Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ce este Postul Mare?

Trăim timpuri în care și credincioșii care frecventează Biserica duminica nu mai știu cum să răspundă la miile de probleme pe care le prezintă realitatea cotidiană. Mai ales, sunt foarte mulți cei care nu cunosc soluțiile pe care le propune Biserica Catolică.

Astfel, pentru a cunoaște mai bine frumusețea și importanța răspunsului credinței creștine, Zenit a decis anul trecut să publice săptămânal schemele catehetice compuse, scrise și publicate de Mons. Raffaello Martinelli, prelat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma.

Schemele catehetice se găsesc și pe situl www.sancarlo.pcn.net.

* * *

Ce este Postul Mare?

Este o perioadă specială din anul liturgic, în care poporul creștin se pregătește să celebreze misterul Paștelui.

Postul Mare este timp favorabil pentru a rămâne cu preasfânta Fecioară Maria și cu sfântul Ioan, discipolul preaiubit, alături de Cristos care pe cruce săvârșește sacrificiul vieții sale pentru întreaga omenire (cf. In 19,25).

"Își vor îndrepta privirea spre cel pe care l-au străpuns": este timp propice pentru a privi cu încredere la coasta lui Isus, din care țâșnesc "sânge și apă" (In 19,34)!

"Postul Mare să fie pentru orice creștin o reînnoită experiență a iubirii lui Dumnezeu dăruită nouă în Cristos, iubire pe care în fiecare zi, la rândul nostru, trebuie s-o redăruim aproapelui, mai ales celui care suferă mai mult și este în necesitate. Numai așa vom putea participa în mod deplin la bucuria Paștelui" (Benedict al XVI-lea, Mesaj pentru Postul Mare 2007).

De ce 40 de zile?

Teologia și spiritualitatea Postului Mare sunt constituite cu referință la evenimente din Vechiul și Noul Testament.

Este același număr 40, care amintește:

- zilele potopului universal;

- anii petrecuți de Israel în deșert;

- zilele petrecute de Moise pe muntele Sinai;

- zilele petrecute de profetul Ilie în deșert înainte de a ajunge la întâlnirea cu Dumnezeu pe muntele Horeb;

- zilele de pocăință a locuitorilor din Ninive;

- zilele postului lui Isus în deșert, unde la sfârșit este ispitit de diavol.

Toate acestea au o valoare didactică. Postul Mare este timpul:

- distrugerii răului, ca pentru oamenii de la potop;

- încercării și al harului, ca pentru Israel;

- rugăciunii care dispune la întâlnirea cu Dumnezeu, ca pentru Moise și Ilie;

- pocăinței și ispășirii în vederea judecății divine, imitând cele 40 de zile de post și de pocăință cu care locuitorii din Ninive au potolit mânia divină;

- postului, care are ca scop a mânca adevărata hrană, care înseamnă a face voința Tatălui: "nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (așa i-a răspuns Isus satanei, la sfârșitul celor 40 de zile petrecute în deșert).

Care sunt marile teme din Postul Mare?

Sunt îndeosebi trei teme, care ne sunt propuse de liturgia din Postul Mare:

1. Tema pascală. Deoarece Postul Mare este pregătire pentru celebrările pascale, tema moarte-viață asumă o importanță primară. Începe încă din a doua duminică (Schimbarea la față) și devine mai explicită în ultimele două săptămâni.

2. Tema baptismală. Postul Mare în structura sa fundamentală s-a format în jurul sacramentului Botezului administrat adulților în timpul privegherii pascale. Creștinii conștientizează mai mult botezul lor.

3. Tema penitențială. Este dezvoltată mai ales la începutul Postului Mare (miercurea cenușii și evanghelia ispitirilor lui Isus din prima duminică). În Postul Mare Biserica, mireasa lui Cristos, care suferă și moare, trăiește mai intens aspectul penitențial.

Care sunt practicile din Postul Mare?

Postul Mare comportă o angajare ascetică, individuală și colectivă, ale cărei forme tradiționale sunt:

- rugăciunea (mai ales Liturghia zilnică și Calea crucii);

- postul (ansamblul de practici de mortificație: hrană - cuvinte - distracții): mortificația permite mai multă disponibilitatea pentru aproapele, mai mult timp pentru voluntariat și mai mulți bani pentru caritate;

- pomana (ajutor față de aproapele nostru mai nevoiaș decât noi).

În Postul Mare Biserica amintește că sunt prescrise:

- postul și abstinența de la carne: Miercurea Cenușii și Vinerea Sfântă;

- abstinența de la carne: în fiecare vineri din Postul Mare.

Biserica recomandă, în Postul Mare, îndeosebi practicarea faptelor de milostenie trupească și sufletească:

Cele șapte fapte de milostenie trupească

1. A da de mâncare celor înfometați.

2. A da de băut celor însetați.

3. A îmbrăca pe cei goi.

4. A găzdui pe pelerini.

5. A vizita pe cei bolnavi.

6. A vizita pe cei închiși.

7. A îngropa pe cei morți.

Cele șapte fapte de milostenie sufletească

1. A sfătui pe cei în îndoială.

2. A învăța pe cei neștiutori.

3. A avertiza pe păcătoși.

4. A mângâia pe cei mâhniți.

5. A ierta ofensele.

6. A suporta cu răbdare nedreptatea.

7. A ne ruga lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți.

Aceste practici, "exprimă convertirea în raport cu noi înșine, în raport cu Dumnezeu și în raport cu ceilalți" (Catehismul Bisericii Catolice, 1434).

Care este importanța postului?

(din: Benedict al XVI-lea, Mesaj pentru Postul Mare 2009)

În ziua de astăzi, constată Benedict al XVI-lea, postul "pare că a pierdut un pic din valența sa spirituală", pentru că adesea se reduce la o "măsură terapeutică pentru îngrijirea propriului trup".

În schimb, postul pentru credincios are o importanță relevantă, este bogat în numeroase semnificații și finalități:

- Dimensiunea personală:

De fapt, cu postul, "credinciosul vrea să se supună cu umilință lui Dumnezeu, încrezându-se în bunătatea și milostivirea sa".

Practica postului contribuie să "confere unitate persoanei, trup și suflet, ajutând-o să evite păcatul și să crească în intimitatea cu Domnul".

"A ne priva de hrana materială care hrănește trupul facilitează o dispoziție interioară de a-l asculta pe Cristos și de a ne hrăni cu cuvântul său de mântuire".

Cu postul și rugăciunea, "îi permitem lui să vină ca să sature foamea cea mai profundă pe care o experimentăm în interiorul nostru: foamea și setea de Dumnezeu".

Această practică este "o armă spirituală pentru a lupta împotriva oricărei eventuale alipiri dezordonate de noi înșine".

În același mod, "îl ajută pe discipolul lui Cristos să controleze apetiturile naturii slăbite de păcatul originar, ale cărui efecte negative cuprind întreaga personalitate umană".

- Dimensiunea socială:

Sfântul Părinte subliniază și semnificația socială a postului, afirmând că "ne ajută să conștientizăm situația în care trăiesc atâția frați ai noștri".

Ceea ce economisim postind, putem să destinăm pentru opere binefăcătoare, caritative.

Pentru aceasta, îndeamnă parohiile "să intensifice în Postul Mare practica postului personal și comunitar, cultivând de asemenea ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, rugăciunea și pomana".

În definitiv, grație postului, Postul Mare este timpul ideal "pentru a îndepărta tot ceea ce distrage spiritul și pentru a intensifica tot ceea ce hrănește sufletul deschizându-l spre iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele".

Cu privire la pomană:

Cum să facem pomană?

Iată câteva indicații:

- trebuie să fie ascunsă. "Să nu știe stânga ta ceea ce face dreapta ta", spune Isus, "pentru ca pomana ta să rămână ascunsă" (Mt 6,3-4);

- a o efectua:

fără a-l ofensa pe celălalt;

fără a ne pune în față pe noi înșine (gloria deșartă);

cu bucurie: mai mare bucurie este a da decât a primi (cf. Fap 20,35);

în tăcere, departe de reflectoarele societății mediatice;

- să nu ne limităm să dăm ceva material (bani, pâine...), ci să ne dăruim pe noi înșine: stima noastră, respectul nostru, timpul nostru, talentele noastre (voluntariat);

- să oferim darul material ca semn al darului cel mai mare pe care-l putem oferi altora: vestirea și mărturisirea lui Cristos;

- ceea ce dă valoare pomenii este iubirea: a se vedea obolul văduvei din evanghelie (cf. Mc 12,42-44).

Care sunt finalitățile pomenii?

- a-l ajuta pe cel care este mai nevoiaș;

- a împărți cu alții ceea ce avem prin bunătatea divină;

- a practica virtutea dreptății: mai înainte și mai mult decât un act de caritate;

- a-l recunoaște pe Cristos însuși în cei săraci;

- a-l imita pe Cristos, care s-a făcut sărac pentru a ne face bogați;

- a realiza un exercițiu ascetic pentru noi:

- pentru a ne elibera de alipirea de bunurile pământești;

- pentru a ne purifica interior;

- a afirma principiul că noi nu suntem proprietari, ci administratori ai bunurilor pe care le avem, dăruite nouă de Dumnezeu;

- a acționa pentru gloria lui Dumnezeu;

- a o practica nu din filantropie ci din caritate, iubire: un gest de comuniune eclezială;

- a ne apropia de Dumnezeu, apropiindu-ne de alții: instrument de convertire autentică și reconciliere cu el și cu frații;

- a obține iertarea păcatelor. Sfântul Petru citează printre roadele spirituale ale pomenii iertarea păcatelor. "Iubirea - scrie el - acoperă o mulțime de păcate" (1Pt 4,8).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 187.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat