Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Stațiune de Postul Mare prezidată de Sfântul Părinte în bazilica "Sfânta Sabina" de pe Aventino

În Miercurea Cenușii, ziua de început al Postului Mare, a avut loc o adunare de rugăciune în forma "Stațiunilor" romane, prezidată de Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea. La ora 16.30, în biserica "Sfântul Anselm" de pe Aventino, s-a ținut un moment de rugăciune după care a urmat procesiunea penitențială către bazilica "Sfânta Sabina". La procesiune au luat parte cardinali, arhiepiscopi, episcopi, călugării benedictini de la "Sfântul Anselm", părinții dominicani de la "Sfânta Sabina" și câțiva credincioși. La sfârșitul procesiunii, în bazilica "Sfânta Sabina", Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a prezidat celebrarea euharistică împreună cu ritul de binecuvântare și de impunere a cenușii. Publicăm în continuare omilia pe care papa a rostit-o după proclamarea sfintei Evanghelii.

* * *

"Tu iubești toate creaturile tale, Doamne,
și nu disprețuiești nimic din ceea ce ai creat;
tu uiți păcatele celor care se întorc și îi ierți,
pentru că tu ești Domnul Dumnezeul nostru" (Antifona de la intrare).

Venerați frați întru episcopat,
Iubiți frați și surori!

Cu această invocație emoționantă, luată din Cartea Înțelepciunii (cf. 11,23-26), liturgia introduce la celebrarea euharistică din Miercurea Cenușii. Sunt cuvinte care, într-un fel, deschid întregul itinerar al Postului Mare, punând la baza lui atotputernicia de iubire a lui Dumnezeu, domnia lui absolută asupra oricărei creaturi, care se traduce în indulgență infinită, animată de voința constantă și universală de viață. De fapt, a ierta pe cineva înseamnă a-i spune: nu vreau ca tu să mori, ci ca tu să trăiești; vreau mereu și numai binele tău.

Această certitudine absolută l-a susținut pe Isus în timpul celor patruzeci de zile petrecute în deșertul Iudeii, după botezul primit de la Ioan în Iordan. Acel lung timp de tăcere și de post a fost pentru el o abandonare completă în voința Tatălui și în planul său de iubire; a fost el însuși un "botez", adică o "scufundare" în voința sa, și în acest sens o anticipare a Pătimirii și a Crucii. A intra în deșert și a rămâne acolo îndelung, singur, însemna a se expune în mod voluntar asalturilor dușmanului, ispititorul care l-a făcut pe Adam să cadă și prin invidia căruia moartea a intrat în lume (cf. Înț 2,24); însemna a angaja bătălia cu el în câmp deschis, a-l sfida fără alte arme decât încrederea nemărginită în iubirea atotputernică a Tatălui. Îmi este suficientă iubirea ta, mă hrănesc cu voința ta (cf. In 4,34): această convingere sălășluia în mintea și în inima lui Isus în timpul acelei "părezimi" a lui. Nu a fost un act de orgoliu, o acțiune titanică, ci o alegere de umilință, coerentă cu Întruparea și botezul în Iordan, în aceeași linie de ascultare față de iubirea îndurătoare a Tatălui, care "atât de mult a iubit lumea încât l-a dat pe Fiul său unul-născut" (In 3,16).

Toate acestea Domnul Isus le-a făcut pentru noi. A făcut asta pentru a ne mântui și în același timp pentru a ne arăta calea ca să-l urmăm. De fapt, mântuirea este dar, este har al lui Dumnezeu, însă pentru a avea efect în existența mea cere asentimentul meu, o primire demonstrată în fapte, adică în voința de a trăi asemenea lui Isus, de a merge în urma lui. A-l urma pe Isus în deșertul părezimal este așadar condiție necesară pentru a participa la Paștele său, la "exodul" său. Adam a fost alungat din paradisul pământesc, simbol al comuniunii cu Dumnezeu; acum, pentru a ne întoarce la această comuniune, deci la viața adevărată, viața veșnică, trebuie străbătut deșertul, încercarea credinței. Nu singuri, ci cu Isus! El - ca întotdeauna - ne-a precedat și deja a învins în lupta împotriva spiritului răului. Iată sensul Postului Mare, timp liturgic care în fiecare an ne invită să reînnoim alegerea de a-l urma pe Cristos pe calea umilinței pentru a participa la victoria lui asupra păcatului și asupra morții.

În această perspectivă se înțelege și semnul penitențial al cenușii, care este impusă pe capul celor care încep cu bunăvoință itinerarul Postului Mare. Este esențialmente un gest de umilință, care înseamnă: mă recunosc ceea ce sunt, o creatură fragilă, făcută din pământ și destinată pământului, dar făcută și după imaginea lui Dumnezeu și destinată Lui. Praf, da, dar iubit, plăsmuit de iubirea lui, animat de suflul lui vital, capabil să recunoască glasul lui și să-i răspundă; liber și, pentru asta, capabil și să nu asculte de El, cedând ispitei orgoliului și autosuficienței. Iată păcatul, boala mortală intrată foarte repede ca să polueze pământul binecuvântat care este ființa umană. Creat după imaginea celui sfânt și a celui drept, omul a pierdut propria nevinovăție și acum poate să redevină drept numai grație dreptății lui Dumnezeu, dreptatea iubirii care - așa cum scrie sfântul Paul - "s-a arătat prin credința în Cristos" (Rom 3,22). Din aceste cuvinte ale Apostolului am luat ideea pentru Mesajul meu, adresat tuturor credincioșilor cu ocazia acestui Post Mare: o reflecție asupra temei dreptății în lumina Sfintelor Scripturi și a împlinirii lor în Cristos.

Și în lecturile biblice din Miercurea Cenușii este foarte prezentă tema dreptății. Înainte de toate, pagina din profetul Ioel și Psalmul responsorial - Miserere - formează un diptic penitențial, care scoate în evidență faptul că la originea oricărei nedreptăți materiale și sociale este ceea ce Biblia numește "fărădelege", adică păcatul, care constă în mod fundamental într-o neascultare față de Dumnezeu, adică o lipsă de iubire. "Da - mărturisește psalmistul - recunosc fărădelegea mea, / și păcatul meu stă pururi înaintea mea. / Împotriva ta, numai împotriva ta am păcătuit / și ce-i rău înaintea ta am făcut" (Ps 50/51,5-6). Primul act de dreptate este așadar a recunoaște propria fărădelege, și a recunoaște că aceasta este înrădăcinată în "inimă", în însuși centrul persoanei umane. "Posturile", "plângerile", "tristețile" (cf. Ioel 2,12) și orice expresie penitențială au valoare în ochii lui Dumnezeu numai dacă sunt semn al unor inimi sincer căite. Și Evanghelia, luată din "predica de pe munte", insistă asupra exigenței de a practica propria "dreptate" - pomana, rugăciunea, postul - nu în fața oamenilor, ci numai în fața ochilor lui Dumnezeu, care "vede în ascuns" (cf. Mt 6,1-6.16-18). Adevărata "răsplată" nu este admirația altora, ci prietenia cu Dumnezeu și harul care rezultă din ea, un har care dăruiește pace și forță de a face binele, de a iubi chiar și pe cel care nu merită, de a ierta pe cel care ne-a ofensat.

A doua lectură, apelul lui Paul de a ne lăsa împăcați cu Dumnezeu (cf. 2Cor 5,20), conține unul din celebrele paradoxuri pauline, care conduce toată reflecția despre dreptate la misterul lui Cristos. Scrie sfântul Paul: "Pe cel care nu a cunoscut păcatul - adică pe Fiul său făcut om - Dumnezeu l-a făcut păcat de dragul nostru pentru ca noi să cunoaștem justificarea lui Dumnezeu în el" (2Cor 5,21). În inima lui Cristos, adică în centrul Persoanei sale divino-umane, s-a jucat în termeni decisivi și definitivi toată drama libertății. Dumnezeu a dus la consecințele extreme propriul plan de mântuire, rămânând fidel față de iubirea sa chiar și cu prețul de a-l da pe Fiul unul-născut la moarte, și încă la moartea pe cruce. Așa cum am scris în Mesajul de Postul Mare, "aici se dezvăluie dreptatea divină, profund diferită de cea umană... Grație acțiunii lui Cristos, noi putem intra în dreptatea "mai mare", care este cea a iubirii (cf. Rom 13,8-10)".

Iubiți frați și surori, Postul Mare lărgește orizontul nostru, ne orientează spre viața veșnică. Pe acest pământ suntem în pelerinaj, "nu avem aici o cetate stătătoare, ci o căutăm pe aceea care trebuie să vină" spune Scrisoarea către Evrei (Ev 13,14). Postul Mare ne face să înțelegem relativitatea bunurilor de pe acest pământ și astfel ne face capabili la renunțările necesare, liberi pentru a face binele. Să deschidem pământul la lumina cerului, la prezența lui Dumnezeu în mijlocul nostru. Amin.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 35.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat