Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Părinții Bisericii și convertirea lui John Henry Newman

Acei prieteni buni din secolul al patrulea

de Inos Biffi

La apariția constituției apostolice Anglicanorum coetibus (4 noiembrie 2009) cu privire la primirea de grupuri anglicane "în comuniunea catolică deplină", gândul se îndreaptă în mod spontan la John Henry Newman, care, după un drum laborios și chinuit, la 9 octombrie 1845 era primit în Biserica Catolică de către pasionistul Domenico Barberi - beatificat în anul 1963 - care din întâmplare trecea pe la Littlemore.

În Jurnalul său, Newman scrie: "Seara a venit părintele Domenico. Am început spovada mea". "La 8 octombrie - notează el în Apologia (1864) - am scris la diferiți prieteni următoarea scrisoare: "Littlemore, 8 octombrie 1845. În seara asta îl aștept pe părintele Domenico, pasionistul care, încă din tinerețe, a fost inspirat să se ocupe în mod direct și specific, mai întâi de țările din Nord, apoi de Anglia. După aproape treizeci de ani de așteptare a fost trimis aici fără ca el să ceară asta. (...) Este un om simplu și sfânt, și în același timp înzestrat cu însemnate calități. Nu cunoaște intențiile mele, dar intenționez să-i cer admiterea în unicul staul al lui Cristos"".

În seara aceea ploioasă, Newman a început, așadar, spovada sa generală lângă focul la care pasionistul, venit ud până la piele, se usca. O pregătea de multe zile și a terminat-o ziua următoare, 9 octombrie, când, pe la șase după-amiază, a făcut mărturisirea de credință, urmată de botezul dat sub condiție; în ziua următoare a participat la Liturghie și s-a împărtășit.

"Aveam impresia - va aminti el tot în Apologia - că intru în port după o traversare agitată; pentru aceasta fericirea mea, de atunci până astăzi, a rămas nealterată". "Niciodată Biserica Romană, după reforma protestantă - avea să comenteze primul ministru britanic William E. Gladstone -, nu a repurtat o victorie mai mare!".

Cu privire la această Biserică, în mai 1843 îi comunicase lui Keble: "Mă tem să cred că comuniunea catolică romană este Biserica apostolilor. Sunt mult mai sigur de faptul că Biserica Anglicană se află in loco haereseos, decât de faptul că adăugirile romane la Crezul original nu sunt altceva decât dezvoltări provenite dintr-o experiență vie și pătrunzătoare a depozitului credinței". Și Eseul despre dezvoltarea doctrinei creștine căruia i se dedica i-a dat o confirmare tot mai clară.

Lui Henry H. Manning îi scrisese că demisia sa din funcția de vicar la St. Mary's nu se datora dezamăgiri, nici supărări, ci convingeri sale că "Biserica de Roma este Biserica Catolică", în timp ce nu era așa cea anglicană. Surorii Jemina, neliniștită din cauza alegerii fratelui ca acela care află "că un prieten iubit trebuie să moară", îi spunea într-una din scrisorile chinuite și pline de afecțiune despre acel timp: "O convingere clară a identității substanțiale dintre creștinism și sistemul roman ocupă mintea mea de trei ani"; "unica motivație" a gestului său era "pur și simplu aceea de a crede că Biserica romană era cea adevărată". De altfel el nu putea face în alt mod: "Nu văd nimic care să mă poată duce la decizie, decât gândul că l-aș ofensa pe Dumnezeu dacă n-aș face asta".

În timpul cât a stat la Milano, în anul 1846, el spunea: "Astăzi se împlinește un an de când sunt în Biserica Catolică - și în fiecare zi îl binecuvântez pe el, care mă conduce înlăuntrul meu tot mai mult. Am trecut de la nori și de la întuneric la lumină și nu pot să privesc la condiția mea precedentă fără a simți senzația amară pe care o are cineva atunci când privește în urmă la o călătorie obositoare și tristă".

Dezlipirea de Biserica Anglicană fusese foarte dureroasă și toți, în lacrimi, îl avertizaseră în capela din Littlemore, la 26 septembrie 1843, când Newman a rostit ultima sa predică anglicană - "Despărțirea de prieteni" - adică, așa cum spunea el, despărțirea de acea Biserică ce nu-l mai recunoștea și de acei frați, "tandri și afectuoși", cărora le cerea să se roage "pentru ca să cunoască voința lui Dumnezeu și să fie gata s-o împlinească". Singura sa temere - avea să scrie tot surorii Jemina - era aceea de "a trăda harul divin".

Convertirea marca punctul de sosire al unui drum interior greu și lucid, în care se împletea fidelitatea lui față de conștiința care treptat găsea iluminarea sa în însăși istoria Bisericii. Din profilul fidelității față de har și față de conștiință s-ar putea spune că acel drum începuse atunci când la prima sa convertire (1816) a strălucit în el, cu neîncrederea față de "adevărul fenomenelor schimbătoare", "ideea de două și numai două ființe absolute pe deplin evidente: Eu și Creatorul meu" - Creator care vorbește și i se adresează lui personal în Scriptură - și convingerea că "sfințenia este de preferat în locul păcii" și "creșterea este semn al vieții".

Dar trebuie marcată o altă etapă în itinerarul interior al lui Newman, atunci când, în circumstanțe de suferință vie și de depresie morală, în anul 1827, s-a trezit brusc din seducția intelectualismului și a liberalismului. Apoi a venit călătoria pe Marea Mediterană în anul 1833 și boala în Sicilia, în timpul căreia repeta că "n-a păcătuit niciodată împotriva Luminii", Lumina care strălucea în spiritul lui iluminat de Cuvântul lui Dumnezeu.

Între timp se dedica studiului pasionat al Părinților Bisericii, și îndeosebi al "prietenilor lui din secolul al IV-lea", care era "Atanasiu cu inimă regală", "maiestuosul Ambroziu", "gloriosul predicator" Crizostomul, asemănat cu "o zi de primăvară, luminoasă și ploioasă, care reflecta și strălucea de ploaie", și Vasile, asemenea "unei zile de toamnă, calmă, blândă și umbroasă, și Grigore din Nazianz, o "vară plină, cu ore lungi de odihnă dulce, și monotonia frântă de fulgere și tunete".

"Întotdeauna amintirea Părinților - notează Denys Gorce - doarme în adâncul sufletului său, gata să retrăiască și să se manifeste. Trecând pe la Milano, când mergea la Roma, (...) el se va simți perfect at home în marele oraș patristic". Newman scrisese: "Acesta este locul cel mai minunat. (...) Milano prezintă amintiri mai mari decât Roma, cu istoria care-mi este familiară. Aici a fost sfântul Ambroziu, sfântul Augustin, sfânta Monica, sfântul Atanasiu".

Îi va declara lui Pusey: "Părinții m-au făcut catolic (The Fathers made me a Catholic)" și îi va cere Domnului "simțul sfinților Părinți", așa încât să spună ceea ce ei au spus și să gândească ceea ce ei au gândit.

Pentru Newman, aceia au fost ani de căutare asiduă și dureroasă și de evaluare intelectuală pătrunzătoare și riguroasă. Dar el își dădea seama că, pentru un "adevăr întreg" nu se mai putea mulțumi cu o "cale de mijloc", și că Tracts ale lui - care îi provocau reacții violente și condamnări puternice - îl induceau la dezlipirea definitivă și traumatică, de altfel înseninată se conștiință sigură. "Mișcarea de la Oxford", pe care el o provocase, ca o primăvară, maturiza în el adeziunea la Biserica Romei, deși continua să poarte în inimă și în amintire binele primit și alipirea de tradițiile valoroase păstrate în Biserica sa.

Newman intra, conform cuvintelor din constituția apostolică Anglicanorum coetibus, în acea "unică Biserică a lui Cristos pe care în Simbol o mărturisim una, sfântă, catolică și apostolică", ce "subzistă în Biserica Catolică guvernată de succesorul lui Petru și de Episcopi în comuniune cu el".

Lui Newman nu-i va părea rău niciodată de pasul făcut. La treizeci de ani după convertire avea să destăinuiască: "Din anul 1845 n-am ezitat niciodată, nici măcar pentru o singură clipă, în convingerea că era obligația mea precisă să intru, așa cum am făcut atunci, în această Biserică Catolică, pe care, în propria mea conștiință, am simțit că este divină".

Și atunci când se șoptea că, dezamăgit de tratamentul care-i era rezervat în Biserica Catolică, ar avea intenția să se întoarcă la Biserica Anglicană, el a dezmințit cu indignare acele voci: "N-am șovăit niciodată o clipă în încrederea mea în Biserica Catolică, de când am fost primit în sânul ei. Aș fi un imbecil perfect - pentru a folosi un termen moderat - dacă la bătrânețea mea aș părăsi "țara în care curge lapte și miere", pentru cetatea confuziei și pentru casa sclaviei".

(După L'Osservatore romano, 21 februarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat