Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Căi de speranță" în pastorația țiganilor

Întâlnire în Vatican a directorilor naționali

Publicăm textul intervenției pe care Monseniorul Antonio Maria Vegliò, președintele Consiliului Pontifical pentru Pastorația Migranților și Itineranților, o va rosti inaugurând Întâlnirea Directorilor Naționali ai Pastorației Țiganilor din Europa, programată în Vatican între 2-4 martie 2010.

* * *

Excelențe,

Cucernici și iubiți directori naționali,

Iubiți frați și surori,

Cu mare plăcere adresez cordialul meu bun-venit vouă tuturor, adunați la această Întâlnire a Directorilor Naționali ai Pastorației Țiganilor din Europa. Vă mulțumesc din inimă pentru că ați primit invitația noastră de a reflecta împreună asupra Grijii Bisericii față de țigani: situația și perspectivele. Ne-a adunat dorința comună de a permite fraților noștri rrom, sinti, manousche, calò, țigani în general și altor nomazi, o participare mai mare la viața și la bogăția Bisericii și, viceversa, de a o face mai mult prezentă în mijlocul lor. Doresc ca aceste zile de studiu și de lucru, precum și de rugăciune, să fie rodnice pentru apostolatul vostru.

Îi mulțumesc lui Dumnezeu că îmi dă această ocazie pentru a vă cunoaște pe fiecare dintre voi personal și pentru a exprima recunoștință și admirație pentru dedicarea și interesul cu care vă desfășurați misiunea. Nutresc mare încredere ca reuniunea să întărească legăturile dintre voi și să ducă la o colaborare și mai eficientă cu dicasterul, al cărui președinte sunt de un an.

Obiectivul nostru este de a examina pastorația specifică de astăzi pentru a evidenția prioritățile ei și a formula propuneri pentru o angajare mai eficace și coordonată între Bisericile locale europene și diferitele organisme ecleziale - precum și civile - care se străduiesc în favoarea țiganilor. Cu sprijinul experienței voastre, vom căuta noi drumuri și moduri, fără a le neglija pe cele vechi experimentate, pentru a facilita o înțelegere mai bună între țigani și Biserică, la care ne-a încurajat Ioan Paul al II-lea la sfârșitul marelui jubileu din anul 2000 cu invitația de "a înainta în larg" ("Duc in altum"), făcând "comemorarea recunoscătoare a trecutului", trăind "cu pasiune prezentul" și deschizându-ne "cu încredere spre viitor"1, și cerând și iertare.

1. A face comemorarea recunoscătoare a trecutului

Istoria țiganilor, încă de la venirea lor în Europa, este "în mod trist marcată de respingere și persecuții, care au culminat în genocidul nazist, reluată în politicile de curățenie etnică în Balcani și care durează în condițiile actuale și răspândite de păcat social, format din excludere și marginalizare. În această istorie, Biserica a avut păcatele sale, directe sau indirecte, fie cu condamnări directe fie cu tăceri care uneori au fost interpretate ca și complicități. Din examinarea mărimii și a limitelor responsabilității Bisericii în acest domeniu rezultă multe umbre, dar și exemple luminoase de creștini care, cu viața lor și cu acțiunea lor, au marcat drumul de convertire și de reconciliere spre schimbarea atitudinii Bisericii față de țigani"2.

Deci este necesar să amintim în această circumstanță un moment de deosebită importanță și semnificație pentru dezvoltarea pozitivă a raporturilor dintre Biserică și țigani, și care este profund înrădăcinată în ecleziologia conciliară. E vorba despre istorica vizită a papei Paul al VI-lea la tabăra țiganilor de la Pomezia, la 26 septembrie 1965, cu ocazia pelerinajului lor internațional. Pontiful a celebrat acolo sfânta Liturghie și la omilie a trasat un program de credință și de angajare față de poporul țigan și cu cuvinte pline de afecțiune l-a introdus în însăși inima Bisericii: "Aici [în Biserică] sunteți bine primiți, aici sunteți așteptați, salutați, sărbătoriți [...] Voi astăzi, poate ca niciodată, descoperiți Biserica. Voi în Biserică nu sunteți la margini, ci, sub anumite aspecte, voi sunteți în centru, sunteți în inimă. Voi sunteți în inima Bisericii, [care] iubește pe cei săraci, pe cei suferinzi, pe cei mici, pe cei dezmoșteniți, pe cei abandonați"3.

Numai o iubire autentică față de om, precum și față de Dumnezeu, și recunoașterea demnității umane putea să-l inspire pe Paul al VI-lea să facă acel gest istoric și unic față de țigani: "Aici aveți o experiență nouă: găsiți pe cineva care vă iubește, vă stimează, vă apreciază, vă asistă"4. Acea vizită le-a arătat clar grija Bisericii, în sânul căreia nu trebuie să existe inegalități în ce privește neamul, națiunea sau condiția socială5, nici vreo "discriminare în privința drepturilor fundamentale ale persoanei, atât în domeniul social cât și cultural, în privința sexului, a rasei, a culorii, a condiției sociale, a limbii sau religiei [...] ca fiind contrară planului lui Dumnezeu"6.

Opera sa de iubire a fost reluată de papa Ioan Paul al II-lea, care, la 12 martie 2000, cu un gest istoric de reparare, un act intens evanghelic de curaj și de umilință, a cerut în mod solemn iertare pentru păcatele comise de fiii Bisericii în trecut; păcate care continuă, din păcate, să proiecteze umbrele lor și în prezent. Astfel, începe un nou itinerar de dialog și de reconciliere între Biserică și poporul țigănesc7.

Cu trei ani înainte, la 7 mai 1997, papa Woityla ridicase la gloria altarelor un martir țigan, spaniolul Ceferino Giménez Malla, recunoscând astfel etniei lui posibilitatea sfințeniei.

Cele trei episoade tocmai prezentate reflectă cu exactitate ecleziologia reînnoită pe care a dezvoltat-o Conciliul al II-lea din Vatican, inițiind și o reînnoire în evanghelizarea țiganilor, care este și apostolatul vostru.

Nu vom greși - cred - spunând că Paul al VI-lea, în alocuțiunea sa la încheierea Conciliului, a făcut o sinteză extraordinar de acută a unui aspect fundamental al ecleziologiei conciliare, astfel: "Poate că niciodată ca în această ocazie Biserica n-a simțit nevoia de a cunoaște, de a se apropia, de a înțelege, de a pătrunde, de a sluji, de a evangheliza societatea înconjurătoare, și de a o percepe, aproape de a o ajunge în rapida și continua ei schimbare"8. Biserica a voit să se facă ascultată și înțeleasă de toți, deoarece bogăția ei doctrinală este orientată spre a-l sluji pe om în orice condiție, infirmitate și necesitate a lui. Biserica este "slujitoarea umanității"9.

La fel de atent față de problemele și lipsurile din viața socială a fost, înainte de papa Montini, Ioan al XXIII-lea, grijuliu în împlinirea misiunii Bisericii de "a anima, a învăța, a se ruga". De fapt, el reclama o existență pământească mai demnă, dreaptă și meritorie pentru toți, marcată de fraternitate și de iubire ca exigențe naturale ale omului și ca regulă a raporturilor umane și a conviețuirii dintre etnii. Biserica este chemată să denunțe nedreptățile și inegalitățile nedemne, pentru ca viața omului să devină mai umană.

2. A trăi cu pasiune prezentul

Moștenirea Conciliului și a magisteriului pontifical cere, așadar, de la noi o "cercetare a cugetului" cu privire la fidelitatea noastră față de vocația și misiunea în Biserică, ea care este a tuturor, și îndeosebi a celor săraci10. Acest lucru ne obligă să verificăm capacitatea noastră de a fi primitori, ascultători, slujitori cu obligația de a condamna orice formă de discriminare și de intoleranță, de încălcare a drepturilor și de disprețuire a demnității umane.

Desigur, astăzi țiganii nu mai sunt lăsați singuri ca în trecut. De fapt, numeroase organizații internaționale și naționale, țigănești sau nu, lucrează pentru promovarea lor umană, socială, culturală și religioasă. Consiliul Europei, Uniunea Europeană și Parlamentul European dau numeroase rezoluții și recomandări menite să tuteleze drepturile lor fundamentale, de asemenea dau naștere la diferite programe care oferă tinerilor rrom, sinti și nomagilor multiple oportunități de formare profesională și de dezvoltare integrală. Sunt numeroase și propunerile de colaborare culturală internațională; în sfârșit, sunt variate inițiativele orientate spre includerea socială.

Totuși, mare parte din ei sunt, din păcate, încă excluși de la aceste binefaceri. Mulți sunt constrânși să trăiască în condiții de sărăcie și alții cu greu ajung la inima Bisericii din cauza preconcepțiilor și a stereotipurilor, așa de înrădăcinate în societate încât nu permit dezvoltarea și formarea unor atitudini de deschidere, primire, solidaritate și respect. În afară de asta, fenomene de rasism, xenofobie, anti-țigănism, prea des împiedică o conviețuire pașnică, umană și democratică. În același timp, nu putem uita însă și responsabilitățile și atitudinile negative ale țiganilor înșiși față de locurile în care trăiesc. Adică este necesar să amintim că și ei trebuie să-și asume obligații proprii ale tuturor cetățenilor din țara în care rămân.

Pentru a netezi drumul care duce la o adevărată cultură și la o râvnită spiritualitate de comuniune11, este necesar să ne lăsăm conduși de "o iubire bogată în inteligență și de inteligență plină de iubire", așa cum scrie papa Benedict al XVI-lea în enciclica Caritas in veritate (nr. 30). De fapt, numai "cel care este animat de o adevărată caritate este ingenios în descoperirea cauzelor mizeriei, în găsirea mijloacelor pentru a lupta împotriva ei, în învingerea ei cu hotărâre"12, așa cum atesta papa Paul al VI-lea. Reconcilierea, căutarea înțelegerii situațiilor concrete ale vieții, efortul comun de a respecta regulile și normele de coordonare și de integrare cuprinse și reafirmate în adunările internaționale, sunt principii valabile în relațiile Biserică-țigani și țigani-societate civilă în Europa de astăzi, aflată în fază de transformare și creștere.

Aceste principii sunt cuprinse și în Orientări pentru o pastorație a țiganilor, primul document de anvergură universală în Biserica Catolică, cu care "se intenționează reafirmarea, fără șovăieli, a angajării ecleziale în favoarea acestei populații. Se propun apoi și căi noi care trebuie trasate în sânul societăților naționale și al Bisericilor particulare, pentru a deschide comunitățile la acești frați. De asemenea sunt stabilite câteva criterii pastorale generale pentru acțiune și ținte care trebuie atinse"13. Acest document marchează așadar un moment important în istoria de evanghelizare și promovare umană în favoarea țiganilor, după întâlnirea lui Paul al VI-lea la Pomezia, pe care am menționat-o înainte.

Participarea voastră la întâlnirea din aceste zile, reprezentând Biserici locale, organizații internaționale și congregații și institute călugărești este pentru noi motiv de mare bucurie și încredere și este un bun semnal că «busola», încredințată de Paul al VI-lea poporului țigănesc și lucrătorilor pastorali care l-au însoțit la Pomezia în urmă cu patruzeci și cinci de ani, continuă să conducă angajarea Bisericii cu grijă fermă.

3. Deschiderea cu încredere spre viitor

Reflectând asupra acestei misiuni într-un context circumscris, care este cel european, consider oportun să fac referință la ceea ce ne oferă în această privință exortația apostolică Ecclesia in Europa.

Astfel, "privind la Europa ca și comunitate civilă - citim la nr. 12 - nu lipsesc semnale care deschid la speranța"14 pe care acei părinți sinodali o întrevedeau în deschiderea crescândă a popoarelor unele față de altele, în reconcilierea dintre națiuni și în lărgirea progresivă a procesului unitar la țările din estul Europei. În afară de asta, sunt în creștere colaborări și schimburi de orice ordin, așa încât creează o «conștiință europeană» care ajută la întărirea fraternității și a voinței de împărtășire, mai ales între tineri. Părinții înregistrau ca pozitiv faptul că tot acest proces se desfășoară după metode democratice, în mod pașnic și într-un spirit de libertate. De asemenea, mult s-a făcut pentru a preciza condițiile și modalitățile respectării drepturilor umane15.

Deci se deschid căi de speranță, în perspectiva unei concretizări a interesului și a mobilizării organizațiilor internaționale și naționale în favoarea țiganilor în noile strategii europene și în procesele de schimbare. Transformările care sunt în desfășurare - se speră - vor contribui la oprirea fenomenelor și actelor de rasism, anti-țigănism și de discriminare, și vor crea o nouă «conștiință europeană» care să le permită rromilor, sinti și altor grupuri nomade, să reafirme propria identitate și diversitate culturală, în optica unei inserări civile în țările respective.

Cât privește Bisericile locale, Ioan Paul al II-lea amintea că ele nu pot rămâne singure ca să înfrunte provocarea pe care o comportă noua realitate europeană, motiv pentru care este necesară "o colaborarea autentică între toate Bisericile particulare de pe continent, care să fie expresie a comuniunii lor esențiale"16. În această privință acel pontif cerea Bisericilor locale să se supună unei logici a darului și să împărtășească orientări pastorale comune, ca expresie semnificativă a sentimentului colegial dintre episcopii de pe continent17.

A venit momentul să mulțumesc încă o dată arhiepiscopilor și episcopilor prezenți aici, precum și, de departe, celorlalți păstori care au la inimă soarta țiganilor, precum și secretarului general al CCEE, pentru ajutorul lor în aprofundarea temei importante pe care am ales-o pentru reuniunea noastră.

În încheiere, vă cer, iubiți prieteni, să duceți fraților și surorilor țigani acest mesaj: și noi, astăzi, ca odinioară Paul al VI-lea, nu cerem altceva din punct de vedere pastoral decât "să accepte prietenia maternă a Bisericii"18.

Mulțumesc!

(După Zenit, 1 martie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea apostolică Novo Millennio Ineunte, nr. 1: AAS 93 (2001) p. 308.
2 Cardinal Stephen Fumio Hamao, "Niciodată..." discriminări și dispreț față de țigani: Collana INTERFACE, La Chiesa cattolica e gli Zingari, [Il Centro Stampa, 2000], p. 10.
3 Paul al VI-lea, Omilie (26 septembrie 1965): Insegnamenti di Paolo VI, III (1965), p. 491.
4 Ibidem.
5 Cf. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Constituția dogmanică Lumen Gentium, nr. 32: AAS 57 (1965), p. 38.
6 Idem, Constituția pastorală despre Biserică în lumea contemporană Gaudium et spes, nr. 29: AAS, 58 (1966), p. 1048-1049.
7 Cf. Ioan Paul al II-lea, Ziua Iertării (12 martie 2000): L'Osservatore romano, nr. 61 (42.398), 13-14 martie 2000, 7-9.
8 Paul al VI-lea, Alocuțiune la ultima sesiune publică a Conciliului Ecumenic al II-lea din Vatican (7 decembrie 1965): AAS 58 (1966), p. 54.
9 Ibidem.
10 Cf. Ioan al XXIII-lea, Radiomesaj adresat credincioșilor din toată lumea, la o lună de la Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican (11 septembrie 1962): AAS 54 (1962), p. 682.
11 Tema a fost tratată în cursul celui de-al VI-lea Congres Mondial al Pastorației pentru țigani, promovat de Dicasterul nostru în colaborare cu Conferința episcopală ungară, celebrat la Budapesta între 1-7 septembrie 2003. Actele Congresului sunt publicate în revista People on the Move, Supliment la nr. 93 (decembrie 2003), putând fi găsite și pe situl internet: http://www.vatican.va.
12 Paul al VI-lea, Scrisoarea enciclică Populorum progressio (26 martie 1967), nr. 75: AAS 59 (1967), p. 294.
13 Consiliul Pontifical al Pastorației pentru Migranți și Itineranți, Orientări pentru o pastorație a țiganilor, nr. 4: People on the Move, N? 100 (Suppl.), April 2006, p. 42.
14 Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică Ecclesia in Europa (28 iunie 2003), nr. 12: AAS 95 (2003) p. 567.
15 Cf. Ibidem.
16 Ibidem, nr. 53: l.c., p. 682.
17 Cf. Ibidem.
18 Paul al VI-lea, Omilia (26 septembrie 1965): l.c.. p. 493.


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat