Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

O zi a unui preot
V-am dat exemplu

de Enrico Masseroni

IV. "Cor ad cor"
9. În secretul conștiințelor
(Mc 10,17-22)

Nici o persoană nu intră în secretul conștiințelor așa cum o face preotul. Atunci când se vorbește despre direcțiune spirituală, ne gândim spontan la preot, chiar dacă această slujire o poate îndeplini și un laic.

Este drept ca o bună parte din timpul preotului să fie dedicată slujirii "discernământului spiritual", pentru a ajuta persoanele în drumul lor de credință și în deciziile mai importante ale vieții. Astfel, preotul îi întâlnește pe credincioși în biroul său, în spatele gratiilor confesionalului, pe patul de suferință. Aceste momente îi cer preotului tot mai mult timp.

Un lucru este cert: în ministerul lui Isus nu este numai vestirea împărăției; nu sunt numai minunile-semne ale eliberării de răul fizic sau din sclavia celui rău; nu este numai cateheza despre împărăție făcută ucenicilor; ci mai este și pedagogia dialogului cu persoanele.

9.1. Textul

17 Când pleca la drum, un om a venit în fugă și, îngenunchind, l-a întrebat: "Învățătorule bun, ce trebuie să fac să moștenesc viața veșnică?". 18 Isus i-a zis: "De ce-mi spui bun? Nimeni nu este bun decât numai Dumnezeu. 19 Cunoști poruncile: Să nu ucizi! Să nu comiți adulter! Să nu furi! Să nu dai mărturie falsă! Să nu înșeli! Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta!". 20 Atunci el i-a zis: "Învățătorule, toate acestea le-am păzit din tinerețea mea". 21 Isus, privindu-l, l-a îndrăgit și i-a spus: "Un lucru îți lipsește: mergi, vinde ceea ce ai și dă săracilor și vei avea comoară în cer, apoi vino și urmează-mă!". 22 Întristat de acest cuvânt, el a plecat mâhnit pentru că avea multe bogății". 23 Atunci, privind în jur, Isus le-a spus discipolilor săi: "Cât de greu vor intra în împărăția lui Dumnezeu cei care au bogății!". 24 Discipolii se mirau de cuvintele lui. Dar Isus le-a zis din nou: "Copii, cât de greu se intră în împărăția lui Dumnezeu! 25 Mai ușor este ca o cămilă să treacă prin urechea acului decât ca un bogat să intre în împărăția lui Dumnezeu". 26 Iar ei erau peste măsură de uluiți și spuneau între ei: "Atunci, cine se poate mântui?". 27 Privindu-i, Isus le-a spus: "Pentru oameni este imposibil, nu însă pentru Dumnezeu, căci pentru Dumnezeu toate sunt posibile".28 Petru a început să-i spună: "Iată, noi am lăsat toate și te-am urmat". 29 Isus i-a zis: "Adevăr vă spun că nu este nimeni care a părăsit casă, sau frați, sau surori, sau mamă, sau tată, sau copii, sau ogoare pentru mine și pentru evanghelie 30 și să nu primească însutit acum, în timpul acesta, case, frați, surori, mame, copii și ogoare, dar și persecuții, iar în veacul care va veni, viața veșnică. 31 Și mulți dintre primii vor fi ultimii, iar ultimii vor fi primii" (Mc 10,17-31).

9.2. Două chemări, două răspunsuri diferite

În Mc 10 citim istoria a două chemări sau a două propuneri ale lui Isus cu finaluri total diferite.

Cuvântul cheie este clar: "a urma".

Ce înseamnă a-l urma pe Isus? Patru verbe fixează trăsăturile speciale ale urmării în două binoame: a veni și a urma, a lăsa și a primi.

Marcu înregistrează două întâlniri ale lui Isus pe drumul spre Ierusalim, două dialoguri, două priviri; una de iubire: "Isus, privindu-l, l-a îndrăgit" (v. 21), cealaltă de încurajare: "Privindu-i, (pe ucenici) Isus le-a spus: "Pentru oameni este imposibil, nu însă pentru Dumnezeu, căci pentru Dumnezeu toate sunt posibile" (v. 27).

Prima întâlnire este o întâlnire față în față cu un tânăr bogat, care va avea un final dezamăgitor. Răspunsul lui Isus la problema căii pentru a ajunge la viața deplină este constituit din cuvinte și priviri ale ochilor și ale inimii, profunzimea și intensitatea iubirii.

Poate tânărul credea că viața veșnică ar fi un drept dobândit prin vreo faptă bună, drept care ar putea coexista cu "multele bogății" pe care le avea. În realitate, Isus îi propune urmarea care cere să-l pună pe el pe primul loc, o precisă ierarhie de valori.

Credința nu poate trăi împreună cu idolatriile. "Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni" (Lc 16,13). Totul se termină cu tristețea abandonului. Elanul inițial al dorinței este frânat într-o inimă jalnică, rămasă închisă în chingile bogățiilor efemere. O chemare fără răspuns: iubirea față de Isus a fost învinsă de iubirea față de un pumn de bani.

9.3. Urmarea bazată pe Isus

Conform celor relatate de Luca și în lumina întregii evanghelii, urmarea este bazată mereu pe o pedagogie descendentă. Tânărul bogat este precedat de privirea și de inima învățătorului.

Răspunsul este întotdeauna ecoul unei chemări; nu este niciodată inițiativă. Într-o persoană pot fi valori etice, așa cum au fost și în tânărul bogat, care fac parte din structura antropologică deschisă spre infinitul lui Dumnezeu; dar în dinamica urmării, ceea ce este decisiv pentru răspuns depinde de chemare; care în Isus este privire, este iubire, este cuvânt: "Isus, privindu-l, l-a îndrăgit și i-a spus" (v. 21).

Dar în Mc 10 mai avem și mărturia unei chemări cu un sfârșit pozitiv. Despre discuția cu tânărul bogat își dau seama toți ucenicii. Ucenicii îl întreabă: "Atunci, cine se poate mântui?" (v. 26). Și dialogul cu ucenicii este deschis tot de o întrebare și o privire.

Acum pe Petru nu-l interesează calea pentru a ajunge la viața veșnică, ci recompensa, sfârșitul unei vieți jucate pe urmare, consumate pentru împărăție: "Iată, noi am lăsat toate și te-am urmat" (v. 28). Cu ce rămânem în buzunare? Cu ce ne alegem?

Petru în urmarea lui Isus nu vede decât lăsarea, renunțarea, prețul. Isus în schimb vede primirea, câștigul: nu e pierdere, ci e câștig!

Tot pariul urmării care îl are în vedere pe Isus stă în cuvintele: "pentru mine și pentru evanghelie" (v. 29): de o sută de ori mai mult în "prezent", deși în mijlocul persecuțiilor, ca anticipare a vieții veșnice.

A lăsa pentru Cristos dă naștere la bucurie profundă, pacea unei fraternități însuflețite de iubire. Frenezia posesiei dă naștere la rivalități, gelozie, frică, nemulțumire.

9.4. Pedagogia "descendentă" a lui Isus

Există o prejudecată greșită în viața cotidiană a preotului: se face adesea o distincție nepotrivită între problemele pastorale și cele spirituale. Un capitol este tineretul, familiile, alt capitol este viața spirituală a preotului. În realitate tot ministerul pastoral cheamă în joc viața sa spirituală. Acolo unde este o dihotomie între viața spirituală și ministerul pastoral, totul riscă să fie falsificat și făcut steril, dincolo de aparențe.

În mod particular, viața spirituală a preotului este chemată în cauză de ministerul său în slujba conștiințelor și a formării spirituale a persoanelor. Mai ales ministerul de ghid spiritual îl provoacă pe preot să fie un om spiritual.

Unul dintre aspectele fundamentale ale ministerului cotidian al preotului este, de exemplu, discernământul vocațional care, paradoxal, nu privește atât un stil de slujire pastorală, cât mai ales un mod de viață spiritual.

Discernământul spiritual cere, înainte de toate, eliberarea de o prejudecată: să credem că chemarea lui Dumnezeu se exprimă într-un fel de dorință care se aprinde în inima unui tânăr. În realitate, în tânăr chemarea depinde de privirea, de iubirea, de cuvântul, de inițiativa lui Isus, pentru că "nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi" (In 15,16).

Pedagogia vocațională este descendentă: e un dar, o propunere care are loc prin viață și cuvânt: înainte de a chema, Isus fascinează; el este numit "bun". Mai ales astăzi, propunerea vocațională trece prin mărturia (provoacă admirație și imitare) și prin înțelepciunea propunerii (motivare, încurajare). Ambele sunt necesare. Iată de ce pastorala vocațională atinge viața spirituală, convertirea, transparența imaginii înrădăcinate în frumusețea spirituală a inimii. A trecut timpul când starea preotului era din punct de vedere social de dorit, apetisantă.

9.5. Discernământul vocațional

Orice alegere vocațională comportă o trecere precisă: de la "a face" multe lucruri la "a fi pentru", la "a trăi pentru". Același drum spiritual prevede trecerea de la întrebarea: "Doamne, ce vrei să fac?" (Mc 10,51) la întrebarea: "Doamne, ce vrei să fiu?". Aici este determinantă prezența directorului spiritual.

?ine de preot discernământul carismelor proprii și ale altora (cf. PdV 31), îndeosebi ale copiilor și ale tinerilor.

Preotul, tocmai în virtutea ministerului său, este solicitat să se facă tovarăș de călătorie ca și necunoscutul pelerin de la Emaus, pentru a fi de ajutor în citirea semnelor viitorului, pentru a discerne planul lui Dumnezeu. "Glasul Domnului care cheamă nu trebuie așteptat să ajungă la urechile viitorului preot pe vreo cale extraordinară. El trebuie mai degrabă înțeles și recunoscut din semnele prin care voința lui Dumnezeu se face zilnic cunoscută creștinilor care știu să o discearnă: aceste semne trebuie studiate cu atenție de către preoți" (PO 11).

Discernământul este, așadar, o privire în adânc, la fel ca privirea lui Isus în adâncul inimii tânărului bogat; este capacitatea de a citi în tineri semnele obiective pentru o propunere ulterioară, radicală și decisivă.

Orice vocație este sinteza armonică între semnele obiective și intenția subiectivă.

În tânărul bogat semnele obiective sunt evidente, nu lipsesc: observarea poruncilor, simpatia pentru figura lui Isus. Semnul subiectiv este dorința vieții veșnice, care însă cedează în fața bogățiilor.

Astăzi semnele obiective pot fi: simpatia față de slujire sau pentru rugăciune, spiritul de sacrificiu și de dăruire, generozitatea, iubirea față de comunitate, o senină relație afectivă heterosexuală.

Componenta subiectivă se exprimă adesea ca o simpatie față de un mărturisitor, ca admirație pentru o experiență de viață, ca dorință după idealuri înalte, ca intuiție adesea învăluită de dubii și conviețuitoare cu simpatia față de alte perspective de viață.

Discernământul este capacitatea de a recunoaște semnele obiective, care devine propunere a unui drum spiritual; pentru a face să crească aceste semne, pentru a întări dorința pentru o alegere de viață și pentru a motiva până la urmă curajul deciziei.

9.6. A educa în vederea întrebărilor adevărate

În întâlnirea lui Isus cu tânărul bogat, întrebarea care apare spontan, clară, impetuoasă, adevărată, punctată este: "Învățătorule bun, ce trebuie să fac să moștenesc viața veșnică?" (v. 17).

Astăzi capacitatea de a pune întrebări adevărate nu este ușoară; trăim în cultura răspunsurilor la nevoile imediate, gratificatoare, pentru care conștiința devine mereu incertă și obtuză. De multe ori problemele sunt confuze; atunci se amână sau se pierd.

Contextul cultural de astăzi nu favorizează deciziile, mai ales cele definitive. Tinerilor le place mai degrabă libertatea păsării din pădure decât să-și orienteze zborul într-o singură direcție, uitând că numai Isus le poate astâmpăra setea lor infinită de libertate. De aceea multe vocații pentru o dăruire totală lui Dumnezeu se pierd din lipsa unei direcțiuni spirituale.

Arta educativă a preotului trebuie să fie capabilă de a trezi întrebări adevărate despre viață și despre deciziile care au gustul veșniciei.

9.7. Educație în vederea alegerii lui Isus

Pedagogia alegerii cere educarea la "riscul" credinței. E nevoie de mari motivații pentru a orienta libertatea spre curajul urmării.

"Urmează-mă" (v. 21) are la bază evanghelia și persoana lui Isus (v. 29); este încurajat de perspectiva unei vieți trăite în plinătate, cu adevărat realizată. Isus este în centrul unei alegeri vocaționale, cu tot ceea ce comportă el: bucuria de a-l urma nu e lipsită de cruce, dar este o experiență care face viața frumoasă, atât cea prezentă cât și cea viitoare.

Alegerea lui Isus nu se improvizează și prevede un rodaj serios prin intermediul ascezei renunțării la ceva. Tânărul bogat a crezut că poate pune la un loc pe Dumnezeu și mamona, pe Isus și bogățiile.

Dar pedagogia punerii la un loc nu este evanghelică; este necesară pedagogia alegerii: cine mă ajută să o fac? Isus, cauza evangheliei. El este izvorul bucuriei "însutite".

Trebuie însă să ținem cont mereu de disponibilitatea la falimentul educativ.

În Mc 10 avem două chemări la urmare: prima a falimentat, cea a tânărului bogat; a doua a reușit, a lui Petru și a celorlalți ucenici.

Trebuie să educăm libertatea persoanei, să eliberăm libertatea într-un context cultural care propune nu ceea ce e adevărat, ci ceea ce e mai comod; nu ceea ce ne realizează, ci ceea ce ne gratifică.

Să eliberăm libertatea: aceasta este marea aventură a urmării, care-l cheamă pe ucenic nu să asculte de o lege, ci să intre în relație cu o persoană, nu umană, ci cu Dumnezeu. Acest lucru cere o calitate de viață spirituală diferită a preotului.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat