Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Există cu adevărat iadul și paradisul?

Antonio Gaspari

Interviu luat părintelui Giovanni Cavalcoli, profesor de metafizică și teologie sistematică

Mulți nu cred în iad, unii susțin că nu poate să fie veșnic, iar alții că este gol. Același lucru trebuie spus despre îngerul căzut și despre păcat. Pentru mulți este vorba de invenții ale Bisericii Catolice și, oricum, mulți trăiesc ca și cum Dumnezeu n-ar exista, iar iadul și paradisul ar fi numai iluzii.

Pentru a încerca să explice cum poate un Dumnezeu bun, așa cum este cel creștin, să permită răzvrătirea îngerilor, răspândirea răului, existența iadului și a paradisului, părintele Giovanni Cavalcoli, din Ordinul Dominican, a scris și a publicat cartea Iadul există. Adevărul negat (Editura Fede & Cultura http://fedecultura.com/Infernoesiste.aspx, 96 pag.).

Părintele Cavalcoli este profesor de metafizică la Studiul Filozofic Dominican din Bologna și de teologie sistematică la Facultatea Teologică din Emilia-Romagna. Oficial al Secretariatului de Stat între 1982-1990, este academician pontifical din anul 1992. Autor a numeroase cărți și lucrări, desfășoară o intensă operă de formare.

Agenția Zenit l-a intervievat.

Pentru lumea secularizată și chiar pentru unii credincioși, iadul nu există. Ar fi vorba de o invenție. Care este părerea dumneavoastră în această privință?

Cavalcoli: Lumea secularizată a pierdut credința în lumea de dincolo, fie că e vorba de paradis, fie de iad. Și o anumită măsură de secularism s-a strecurat din păcate chiar și printre unii credincioși, care, chiar dacă admit o lume de dincolo, aceasta este numai paradisul. Această mentalitate "bunistă" este motivul pentru care nu trebuie să ne uimim că, pentru aceste tendințe, iadul este o invenție.

În realitate, așa cum am demonstrat în cartea mea, iadul nu este deloc o invenție, ci este un adevăr de credință învățat de Domnul nostru Isus Cristos, de Noul Testament, de Sfânta Tradiție și de câteva Concilii. Deci, este vorba de o realitate a Revelației divine, pe care Biserica are misiunea de a o păzi și de a o învăța.

Pe baza căror argumente susțineți că iadul există?

Cavalcoli: Doctrina despre iad este o doctrină teologică. Or, argumentele teologiei nu sunt de tip empiric, ci sunt cuvintele lui Isus Cristos, care pot să fie acceptate numai pe baza credinței în Isus Cristos și în Biserica ce ne mediază cuvintele lui Cristos.

Din acest punct de vedere, argumentele sunt multe. Mă voi limita aici să citez unul singur (cf. pag. 33 din cartea mea despre iad), care mi se pare deosebit de eficace, pentru că îl găsim în Conciliul al II-lea din Vatican (LG 48) și în Catehismul Bisericii Catolice (CBC, nr. 1034). E vorba despre textul din Mt 25,31-46, unde Isus Cristos nu se limitează să vestească simpla posibilitate a condamnării, ci, pur și simplu, prevede faptul existenței celor condamnați.

Unde și când s-a născut iadul?

Calvalcoli: Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie să ținem cont de ce anume este exact iadul. El, cât privește oamenii, constă în refuzarea irevocabilă a milostivirii care ne este oferită de Tatăl prin Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. În acest sens, putem spune că osânda iadului a început să existe odată cu venirea lui Cristos. În schimb, dacă luăm în considerare păcatul îngerilor la începutul creației, iadul există pentru ei încă din acel moment (Mt 25,41; 2Pt 2,4).

Unde s-a născut iadul? Cât privește îngerii păcătoși, de vreme ce înainte erau în cer, se poate spune că s-a născut în cer, de unde au fost aruncați (Ap 12,8). Cât privește oamenii, iadul s-a născut în această lume în momentul în care Isus a fost refuzat.

Există în lumea de dincolo sau este prezent și pe pământ?

Cavalcoli: Conform unei anumite teze a creștinismului secularist-bunist, dacă se poate vorbi despre "iad", acesta există numai pe acest pământ, în sensul că pedeapsa pentru cei răi există numai aici pe pământ, și apoi, paradisul este pentru toți. Există apoi o altă teză, complet păgână, conform căreia iadul ar fi acea condiție de suferință care îi lovește și pe nevinovații asupriți de prepotenți.

În timp ce, în acest al doilea caz, cuvântul "iad" este folosit într-un sens impropriu, în primul caz există o parte de adevăr, deoarece starea de păcat de moarte este deja într-un anumit sens iadul. Însă această teză neglijează faptul că plinătatea irevocabilă a condiției de iad pentru om este numai după moarte. Totuși, orice om, înainte de moarte se poate căi, poate redobândi starea de har al lui Cristos, prin care, dacă perseverează în această stare până la moarte, poate să evite iadul.

Ce spun Sfintele Scripturi în acest sens?

Cavalcoli: Glasul cel mai autoritar este cel a Domnului nostru Isus Cristos. Găsim ecouri despre asta în celelalte cărți ale Noului Testament, și îndeosebi în Apocalips, în care avem o grandioasă viziune a triumfului final al lui Cristos asupra tuturor puterilor răului, care vor fi puse în condiția de a nu mai dăuna celor aleși.

Descrierea minunată a iadului din Divina Comedie este credibilă?

Cavalcoli: Desigur, în substanța sa, este credibilă, deoarece, așa cum se știe, Dante nu numai că era catolic, ci dobândise o importantă cultură teologică de factură tomistă, frecventând conventul dominican "Santa Maria Novella" din Florența.

În același timp, Dante, ca mare poet ce era, și-a permis așa-numite licențe poetice, prin care a creat ambiente, evenimente și personaje care în mod evident ies din ceea ce ne este învățat de Revelația creștină, chiar dacă, în același timp, în ansamblu nu-i sunt contrare.

Un lucru curios pe care am putea să-l observăm în această privință și care nu este o realitate a credinței creștine, este condiția așa-numiților "indiferenți", care au trăit "fără faimă și fără laudă" și, de aceea, sunt situați de către Dante nu în iad, ci într-un loc aparte.

A admite existența iadului presupune a ne teme de diavol. Cum se situează în planul divin îngerul căzut și iadul?

Cavalcoli: Creștinul trebuie să aibă o anumită teamă de diavol, așa cum noi putem să avem o teamă rațională de a lua o boală sau de a cădea în vreun păcat. De aici obligația creștinului de a se feri de pericolele morale care pot să vină din ispitele diabolice, evitând atitudini de siguranță excesivă.

Totuși, acestea fiind spuse, creștinului în mod fundamental nu-i este frică de diavol, deoarece creștinul care trăiește în Cristos se bucură de însăși forța lui Cristos, care l-a învins pe Satana. Mai mult, din acest punct de vedere se poate spune că diavolului îi este frică de creștin. De fapt, așa cum spune sfânta Ecaterina de Siena, noi suntem învinși de diavol numai dacă vrem asta, comițând sau iubind păcatul.

Diavolul și iadul au locul lor în planul divin deoarece constituie o armă (ce produce spaimă) care ne ajută să evităm păcatul. În al doilea rând, cât privește diavolul, și el trebuie văzut ca un instrument al Providenței divine pentru două finalități: pentru a ne întări în virtute și pentru a ne atenționa părintește atunci când comitem răul. Diavolul în sine ar vrea numai răul nostru, numai că Providența divină îl folosește conform planurilor sale preaînțelepte pentru binele nostru.

Pentru ce îi permite Dumnezeu îngerului să se răzvrătească?

Cavalcoli: Pentru că are un mare respect față de liberul arbitru al creaturii. Ori, întocmai, îngerul răzvrătit este o creatură înzestrată cu liber arbitru. Așadar, la acest punct, se poate spune că Dumnezeu, numai pentru a respecta acest liber arbitru, acceptă să fie respins de acea creatură care, în realitate, ar putea să găsească numai în el deplina sa fericire. Acest discurs este valabil în mod analogic și pentru viața umană.

În afară de asta, se poate spune că Dumnezeu a permis neascultarea îngerului pentru că din veșnicie proiectase întruparea Cuvântului, grație căreia omenirea, mântuită de Cristos, avea să-l învingă pe Satana în Cristos și avea să ajungă la o condiție de viață - aceea a fiilor lui Dumnezeu - superioară celei care ar fi fost dacă îngerul n-ar fi păcătuit.

Ce relație există între rău și iad?

Cavalcoli: Putem spune că iadul este o victorie asupra răului moral, adică asupra păcatului, chiar dacă rămâne răul chinului, adică suferința celor osândiți. Însă aici e vorba de un chin just, motiv pentru care, din acest punct de vedere, se poate spune că este bine să existe acest rău, prin care noi vedem că, din punct de vedere escatologic, totul se rezolvă în bine.

În afară de asta, mai trebuie precizat cu toată claritatea că ar fi blasfemiator să-l inculpăm pe Dumnezeu de acest rău, de care, în schimb, este responsabilă numai creatura angelică sau umană, în timp ce, pe de altă parte, existența răului chinului manifestă pur și simplu dreptatea divină, care, de altfel, este îmblânzită de milostivire.

Ce trebuie să facă persoanele pentru a scăpa de iad și a câștiga paradisul?

Cavalcoli: Practic e vorba de a pune în practică toate preceptele vieții creștine, începând de la ura față de păcat, de la conștiința consecințelor sale, pentru a trece la obligația de a asculta cu toate puterile noastre de poruncile Domnului, de a trăi în har, în practicarea continuă a convertirii și a vieții creștine, într-o nelimitată încredere în milostivirea divină, frecventând sacramentele în comuniune cu Biserica, în devoțiunea față de sfinți și, mai ales, față de sfânta Fecioară Maria, cultivând o dorință puternică a paradisului și a sfințeniei și luptând curajos zi de zi împotriva curselor ispititorului, sub ocrotirea sfântului Mihail Arhanghelul. În cazuri de agresivitate excepțională din partea diavolului, există practica exorcismului.

Aceste recomandări, desigur, sunt valabile pentru catolici, însă de vreme ce toți oamenii sunt chemați la mântuire, deci sunt chemați să evite iadul și să câștige paradisul, obligația lor este aceea de a urma conștiința lor dreaptă, în măsura în care cunosc exigențele binelui și cultivând, cu ajutorul harului, o credință măcar implicită în Dumnezeu ca răsplătitor al celor buni și judecător al celor răi.

(După Zenit, 29 martie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 58.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat