Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dumnezeul lui Obama: cum influențează credința politica de la Casa Albă

Interviu luat lui Alessandro Gisotti, autor al unei cărți despre această temă

de Mirko Testa

"America este o națiune cu sufletul unei Biserici", a spus odată scriitorul și ziaristul englez Gilbert K. Chesterton. Și de fapt Dumnezeu apare în motoul prezentat pe dolari și în formula jurământului la drapel pe care-l fac copiii la școală, și lui îi este dedicată sărbătoarea cea mai americană dintre sărbători, Thanksgiving Day. În afară de asta, orice nou chiriaș de la Casa Albă este chemat să jure invocând ajutorul lui Dumnezeu și mulți dintre ei în istoria țării au făcut referință continuă la religie pentru a justifica deciziile mai importante. Dar ce fizionomie are Dumnezeul primului președinte afroamerican al Statelor Unite? Și mai ales, cât de mult au repercusiune convingerile lui religioase în acțiunea lui politică?

Pentru a răspunde la aceste și alte întrebări se ocupă acum o lucrare cu titlul "Dumnezeu și Obama. Credință și politică la Casa Albă" (Effatà Editrice), scrisă de Alessandro Gisotti, 35 de ani, redactor al radiojurnalului de la Radio Vatican, care predă jurnalism la Institutul Massimiliano Massimo din Roma și s-a ocupat de politica americană pentru revista "Ideazione" și pentru cotidianul "L'Indipendente".

Cartea reparcurge parabola personală complexă a lui Barack Obama: de la adolescența în melting pot hawaiiană și de la scepticismul religios respirat în familie, la căutarea dificilă a unei identități, el care era fiul unui emigrat african și al unei femei albe din provincie, până la aderarea la creștinismul afrocentric al lui Trinity United Church of Christ din Chicago.

O viață, cea a lui Obama, care a mers pe urmele marilor idealuri ale noii frontiere și ale visului american, pe urma lui Kennedy și a lui Martin Luther King; și o credință hrănită cu scrierile sfântului Augustin, ale teologilor eliberării și ale teologului protestant Reinold Niebuhr.

În volum, Gisotti, cu amănunțime jurnalistică, cercetează capacitatea lui Obama de a intercepta sensibilitatea electoratului religios, dar și poziția lui nu întotdeauna liniară cu privire la chestiuni cum ar fi avortul, care-l văd pe de o parte susținător al unei liberalizări substanțiale a lui și pe de altă parte favorabil unei limitări a lui.

Dumnezeul lui Obama care rezultă, scrie Gianfranco Fabi în prefață, "este pur și simplu un Dumnezeu contemporan, un Dumnezeu care vorbește omului de astăzi și care propune nu atât niște certitudini, ci un drum, oricum un drum de credință".

Pentru a aprofunda câteva din temele evidențiate în carte, agenția Zenit l-a intervievat pe autor.

Care sunt diferențele care-l separă pe ex-președintele Bush de Obama în modul lor de a se apropia de diferitele religii și care este importanța inovatoare a câtorva gesturi de deschidere făcute de Obama față de islam?

Gisotti: Cu o formulă extrem de sintetică, s-ar putea spune că George W. Bush are o viziune mai identitară a fenomenului religios, în timp ce Barack Obama punctează mai mult pe aspectul dialogului și a includerii. Să ne gândim, de exemplu, la discursul istoric adresat lumii musulmane, la Universitatea Al Azhar din Cairo. Desigur, asupra acestor abordări diferite influențează mult istoria personală și nu numai politică a celor două personaje. Totuși, în cartea mea, reluându-l pe Alexis de Tocqueville, vreau să subliniez că în America religia este considerată ca "prima dintre instituțiile politice". O realitate care, în pofida schimbărilor profunde care au avut loc în timp, este încă împărtășită și se poate recunoaște în America din secolul al XXI-lea. Și astăzi, sondajele ne spun că 92% dintre americani cred în existența lui Dumnezeu. Așadar, ca s-o spunem într-o frază: fie că e vorba de un președinte democratic fie de unul republican, Dumnezeu este mereu prezent la Casa Albă.

Unele organe de informare au vorbit în trecut despre divergențe de evaluare între Sfântul Scaun și episcopii din SUA cu privire la președinția lui Obama. Dumneavoastră ce părere aveți?

Gisotti: Cred că ar fi probabil mai corect să se vorbească de divergențe de evaluare, de sensibilitate ale fiecărui exponent din lumea catolică. Știm de exemplu despre confruntarea la distanță între cardinalul Georges Cottier și arhiepiscopul de Denver, Charles J. Chaput. Precum și de criticile pe care, cu mult timp în urmă, voci ale conservatorismului catolic american, cum ar fi Novak și Weigel, le-au exprimat față de unele articole din L'Osservatore romano. Spuse fiind acestea, audiența lui Benedict al XVI-lea acordată lui Obama, la 10 iulie 2009, a fost într-adevăr foarte semnificativă. Pontiful a pus accentul pe apărarea vieții și a obiecției de conștiință pentru lucrătorii sanitari. Aceste teme care sunt deosebit de îndrăgite de papa și care sunt apărate cu forță și pasiune de episcopatul din SUA. În același timp, și-a îndreptat atenția spre politicile față de imigrați, spre pacea în Orientul Mijlociu și spre dialogul interreligios. Perspective asupra cărora se înregistrează convergențe importante între Vatican și Casa Albă. Deci, o întâlnire sub semnul francheței. Câteva luni după audiența aceea, în discursul adresat noului ambasador american pe lângă Sfântul Scaun, Miguel Diaz, papa a reafirmat că există o legătură indisolubilă între etica vieții și orice alt aspect al eticii sociale. Întrebarea mă determină să fac și o considerație cu caracter general. Așa cum se știe, Obama a exprimat mereu poziții favorabile avortului, cercetării asupra celulelor staminale și, deși cu niște distinguo, unirilor homosexuale. Însă, în același timp, Obama apare, mai ales în afara Statelor Unite, ca un om capabil să dialogheze cu diferite instanțe culturale, politice și religioase. Un președinte american angajat sincer să promoveze cauza păcii. Consider că, tocmai în lumina acestei ambivalențe a mesajului politic al lui Obama, se pot citi diferitele evaluări și, prin urmare, divergențele de opinie față de el, prezente nu numai în ambientul catolic.

Obama este reprezentat mereu ca un politician cu trăsături marcat liberal și totuși s-a arătat recent foarte sensibil față de problemele familiilor, aprobând măsuri de sprijin în favoarea lui middle class cu o creștere a bonusurilor fiscale pentru îngrijirea copiilor și facilitări de prevederi sociale pentru bătrâni. Printre altele, într-un discurs rostit în anul 2008, cu ocazia lui Father's Day, a subliniat că, dintre toate stâncile pe care construim viața noastră, familia este cea mai importantă, adăugând în mod improvizat că aceste temelii trebuie să se sprijine pe Cristos...

Gisotti: Ca senator de Illinois și în scurta experiență de senator la Washington, Barack Obama a fost cu siguranță un liberal, un politician progresist. În campania prezidențială, a imprimat însă un viraj hotărât spre centru, "curtând" acea "middle class" care este fundamentală pentru a învinge alegerile în Statele Unite. De altfel, deja în discursul istoric rostit la Convention democratică din Boston în iulie 2004, Obama s-a propus ca un politician "uniter", în măsură să urmărească binele comun cu spirit bipartisan, și în virtutea birasialității lui. Așadar, un liberal atent la exigențele conservatorilor. La puțin mai mult de un an de la începutul mandatului prezidențial, vedem însă că această căutare a unui "teren comun" se dovedește dificilă. Să luăm, de exemplu, cazul reformei sanitare, unde împreună cu președintele și Congresul are o mare responsabilitate decizională. De multe decenii, episcopii americani doresc ca să fie garantate îngrijiri corespunzătoare pentru păturile slabe, săraci și imigrați, care astăzi sunt excluși. Totuși, au subliniat mereu că nu vor accepta niciodată o reformă sanitară care să prevadă finanțarea publică a practicilor abortive. Avortul, merită să fie amintit, este un "rău intrinsec" pentru doctrina Bisericii. De aici, dezamăgirea și supărarea comprehensibilă față de textul aprobat de senat care prevede, tocmai, o acoperire a avorturilor cu fonduri federale. Pe de altă parte, pentru Obama nu lipsesc problemele și cu electoratul progresist, ca și el l-a sprijinit cu entuziasm în timpul campaniei electorale. Pentru a rămâne la tema cărții mele, aripa stângă a Partidului Democrat nu a acceptat deloc decizia lui Obama de a menține Oficiul pentru activitățile caritabile religioase, instituit de Bush. Pentru ultraliberali, Oficiul este un instrument care încalcă principiul de separare între stat și Biserică. Obama, în schimb, vede acest organism ca un instrument pentru a pune împreună cele mai bune energii ale societății, religioase și laice, în slujba binelui comun.

Care este raportul lui Obama cu rugăciunea?

Gisotti: La 4 februarie, participând la National Prayer Breakfast, un eveniment născut în anul 1952 la inițiativa președintelui Eisenhower, Barack Obama le-a destăinuit liderilor religioși și politici prezenți că se roagă mult. Și a adăugat că pentru el este important să se roage în momentele dificile ca și în cele fericite. Obama, se înțelege bine în cele două cărți autobiografice, Dreams from my Father și The Audacity of Hope, este fascinat de forța pe care o eliberează credința pentru a transforma societatea. Are ca punct de referință pe Părinții Independenței și încă și mai mult pe Abraham Lincoln și Martin Luther King. Aceste două personaje, a afirmat odată în campania electorală, nu erau numai motivate de credință, ci se foloseau în mod repetat de limbajul religios pentru a susține propria cauză. Iată pentru ce așa de frecvent Obama recurge la texte luate din Biblie. Totuși, și în acest caz, Obama, chiar cu trăsăturile sale incontestabile de noutate, se inserează într-o lungă și consolidată tradiție care-i unește pe chiriașii de la Casa Albă, de la George Washington încoace. E suficient să ne gândim că din 44 de președinți, numai trei n-au spus niciodată în mod deschis la ce religie aparțin, dar nici unul nu s-a hazardat vreodată să spună că este ateu. În fond, și nu este un detaliu lipsit de importanță, formula de jurământ prezidențial se încheie cu o urare So help me God, "Așa să mă ajute Dumnezeu".

["Dumnezeu și Obama. Credință și politică la Casa Albă" va fi prezentată miercuri 3 martie 2010, la ora 17.30, la Librăria AVE (via della Conciliazione 12, Roma). Împreună cu autorul vor interveni: Lawrence E. Gray, profesor de Științe politice la John Cabot University; Paolo Mastrolilli, redactor șef al "La Stampa"; Michele Zanzucchi, director al revistei "Città Nuova". Va modera Fabio Colagrande, jurnalist de la Radio Vatican]

(După Zenit, 22 februarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat