Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mesajul Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2010

"Dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat prin credința în Isus Cristos" (Rom 3,21-22)

Iubiți frați și surori,

În fiecare an, cu ocazia Postului Mare, Biserica ne invită la o revizuire sinceră a vieții în lumina învățăturilor evanghelice. Anul acesta aș vrea să vă propun câteva reflecții cu privire la tema vastă a dreptății, pornind de la afirmația paulină: Dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat prin credința în Cristos (cf. Rom 3,21-22).

Dreptatea: "Dare cuique suum"

Mă opresc în primul rând asupra semnificației termenului "dreptate", care în limbajul obișnuit implică "a da fiecăruia ce este al său - dare cuique suum", conform cunoscutei expresii a lui Ulpian, jurist roman din secolul al III-lea. Însă, în realitate, această definiție clasică nu precizează în ce constă acel "al său" care trebuie asigurat fiecăruia. Ceea ce omul are mai mare nevoie nu poate să-i fie garantat prin lege. Pentru a se bucura de o existență în plinătate, îi este necesar ceva mai intim care poate să-i fie acordat numai gratuit: am putea spune că omul trăiește din acea iubire pe care numai Dumnezeu poate să i-o comunice creându-l după chipul și asemănarea sa. Desigur, sunt utile și necesare bunurile materiale - de altfel însuși Isus s-a preocupat să-i vindece pe cei bolnavi, să sature mulțimile care-l urmau și, cu siguranță, condamnă indiferența care și astăzi constrânge sute de milioane de ființe umane la moarte din cauza lipsei de hrană, de apă și de medicamente - însă dreptatea "distributivă" nu dă ființei umane tot acel "al său" care i se cuvine. Ca de pâine, și mai mult decât de pâine, el de fapt are nevoie de Dumnezeu. Notează sfântul Augustin: dacă "dreptatea este virtutea care împarte fiecăruia ce este al său... nu dreptatea omului îl sustrage pe om de la adevăratul Dumnezeu" (De civitate Dei, XIX, 21).

De unde vine nedreptatea?

Evanghelistul Marcu prezintă următoarele cuvinte ale lui Isus, care se inserează în dezbaterea de atunci cu privire la ceea ce este pur și ceea ce este impur: "Nu este nimic în afara omului care, intrând în el, să-l poată face impur, însă cele care ies din om, acelea îl fac pe om impur... Ceea ce iese din om, aceea îl face pe om impur. Căci din inima omului ies: gândurile rele" (Mc 7,14-15.20-21). Dincolo de problema imediată referitoare la hrană, putem observa în reacția fariseilor o tentație permanentă a omului: aceea de a găsi originea răului într-o cauză exterioară. Dacă ne uităm bine, multe din ideologiile moderne au această idee fundamentală: deoarece nedreptatea vine "din afară", pentru ca să domnească dreptatea este suficient să se înlăture cauzele exterioare care împiedică realizarea ei. Acest mod de a gândi - avertizează Isus - este naiv și miop. Nedreptatea, rod al răului, nu are rădăcini exclusiv externe; are origine în inima omenească, unde se află germenii unei misterioase conviețuiri cu răul. Aceasta recunoaște cu amărăciune psalmistul: "Căci, iată, în nelegiuire m-am născut și în păcat m-a zămislit mama mea" (Ps 51,7). Da, omul este făcut fragil de un stimulent profund, care-l mortifică în capacitatea de a intra în comuniune cu celălalt. Deschis prin natură spre fluxul liber al împărtășirii, simte înlăuntrul său o stranie forță de gravitație care-l face să se concentreze asupra sa însuși, să se afirme peste alții și împotriva altora: este egoismul, consecință a păcatului original. Adam și Eva, seduși de minciuna Satanei, luând misteriosul fruct împotriva poruncii divine, au înlocuit logica încrederii în Iubire cu logica suspiciunii și a competiției; logica primirii, a așteptării încrezătoare de la altul cu logica neliniștită a luării și a acelui a face singur (cf. Gen 3,1-6), experimentând ca rezultat un sentiment de neliniște și de incertitudine. Cum poate omul să se elibereze de acest stimulent egoist și să se deschidă la iubire?

Dreptatea și sedaqah

În inima înțelepciunii lui Israel găsim o legătură profundă între credința în Dumnezeu care "ridică pe cel slab din țărână" (Ps 113,7) și dreptatea față de aproapele. Însuși cuvântul cu care în ebraică se indică virtutea dreptății, sedaqah, exprimă bine asta. De fapt, sedaqah înseamnă, pe de o parte, acceptarea deplină a voinței Dumnezeului lui Israel; pe de altă parte, echitate față de aproapele (cf. Ex 20,12-17), în mod special față de sărac, de străin, de orfan și de văduvă (cf. Dt 10,18-19). Însă cele două semnificații sunt legate, pentru că faptul de a da săracului, pentru israelit, nu e altceva decât contraschimbul datorat lui Dumnezeu, care a avut milă de mizeria poporului său. Nu întâmplător, darul tablelor Legii oferit lui Moise, pe muntele Sinai, are loc după trecerea Mării Roșii. Adică, ascultarea Legii presupune credința în Dumnezeu care cel dintâi "a ascultat plângerea" poporului său și a "coborât pentru a-l elibera de sub puterea Egiptului" (cf. Ex 3,8). Dumnezeu este atent la strigătul celui lipsit și ca răspuns cere să fie ascultat: cere dreptate față de cel sărac (cf. Sir 4,4-5.8-9), față de cel străin (cf. Ex 22,20), față de sclav (cf. Dt 15,12-18). Pentru a intra în dreptate este necesar de aceea să se iasă din acea iluzie de autosuficiență, din acea stare profundă de închidere, care este însăși originea nedreptății. Cu alte cuvinte, este necesar un "exod" mai profund decât cel pe care Dumnezeu l-a realizat cu Moise, o eliberare a inimii, pe care numai cuvântul Legii este neputincios s-o realizeze. Așadar, există pentru om speranță de dreptate?

Cristos, dreptatea lui Dumnezeu

Vestea creștină răspunde pozitiv la setea de dreptate a omului, așa cum afirmă apostolul Paul în Scrisoarea către Romani: "Acum însă dreptatea lui Dumnezeu s-a revelat în afara Legii... acea dreptate a lui Dumnezeu care vine prin credința în Isus Cristos pentru toți aceia care cred, căci nu este deosebire. De fapt, toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu, dar sunt justificați în mod gratuit de harul lui, prin răscumpărarea în Cristos Isus. Pe acesta Dumnezeu l-a pus ca jertfă de ispășire pentru ca, prin credința în sângele său, să-și arate dreptatea" (3,21-25).

Așadar, care este dreptatea lui Cristos? Înainte de toate este dreptatea care vine din har, unde nu omul e cel care se repară, se vindecă pe sine însuși și pe alții. Faptul că "ispășirea" are loc în "sângele" lui Isus înseamnă că nu sacrificiile omului îl eliberează de povara păcatelor, ci gestul iubirii lui Dumnezeu care se deschide până la extrem, până acolo încât face să treacă în el "blestemul" care revine omului, pentru a-i transmite în schimb "binecuvântarea" care revine lui Dumnezeu (cf. Gal 3,13-14). Dar acest lucru ridică imediat o obiecție: ce dreptate există acolo unde dreptul moare pentru cel vinovat și cel vinovat primește în schimb binecuvântarea care revine celui drept? Astfel, fiecare nu primește contrariul acelui "al său"? În realitate, aici se dezvăluie dreptatea divină, profund diferită de cea umană. Dumnezeu a plătit pentru noi în Fiul său prețul răscumpărării, un preț cu adevărat exorbitant. În fața dreptății crucii, omul se poate răzvrăti, pentru că ea scoate în evidență faptul că omul nu este o ființă autarhică, ci are nevoie de un altul pentru a fi pe deplin el însuși. Convertirea la Cristos, credința în evanghelie, înseamnă în fond tocmai asta: a ieși din iluzia autosuficienței pentru a descoperi și a accepta propria lipsă - lipsa de alții și de Dumnezeu, exigența iertării și a prieteniei sale.

Se înțelege atunci că credința este cu totul altceva decât un fapt natural, comod, clar: este nevoie de umilință pentru a accepta că am nevoie ca un altul să mă elibereze de acel "al meu", pentru a-mi da gratuit acel "al său". Aceasta se întâmplă îndeosebi în sacramentele Pocăinței și Euharistiei. Grație acțiunii lui Cristos, noi putem intra în dreptatea "mai mare", care este cea a iubirii (cf. Rom 13,8-10), dreptatea celui care se simte în orice caz tot mai debitor decât creditor, pentru că a primit mai mult decât se poate aștepta.

Tocmai întărit de această experiență, creștinul este stimulat să contribuie la formarea unor societăți juste, în care toți primesc necesarul pentru a trăi conform propriei demnități de oameni și în care dreptatea este animată de iubire.

Iubiți frați și surori, Postul Mare culminează în triduum-ul pascal, în care și anul acesta vom celebra dreptatea divină, care este plinătate de caritate, de dar, de mântuire. Fie ca acest timp penitențial să fie pentru fiecare creștin timp de convertire autentică și de cunoaștere intensă a misterului lui Cristos, venit să împlinească orice dreptate. Cu aceste sentimente, împart din inimă tuturor binecuvântarea apostolică.

Vatican, 30 octombrie 2009

Benedict al XVI-lea

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Conferință de presă pentru prezentarea Mesajului lui Benedict al XVI-lea pentru Postul Mare 2010

Prezentăm în continuare intervenția cardinalului Paul Josef Cordes, președinte al Consiliului Pontifical Cor Unum, la conferința de presă organizată joi, 4 februarie 2010, pentru prezentarea Mesajului Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea pentru Postul Mare 2010.

* * *

În toamna anului trecut, circa 250 de episcopi, preoți și laici s-au adunat la Roma cu ocazia Celei de-a doua Adunări Speciale pentru Africa a Sinodului Episcopilor. Ei au reflectat mai mult de trei săptămâni, sub președinția papei Benedict al XVI-lea, asupra temei "Reconciliere, dreptate și pace". Ca președinte al Consiliului Pontifical Cor Unum am participat și eu la discuții și la formularea propunerilor care acum sunt la dispoziția Sfântului Părinte pentru redactarea instrucțiunilor sale cu privire la temă ("Document postsinodal").

Cel care a urmărit știrile despre Sinod sau chiar s-a aflat printre membrii săi știe că suferința și mizeria oamenilor din acel continent au fost amintite încontinuu, ajungând să devină într-un fel tema principală. De exemplu, așa a fost atunci când episcopul Abegunrin de Osogbo (Nigeria) a spus: "Reaua conducere cauzată de corupție, tribalism și lipsa de respectare a legii împiedică dreptatea și reconcilierea. În Africa, din nord până în sud, din est până în vest, tinerii noștri sunt [...] primele victime ale violenței etnice, genocidului, banditismului, criminalității, traficului de ființe umane, corupției și gestiunii rele a statului". Multe intervenții au semnalat dificultăți asemănătoare. A fost extraordinar raportul special articulat despre Sudan și îndeosebi despre provincia Darfur. Un laic african, Rodolphe Adada, a avut un timp de trei sferturi de oră pentru a prezenta în mod detaliat calvarul pe care-l trăiește populația în regiunea aceea. Prezentatorul este reprezentantul special al secretarului general al Organizației Națiunilor Unite și al președintelui Comisiei Uniunii Africane în Darfur (Sudan).

El a spus, printre altele, că ostilitățile în Darfur au început deja în anul 1989. În anul 2003 s-a format apoi "Sudan Liberation Army", un grup de rebeli, care i-au alungat pe locuitorii provinciei din satele lor, așa încât mii și mii de persoane au trebuit să scape pentru a găsi refugiu în lagăre. În urmă cu câtva timp am avut ocazia să vizitez personal un astfel de lagăr și am văzut mizeria oamenilor care erau acolo. Între timp, sute de mii de persoane și-au găsit moartea în timpul conflictelor. Organizația Națiunilor Unite, Uniunea Africană și Uniunea Europeană au promovat fără încetare inițiative - chiar dacă uneori probabil cu puțină convingere. Până acum nu se poate vorbi, desigur, despre încetarea luptelor. Înaltul reprezentant al ONU voia probabil să ne asigure și a afirmat că între timp conflictul este de acum numai de intensitate scăzută.

Nu fără motiv răsună pretutindeni în lume apelul pentru dreptate. Desigur, situația pe continentul negru este deosebit de dramatică. Însă, așa cum a explicat deja președintele dr. Pöttering, lumea politicii și conviețuirea popoarelor cer peste tot acest raport între diferitele forțe sociale. Acesta este domeniul dreptății. Se cere dreptatea până la raporturile dintre grupuri și indivizi. Ea este călcată în picioare prin violență, prin asuprirea libertății și prin lipsa de respectare a demnității umane, prin legi rele și prin încălcarea drepturilor, prin exploatare și prin salarii de foamete.

Anul acesta, Mesajul pentru Postul Mare al Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea tratează despre dreptate. În fața atâtor forme în care este încălcată, el începe dând definiția termenului "dreptate" care în cultura occidentală este obișnuită deja începând din secolul al treilea: "A da fiecăruia ce este al său - dare cuique suum". Astfel, papa afirmă clar că mai întâi trebuie să se realizeze din punct de vedere politic exigența formulată în această definiție. Așadar, există factori sociali care trebuie corectați; și în această luptă - nu trebuie uitat - Biserica are, desigur, meritele sale. Ar fi o calomnie să ne plasăm pe noi, creștinii, printre cei cu bunăstare care s-au opus redistribuirii drepte și care chiar au scos profit din apărarea unei ordini sociale nedrepte.

S-ar nega contribuția creștinismului la promovarea bunăstării și a demnității persoanei. Urmând exemplul lui Isus, deja primii creștini au luat asupra lor necesitățile omului. Papa Calixt I (mort prin anul 222), care a fost el însuși sclav, a instituit un fel de bancă a săracilor care punea văduvele și orfanii la adăpost în fața cămătarilor, împiedicând ca ei să fie reduși în sclavie. Vasile din Cezareea (+ 379), mai cunoscut ca mare teolog, a fost primul care a întemeiat spitale și, grație notorietății sale personale, a devenit avocat al atâtor asupriți în fața celor puternici - ca de exemplu în fața împăratului roman Valens (+ 378). Sau mai târziu, în acel ev mediu care se spune că este așa de "întunecat", să ne gândim la "Tregua Dei". Oamenii Bisericii puneau în siguranță bunurile oamenilor simpli în fața nobilimii; invitau la manifestații de masă care la strigătul "Pax - pax - pax" promovau dorința entuziastă a unei conviețuiri pașnice; episcopii, ca o confirmare a decretelor de pace, ridicau cârja lor pastorală spre cer. Provenind din Franța, mișcarea "Tregua Dei" s-a răspândit în Spania, Italia și Germania. Apoi, în epoca modernă: când statele europene au făcut să devină colonii ale lor alte țări și continente, supunându-le de multe ori exploatării sălbatice, misionarii creștini și călugărițele nu numai că au dus locuitorilor din acele ținuturi credința, ci i-au învățat adesea și stilul și calitatea de viață. Desigur, între timp, și guvernele noastre au învățat să facă ceva împotriva mizeriei din țările îndepărtate. Dar tot nu se poate tăgădui că încă în secolul al XVIII-lea și al XIX-lea ar fi zadarnic să se caute "ministerele pentru dezvoltare". În trecut creștinii erau printre primii care deveneau promotori ai unei dreptăți mai mari. În angajarea lor în favoarea păcii nu au nimic de invidiat de la eficacitatea muncii instanțelor statale - deși se vorbește puțin despre asta. Sinodul Episcopilor pentru Africa deja citat a dat o elocventă mărturie despre asta.

Dar cel care analizează în mod mai precis contribuțiile Bisericii în favoarea unei înțelegeri pașnice între ființele umane observă imediat că problema unei conviețuiri drepte nu poate să fie rezolvată numai cu intervenții lumești. Merge dincolo de categoriile politice. Ca Biserică, trebuie să ducem gândul nostru dincolo de orizontul societății. De aceea, am subevalua profunzimea reflecțiilor pontifului, dacă am vrea să considerăm deja rezolvată problema care ne interesează cu revendicarea de "a da fiecăruia ce este al său". Astfel, papa învață că această definiție clasică nu ia suficient în considerare în ce anume constă acel "al său" care trebuie acordat. Și nu trebuie mult să recunoaștem că "al său" nu poate să fie stabilit prin lege și nu se poate obține numai cu măsuri administrative.

Papa observă că o viață deplină depinde de ceva care are caracterul unui dar. Depășind orizontul simplu lumesc în revendicarea dreptății, el spune în mod incontestabil: "Am putea spune că omul trăiește din acea iubire pe care numai Dumnezeu poate să i-o comunice, creându-l după chipul și asemănarea sa". Dreptatea distributivă, care trebuie urmărită și pe care orice promotor al păcii o recunoaște, nu este încă în măsură să dea omului tot ceea ce are nevoie, acel "al său".

Asemenea papei, tot așa și noi trebuie să mergem dincolo de modul obișnuit de a concepe antropologia pentru a ajunge la o viziune completă despre om: astfel, conceptul de dreptate revelează întregul său conținut. Benedict al XVI-lea se lasă condus de cuvântul lui Dumnezeu, însă, alegând această cale, nu se pierde în nici un fel în speculații de birou. Confirmă numai ceea ce vedem în noi înșine și în istorie, dacă privim cu suficientă atenție. Răul vine dinăuntru, din inima omului așa cum spune Domnul în evanghelie (cf. Mc 7,14 și urm.). William Shakespeare și Georges Bernanos au arătat asta în operele lor, ca de exemplu în "Richard al III-lea" sau în "Sub soarele Satanei"; Stalin - de exemplu în Ucraina - și Hitler - la Auschwitz - nu-și făceau scrupule să lase frâu liber propriei răutăți. Tocmai experiența răului ne învață că ar fi naiv să ne încredem numai în dreptatea umană care intervine asupra structurilor și asupra comportamentelor din exterior. Inima oamenilor are nevoie să fie vindecată. A vindeca dinăuntru nu-i dispensează, desigur, de un efort propriu; fiecare trebuie să fie conștient de propria condiție. Însă omul nu se poate vindeca prin propria sa forță - cu un antrenament fizic sau mintal. Papa Benedict al XVI-lea spune: "Pentru a intra în dreptate este deci necesar să se iasă din acea iluzie de autosuficiență, din acea stare profundă de închidere, care este însăși originea nedreptății".

Ca în fiecare an, Mesajul pentru Postul Mare îi îndeamnă pe toți oamenii din timpul nostru să facă fapte bune. Nu omite să solicite o mai bună distribuire a hranei, a apei și a medicamentelor. Vedem după cutremurul teribil din Haiti marea generozitate a foarte multe persoane. Însă cuvântul papei este mai ales o provocare la adresa voinței noastre de a ne încrede în Dumnezeu și de a crede în el. Deci scoate în evidență ceea ce este cu ușurință uitat sau nespus în discuțiile generale despre dreptate și despre pace. Unei astfel de autoizolări departe de Dumnezeu - s-ar putea vorbi de un "autism al omului cauzat de secularizare" - papa îi opune referința sa fermă la Dumnezeu și oferta sa de iubire. De fapt, el nu pierde niciodată ocazia să amintească asta în nici unul dintre discursurile sale importante; nu întâmplător, și duminica trecută l-a pus pe Dumnezeu în centrul scurtei meditații înainte de Angelus. În lumea aceasta tot mai autosuficientă, el consideră, desigur, ca prima sa slujire cea mai importantă aceea de a-l mărturisi pe Dumnezeu și de a-i stimula pe oameni să se încredințeze lui în credință.

În ultima parte a mesajului său, papa scoate în evidență mântuirea în Cristos ca fundament al dreptății umane. Pentru a evidenția aceasta face referință la un text central din Scrisoarea sfântului Paul adresată creștinilor din acest oraș al nostru. Fără să fi meritat, oamenii sunt justificați prin harul lui Dumnezeu prin răscumpărarea care este în Cristos Isus (cf. Rom 3,24). Astfel, orice tentativă de a voi obținerea dreptății ca merit propriu este dusă ad absurdum. În mod deosebit pentru noi astăzi ni se poate părea numai iritant, dat fiind faptul că experimentăm încontinuu că numai ceea ce am câștigat cu forțele noastre ne aparține și că nimic nu este făcut cadou; dar fiind faptul că suntem ignorați dacă nu ridicăm glasul pentru a revendica tot ce este al nostru. Viața obișnuită astăzi nu ne trimite la Dumnezeu; absența lui distinge experiența noastră cotidiană. Altă dată descoperim că evanghelia nu se află în sintonie cu bunul simț burghez și pentru aceasta trebuie să fie proclamată mereu din nou.

Cu cuvintele papei: dreptatea divină, care a avut loc în sângele lui Cristos, este fundamental diferită de cea umană. "Dumnezeu a plătit pentru noi în Fiul său prețul răscumpărării, un preț cu adevărat exorbitant. În fața dreptății crucii omul se poate răzvrăti, pentru că ea scoate în evidență faptul că omul nu este o ființă autarhică, ci are nevoie de un altul pentru a fi pe deplin el însuși. Convertirea la Cristos, credința în evanghelie, înseamnă în fond tocmai aceasta: a ieși din iluzia autosuficienței pentru a descoperi și a accepta propria lipsă - lipsa de alții și de Dumnezeu, exigența iertării sale și a prieteniei sale".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat