Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecții pentru Anul Sfintei Preoții

Credința mamei

de Eliana Versace

"Nu știu de ce, atunci când citesc o biografie (a lui Leonardo, a lui Goethe sau a sfintei Tereza de Avila) mă întreb mereu un lucru: cine era mama lor, ce persoană era, ce cuvinte spunea, cât de profunde erau tăcerile ei?". Așa se exprima Jean Guitton în introducerea la Dialoguri cu Paul al VI-lea, conversații și amintiri cu caracter confidențial, adunate de filozoful francez în decursul anilor și publicate în anul 1967.

În cadrul unei întâlniri de studii organizată la Modena pentru a aminti figura lui Ermanno Gorrieri, câțiva istorici italieni cunoscuți au exprimat o considerație asemănătoare cu aceea destăinuită de Guitton, solicitându-i prin urmare pe cercetători să nu neglijeze, ci, dimpotrivă, să aprofundeze în studiile lor biografice raportul care-i leagă pe oamenii de credință de mamele lor. Pornind de la o idee care poate fi împărtășită și bine motivată, se afirma de fapt că credința, în decursul secolelor a fost transmisă aproape întotdeauna pe cale feminină, așadar tocmai în acea legătură specială și primară care se stabilește între orice om și mama sa ar trebui să se găsească vlăstarele celei mai intime spiritualități a fiecăruia.

O astfel de cercetare, care poate avea o valență istoriografică utilă și fericită în reconstruirea evenimentelor biografie ale persoanelor publice, asumă o semnificație mai profundă și de care aproape că nu se poate face abstracție, dacă se dorește cercetarea apariției și formării unei vocații religioase. În acest An al Sfintei Preoții, declarat de Benedict al XVI-lea în amintirea parohului de Ars, numeroase texte, articole și cărți au repropus tocmai figura umilă a parohului francez. În lumina observațiilor precedente am putea deci să ne întrebăm: în ce context familiar s-a format credința lui? Și, de asemenea - mergând mai în profunzime pentru a încerca să răspundem la acele întrebări care de obicei rămân fără răspuns în biografiile tradiționale - cine era mama parohului de Ars?

Ioan Maria Vianney ne vorbește în mod indirect despre ea atunci când, adresându-se enoriașilor săi constata - cu obișnuitele cuvinte simple care au făcut mare slujirea lui - că "virtutea trece din inima mamei în inima copiilor". Despre mama lui, Maria Beluse, soție a țăranului Matei Vianney, știm puține. Abatele Alfred Monnin, principalul biograf al parohului de Ars, în scrierile sale ne-a lăsat o imagine foarte simbolică a acestei femei necunoscute prezentându-ne-o - cu o evidentă intenție pedagogică - alăturată de soț într-o asemănare îndrăzneață cu sfânta Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul. Scria Monnin că, "asemenea lui Zaharia și Elisabeta", soții Vianney, "doi drepți în fața Domnului", mergeau cu fidelitate și fără pată pe căile lui. Așa încât "au avut binecuvântarea patriarhilor și, în zece ani, cerul le-a dat lor o coroană de șase copilași".

În Italia îi este dedicat doamnei Vianney capitolul unui mic volum, Mame de sfinți, care aproape că nu mai poate fi găsit, publicat exact în urmă cu optzeci de ani de Uniunea Femeilor Catolice Italiene și scris, cu un stil devoțional și o proză edificatoare cu scop didactic clar, de Albina Henrion.

Printre portretele de femei care i-au condus pe copii la credință, însoțindu-i spre o vocație religioasă care avea să fie până la urmă glorificată de sfințenie, în afară de exemplul principal și strălucitor al lui Monica și Augustin, cu care începea cartea, găsim deci diferite pagini dedicate evlavioasei țărănci franceze Maria Vianney. Știm că al patrulea copil al ei, botezat chiar în ziua nașterii, la 8 mai 1786, în mica bisericuță din Dardilly a fost încredințat de mama, deja cu alegerea pioasă a numelui, ocrotirii comune a sfântului Ioan Botezătorul și a Fecioarei Maria. De la mama, micuțul, deși a rămas aproape complet analfabet până la vârsta de 17 ani, a învățat, aproape respirând-o în viața de familie, acea obișnuință cu rugăciunea asiduă și cotidiană care va fi forță și întărire în toată viața lui. "După Dumnezeu - va spune parohul de Ars, oprindu-se asupra darului rugăciunii - el este opera mamei mele". Deoarece copiii - adăuga el cu înțelepciune - "fac cu plăcere ceea ce văd că se face". Și atunci, regândindu-ne la extraordinara virtute a carității, la iubirea îmbătătoare față de Dumnezeu și față de aproapele care l-a animat pe sfântul paroh în fiecare moment al misiunii sale sacerdotale, nu uimește să descoperim că în casa soților Vianney, încă înainte de nașterea lui Ioan Maria, au găsit adesea primire și adăpost, în lunile reci de iarnă, numeroși săraci și nevoiași, găzduiți în podul modestei locuințe, asistați de doamna Vianney și invitați la aceeași masă a familiei. Este prezentat că și Benedict Labre, sfântul "vagabond al lui Dumnezeu" care, peregrinând, predica Evanghelia în sărăcie absolută, a trecut pe la casa Vianney. Și, "oriunde trec sfinții - avea să spună într-o zi parohul de Ars - Dumnezeu trece împreună cu ei".

Înfruntând multiple dificultăți și depășind scepticismul inițial al soțului, doamna Vianney l-a încurajat pe fiu în formarea alegerii lui sacerdotale, obținând în sfârșit consimțământul soțului pentru ca băiatul, trimis în apropiata localitate Ecully, să poată primi de la abatele Bailey instruirea necesară, pe care familia umilă nu a putut să i-o ofere. La exemplul mamei - decedată în februarie 1811 - care nu a ajuns să asiste la hirotonirea fiului, Ioan Maria Vianney va recurge adesea în exercitarea neobosită și caritabilă a slujirii sale și "regândindu-se la mama lui - se relatează - plângea de duioșie".

Diferite aspecte de asemănare cu viața parohului de Ars are biografia lui Pius al X-lea, evlavios intim față de parohul francez, care a voit și beatificarea lui. Papa Sarto, care, tânăr fiind, a fost și el un simplu paroh în micul târg Salzano din provincia Veneto, l-a ridicat pe Ioan Maria Vianney la gloria altarelor la 8 ianuarie 1905, în bazilica "Sfântul Petru", recunoscându-l, cel dintâi, ca model și referință pentru preoți.

De la mama lui, Margherita Sanson, acel papă, Giuseppe Sarto, nu moștenise numai o impresionantă asemănare fizică. Margherita, o croitoare autodidactă de la țară, avea să-i transmită fiului, viitorul sfânt Pius al X-lea, și o educație spirituală intensă. Și Giovanni Sarto în vârstă de patruzeci de ani, tatăl pontifului, care se căsătorise cu soția - mai tânără decât el cu peste douăzeci de ani - la o vârstă care odinioară era considerată matură, i-a primit pe cei unsprezece copii ai săi - ultimul a venit când bărbatul avea circa șaizeci de ani - consimțind la misterioasele și providențialele planuri divine.

Își va aminti un prieten al familiei: "Ziua se termina cu rugăciunea și cercetarea cugetului în familie; fiecare își mărturisea greșelile sale și cerea iertare de la cel pe care l-a ofensat; obicei admirabil care exista în familia Sarto, ca în familiile primare ale creștinismului" - adăugând - "de aceea oare trebuie să ne uimim că un suflet sfânt a ieșit de acolo?". Cu sacrificiu enorm, după moartea soțului, Margherita a luat asupra ei familia numeroasă, care trăia într-o situație de extremă lipsă economică, reluându-și vechea muncă de croitoare. Cu toate acestea, Margherita Sanson Sarto împreună cu copiii săi "dimineața era în picioare la ora cinci, făcea rugăciuni lungi, asista la sfânta Liturghie, se împărtășea, recita oficiul Fecioarei, citea în genunchi un capitol din Noul Testament". Vocația sacerdotală a fiului a fost așadar primită de femeie ca un har pe care Domnul cu generozitate l-a acordat ca răspuns la rugăciunile ei. Margheritei i-a fost dat și timpul și bucuria de a vedea pe al doilea copil al ei slujind Biserica în misiunea de episcop de Mantova și apoi în misiunea de patriarh de Veneția. Un veche anecdotă - transmisă de vechii locuitori din Riese, satul natal al viitorului papă, și pe care poate că merită s-o amintim pentru că ne explică acea spiritualitate simplă și trăită în mod concret cu care s-a hrănit Giuseppe Sarto - povestește că atunci când fiul ei, abia numit episcop de Mantova, a mers s-o viziteze pe bătrâna mamă bolnavă și să-i mulțumească, Margherita, după ce a sărutat inelul episcopal i-a arătat verigheta de la căsătorie exclamând: "Este foarte frumos inelul tău, Giuseppe; dar tu nu l-ai fi avut dacă n-aș fi avut eu verigheta aceasta". Căsătoria tardivă, și providențială, a lui Giovanni Sarto cu tânăra lui soție, trăită cu o credință de neclintit și aproape biblică, între trude și lipsuri, avea să dăruiască de fapt Bisericii un pontif și un sfânt. Însă Margherita Sanson nu putea să știe acest lucru. "Mama unui papă nu a știut niciodată că este" - va afirma, mulți ani după aceea, Paul al VI-lea gândindu-se la mama, bresciana Giuditta Alghisi, cu expresii de mare duioșie - "însă fiul știe asta. Și suferă că nu poate să-i exprime recunoștința sa, că nu poate să îngenuncheze în fața ei, pentru a primi o binecuvântare". Răspunzând curiozității lui Guitton, papa Montini admitea o datorie de recunoștință imposibil de restituit față de mama lui. "Cred că datorez mult din ceea ce sunt mamei mele, modului ei de a gândi și de a simți". De asemenea, într-un alt colocviu povestea: "Mamei mele îi datorez simțul reculegerii, al vieții interioare, al meditației care este rugăciune, al rugăciunii care este meditație. Toată viața ei a fost un dar". Și continua, amintindu-i pe părinți, indispensabili unul altuia, că au murit amândoi în anul 1943, la puține luni distanță: "Iubirii tatălui meu și a mamei mele, unirii lor le datorez iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de oameni". Nu uimește deci că a fost un papă, și tocmai Paul al VI-lea, în ultima sa enciclică - atât de contestata Humanae vitae - cel care a găsit cuvintele cele mai frumoase și adevărate pentru a vorbi despre iubirea dintre bărbat și femeie, despre acea "iubire totală" care unește în manieră exclusivă soțul și soția și care este realmente "o formă cu totul specială de prietenie personală", o iubire "pe deplin umană", deci în același timp "sensibilă și spirituală".

Și, în sfârșit, tot un dialog al lui Paul al VI-lea ne oferă un prim, esențial răspuns la întrebările care au provocat aceste răspunsuri: "Noi - ne este spus - trăim cu toții mai mult sau mai puțin (admitea asta și Renan) din ceea ce o femeie ne-a învățat în dimensiunea sublimului. Și fiii simt asta mai mult decât fiicele, din cauza diversității naturilor. Și fiii preoți încă și mai puternic, pentru că sunt destinați singurătății". Însă, în lumina experiențelor semnificative amintite aici, chiar și în cea mai intimă și insondabilă formare a unei vocații sacerdotale - și în orice altă misiune pe care oricine, laic sau călugăr - este chemat de Voința divină s-o împlinească, în slujba lui Cristos și a Bisericii sale - putem vedea ecoul cuvintelor lui Isus, prezentate de Ioan, care răsună în sufletul nostru ca o nepieritoare și rodnică promisiune de fidelitate: "Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi și v-am constituit ca să mergeți și să aduce rod, iar rodul vostru să rămână" (In 15,16).

(După L'Osservatore Romano, 28 februarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat