Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A treia predică a părintelui Cantalamessa pentru Postul Mare 2010

"Dacă te vei întoarce la mine..."

Publicăm în continuare a treia predică de Postul Mare pe care părintele Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut-o în dimineața de vineri, 19 martie 2010, în capela Redemptoris Mater, în prezența papei Benedict al XVI-lea și a colaboratorilor săi din Curia Romană.

Tema meditațiilor de anul acesta este "Administratori ai tainelor lui Dumnezeu. Preotul, slujitor al cuvântului și al sacramentelor", în continuitate cu reflecția despre slujirea episcopală și preoțească începută în Advent.

Primele două predici au avut loc la 5 și 12 martie.

* * *

1. Criza preotului

În Scriptură găsim descrierea crizei interioare a unui preot în care mulți păstori de astăzi, sunt sigur, s-ar recunoaște. Este aceea a lui Ieremia care, înainte de a fi un profet a fost un preot, "unul dintre preoții care locuiau în Anatot" (Ier 1,1).

"Te-am slujit cum puteam mai bine, m-am adresat ție cu rugăciuni pentru dușmanul meu... Eu nu m-am așezat împreună cu cei care râd și nu m-am bucurat... Tu ai devenit pentru mine ca un izvor amăgitor și ca o apă înșelătoare" (Ier 15,11-18). Într-un alt moment de criză, explodează și mai tare: "Tu m-ai sedus, Doamne, și eu m-am lăsat sedus... Îmi spuneam: «Nu mă voi mai gândi la el, nici nu voi mai vorbi în numele lui!»" (Ier 20,7-9).

Care este răspunsul lui Dumnezeu dat profetului și preotului aflat în criză? Nu un: "Sărăcuțul de tine, ai dreptate, cât ești de nefericit!", ci: "Atunci Domnul mi-a răspuns: «Dacă te vei întoarce, eu te voi întoarce și vei sta în prezența mea; dacă vei ști să deosebești ceea ce este prețios de ceea ce este fără preț, vei fi gura mea»" (Ier 15,19). Cu alte cuvinte: convertire!

Vorbind despre noutatea slujirii din noua alianță am văzut că ea constă în har, adică în faptul că darul precede obligația și că obligația provine tocmai din dar. Să aplicăm acum acest principiu fundamental la slujirea sacerdotală. Ceea ce am meditat până acum constituia harul sacerdotal, darul primit: slujitori ai lui Cristos, împărțitori ai tainelor lui Dumnezeu. Nu putem să încheiem reflecțiile noastre fără a scoate în evidență și obligația și apelul care provine din el, pentru a spune așa acel ex opere operantis al Preoției. Acest apel este același pe care Dumnezeu i l-a adresat lui Ieremia: convertire!

Cred că interpretez preocuparea exprimată de mai multe ori în trecut de către Sfântul Părinte și care a motivat, cel puțin în parte, proclamarea acestui An al Sfintei Preoții, dedicând această ultimă meditație necesității unei purificări în interiorul Bisericii, începând de la clerul său.

Apelul la convertire răsună în momentele cruciale ale Noului Testament: la începutul predicii lui Isus: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15); la începutul predicării apostolice, în ziua de Rusalii: "Ce să facem, fraților? Petru le-a zis: Convertiți-vă și fiecare dintre voi să se boteze în numele lui Isus Cristos spre iertarea păcatelor voastre și veți primi darul Duhului Sfânt" (Fap 2,37). Dar nu sunt acestea contextele care se referă mai direct la noi, preoții. Noi am crezut în evanghelie, am fost botezați și l-am primit pe Duhul Sfânt. Există un alt "convertiți-vă!" care ne privește îndeaproape, cel care răsună în interiorul fiecăreia din cele șapte scrisori adresate Bisericilor din Apocalips. El nu este adresat unor necredincioși sau neofiți, ci unor persoane care trăiesc de mult timp în comunitatea creștină.

Este ceva ce face deosebit de semnificative aceste scrisori pentru noi: ele sunt adresate păstorului și responsabilului fiecăreia dintre cele șapte Biserici. "Îngerului Bisericii care este în Efes, scrie-i": nu se explică titlul înger decât cu referință, directă sau indirectă, la păstorul comunității. Nu se poate crede că Duhul Sfânt atribuie unor îngeri reali responsabilitatea păcatelor și a devierilor care există în diferitele Biserici și că invitația la convertire le este adresată lor.

2. "Fii credincios până la sfârșit"

Să recitim câteva dintre aceste scrisori, încercând să vedem în ele elementele unei convertiri autentice a clerului, diaconi, preoți și episcopi. Să începem de la prima scrisoare, cea adresată Bisericii din Efes. Observăm înainte de toate un lucru. Cel Înviat nu-?i începe discursul referindu-se la ceea ce nu merge în comunitate. Această scrisoare, ca aproape toate celelalte, începe scoțând în evidență pozitivul, binele care se face în Biserică: "Cunosc faptele tale, străduința și statornicia ta... Ai răbdare și ai suferit pentru numele meu și n-ai obosit" (Ap 2,2).

Numai în acest moment intervine apelul la convertire: "Însă am ceva împotriva ta: ai părăsit iubirea ta cea de la început. Adu-ți aminte deci de unde ai căzut, convertește-te (metanoeson) și fă faptele tale dintâi". Apelul la convertire ia aspectul de întoarcere la prima fervoare și iubire față de Cristos. Cine dintre noi, preoții, nu-și amintește cu emoție momentul în care ne-am dat seama că suntem chemați de Dumnezeu în slujirea lui, momentul voturilor pentru călugări, entuziasmul din primii ani de slujire pentru preoți? Este adevărat că acolo era și factorul vârstei, tinerețea. Dar în acest caz nu e vorba de natură: har era atunci și har poate să fie astăzi.

"Îți amintesc, scria Apostolul către discipolul Timotei, să reînflăcărezi darul lui Dumnezeu care este în tine prin impunerea mâinilor mele" (2Tim 1,6). Termenul grec care este tradus cu "a reînflăcăra" sugerează ideea de a sufla asupra focului ca să ardă din nou, a reaprinde flacăra. Într-una dintre meditațiile din Advent am văzut că ungerea sacramentală, primită la hirotonire, poate să redevină activă prin rugăciune și printr-un asalt de credință. Și autorul Scrisorii către Evrei îi avertiza pe primii creștini să-și amintească de entuziasmul lor inițial: "Amintiți-vă de acele prime zile..." (Evr 10,32).

Așadar, din scrisoarea către Biserica din Efes reținem invitația insistentă de a regăsi iubirea și fervoarea de odinioară. O altă componentă a convertirii sacerdotale o găsim în scrisoarea către Biserica din Smirna. Și aici, Cel Înviat scoate în evidență, înainte de toate, pozitivul: "Cunosc încercarea și sărăcia ta...", dar urmează imediat apelul: "Fii credincios până la moarte și-ți voi da cununa vieții".

Fidelitate! Sfântul Părinte a pus acest cuvânt ca titlu și program pentru Anul Sfintei Preoții: "Fidelitatea lui Cristos și fidelitatea preotului". Cuvântul fidelitate are două semnificații fundamentale. Prima este cea de statornicie și de perseverență; a doua este cea de lealitate, corectitudine, deci opusul infidelității, înșelării și trădării.

Prima semnificație este cea prezentă în cuvintele Celui Înviat adresat Bisericii din Smirna, a doua este cea înțeleasă de Paul în textul pe care l-am ales drept călăuză a reflecțiilor noastre: "Orice om să ne considere în felul acesta: ca pe niște slujitori ai lui Cristos, administratori ai tainelor lui Dumnezeu, iar ceea ce se cere de la administratori este ca fiecare să fie găsit credincios" (1Cor 4,1-2). Acest cuvânt amintește, probabil în mod voit, cuvântul lui Isus din Evanghelia după Luca: "Cine este administratorul credincios și înțelept pe care stăpânul îl pune peste servitorii săi ca să le dea porția de hrană la timpul potrivit?" (Lc 12,42). Contrariul acestei fidelități este ceea ce face, în parabolă, administratorul necinstit (Lc 16,1 ș.u.).

Acestei fidelități i se opune trădarea încrederii lui Cristos și a Bisericii, viața dublă, renunțarea la obligațiile stării proprii, mai ales în ceea ce privește celibatul și castitatea. Știm dintr-o experiență dureroasă cât rău poate să facă Bisericii și sufletelor acest tip de infidelitate. Este probabil încercarea cea mai dură pe care Biserica o străbate în acest moment.

3. "Bisericii din Laodiceea, scrie-i..."

Scrisoarea care trebuie să ne facă să reflectăm mai mult decât toate este cea adresată îngerului Bisericii din Laodiceea. Îi cunoaștem tonul sever: "Cunosc faptele tale, că nu ești nici rece, nici cald. O, de ai fi sau rece, sau cald! Dar pentru că ești astfel, căldicel, nici cald, nici rece, te voi vărsa din gura mea... Fii deci plin de zel și convertește-te" (Ap 3,15 ș.u.).

Starea călduță a unei părți din cler, lipsa de zel și inerția apostolică: eu cred că asta slăbește Biserica mai mult încă decât scandalurile ocazionale ale unor preoți, care fac mai mult zgomot și împotriva cărora este mai ușor să ne adăpostim. "Marea nenorocire pentru noi, parohii - spunea sfântul Paroh de Ars - este că sufletul ațipește"1. El nu era cu siguranță în numărul acestor parohi, dar această frază a lui ne dă de gândit.

Nu trebuie să se generalizeze (Biserica este bogată în preoți sfinți care-și îndeplinesc în tăcere datoria lor), dar, vai, dacă am și tăcea! Un laic angajat îmi spunea cu tristețe: "Populația din țara noastră, în ultimii douăzeci de ani, a crescut cu peste trei milioane de locuitori, dar noi, catolicii, am rămas la numărul de dinainte. Ceva nu merge în Biserica noastră". Și cunoscând acel cler, știam ce anume nu mergea: preocuparea multora dintre ei nu erau sufletele, ci banii și comoditățile.

Sunt locuri unde Biserica este vie și evanghelizează aproape numai prin angajarea și zelul câtorva credincioși laici și grupuri laicale care, pe de altă parte, uneori sunt împiedicați și priviți cu suspiciune. Adesea ei sunt cei care-i împing pe preoții lor, plătindu-le drumul și cazarea, să participe la niște zile de reculegere sau la exerciții spirituale, pe care altminteri nu le-ar face niciodată.

Uneori chiar cei care fac mai puțin pentru împărăția lui Dumnezeu sunt cei care cer mai mult avantaje. Sfântul Petru și sfântul Paul, amândoi, au simțit nevoia să avertizeze cu privire la tentația unora de a se comporta ca niște stăpâni ai credinței: "Nu vă purtați ca niște stăpâni față de persoanele încredințate vouă, ci faceți-vă modele pentru turmă" (cf. 1Pt 5,3), scrie cel dintâi; "Nu că am fi noi stăpâni peste credința voastră, ci vrem să colaborăm și noi la bucuria voastră", scrie al doilea (2Cor 1,24).

Se poartă ca stăpâni ai credinței când, de exemplu, ei consideră toate spațiile și localurile parohiei ca lucruri proprii care trebuie date numai cui vor, și nu ca bunuri ale întregii comunități, peste care sunt păzitori, nu proprietari.

Trebuind să predic într-o țară europeană, care în trecut a fost o pepinieră de preoți și de misionari și care acum trece printr-o profundă criză, l-am întrebat pe un preot de acolo care era, după părerea lui, motivul acestei crize. "În această țară, mi-a răspuns el, preoții, de la pupitru și de la confesional, decideau totul, chiar și cu cine trebuia să se căsătorească unul și câți copii trebuia să aibă. Când s-a răspândit în societate simțul și exigența libertății individuale, lumea s-a revoltat și a întors total spatele Bisericii". Clerul se simțea mai mult "stăpân al credinței" decât colaborator al bucuriei oamenilor.

Cuvintele adresate de Cel Înviat Bisericii din Laodiceea: "Tu spui: Sunt bogat, m-am îmbogățit și nu am nevoie de nimic, dar nu știi că tu ești nenorocitul, vrednic de milă, sărac, orb și gol", ne fac să ne gândim la o altă mare tentație a clerului atunci când dispare pasiunea pentru suflete, adică dorința după bani. Deja sfântul Paul se plângea cu amărăciune: "Omnia quae sua sunt quaerunt, non quae Jesu Christi: toți urmăresc propriile interese, nu cauza lui Isus Cristos" (Fil 2,21). Printre recomandările cele mai insistente adresate bătrânilor, în Scrisorile pastorale, este aceea de a nu fi alipiți de bani (cf. 1Tim 3,3). În scrisoarea adresată preoților la deschiderea Anului Sfintei Preoții, Sfântul Părinte îl prezintă pe sfântul Paroh de Ars ca model de sărăcie sacerdotală. "El era bogat pentru a da altora și era foarte sărac pentru el însuși". Secretul lui era: "a da totul și a nu păstra nimic".

În lungul său discurs despre păstori2, sfântul Augustin propunea, la vremea sa, pentru o salutară cercetare a cugetului, apostrofarea lui Ezechiel împotriva păstorilor neglijenți. Nu este rău s-o reascultăm, cel puțin pentru a ști ce este și ce trebuie să se evite în slujirea sacerdotală: "Vai de păstorii lui Israel care au grijă numai de ei înșiși! Oare păstorii nu trebuie să aibă grijă de oi? Voi însă vă hrăniți cu laptele lor, vă îmbrăcați cu lâna lor, înjunghiați oile cele mai grase și turma n-o scoateți la păscut. Nu le întăriți pe cele slabe, nu le vindecați pe cele bolnave, nu le pansați pe cele rănite, nu le căutați pe cele rătăcite, ci vă purtați cu ele aspru și fără milă" (Ez 34,2-4).

4. "Iată, eu stau la ușă și bat"

Dar și severa scrisoare adresată Bisericii din Laodiceea, ca toate celelalte, este o scrisoare de iubire. Ea se termină cu una dintre imaginile cele mai emoționante din Biblie, în mod absolut: "Pe cei pe care îi iubesc, eu îi mustru și îi îndrept. Iată, eu stau la ușă și bat".

În noi, preoții, Cristos nu bate pentru a intra, ci pentru a ieși. Atunci când e vorba de prima convertire, de la necredință la credință, sau de la păcat la har, Cristos este afară și bate la pereții inimii pentru a intra; când e vorba de convertiri care urmează, de la o stare de har la una mai înaltă, de la starea călduță la fervoare, are loc contrariul: Cristos este înăuntru și bate la pereții inimii pentru a ieși!

Explic în ce sens. La Botez l-am primit pe Duhul lui Cristos; el rămâne în noi ca în templul său (cf. 1Cor 3,16), până când nu este alungat de păcatul de moarte. Dar se poate întâmpla ca acest Duh să ajungă să fie închis și zidit de inima de piatră care se formează în jurul său. Nu are posibilitatea să se extindă și să pătrundă facultățile, acțiunile și sentimentele persoanei. Când citim fraza lui Cristos: "Iată, eu stau la ușă și bat" (Ap 3,20), ar trebui să înțelegem că el nu bate din exterior, ci din interior; nu vrea să intre, ci să iasă.

Apostolul spune că Cristos trebuie să fie "format" în noi (Gal 4,19), adică să se dezvolte și să primească forma sa deplină; această dezvoltare este împiedicată de starea călduță și de inima de piatră. Uneori se văd pe marginile drumurilor copaci groși (la Roma sunt în general pini) ale căror rădăcini, închise de asfalt, luptă pentru a se extinde, ridicând uneori chiar și betonul. Așa trebuie să ne imaginăm că este împărăția lui Dumnezeu în inima omului: o sămânță destinată să devină un copac maiestuos în care își fac cuib păsările cerului, dar care cu greu se dezvoltă dacă este sufocat de grijile pământești.

Desigur, există diferite grade în această situație. În majoritatea sufletelor angajate într-un drum spiritual, Cristos nu este închis într-o carapace, ci, pentru a spune așa, în libertate supravegheată. Este liber să se miște, dar în limite foarte precise. Asta se întâmplă atunci când în mod tacit îl facem să înțeleagă ce anume poate să ne ceară și ce anume nu poate să ne ceară. Rugăciune da, dar nu așa ca să compromită somnul, odihna, informația sănătoasă...; ascultare da, dar să nu se abuzeze de disponibilitatea noastră; castitate da, dar nu până acolo încât să ne lipsim de vreun spectacol de destindere, chiar dacă este destul de... Deci, folosirea unor jumătăți de măsură.

În istoria sfințeniei exemplul cel mai vestit al primei convertiri, cea de la păcat la har, este sfântul Augustin; exemplul cel mai instructiv al celei de-a doua convertiri, cea de la starea călduță la fervoare, este sfânta Tereza din Avila. Ceea ce ea spune despre sine, în Viața, este probabil exagerat și dictat de delicatețea conștiinței sale, dar poate să ne folosească tuturor pentru o utilă cercetare a cugetului: "Din distracție în distracție, din vanitate în vanitate, din ocazie în ocazie, am început să pun din nou în pericol sufletul meu [...] Lucrurile lui Dumnezeu nu-mi dădeau plăcere și nu știam să mă desfac de cele ale lumii. Voim să împac acești doi dușmani așa de contrari între ei: viața spiritului cu gusturile și distracțiile simțurilor".

Rezultatul acestei stări era o nefericire profundă: "Cădeam și mă ridicam din nou și mă ridicam din nou așa de rău încât ajungeam să cad iar. Eram așa de jos în ceea ce privește perfecțiunea încât aproape că nu mai dădeam importanță păcatelor veniale, și nu mă temeam de cele de moarte așa cum ar fi trebuit, pentru că nu fugeam de pericole. Pot spune că viața mea era dintre cele mai plictisitoare care se pot imagina, pentru că nu mă bucuram de Dumnezeu, nici nu mă simțeam mulțumită de lume. Când eram în distracțiile lumești, gândul la ceea ce-i datoram lui Dumnezeu mă făcea să le petrec cu greu; și când eram cu Dumnezeu, veneau să mă deranjeze sentimentele lumii"3. Mulți preoți ar putea descoperi în această analiză motivul de fond al propriei insatisfacții și nemulțumiri.

Contemplarea lui Cristos din pătimire i-a dat Terezei stimulentul decisiv pentru schimbarea care a făcut din ea sfânta și mistica pe care o cunoaștem4.

5. "Vreau să sper!"

Pentru a termina, să ne întoarcem la răspunsul lui Dumnezeu dat plângerilor lui Ieremia. Dumnezeu îi face profetului său convertit niște promisiuni care capătă o semnificație deosebită dacă sunt citite ca fiindu-ne adresate nouă, preoților din Biserica Catolică, în actualul moment de gravă suferință pe care-l străbatem: "Dacă vei ști să deosebești ceea ce este prețios de ceea ce este fără preț": adică, dacă vei ști să deosebești ceea ce este esențial de ceea ce este secundar în viața ta, dacă vei prefera aprobarea mea în locul aprobării oamenilor, "tu vei fi ca gura mea". "Ei trebuie să se întoarcă la tine, nu tu la ei": lumea va fi cea care va căuta favoarea ta, nu tu pe cea a lumii. "Eu te voi face ca un zid foarte dur de bronz (acest cuvânt este adresat dumneavoastră, Sfinte Părinte); vor lupta împotriva ta, dar nu te vor putea birui, pentru că eu voi fi cu tine" (Ier 15,19-20).

Ceea ce este nevoie în acest moment este o tresăltare de speranță; va trebui să recitim enciclica "Spe salvi sumus" a Sfântului nostru Părinte. Scriptura ne prezintă diferite exemple de tresăltări de speranță, dar unul mi se pare deosebit de instructiv și apropiat de situația actuală: a treia Plângere a lui Ieremia. Începe cu un ton descurajat: "Eu sunt omul care a văzut nenorocirea sub varga aprinderii lui. El m-a purtat și m-a dus în întuneric și în beznă... M-am făcut de râs față de poporul meu, cântecul lor de batjocură în fiecare zi. Am zis: A dispărut încrederea mea, nu mai am speranță în Domnul!" (Plângeri 3,1-18).

Dar în acest moment este ca și cum profetul ar avea o răzgândire neașteptată; își spune sieși: "Este un har al Domnului că n-am fost distruși complet; de fapt, milostivirile lui nu s-au terminat; se reînnoiesc în fiecare dimineață. Mare este fidelitatea ta! Domnul este partea mea, de aceea voi spera în el".

Și din momentul în care ia hotărârea "Vreau să sper!", tonul se schimbă și, din plângere mâhnită, devine încrezătoare așteptare de restaurare: "Domnul este bun cu cei care speră în el, cu cel care-l caută. Este bine să aștepți în tăcere mântuirea Domnului. Să-ți întorci obrazul spre cel care-l lovește, să se sature de ofense! Într-adevăr, Domnul nu respinge pentru totdeauna; ci, dacă lovește, are milă, după marea sa bunătate; că nu de bunăvoie îi umilește și îi pedepsește pe fiii oamenilor" (Plângeri 3,22-33).

Am fost să predic la niște zile de reculegere pentru clerul dintr-o dieceză americană zdruncinată de reacția nediscriminată a opiniei publice în fața scandalurilor câtorva membri ai săi. Era în ziua următoare a prăbușirii Turnurilor Gemene și dărâmăturile materiale păreau simbolul altor dărâmături. Acest text al Scripturii a contribuit în mod vizibil la a reda încredere și speranță multora.

Cristos suferă mai mult decât noi din cauza umilirii preoților săi și din cauza chinuirii Bisericii sale; dacă permite asta, este pentru că el cunoaște binele care poate să provină, în vederea unei curății mai mari a Bisericii sale. Dacă va exista umilință, Biserica va ieși mai strălucitoare ca niciodată din acest război! Îndârjirea mass-media - vedem asta și în alte cazuri - cu timpul obține efectul contrar la ceea ce s-a dorit cu ele.

Invitația lui Cristos: "Veniți la mine voi, toți cei osteniți și împovărați, și eu vă voi da odihnă" era adresată, în primul rând, celor pe care-i avea în jurul său și, astăzi, preoților săi. "Veniți la mine și veți găsi odihnă": rodul cel mai frumos al acestui An al Sfintei Preoții va fi o întoarcere la Cristos, o reînnoire a prieteniei noastre cu el. În iubirea lui, preotul va găsi toate acelea la care a renunțat omenește și chiar "de o sută de ori mai mult", conform promisiunii sale.

Așadar, să schimbăm protestul inițial al lui Ieremia în mulțumire: "Mulțumim, Doamne, că într-o zi ne-ai sedus, mulțumim că ne-am lăsat seduși, mulțumim că ne dai posibilitatea să ne întoarcem la tine și ne iei din nou după fiecare tentativă de fugă. Mulțumim că ne încredințezi nouă «păzirea lăcașurilor tale» (Zah 3,7) și faci din noi «gura ta». Mulțumim pentru preoția noastră!"

(După Zenit, 26 martie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Citat în Scrisoarea papei Benedict al XVI-lea de convocare a Anului Sfintei Preoții.
2 Cf. Augustin, Sermo 46: CCL 41, pag. 529 ș.u.
3 Tereza de Avila, Viața, cap. 7-8.
4 Ibid. 9, 1-3


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat