăcat cu "o mantie de purpură" (In 19,5); în realitate, nu făcea decât să exprime planul surprinzător al lui Dumnezeu, care din veșnicie îl predestinase ca Rege al universului pe Răstignitul înviat și ca exemplar al omului omenitatea glorioasă a Fiului mort pe cruce.

În mod surprinzător, pe cruce nu eșua, ci dimpotrivă, dincolo de orice așteptare rațională, se împlinea și avea succes exact alegerea divină, prezentă din totdeauna în inima Treimii. Lui Dante, care contempla în extaz "lumina veșnică", i s-a părut că întrevede pictată în "lumină reflexă" cuvântul, "efigia noastră" (Paradisul, 33, 131): adică misterul Întrupării. Am putea preciza: în acea "lumină reflexă" era imprimat misterul pătimirii și învierii Domnului, sau Răstignitul glorios.

De fapt, regalitatea Celui Înviat din morți - pentru care totul fusese și era voit - nu s-a juxtapus pentru a repara un neprevăzut divin, datorat omului, ci era motivul pentru care totul a fost creat de la început. Pentru aceasta Venantius Fortunatus poate să înceapă în mod fericit imnul său, cântând lumina care se află și provine din misterul crucii.

De lemn - continuă poetul, fixându-și privirea evlavioasă asupra amănuntelor acelei răstigniri - este atârnat trupul "Creatorului lumii": "Sfâșiat în trup / cu mâinile și picioarele străpunse de cuie / s-a jertfit pe el ca victimă a răscumpărării noastre" (redemptionis gratia / hic immolata est hostia).

Apoi vine "lovitura de suliță crudă", care "străpunge coasta sa" (Quo vulneratus insuper / mucrone dirae lanceae): "curge din ea sânge și apă", ca din izvor "care spală orice delict" (ut nos lavaret crimine / manavit unda, sanguine). Asupra faptului se oprise atenția evanghelistului Ioan, care-l atestă cu autoritate specială: tradiția creștină a citit în el un eveniment bogat în simboluri: din Răstignit, adevărat Miel pascal, provine Duhul, și izvorăsc sacramentele, îndeosebi baia botezială și sângele euharistic.

Apoi privirea este îndreptată spre lemnul crucii, a cărei luminozitate, preț, parfum, dulceață și rodnicie este elogiată, cu abundență de imagini un pic barocă. În aparență este un lemn dezolant; în realitate este un "pom îmbrăcat în frumusețe și în strălucire", "împodobit cu sânge ca de purpură regală" (Arbor decora et fulgida / ornata regis purpura), "ales între toate pentru a fi trunchi vrednic / să poarte membre atât de sfinte" (electa, digno stipite / tam sancta membra tangere!). Un "pom fericit, pe ale cărui brațe deschise / a fost atârnat prețul răscumpărării lumii" (Beata, cuius bracchiis / pretium pependit saeculi!), asemenea "cântarului", pe care este cântărit trupul lui Cristos, și care a smuls iadului prada. Un pom care emană un parfum suav și răspândește o dulceață mai gustoasă decât mierea și pe care se coc roade îmbelșugate.

Urmează, în încheiere, salutul solemn adresat crucii și victimei sacrificată pe ea ca pe un altar: loc unde viața îndură moartea, iar moartea dăruiește viața: "Te salut, cruce adorabilă! / Pe acest altar moare / viața și murind redă / oamenilor viața" (Salve ara, salve victima / de passionis gloria / qua vita mortem pertulit / et morte vitam reddidit).

Este paradoxul proiectului mântuitor: experimentată de Fiul lui Dumnezeu, moartea devine izvor de viață: atotputernicia divină transformă în mod minunat un instrument de ruină în mijloc de răscumpărare.

"Te salut, cruce adorabilă - repetă cu elan reînnoit poetul - singura noastră speranță!" (O crux, ave spes unica); "Dă iertare celor vinovați / mărește în cei drepți harul" (piis adauge gratiam / reisque dona veniam).

Când a apărut conținutul "misterului ascuns de secole și de generații" (Col 1,26), s-a revelat ca gloria Celui Răstignit și ca regalitate a lui Cristos pe tronul crucii. Însuși Isus a declarat că, odată înălțat, va atrage totul la el (cf. In 12,32). Și, de fapt, toate creaturile, cele din cer și cele de pe pământ, poartă amprenta lui Isus înviat din morți, ele fiind proiectate de Tatăl încă de la origine după imaginea sa. "Pe lemn are loc regalitatea lui Dumnezeu", cântă un vers splendid al lui Venantius (Regnavit a ligno Deus).

Nu uimește, deci, că sfântul Maxim din Torino, cu exegeză fantezistă și, totuși, acută și sugestivă, a căutat și a găsit "sacramentul crucii" și prezența semnului ei în întregul univers: în "vela agățată de marinar de catarg", în "structura plugului, cu lama sa, urechile sale și mânerul", în dispunerea "cerului în patru părți", în "poziția omului atunci când își ridică mâinile": "De acest semn al Domnului este brăzdată marea, este cultivat pământul, este condus cerul, sunt mântuiți oamenii".

Tot misterul care ne învăluie este cuprins în Răstignitul glorios. Toată aspirația noastră este de a-l putea înțelege, pentru a putea trăi.

Textul imnului

Vexilla regis prodeunt fulget crucis mysterium quo carne carnis Conditor suspensus est patibulo Confixa clavis viscera tendens manus, vestigia; redemptionis gratia hic immolata est hostia Quo vulneratus insuper mucrone diræ lanceæ; ut nos lavaret crimine, manavit unda, sanguine Impleta sunt quae concinit David fideli carmine dicendo nationibus: "Regnavit a ligno Deus". Arbor decora et fulgida ornata Regis purpura selecta, digno stipite tam sancta membra tangere! Beata, cuius bracchiis pretium pependit sæculi! Statera facta est corporis praedam tulitque Tartari Fundis aroma cortice vincis sapore nectare iucunda fructu fertili plaudis triumpho nobili Salve ara, salve victima de passionis gloria qua Vita mortem pertulit et morte vitam reddidit O Crux, ave, spes unica! hoc passionis tempore piis adauge gratiam reisque dona veniam.

(După L'Osservatore romano, 29-30 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat