Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Procesul iudaic și roman împotriva lui Isus din Nazaret

O sentință care trebuie atacată

de Gianfranco Ravasi

"Ponțiu, îți amintești de Isus Nazarineanul care a fost răstignit nu știu pentru care delict? Ponțiu Pilat își încruntă sprâncenele, își duse mâna la frunte ca unul care vrea să regăsească o amintire. Apoi, după câteva clipe de tăcere: Isus - murmură el -, Isus Nazarineanul? Nu, nu-mi amintesc". În felul acesta, în relatarea Procuratorul din Iudeea (1902), Anatole France face să reacționeze un Pilat, de acum pensionat, la solicitările unui fost coleg guvernator din Siria.

În memoria lui se stinsese ecoul acelui proces pe care și Tacitus îl evocase în puține rânduri în cartea a XV-a a Analelor: "Crestiani (...) își luau numele de la Cristos care a fost condamnat la moarte prin lucrarea procuratorului Ponțiu Pilat sub domnia lui Tiberiu" (44, 2-5). Și un istoric din aceeași țară cu Isus și care a trăit puțin după el, Iosif Flaviu, ne-a lăsat în cartea a XVIII-lea a operei sale, Antichități iudaice, o semnificativă menționare a lui Cristos, dacă punem între paranteze probabilele glose creștine posterioare pe care le-a primit acel paragraf: "Tot în acel timp, a trăit Isus, om înțelept, dacă putem să-l numim om. El săvârșea fapte extraordinare, îi învăța pe cei care doreau să primească cu bucurie adevărul și a convins mulți iudei și greci. El era Cristos. După ce Pilat, în urma acuzării capilor poporului nostru, l-a condamnat la cruce, cei care-l iubiseră n-au dispărut. El le-a apărut a treia zi din nou, viu; profețiile divine spun aceste lucruri despre el și foarte multe alte minunății. Și încă până astăzi nu s-a stins tribul creștinilor care își ia numele de la el" (63-64).

Nici Pilat, nici Iosif Flaviu sau Tacitus nu și-ar fi imaginat că acel act procesual, celebrat într-o provincie rătăcită a Imperiului Roman, avea să marcheze în mod indelebil istoria umanității. Așa cum a scris cercetătorul englez Samuel S.G. Brandon în Procesul împotriva lui Isus (1968), sentința aceea a fost "cea mai importantă din istoria umanității. Nici o acțiune judiciară intentată împotriva unei persoane nu este cunoscută de un număr tot așa de mare de persoane. Efectele procesului lui Isus în istoria umană sunt incalculabile". Cele mai celebre cazuri judiciare, ca acela împotriva lui Socrate, desfășurat la Atena în anul 399 înainte de era creștină, sau cel care, în anul 1431, a trimis-o la arderea pe rug pe Ioana d'Arc, sau cel deschis de Inchiziție împotriva lui Galileo în anul 1633, pălesc în fața celor două sesiuni procesuale grăbite, în timp de mai puțin de 24 de ore și celebrate în fața Sinedriului și a procuratorului roman, care au trimis la pedeapsa capitală pe acel predicator ambulant din Galileea, cu numele Isus din Nazaret, pe la începutul anilor 30.

Orele acelea s-au înscris nu numai în istorie, ci și în credința a milioane de persoane și revizitarea lor este și astăzi o aventură riscantă, pentru că în ele se împletesc chestiuni istorice, probleme teologice, emoții spirituale și chiar degenerări seculare. De fapt, nu putem ignora că, timp de secole, procesul lui Isus a constituit ocazia de a-i stigmatiza de "deicid" pe "iudeii perfizi" și a dezlănțui excesele celui mai infam antisemitism. Misterele medievale despre pătimirea lui Cristos îi puneau în scenă pe evreii din Sinedriu îmbrăcați ca evreii din ghetourile de atunci, lăsând astfel, uneori, cale liberă răbufnirilor violente și incursiunilor antiiudaice. A fost nevoie de Conciliul al II-lea din Vatican, cu "Declarația despre relațiile Bisericii cu religiile necreștine" (Nostra aetate), pentru a avea curajul de a înfrunta această istorie spinoasă în mod nou: "Cu toate că autoritățile iudeilor și adepții lor l-au dus pe Cristos la moarte, totuși cele săvârșite în timpul pătimirii lui nu pot fi imputate nici tuturor evreilor care trăiau pe atunci, fără deosebire, nici evreilor de azi" (nr. 4).

Reconstituirea pe care noi o încercăm acum nu poate să fie decât schematică. Să ne gândim că un important exeget american ca Raymond E. Brown, în opera sa Moartea lui Mesia (Queriniana 1999), dedică analizei istorico-critice a relatării evanghelice a procesului împotriva lui Isus cam 615 pagini foarte dense! Textul-bază de la care trebuie să pornim este, desigur, cel din cele patru rapoarte evanghelice care, însă, nu sunt nici o cronică judiciară, nici înregistrarea unor acte procesuale, nici un dosar documentar în sens strict. Evangheliștii nu ne oferă o istorie sterilă, ci interpretată și iluminată de credința în Cristos cel glorios al Paștelui. Totuși, ne oferă o relatare a unor evenimente istorice, selecționate însă și conform instanțelor Bisericii de la începuturi și ale raporturilor ei cu romanii și, mai ales, cu evreii. Nu uimesc, de aceea, anumite divergențe în amănunte sau anumite reelaborări sau introduceri de scene. Nu trebuie să uimească nici diferitele reconstruiri ale procesului pe care cercetătorii moderni le-au făcut bazându-se pe cele patru pagini din Marcu (14,53-15,20), din Matei (26,57-27,31), din Luca (22,63-23,25) și din Ioan (18,12-19,16), nici nu trebuie să uimească diferitele atribuiri a responsabilității față de condamnarea lui Isus.

Astfel, pentru unii, responsabilitatea primară trebuie atribuită autorităților iudaice care, după o procedură penală în fața tribunalului suprem al Sinedriului și după o sentință cu motivație religioasă, au înaintat cazul la guvernatorul roman numai pentru că era singurul care putea să dea condamnări la moarte în Palestina ocupată. Aspectul politic este introdus în sentință numai pentru a face acceptabilă cererea adresată puterii imperiale. Acesta este rezultatul obținut, de exemplu, de un studiu cunoscut despre procesul lui Isus, cel al germanului Josef Blinzler (1951). Desigur această interpretare n-are nimic de-a face cu tradiționalul antisemitism pentru care Israelul de ieri și de astăzi ar fi "in solidum" responsabil de acea operațiune judiciară.

În schimb, pentru alții, responsabilitatea primară a condamnării la moarte a lui Isus cade asupra autorității romane, singura competentă în materie de pedeapsă capitală. Sinedriul, în aceste cazuri, putea doar să instrumenteze cauza și să emită o sentință care, însă, cerea în mod absolut convalidarea din partea guvernatorului roman. Ori, acuza formulată de Sinedriu împotriva lui Isus, după faza de instrumentare, ar fi fost aceea de colaborare cu bandă armată (cu zeloții, partizani antiromani) împotriva siguranței statului imperial. Această interpretare pornește de la convingerea că rezonanța avută de predica lui Isus fusese în mod prevalent politică, sau măcar așa fusese văzută de Sinedriu. Germanul Hermann S. Reimarus a fost cel dintâi care a propus această teză în anul 1778. Ea a fost preluată de mulți alți istorici și exegeți și, îndeosebi, de Brandon pe care l-am citat. Nu a lipsit nici tentativa unui istoric evreu, Chaim Cohn (1968), de a dezvinovăți Sinedriul până la punctul de a susține că, în realitate, tribunalul iudaic ar fi făcut cu dezbaterea sa procesuală un efort extrem pentru a-l salva pe îndărătnicul Isus din mâinile puterii romane, încercând să-l facă să retracteze periculoasele lui pretenții mesianico-politice.

Deci, în reconstruirea acelor evenimente, este greu să rămânem neutri. Noi, acum, ne mulțumim cu o prezentare esențială și de popularizare a substanței acelui eveniment. Isus este arestat noaptea pe moșioara numită Ghetsemani ("teasc pentru măsline"), la poalele muntelui Măslinilor, și este transferat sub escortă în fața fostului mare preot Anna, pentru un prim interogatoriu informal. Puterea foarte mare a lui Anna (numele este un diminutiv ebraic de la "Ioan"), mare preot între anii 6-15 din era creștină, este comprehensibilă numai dacă ne gândim că în acea funcție supremă din ebraism el va reuși să promoveze după el cinci fii ai săi și pe ginerele Caiafa, care a condus Sinedriul între anii 18-36, urmând după primul fiu al lui Anna. Din punct de vedere istoric, dificultățile cu privire la datele evanghelice despre procesul iudaic al lui Isus încep, în schimb, cu transferarea imputatului la Caiafa pentru o ședință nocturnă a Sinedriului. De fapt, tratatul despre Sinedriu din Mishnah, marea colecție de tradiții rabinice, afirmă că procesele capitale puteau să fie celebrate numai ziua și în sediul oficial al Sinedriului, așa-numita "aulă a pietrei pătrate" care era la templu și pe care probabil că arheologii au reușit s-o identifice. Ședința din noaptea aceea ar fi, de aceea, ilegală și sentința invalidă.

Termenul grec Sinedriu - transcris în ebraică Sanhedrin - înseamnă "adunare" și indică unicul organ politico-religios recunoscut de puterea romană, responsabilă cu administrația autonomă iudaică, în cadrul limitelor foarte precise codificate de Roma. Compus din șaptezeci de membri la care se adăuga președintele, adică marele preot în funcție - a cărui dependență de autoritatea romană era în mod simbolic atestată de faptul că haina lui solemnă de ceremonie era păstrată în Fortăreața Antonia (sediul procuratorului) - Sinedriul era împărțit în trei sectoare. Primul era consistoriul foștilor mari preoți și al celorlalți preoți de rang înalt: dintre ei se alegea "supraintendentul templului", destinat să comande poliția iudaică în slujba templului. A doua arie era reprezentată de "bătrâni", adică de membrii aristocrației laice și funciare, apartenenți - ca și preoții - la partidul conservator al saduceilor. La al treilea nivel erau "cărturarii", adică intelectualii (teologi și juriști) de sorginte burgheză și de orientare "progresistă", și pentru aceasta apartenenți la fariseism, linia politico-religioasă mai deschisă, în pofida impresiei contrare care se poate scoate din Evanghelii. Isus, conform lui Matei și Marcu, a fost convocat de această adunare în stare de arest în timpul unei ședințe nocturne.

Dar, așa cum spuneam, o asemenea ședință a Sinedriului, și mai mult în reședința privată a marelui preot, nu era ilegală? Răspunsul nu trebuie căutat atât în faptul că autoritățile iudaice aveau puține scrupule legale față de un personaj devenit prea incomod, cât mai ales în relatarea oferită de Luca despre acele evenimente (22,66-71). De fapt, al treilea evanghelist, probabil mai atent la precisa desfășurare istorică a evenimentului, pune interogatoriul adevărat și propriu al lui Isus nu noaptea, ci "când s-a făcut ziuă... l-au adus la Sinedriul lor". Și Matei și Marcu știu de această reuniune matinală, dar o consideră numai ca semnătura formală a celei nocturne. Deci, am putea reconstrui astfel procesul iudaic împotriva lui Isus. În noaptea arestării, Isus este transferat în palatul marilor preoți Anna și Caiafa pentru a fi supus unui prim interogatoriu informal. Ziua următoare, în zori, acea schiță de instrumentare se formalizează cu o ședință adevărată și proprie, cu un interogatoriu și cu o sentință.

Să intrăm, acum, în interiorul aulei Sinedriului pentru a urmări dezbaterea. Se începe cu prezentarea martorilor, cel puțin doi conform normativei biblice. Depoziția lor se referă la declarațiile mai puțin respectuoase ale lui Isus cu privire la templu, inima spiritualității iudaice: "Pot să distrug templul lui Dumnezeu și să-l reconstruiesc în trei zile". Știm că, în realitate, Isus, cu acea ocazie, folosise templul ca simbol al noului cult pe care el voia să-l inaugureze în trupul său glorios. La aceste acuze, Isus opune o tăcere stranie. Pentru a îndrepta interogatoriul spre un rezultat mai puțin vag, marele preot formulează o întrebare mesianică precisă, la care Isus replică printr-un răspuns la fel de precis. Iat-o în redactarea lui Marcu: "Tu ești Cristos, Fiul Celui Binecuvântat?". Isus a răspuns: "Eu sunt. Și-l veți vedea pe Fiul Omului stând la dreapta puterii și venind pe norii cerului" (14,61-62). Desigur, evangheliștii au transcris întrebarea și răspunsul ținând cont de toată cunoașterea misterului lui Isus Cristos pe care o aveau. Cuvintele lui Caiafa voiau să-l provoace pe Isus la o simplă declarație mesianică, gravă, dar nu blasfemiatoare, pentru că în Israel Mesia era considerat o creatură umană. În schimb, Isus răspunde unind împreună două texte mesianice de valoare diferită și aplicându-le sieși.

Primul text este luat din Psalmul 110 și poate fi referit la orizontul lui Mesia pământesc, așteptat de Israel de-a lungul liniei dinastice davidice. Însă al doilea text, luat din capitolul 7 al cărții lui Daniel, avea în iudaism o valoare mai misterioasă, deoarece prezenta un "Fiu al Omului" mesianic diferit: el "venea pe norii cerului", deci era părtaș de însuși orizontul lui Dumnezeu. Isus, în ochii lui Caiafa, nu-și arogă numai titlul mesianic davidic, ci și acea misterioasă calitate transcendentă, unindu-le împreună în persoana sa, făcându-l astfel pe președintele Sinedriului să izbucnească: "A blasfemiat!" Cu gestul ritual al "sfâșierii hainelor", în semn de doliu și de profundă emoție în fața unui scandal sau a unei josnicii, Caiafa solicită aprobarea sentinței: "Ce vi se pare?" Și adunarea ratifică: "Este vrednic de moarte!"

Se deschide, astfel, al doilea act din ziua aceea, cea mai lungă din istorie. Isus este transferat la "pretoriul" procuratorului roman. Cu privire la situarea topografică a acestui palat există o controversă arheologică care durează de mulți ani. În timpul anului, procuratorii locuiau la Cezareea Maritimă, minunat oraș roman construit de Irod pe malurile Mediteranei. Ca și ceilalți procuratori, și "Ponțiu Pilat, prefect al Iudeii" - titlul care se citește pe celebra inscripție de pe o temelie descoperită la Cezareea în anii 1959-1964 - venea la Ierusalim cu ocazia solemnităților ebraice din motive de reprezentanță și de ordine publică și locuia în Fortăreața Antonia. Patru turnuri și patru aripi închideau la mijloc o curte pavată cu pietre. Ei bine, Ioan amintește acest amănunt: "Pilat l-a dus pe Isus afară și s-a așezat pe un tron în locul numit Lithostrotos, în ebraică Gabbata" (19,13). Dacă în aramaică Gabbata înseamnă "înălțime", grecescul Lithostroton face trimitere la o curte "pavată cu piatră". Din cauza complexității și a disputelor dintre cercetători cu privire la situarea pretoriului roman în Ierusalim, noi punem între paranteze identificarea lui topografică și urmărim orele petrecute de Isus și evenimentele procesului la guvernatorul din Roma. Capul de acuzare prezentat de Sinedriu este acum de tip politic, pentru a putea fi primit de tribunalul roman: "L-am găsit pe acesta instigând poporul nostru și oprindu-ne să plătim tribut cezarului și spunând că el este Cristos, regele" (Lc 23,2). Pilat, procurator al Iudeii între anii 26-36, îl interoghează pe imputat cu detașare, obținând răspunsuri reticente ("Tu ai spus") sau tăcerea. Înțelegând că se află în fața unui caz încărcat de subînțelesuri, de ambiguități și de nuanțe proprii ale unui popor foarte sensibil și supărăcios, Pilat nu ratifică imediat acuza iudaică, ci deschide un supliment de instrumentare.

Pe de altă parte, de la istoricul iudeu Iosif Flaviu știm că Pilat nu strălucea prin tact și abilitate diplomatică față de un popor așa de neîmblânzit și dur. În primii ani ai administrației sale aproape că prinsese gust să-i provoace pe evrei. Introdusese în templu medalioanele împăratului pe steagurile armatei, cauzând o reacție violentă a evreilor care considerau acel gest un sacrilegiu. Și Pilat, după o reprimare brutală, a fost constrâns să cedeze, retrăgând însemnele acelea. Însă același lucru s-a repetat cu "scuturile aurite" care aveau o inscripție în cinstea împăratului, creând alte reacții și reprimări. Și Luca menționează unul din aceste acte brutale ale lui Pilat: "Au venit unii care au povestit despre galileenii al căror sânge Pilat îl amestecase cu cel al jertfelor lor" (13,1). Filozoful iudeu din Alexandria Egiptului, Filon, îl prezintă pe Pilat ca "om inflexibil prin natură și, suprapus peste aroganța lui, dur, capabil numai de abuzuri de putere, de violențe, răpiri, brutalități, torturi, execuții fără proces și cruzimi înspăimântătoare și nelimitate".

Cu obișnuita neîncredere și cu un iz de provocare, Pilat încearcă să devieze procesul spre un rezultat neagreat de Sinedriu. Numai Luca ne informează că Pilat recurge și la un fel de diversiune chiar în cadrul procedurii judiciare. Îl trimite pe imputat la Irod Antipa, fiul lui Irod cel Mare, care avea jurisdicție asupra Galileii, regiunea în care Isus își începuse activitatea sa "periculoasă". Eșuând această manevră, recurge la aplicarea "privilegiului pascal", un act de clemență despre care însă nu avem alte atestări precise: "La fiecare sărbătoare, guvernatorul obișnuia să elibereze un deținut pentru popor, pe care îl voiau ei. Pe atunci aveau un deținut vestit, numit Baraba. Deci, când s-au adunat, Pilat le-a zis: Pe cine vreți să vi-l eliberez: pe Baraba, sau pe Isus care se numește Cristos?" (Mt 27,15-17). Dar și această tentativă eșuează și, în fața rezistenței nete a autorităților iudaice, care implică și cetățenii din Ierusalim în cererea condamnării capitale, Pilat dă înapoi.

Există în cadrul relatării evanghelice, pe care acum am reconstruit-o în punctele principale, o subliniere precisă care reflectă cu siguranță starea raporturilor dintre Biserica de la începuturi și iudaism. Această insistență dă curs unei adevărate tradiții care va trece și prin Evangheliile apocrife care au urmat. Paginile evanghelice despre procesul lui Isus ne oferă un portret binevoitor al lui Pilat. De trei ori el le replică iudeilor: "Nu am găsit nimic în el ca să merite moartea". Pe de o parte, este îndârjirea preoților și a mulțimii: Matei ajunge până acolo încât să pună în scenă "tot poporul" cu o declarație de responsabilitate totală și oficială ("Sângele lui să fie asupra noastră și asupra copiilor noștri", 27,25). Pe de altă parte, în schimb, Pilat recurge la tacticile alternative descrise mai sus, dialoghează cu Isus despre "împărăția" sa și despre "adevăr" într-o scenă prezentată numai de Ioan și devenită celebră pe bună dreptate. "Isus i-a răspuns: Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr. Oricine este din adevăr ascultă glasul meu. Pilat i-a zis: Ce este adevărul?" (18,37-38).

Însă Pilat este prezentat cu simpatie mai ales de Matei, care ne oferă două episoade necunoscute de ceilalți evangheliști. Primul este cel al soției procuratorului, pe care tradiția succesivă din Bisericile orientale o va canoniza cu numele de Procla sau Claudia Procula. "Nimic să nu faci dreptului aceluia, căci multe am suferit azi în vis din cauza lui" (27,19), spune femeia, adăugând, deci, un fel de revelație cerească. Al doilea episod este în finalul procesului, când Pilat face acel gest care, după aceea, va deveni vestit, deși cu o conotație un pic negativă de indiferență: "Pilat a luat apă și s-a spălat pe mâini înaintea poporului, spunând: Eu sunt nevinovat de sângele acestui drept. Voi veți vedea!" (27,24). Gestul este tipic biblic, și nu roman, așa cum este biblic limbajul folosit de procurator. De aceea, probabil că Matei a voit mai mult să opună buna dispoziție a păgânului roman ostilității conaționalilor decât să ne dea o cronică a acelor momente.

Și tradiția creștină succesivă a fost înclinată să atenueze responsabilitățile lui Pilat în condamnarea lui Isus și să le accentueze pe cele iudaice. Sunt semnificative discursurile lui Petru în Faptele Apostolilor: "Bărbați israeliți, Isus din Nazaret a fost încredințat vouă și voi l-ați răstignit pe cruce și ucis prin mâinile celor fărădelege... Așadar, să știe cu siguranță toată casa lui Israel că Dumnezeu l-a făcut Domn și Cristos pe acest Isus pe care voi l-ați răstignit. Voi l-ați dat în mâinile lui Pilat și l-ați renegat înaintea lui, pe când el era hotărât să-l elibereze. Voi l-ați renegat pe cel sfânt și drept și ați cerut să vă fie grațiat un om criminal" (2,23.36; 3,13-14).

Această idee trece și în apocrife, cum ar fi, de exemplu, Evanghelia lui Petru, care a fost definită "cea mai veche relatare necanonică a pătimirii", scrisă prin jurul anului 100 și descoperită abia în 1887 în Egiptul de Nord în mormântul unui călugăr. Textul care a ajuns la noi începe așa: "Însă nici unul dintre evrei nu și-a spălat mâinile, nici Irod, nici vreunul dintre judecătorii săi. Pentru că ei nu voiau să se spele, Pilat s-a ridicat". Totuși, trebuie să repetăm că această interpretare nu poate deloc să justifice vreo teorie antisemită. De fapt, nu e vorba de o judecată rasială, ci numai istorică (despre câțiva responsabili preciși, mai ales din înalta clasă sacerdotală) și teologică. Petru, în discursul citat din Faptele Apostolilor, vorbește în mod explicit despre misteriosul "plan hotărât și preștiința lui Dumnezeu" (2,23).

În apendice și cu totul marginal la reconstruirea noastră esențială a procesului lui Isus, rezervăm o aluzie și la pitoreasca tradiție apocrifă referitoare la Pilat. Scriitorul martir Iustin, pe la anul 155 menționa existența Faptelor lui Pilat, un text care, în realitate, a ajuns la noi în greacă, coptă și latină sub numele de Evanghelia (sau Memoriile) lui Nicodim. El conține un scenariu colorat și folcloric al procesului lui Isus. Acuzele prezentate de iudei împotriva lui Isus sunt de două tipuri: nașterea lui necurată din desfrâu și încălcarea legii, mai ales a odihnei de sâmbătă. Dar să-i dăm cuvântul naratorului antic. "Pilat a chemat un curier și i-a spus: Să fie adus aici Isus, dar cu gentilețe! Curierul a ieșit afară și când l-a recunoscut pe Isus, l-a adorat, a întins la pământ ștergarul pe care-l avea în mână și i-a spus: Doamne, mergi aici, deasupra, și vino, pentru că te cheamă guvernatorul... Atunci când Isus a intrat, imaginile pe care stegarii le aveau pe insigne s-au înclinat singure și l-au adorat pe Isus". Apoi încep să defileze martorii apărării: sunt orbi, paralitici, un cocoșat, femeia care suferea de hemoragie, vindecați de Isus, și Nicodim. Însă rezistența ebraică este implacabilă și atunci: "Pilat a porunci să fie tras vălul în fața scaunului de fildeș și i-a spus lui Isus: Poporul tău te acuză că îți iei titlul de rege. De aceea am decretat ca, îndeplinind legea cucernicilor împărați, să fii mai întâi biciuit și apoi atârnat pe crucea din grădina unde ai fost arestat. Disma și Gesta, amândoi răufăcători, să fie răstigniți cu tine".

Alături de aceste Fapte ale lui Pilat, înfloresc în ambientul creștin alte scrieri aproape întotdeauna favorabile procuratorului. Astfel, a ajuns la noi un raport apocrif al lui Pilat dat împăraților Tiberiu și Claudiu cu respectivele răspunsuri; a fost inventată și o scrisoare a lui Pilat adresată lui Irod și chiar s-a crezut că ea conține Paradosis a lui Pilat, adică o ipotetică "tradiție" despre viața lui ulterioară. Istoricul creștin Eusebiu din Cezareea se plângea că împăratul persecutor Maximin, în anul 331, a împărțit în școli false Memorii ale lui Pilat "pline de nelegiuire împotriva lui Cristos" și a poruncit să fie învățate pe de rost de copii pentru a-i instiga la ură împotriva creștinismului. Dar mai ales asupra morții lui Pilat se vor năpusti apocrifele creștine, cu un gust uneori macabru. Moartea cea mai des folosită este aceea a decapitării din porunca lui Tiberiu: însă Cristos îl primește în cer pe procurator și pe soția lui. Nu degeaba Biserica etiopiană îl venerează pe Pilat ca sfânt și l-a introdus în calendarul ei liturgic.

Mai întâmplătoare este moartea lui Pilat conform citatei Paradosis, care o situează într-o partidă de vânătoare cu împăratul. "Într-o zi, Tiberiu, mergând la vânătoare, urmărea o gazelă; dar când aceasta a ajuns în fața ușii peșterii, s-a oprit. Pilat s-a aplecat să se uite. Cezarul a lansat imediat o săgeată pentru a lovi animalul, dar ea a străbătut intrarea peșterii și l-a omorât pe Pilat". Mai tragic este sfârșitul relatat de un alt text și devenit popular în Evul Mediu. Pilat s-a sinucis la Roma cu pumnalul prețios pe care-l avea cu el. Aruncat cu o greutate în Tibru, cadavrul a trebuit să fie scos pentru că atrăgea toate spiritele rele făcând periculoasă navigația pe fluviu. Mutat la Vienne în Franța și scufundat în Rhone, a trebuit să fie scos din același motiv și îngropat la Lausanne. Dar și aici, din cauza trupului său infestat de demoni, a trebuit să fie exhumat și aruncat într-o fântână naturală în munți.

Pe incomodul scaun de fildeș din Iudeea au trecut și aveau să treacă alți procuratori, dintre care unii mai buni decât Pilat, alții desigur mai răi. Nici unul dintre aceștia nu a rămas așa de puternic imprimat în istorie ca Ponțiu Pilat, chiar dacă acesta a fost suspendat din funcția sa din porunca superiorului său direct, legatul din Siria, Vitellius. De fapt, numele acestui funcționar roman răsună și astăzi, în fiecare duminică, sub cupolele bisericilor noastre: "a fost răstignit sub Ponțiu Pilat". Și asta pentru că viața lui s-a încrucișat într-o zi cu viața unui (aparent) modest supus al puterii imperiale romane, Isus din Nazaret.

(După L'Osservatore romano, 28 martie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 44.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat