Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O antologie de scrieri ale lui Giovanni Battista Montini

Îi revine preotului să se miște, nu poporului

"Iubiți preoți. Culegere antologică" este titlul volumului care adună scrierile despre preoție ale lui Giovanni Battista Montini. Volumul, îngrijit de părintele Leonardo Sapienza, a fost publicat pentru prima dată în anul 2001 și a fost retipărit din inițiativa ambasadorului Italiei pe lângă Sfântul Scaun, Antonio Zanardi Landi, cu ocazia Anului Sfintei Preoții și concomitent cu vizita lui Benedict al XVI-lea la Brescia și Concesio (8 noiembrie 2009). Culegerea începe cu o scriere - pe care o publicăm aici - luată din prefața pe care în anul 1954 pro-secretarul de stat Montini, cu puțin înainte de numirea lui ca arhiepiscop de Milano, a dedicat-o volumului Monseniorului Pierre Veuillot, "Notre sacerdoce. Documents pontificaux de Pie X à nos jours", publicat în acel an la Paris.

Din Vatican, 23 august 1954.

Literatura s-a distrat să-l aducă din nou în scenă pe preot, însă nu ca un personaj convențional, un picuț comic și gentil, deprins să evite certuri și tulburări, și destinat să greșească lovitura care ar fi a lui, aceea de a ghici ora și drama spiritelor; ci mai degrabă ca ființă exotică și misterioasă, care are o experiență despre lume și despre oameni în întregime a lui, țesută din suferințe și din misticism, destinat și el să nu aibă succes practic, însă nu din vină proprie, ci datorită surzeniei sau ostilității lumii profane care-l înconjoară.

Și concomitent cu această ilustrare psihologică și narativă, lumea modernă a privit la preot cu ochi înfocați de sarcasm ostil și orbiți de mentalitatea utilitară: moștenitorul unui ev mediu terminat, aliatul egoismului conservator, persoană care-și dă aere dintr-o litanie stinsă, străinul față de viață, iată preotul.

Clerul a simțit acest val de interes literar perfid față de secretele sufletului său și de antipatie respingătoare a societății față de rămânerea lui în mijlocul noilor evenimente ale secolului; a simțit și s-a concentrat cu privire la el însuși: trebuie - a spus el în sine - să conștientizăm din nou, să verificăm propriile puteri și propriile obligații, să adaptăm propria misiune la condițiile lumii înconjurătoare, profund schimbată.

Mișcarea instinctivă, desigur înțeleaptă, a fost de apărare; și nu a carismelor preoției, care, ignorate de lume, sufereau contraste minore, cât mai ales a formelor canonice sociale și exterioare, care în mod obișnuit definesc viața preotului, haina, limba, stilul. Și unor educatori li s-a părut că totul se află aici, sau măcar acesta este punctul cel mai amenințat, și de aceea are nevoie de ocrotire și de exercițiu.

Alții au recurs la efortul minunat de a reanima interior exprimarea culturală, în care preotul, mai mult decât în alte lucruri, este angajat: mișcarea liturgică a redat sens și poeziei rugăciunii obosite, ritul a reapărut în veșmintele sale genuine de austeritate și de frumusețe, celebrarea tainelor a reaprins sensul căsătoriei divine și umane a acțiunii sacramentale; un freamăt de bucurie misterioasă, de prezență divină și de caritate umană a invadat adunările evlavioase adunate în jurul altarului; și preotul s-a bucurat: primăvara Bisericii înflorea din nou.

Dar adesea adunările erau mai degrabă grupuri alese; mulțimile lipseau. Poporul, în cea vastă mulțime, părea în mod inexorabil absent. Se va întoarce? Nu se va întoarce. Trebuie mers ca să fie căutat. Îi revine preotului să se miște, nu poporului; e inutil ca preotul să tragă clopotul; nimeni nu-l ascultă; e nevoie ca el să înțeleagă sirenele care vin din ateliere, templele tehnicii din care trăiește și palpită lumea modernă; îi revine lui să redevină misionar dacă vrea ca creștinismul să rămână și să fie din nou ferment viu al civilizației. Și preotul s-a mișcat. Trebuie înțeles: apostolul este păstor, este pescar; adică se adaptează la toate exigențele scopului care trebuie obținut, care este acela de a relua sufletele și a le conduce la Cristos. Un anumit relativism apostolic a intrat în geniul artei pastorale. Și de aici un reformism nou a invadat sufletul preotului: e bun principiul; dar cât de dificilă, cât de periculoasă este aplicarea! Cui îi revine reforma? Și care trebuie să fie? Câțiva neatenți nu au ținut cont de aceste limite elementare și mari, pe care numai autoritatea Bisericii are dreptul de a le păzi și a le trasa și pe care, acolo unde este vorba de depozitul divin al credinței și al legii lui Cristos, ea însăși nu poate decât să le apere.

În această multiplă și agitată căutare a adevăratului concept de preoție spiritualitatea din timpul nostru s-a străduit mai mult și spre preoție s-au îndreptat speranțele, nu numai ale credincioșilor, ci și ale atâtor spirite clarvăzătoare din domeniul laic și civil: o adevărată, o bună, o umană, o sfântă preoție ar salva lumea. Misiunea spiritului este incontestabilă. Chiar și ateismul își creează proprii activiști, dedicați în mod ideal cauzei. Dedicarea fraților pentru binele fraților este singura pârghie care poate să ridice din nou lumea; ideea de sacrificiu și de răscumpărare este încă astăzi, în profanitatea materialistă triumfătoare, farul de orientare al oricărui efort moral și social autentic. Arta de a profesa doctrinele cele mai înalte și mai universale și de a ști să te apleci, în virtutea doctrinelor înseși, asupra fiecărei suferințe umane, asupra săracului, asupra orfanului, asupra delincventului, asupra celui disperat, este și astăzi considerată cea mai excelentă pentru a da umanismului timpurilor noi un sens autentic de viață, de noblețe, de speranță: este arta preoției. Și da; și capacitatea de a exprima adevărurile inefabile care ne înconjoară, de a ne apropia, fără a-l profana, de misterul în care este cufundat universul, de a da sens lucrurilor și limbaj interior spiritelor, și glas răsunător oboselii, durerii, iubirii omului, adică rugăciune, care să fie adevărată ca lumina, și ca lumina să fie poezie și viață, și ea poate să fie preoție, și ea este în inima încă vie a secolului al douăzecilea.

Așadar, ce este preoția?

Nu răspund eu; răspunde cartea, care începe aici.

Pentru mine este suficient să amintesc că tocmai întrebarea este vie și că pornește, în exprimare foarte diferită, și de la Biserică și de la lume. Astfel va veni dorința, plină de respect și de atenție, de a răsfoi aceste pagini magistrale.

Cel care ar avea plăcerea să descopere în ele un plan metodic și să clasifice în capitole generale vasta materie, nu va trebui să facă mult efort ca să-și dea seama că aparenta sa discontinuitate și inegalitatea sa pot fi reduse cu ușurință la trei puncte principale, sub care este se rezumă în mod logic. Adică: mai întâi - spun în sens estimativ - Preotul este considerat ca omul lui Dumnezeu. Este o ființă umană care face din viața lui un cult adus lui Dumnezeu, o căutare a lui Dumnezeu, o îmbătare cu Dumnezeu, o studiere a lui Dumnezeu, o vorbire cu Dumnezeu, o vorbire despre Dumnezeu, o slujire a lui Dumnezeu.

Este omul religios; este omul sacru. Este intermediarul dintre Dumnezeu și oameni, este puntea; îl reprezintă pe Dumnezeu oamenilor și pe oameni lui Dumnezeu. Aceasta este prima vână din care provin învățături și comentarii, care au prospețimea minunată a lucrurilor mereu vii, și niciodată explorate și înțelese îndeajuns.

Apoi din specificarea religioasă se ajunge la cea morală. Preotul trebuie să fie un om cu totul special: desigur, eficacitatea esențială a slujirii sale nu depinde de calitățile lui, de virtuțile lui, ci așa sunt funcțiile lui, așa sunt obligațiile lui, încât toată psihologia lui, tot sufletul lui, toate acțiunile lui trebuie să le corespundă. Preotul trebuie să fie sfânt. Apoi care este sfințenia care se potrivește exercitării preoției este o problemă de mare importanță și de complexitate la fel de mare. Exortații, învățături, sfaturi, avertizări se înmulțesc pentru a da figurii preotului cea mai bună evidențiere morală a lui. Imitarea, ba chiar asemănarea cu Cristos, îmbogățește cu valoare mistică această parte a formării sacerdotale.

Vine a treia, foarte bogată, și se referă la specificarea socială a preoției. Preoția este un serviciu social. Este pentru alții. Este organul trupului mistic destinat să distribuie harul și învățătura și călăuzirea mântuitoare.

Preoția și egoismul sunt termeni antitetici.

Preoția și caritatea coincid.

Termenii apar încât nu se termină: apostol, misionar, părinte, păstor, învățător, frate, slujitor și victimă. Cea mai atrăgătoare și cea mai dificilă dintre activități, aceea de a-i forma pe alții, de a le da lor un mod de a gândi, de a se ruga, de a simți, aceasta este misiunea preotului. Deci o extremă capacitate de a se distinge și de a se amesteca, de a influența și de a avea răbdare, de a vorbi și de a asculta. Este lumină, este sare. Adică element activ, operant; intră în suflete, cu reverență infinită, pentru a le elibera, pentru a le alipi, pentru a le alătura unității lui Cristos. Dacă nu face asta, ce este? Și de aceea el trebuie să fie imens de abil. Un artist, un muncitor specializat, un medic indispensabil, un inițiat în fenomenologiile subtile și profunde ale spiritului: om al studiului, om al cuvântului, om al gustului, om al tactului, al sensibilității, al fineței, al forței. Câtă muncă trebuie să exercite preotul cu sine însuși pentru a se abilita ca să lucreze asupra altora! Și toate acestea în simplitatea adevărului, în umilința iubirii, fără simulări artificiale, fără timidități leneșe! Eventual temător să fie, sau să apară interesat, să primească fără a da, să poruncească fără a sluji. Artă dificilă, foarte dificilă, care sugerează magisteriului suprem nenumărate, inegalabile învățături.

Așa cum se întâmplă adesea la examinarea aprofundată a diferitelor aspecte ale creștinismului, și la această analiză a preoției va exista impresia că nu se poate ajunge: idealul este prea înalt; omul a îndrăznit prea mult; va eșua semnul. Da, este posibil; și este teribil: nimic nu este mai aproape de perfect ca ridicolul, nimic nu-i corespunde, contrazicându-l, ca monstruosul; și, din păcate, pentru a cădea de sus este suficient puțin. Însă cadrul n-ar fi complet dacă forțele capabile să producă o asemenea minune, cum este preoția, n-ar fi și ele indicate; una, umilă și curajoasă, care se numește vocație, adică suferință interioară, iubire care nu dă pace, siguranță în slăbiciune, poruncă eliberatoare. Cealaltă, inefabilă și puternică, ce cuprinde lutul uman și-i imprimă un sigiliu nou, îl ridică la puteri transcendente; și se numește harul, acel har pe care un sacrament special, ordinul sacru, îl conferă în mod solemn.

Omul nu mai este el, este un instrument, este un organ. Biserica îl posedă. Preotul este omul Bisericii; este slujitorul ei; îi păzește și-i împarte învățătura; face să apară comorile de har și le împarte; intonează rugăciunea, pentru ca poporul să repete și să răspundă.

Și cu privire la acest aspect învățăturile pontifilor sunt îmbelșugate și frumoase; un accent de paternitate le face misterioase și patetice, emoționante uneori.

De aceea, lectura acestor pagini va fi interesantă. Pentru cel care va înțelege în profunzime semnificația incomparabilă va fi o lectură sugestivă. Pentru că va produce încă o dată - colecția operelor clasice și populare despre preoție este foarte bogată - surpriza minunată de a descoperi sub tunica neagră, disprețuită și marcată de suferință, a preoției catolice o lume foarte singulară, lumea sublimului și a eroicului; o lume mereu în devenire, așa cum este perfecțiunea în această viață pământească, și de aceea deficitară și care renaște: o lume supraumană și foarte umană; o lume extrem de ideală și extrem de concretă.

Și cu această minunăție o alta: aceea de a întâlni veșnic fidel pe Învățătorul, pe papa, care spune, așa cum folosește stilul roman, cuvinte înalte și grave cu accent simplu și încet, și care invită suflete curate și generoase de tineri ca să-l urmeze, să-l ajute, să continue opera sa de mântuire în cinica, dar înfometata lume modernă.

(După L'Osservatore Romano, 18 februarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat